دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ترفندهای تازه نگه داشتن شکلات برای مدت طولانی

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که تازه نگه داشتن شکلات ها چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با انجام برخی از موارد ضروری تازگی شکلات های خود حفظ کنید و به همین منظور پیشنهاد می شود مطالعه این مطلب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که شکلات در واقع یکی از محبوب ترین خوراکی ها در سراسر جهان محسوب می شود که مورد پسند اغلب مردم است اما با این حال اکثریت مردم چیز زیادی درباره اصول نگهداری و تازه نگه داشتن شکلات نمی دانند و همین موضوع سبب می شود که طعم و عطر شکلات ها تلخ و به مرور کم رنگ شود. به طور کلی اگر شکلات به طور نامناسبی نگهداری شود از طعم و عطر آن کاسته و پس از مدتی رنگ آن به سفید متمایل خواهد شد.

تازه نگه داشتن شکلات

جالب است بدانید که دانه های کاکائو در واقع در قرن ۱۶ میلادی در آمریکای جنوبی به عنوان پول دست به دست می گشت اما پس از مدتی با خرد کردن دانه های کاکائو آن را به شکل خمیر درآوردند و با افزودن یک سری مواد، نوشیدنی مغزی و پر انرژی تهیه کردند. این نوشیدنی تهیه شده در ابتدا به صورت تلخ مورد استفاده قرار می گرفت ولی بعدها با افزودنی های شیرین آن را شیرین کردند. به طور کلی در سال ۱۸۰۰ میلادی برای اولین مرتبه شکلات جامد ساخته شد که در این دوران دانه های کاکائو را درون آسیاب می ساییدند و به شکل پودر نرمی در می آوردند و سپس آن را در قالب هایی می ریختند و پس از سرد شدن قطعات جامد شکلات به دست می آوردند. در نهایت با گذشت سال ها و در سال ۱۸۲۵ با تکمیل روند شکلات سازی از دانه های کاکائو، کره کاکائو نیز ساخته شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت.

راهکار های تازه نگه داشتن شکلات

انواع شکلات:

بهتر است بدانید که شکلات ها نیز مانند تمامی خوراکی های دیگر دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام دارای طعم و ویژگی های خاص خود هستند و به همین منظور در ادامه به منظور آشنایی بیشتر به بیان انواع مختلف شکلات پرداخته ایم:

شکلات ساده یا شکلات تیره:

به طور کلی شکلات ساده از مقدار زیادی کاکائوی جامد و مقدار کمی شکر تشکیل شده است و در واقع بهترین شکلات تیره دارای ۶۰ درصد تا ۷۰ درصد کاکائوی جامد می باشد.

تازه ماندن شکلات تیره

شکلات شیری:

این نوع از انواع شکلات ها محبوبیت بیشتری در میان عامه مردم دارد زیرا در روند و طرز تهیه شکلات تلخ علاوه بر ۳۰ تا ۴۰ درصد کاکائوی جامد، شکر و شیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شکلات سفید:

بهتر است بدانید که طعم و مزه عصاره به کار رفته در این نوع شکلات ملایم تر می باشد زیرا ترکیبات آن شامل مقداری شکلات سفید، کره کاکائو، شیر، عصاره وانیل و شکر است. به طور کلی شکلات نوع سفید از شکلات تیره نرم تر و شیرین تر می باشد و معمولا در ترکیبات آن از کاکائوی جامد هیچ استفاده نمی شود که به همین خاطر مورد پسند اغلب مردم قرار گرفته است.

آشنایی با انواع شکلات ها

ترکیبات موجود در شکلات:

توجه داشته باشید که از مهم ترین ترکیباتی که در کاکائو موجود است می توان به پلی فنلی اشاره نمود که خواص آنتی اکسیدانی یعنی موادی که با از بین بردن رادیکال های آزاد موجود در خون قادرند از بروز انواع سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنند، دارند. این ترکیبات در واقع به صورت فلاونوئید در کاکائو یافت می شوند و این مقدار از فلاونوئید تنها به نوع دانه های کاکائو وابسته می باشد و معمولا در انواع شکلات ها متفاوت خواهد بود. بهتر است بدانید که مقدار این ترکیب در شکلات های تیره دو برابر است.

همچنین شکلات ها حاوی مقدار زیادی آهن و منیزیم هستند و حتی کلسیم و ویتامین های A  نیز از دیگر ترکیبات مفید موجود در شکلات به شمار می آیند. جالب است بدانید که در اثر خوردن شکلات هورمونی به نام اندورفین در بدن آزاد می شود که همین هورمون موجب ایجاد حس شادی در ما خواهد شد.

آشنایی با ترکیبات موجود در شکلات ها

اصول تازه ماندن شکلات ها:

همانطور که متوجه شدید شکلات ها نیز مانند تمامی خوراکی های دیگر برای اینکه تازه بمانند و مادام مصرف شوند نیاز به مراقبت دارند و به همین دلیل در ادامه به بیان راهکارهای تازه نگه داشتن شکلات خواهیم پرداخت:

شکلات را نباید در فضای یخچال نگهداری کنید:

توجه داشته باشید که نگهداری شکلات در فضای یخچال توصیه نمی شود و بهتر است به جای یخچال آن را در یک مکان خشک و خنک نگهداری نمایید. به طور کلی اگر سعی کنید شکلات ها را در مکانی با دمای ۶۰ الی ۷۰ درجه سانتی گراد و با رطوبت موجود ۵۵ درصد نگهداری کنید شکلات ها تا ماه ها سالم باقی خواهند ماند.

شکلات های تلخ را در محفظه نگهداری کنید:

به طور کلی به یاد داشته باشید که شکلات تلخ بوی مواد اطراف خود را جذب خواهد کرد برای مثال اگر آن ها را در کنار مقداری گردو قرار دهید پس از مدتی بوی گردوها را به خود می گیرند. به همین خاطر بهتر است که شکلات ها را در بسته بندی های مخصوص خود درون یک محفطه شیشه ای قرار دهید.

روش های نگهداری از شکلات

شکلات ها را دور از نور خوشید نگهداری نمایید:

توصیه می شود که برای تازه نگه داشتن شکلات ها آن را از نور دور نگه دارید. البته منظور ما تنها نور خورشید نیست بلکه نور مصنوعی مانند نور لامپ نیز می تواند موجب تغییر عطر و طعم شکلات ها شود و به همین خاطر بهتر است احتیاط را مورد توجه قرار دهید.

از شکلات ها در برابر گرما محافظت کنید:

به طور کلی گاهی اوقات ممکن است به یخچال احتیاج پیدا کنید و برای مثال فصول گرم سال مانند تابستان که شکلات ها آب می شوند بهتر است آن ها درون یخچال نگهداری کنید البته که پیش از آن باید شکلات ها را در محفظه شیشه ای محکم قرار دهید و سپس درون محفظه یخچال بگذارید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *