دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیوگرافی فریدون رهنما و نگاهی به زندگی و کارنامه هنری وی

  • عاطفه میرزایی
  • ۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب از مجله اینترنتی آرگا، بیوگرافی فریدون رهنما شاعر، سینما گر و روزنامه نگار سرشناس و دوست داشتنی ایرانی همراه با کارنامه هنری و تصاویر شخصی وی را تهیه و ارائه نموده ایم که امیدواریم مورد پسندتان قرار بگیرد.

زنده یاد فریدون رهنما روزنامه نگار، شاعر و سینما گر معروف و سرشناس ایرانی می باشد. این هنرمند موفق فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۲۶ در سن ۱۷ سالگی آغاز کرد اما متاسفانه در مورخه ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۵۴ دار فانی را وداع گفت. وی در طول دوران عمر خود انتشار ۵ دفتر به زبان فرانسه، ساختن ۳ فیلم، یک دفتر شعر به زبان فارسی و همچنین ده ها مقاله در نقد سینما و ادبیات انجام داده بود. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی آرگا، همراه ما باشید تا بیشتر با بیوگرافی فریدون رهنما همراه با کارنامه هنری و تصاویر شخصی وی آشنا شوید.

آشنایی با بیوگرافی فریدون رهنما

مرحوم فریدون رهنما شاعر، کارگردان و روزنامه نگار محبوب و مطرح کشورمان متولد ۲۰ خرداد ماه سال ۱۳۰۹ در شهر تهران چشم به جهان گشوده است و در ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۵۴ در سن ۴۵ سالگی به دلیل بیماری مغزی در کشور پاریس درگذشت. همچنین ایشان فارغ التحصیل رشته ادبیات از دانشگاه سورین می باشد.

بیوگرافی فریدون رهنما + تصاویر

فریدون رهنما در یک خانواده با اصالت معروف و متمول ایرانی به دنیا آمده است، پدر وی زین العابدین رهنما، سیاستمدار، نویسنده، نماینده مجلس، مفسر و مترجم قرآن بود و مادرش نیز خانم زکیه حائری می باشد. وی در سن ۴ سالگی به همراه خانواده اش به لبنان رفت و بعد از هفت سال به تهران برگشت و در دوران دبیرستان در مدرسه فیروز بهرام درس خواند و سپس در سال ۱۳۲۳ به فرانسه رفت و به تحصیل در دانشگاه سورین پرداخت. او بعد از ۱۳ سال یعنی در سال ۱۳۳۶ بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی و فارغ التحصیل از مدرسه فیلمسازی پاریس به کشور ایران برگشت و در کتابخانه مجلس شورای ملی مشغول شد.

شرح حال خواندنی و کامل فریدون رهنما

ادبیات فریدون رهنما

فریدون رهنما در سال ۱۳۲۶ اولین دفتر شعرش را به زبان فارسی با نام مستعار ” کوچه” منتشر نمود. همچنین ” منظومه برای ایران” اسم اولین دفتر شعر وی به زبان فرانسه بود که با نام کاوه طبرستانی توسط انتشارات پی یرسگرس در پاریس سال ۱۳۳۰ روانه بازار شد. فریدون در سال ۱۳۳۸ مجموعه اشعار سرود های قدیمی را با مقدمه ای از پل الوار در پاریش منتشر کرد. اسم آخرین دفتر شعر وی به زبان فارسی ” آواز های رهایی” می باشد که در سال ۱۳۴۷  منتشر شد. شعر هایی که از فریدون رهنما به زبان فرانسه منتشر شده است از جمله می توان به منظومه برای ایران ۱۹۵۰، منظومه برای جهان ۱۹۵۵ و آواز های رهایی ۱۹۶۸ اشاره نمود.

وی علاوه بر شعر، در ادبیات سینمایی هم فعالیت داشت که از جمله می توان به کتاب ” واقعیت گرایی فیلم” اشاره نمود که پایان نامه تحصیلات سینمایی او می باشد و در سال ۱۳۵۱ به وسیله انتشارات بوف در ایران منتشر شد. همچنین در سال ۱۳۹۴ دو کتاب از کتاب های وی به زبان فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد. کتاب اول به نام ” گذشته مرگ نیست، گندم است، لاله است و جان” است و کتاب دیگری به نام ” واقعیت مادر است” می باشد که در این کتاب از نوشته های او درباره هنر می باشد و هر دو کتاب را نشر” دانه ” منتشر کرده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زندگینامه جالب و جذاب فریدون رهنما

کارگردانی رهنما

وی با اینکه علاقه زیادی به ساختن فیلم داشت ولی کار در فضای فیلم فارسی برای او دشوار بود. تا اینکه فریدون رهنما در سال ۱۳۳۹ موفق شد اولین فیلم خود یعنی مستند ” تخت جمشید” را با سرمایه شخصی بسازد. در این فیلم فریدون با نگاه شاعرانه ای به دنبال سازندگی و شناخت هویت ایرانی است.

فیلم بعدی او در سال ۱۳۴۶ به نام ” سیاوش در تخت جمشید” بود که با واکنش های منفی از سوی منتقدان سینما مواجه شد و به عنوان اثری روشنفکرانه دانستند. که مورد تحسین اغلب صاحب نظران غربی از جمله هانری لانگلورا فیلم شناس فرانسوی و مدیر سینما تک پارس و هانری کورین فیلسوف معروف فرانسه قرار گرفت و موفق شد جایزه ژان اپستادین برای پیشبرد زبان سینما از جشنواره لوکارنو ۱۹۶۶ دریافت کرد.

زندگینامه خواندنی فریدون رهنما

در ادامه بیوگرافی فریدون رهنما آمده که با افتتاح تلویزیون ملی ایران در سال ۱۳۴۶، او نیز وارد تلویزیون شد و در قسمت مستند سازی و پژوهش در مورد ایران زمین را انجام داد. با تلاش و کوشش فریدون در همین قسمت بود که هنرمندانی چون ناصر تقوایی، محمدرضا اصلانی، منوچهر طباب و … توانستند اولین فیلم های مستند خود را بسازند.. فیلم هایی از جمله مانند یا ضامن آهو، بادجن، تپه های قیطریه، جام حسنلو و چه هراسی دارد ظلمت روح تحت نظر فریدون رهنما شناخته شده اند.

آثار شاخص و ارزشمند فریدون رهنما

کتاب های فریدون رهنما 

  • واقعیت گرایی فیلم ۱۳۵۱
  • پسر ایران از مادرش بی اطلاع است ۱۳۸۳
  • واقعیت مادر است ۱۳۸۶
  • گذشته مرگ نیست، نقاب نیست، گندم است، لاله است ۱۳۹۴
  • سیاوش: نمایشنامه در مورد داستان شاهنامه ۱۳۹۶

فیلم های رهنما 

  • مستند تخت جمشید ۱۳۳۹
  • سیاوش در تخت جمشید ۱۳۴۴
  • پسر ایران از مادرش بی اطلاع است  ۱۳۵۱

بیوگرافی فریدون رهنما + تصاویر شخصی

امیدواریم از خواندن بیوگرافی فریدون رهنما شاعر، روزنامه نگار معروف و دوست داشتنی ایرانی و همچنین از تصاویر شخصی و جالب وی لذت برده باشید همچنین می توانید در لینک های مقابل با بیوگرافی ایرج قادری و بیوگرافی حسن فتحی که کارگردان های نسل های بعد محسوب می شوند، آشنا شوید. از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید بی نهایت سپاس گذاریم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *