دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل نارنجی بودن جعبه سیاه چیست؟

  • ساناز براتی
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانیم در هواپیما جعبه ای به نام جعبه سیاه وجود دارد که بسیار مهم می باشد، رنگ این جعبه بر خلاف نامش نارنجی است، دلیل نارنجی بودن رنگ جعبه سیاه این است که بتوان آن را از بین لاشه های هواپیما تشخیص داد.

با شنیدن خبر سقوط یک هواپیما مردم عادی تنها به فکر زندگی مسافران و زنده ماندن یا نماندن آنها هستند، ولی این موضوع برای شرکت های هوایی و تحقیق کنندگان متفاوت است و برای آنها سقوط هواپیما پایان ماجرا نیست، محققان به دنبال جعبه سیاه هستند تا با یافتن آن دلیل اصلی سقوط هواپیما و علت حادثه را بیابند، جعبه سیاه بر خلاف نام آن دارای رنگ نارنجی می باشد، می خواهیم با دلیل نارنجی بودن جعبه سیاه در هواپیما آشنا شویم.

دلیل نارنجی بودن جعبه سیاه هواپیما

اغلب ما نام جعبه سیاه را شنیده ایم و می دانیم که در هواپیما وجود دارد، اما اطلاعات دقیقی در مورد کار و مکانیزم آن نداریم. زمانیکه سانحه ای هوایی رخ می دهد و یک هواپیما سقوط می نماید، همه به دنبال یافتن جعبه سیاه هستند و این جعبه می تواند مشخص کننده دلیل سقوط هواپیما باشد. جعبه سیاه در هواپیما دارای اطلاعاتی است که نشان دهنده چگونگی اتفاق افتادن حادثه و دلیل آن می باشد. این جعبه به قدری استحکام دارد که با وقوع حادثه و آتش سوزی هیچ گونه مشکلی برایش ایجاد نخواهد شد و کاملا سالم می ماند. در برخی موارد خیلی زود و گاهی اوقات نیز ممکن است ماه ها طول بکشد تا این جعبه پیدا شود.

دلیل نارنجی بودن جعبه سیاه هواپیما

جعبه سیاه که بر خلاف نامش سیاه رنگ نیست بسیار مقاوم بودن و در هر شرایطی دوام خواهد آورد، چه بالای کو باشد چه در اعماق دریاها! با شنیدن نام جعبه سیاه سوالات مختلفی ذهن ما را درگیر خواهد کرد، سوالاتی مثل اینکه این جعبه کجای هواپیما قرار گرفته و یا اینکه از چه جنسی ساخته شده است، علاوه بر این اغلب افراد به دنبال این هستند که بدانند دلیل نارنجی بودن جعبه سیاه هواپیما چه چیزی می باشد. در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع و آشنایی بیشتر با جعبه سیاه می پردازیم.

علت های نارنجی بودن جعبه سیاه

جعبه سیاه چیست؟

جالب است که بدانید در هواپیماها دو نوع جعبه سیاه وجود دارد: یک جعبه برای ثبت نمودن اطلاعات پرواز که در آن اطلاعات مربوط به پرواز مثل نحوه کنترل پرواز و عملکرد موتور هواپیماها ذخیره می گردد این جعبه به اختصار FDR نام دارد. جعبه سیاه دیگری که در هواپیما وجود دارد که وظیفه ذخیره و ضبط صدا و گفتگوهای اتاقک خلبان بر عهده این جعبه است، این جعبه به اختصار CVR دارد. صحبت های ضبط شده در هواپیماها شامل صحبت های بین کارکنان و همچنین تماس های بین خلبان و برج مراقبت می شود. علاوه بر صداهای اتاق خلبان در CVR صدای موتور، صداهای اخطار و آژیرهای هواپیما و صداهای انفجار و سانحه نیز ثبت می گردند. هر دو دستگاه موجود در هواپیما با هم جعبه سیاه نامیده می گردند، این جعبه معمولا دارای رنگ نارنجی درخشانی می باشد و دلیل نارنجی بودن آن این است که بتوان آن را از لابه لای لاشه هواپیما تشخیص داد.

دلیل نارنجی رنگ بودن جعبه سیاه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چرا جعبه نارنجی رنگ را جعبه سیاه می نامند؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بعضی از افراد دلیل نامگذاری این جعبه را این می دانند که در آغاز رنگ این جعبه سیاه بوده و بعد از سالها با تغییر رنگ دادن به نارنجی باز هم همچنان جعبه سیاه نامیده می شود. دلیل دیگر این نامگذاری این است که در اغلب شاخه های علمی و مهندسی به دستگاها و سیستم هایی که اطلاعات ان مشخص نباشند جعبه سیاه گفته می شود. جعبه سیاه به خاطر اینکه تا قبل از بررسی آن هیچ کس از اطلاعات درون آن خبری ندارد، جعبه سیاه یا غیر شفاف می گویند. دلیل نارنجی بودن جعبه سیاه در هواپیما این است که به راحتی قابل دیده شدن و تشخیص باشد.

دلیل برای نارنجی بودن جعبه سیاه

دلیل انتخاب رنگ نارنجی

همانطور که اغلب می دانیم رنگ جعبه سیاه در هواپیماها نارنجی شفاف می باشد، دلیل انتخاب رنگ نارنجی برای این جعبه مهم و حساس در هواپیما این است که در صورت سقوط و آسیب رسیدن به هواپیما بتوانند این جعبه مهم را از میان لاشه های هواپیما خیلی زود پیدا کنند و به اطلاعات درون آن دسترسی بیابند. پس نارنجی بودن جعبه سیاه هواپیما به خاطر بهتر دیده شدن آنها در مکان سقوط می باشد.

علت برای نارنجی بودن جعبه سیاه

جعبه سیاه در کجا قرار دارد؟

همانطور که گفته شد جعبه سیاه در هواپیما به گونه ای ساخته می شود که دارای حداکثر مقاومت و استحکام در برابر آسیب ها باشد. با این وجود باز هم به دلیل آسیب نرسیدن به این جعبه آن را در مکانی امن قرار می دهند، به منظور حفاظت بیشتر از جعبه سیاه معمولا آن را در قسمت دم هواپیما و بخش انتهایی آن قرار می دهند. همانطور که قبلا هم اشاره شد همیشه قسمت عقبی هواپیما دچار آسیب کمتری می شود و اگر هواپیما دچار حریق شود قسمت عقب آن آخر سر آتش می گیرد.

علت نارنجی رنگ بودن جعبه سیاه

به چه علت آسیبی به جعبه سیاه نمی رسد؟

همانطور که میدانید اطلاعاتی که در جعبه سیاه وجود دارند اهمیت بالایی داشته  و به نوعی حیاتی هستند، از این رو به منظور حفاظت از اطلاعات درون حافظه جعبه سیاه، آن را با کمک لایه نازکی از جنس آلومینیوم و یک اینچ لایه عایق محافظ در مقابل حرارت پوشش می دهند، سپس روکشی از جنس فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم که مقاومت بالایی در برابر خوردگی و پوسیدگی دارد دور آن می کشند. با این عمل و پوشش ها جعبه ای مقاوم ساخته می گردد که در مقابل هر نوع آش سوزی و انفجار مقاوت داشته و آسیبی به آن نخواهد رسید.

علل نارنجی بودن جعبه سیاه

جعبه سیاه توانایی مقامت تا یک ساعت در مقابل گرمای ۲۰۰۰ فارنهایت را دارد و در عمق بیست هزار فوتی نیز به کارکرد خود ادامه داده و به مدت ۳۰ روز هر ثانیه سیگنالی را انتشار می دهد، سیگنال منشر شده با گوش انسان شنیده نمی شود ولی خیلی راحت توسط رادار و سونار زیر دریایی ها قابل شناسایی می باشد. این قسمت از این جعبه با کمک باتری کار کرده و عمر مفید برای باتری آن ۶ سال می باشد. با تمام توضیحات گفته شده غیر ممکن است که هر دو جعبه سیاه موجود در هواپیما در طی یک سانحه هوایی طوری آسیب ببینند که دیگر نتوان از آنها استفاده نمود.

علت نارنجی بودن جعبه سیاه

ظرفیت ذخیره اطلاعات در جعبه سیاه

جعبه سیاهی که اطلاعات پرواز را ثبت می کند، می تواند حداقل ۲۵ ساعت داده های مربوط به ارتفاع، سرعت و وضعیت پرواز را در خود ذخیره نماید. اما جعبه سیاه مربوط به داده های صوتی ظرفیت دو ساعته داشته و می تواند داده های صوتی را تا دو ساعت در خود ذخیره کند، البته برای بررسی یک سانحه هوایی اطلاعات مربوط به ۳۰ دقیقه آخر در بیشتر موارد کفایت می نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *