دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ویژگی های مکمل مالتودکسترین و فواید استفاده از آن

  • ساناز براتی
  • ۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

مکمل مالتودکسترین ماده ای سفید رنگ می باشد که در دو شکل پودری و مایع تولید می شود. این ماده از آبکافت یا هیدرولیز کردن نشاسته حاصل می شود. این ماده طبیعی از نشاسته ذرت، سیب زمینی، برنج یا ذرت به دست می آید.

مالتودکسترین در بیشتر موارد ماده ای است سفید رنگ که در دو شکل پودری و مایع وجود دارد، این ماده از آبکافت یا همان هیدرولیز کردن نشاسته حاصل می شود، در واقع مالتودکسترین ماده ای طبیعی می باشد که ریشه آن ممکن است از نشاسته سیب زمینی یا برنج و یا گندم باشد. برای بررسی بیشتر این مکمل همراه ما باشید.

بررسی مکمل مالتودکسترین

مالتودکسترین یک نوع مکمل غذایی است که از مشتقات اصلاح شده نشاسته به دست می آید. از این ماده برای به عنوان یک افزودنی در مواد غذایی بی شماری استفاده می گردد، البته باید بدانید که استفاده از این ماده در مواد غذایی دارای فوائد و مضرات مختلفی نیز می باشد. در حال حاضر افزودنی های بسیاری به مواد غذایی فراوری شده اضافه می گردد که مالتودکسترین یکی ار آنها می باشد. از این ماده برای بهتر کردن عطر و طعم غذا و همچنین افزایش ماندگاری و تغییر غلظت در مواد غذایی استفاده می شود، وجود این ماده در مواد غذایی با ذکر نام مالتودکسترین روی برچسب کالا مشخص می شود. در این مطلب می خواهیم این مکمل غذایی را مورد بررسی قرار دهیم و بیشتر با آن آشنا شویم.

موارد مصرف ماده غذایی مالتودکسترین

مالتودکسترین ماده ای مهم در صنایع غذایی

همانطور که گفته شد مالتودکسترین یمی از مشتقات نشاسته می باشد که اصلاح شده بوده و به عنوان افزودنی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از زنجیره های بلند کربوهیدراتی تشکیل شده است. در حال حاضر به منظور تولید این ماده اسید و آنزیم را به شکل مدوام با هم ترکیب می نمایند که در نتیجه آن پودری سفید رنگ به دست خواهد آمد. از این افزودنی به عنوان یک تثبیت کننده، شیرین کننده و … در بسیاری از صنایع مواد غذایی مانند اسنک، غذاهای کنسروی، نوشیدنی ها، مخلوط های خشک . شیرین کننده ای بدون قند، غذاهای کودک، ماست ها، بستنی و سالاد استفاده می شود. مالتودکسترین در صنایع غذایی بعنوان ماده ای جایگزین چربی، نگهدارنده آب، تشکیل دهنده ژل، بهبود دهنده بافت، امولسیون کننده، استیبلایزر و متعادل کننده شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت ارزان و همچنین مصرف راحت این ماده باعث شده تا تولیدکنندگان مواد غذایی در موارد مختلفی از آن استفاده نمایند.

بررسی مکمل مالتودکسترین

مالتودکسترین در غذای کودک برای حجم دادن به آن و همچنین جایگزینی برای قند لاکتوز استفاده می گردد، استفاده از این ماده در غذای کودک باعث می شود شیرینی ملایم تری داشته و طعم بهتری داشته باشد، همچنین سرعت جذب مواد را بالاتر برده و هضم را آسان تر می نماید. همچنین از این ماده در محصولات لبنی برای ایجاد بافت پر و کاهش چربی استفاده می شود که دارای خاصیت استیبلایزری نیز می باشد. در اغلب موارد برای رساندن چربی بستنی به حد متعادل از اسن فراورده استفاده می شود.

  •  آرون گروپس

ماده افزودنی مالتودکسترین

ترکیبات داخلی

مالتودکسترین پلیمری است از ساکاریدهای بدون طعم شیرین که حلال در آب است و مقدار اکی والان دکستروزی که در آن وجود دارد کمتر  از ۲۰ می باشد، همچنین این ماده از مخلوط شدن ترکیباتی با وزن مولکولی بین پلی ساکاریدها و الیگوساکاریدها می باشد. نشاسته ذرت ماده خام مهمی است که به شکل گستره از آن برای تولید مالتودکسترین استفاده می گردد. در برخی موارد نیز از برخی مواد دیگر مثل سیب زمینی، غلات و برنج نیز تولید می شود. کالری این ماده در هر گرم ۴ می باشد.

ماده افزودنی مالتودکسترین

روش مصرف مالتودکسترین

روش های مختلفی برای استفاده از این مکمل وجود دارد. به منظور استفاده از مکمل مالتودکسترین می توانید آن را با چربیه ای مختلفی مانند روغن زیتون فوق بکر، روغن دانه های مختلف که له شده باشند، روغن ترافل یا همان قارچ کوهی، چربی اردک و نوتلا مخلوط کرده و استفاده نمایید. قبل از مصرف چربی مورد نظر خود و پودر مالتودکسترین را به دقت وزن نمایید و بعد این دو ماده را به نسبت ۶۰ درصد چربی و ۴۰ درصد مالتودکسترین با هم به خوبی ترکیب کنید و مصرف نمایید. مقداری که از این مخلوط باقی می ماند را باید در ظرفی بدون اکسیژن و در جایی سرد و خنک نگهداری نمایید.

مکمل مالتودکسترین برای ورزشکاران

مکمل های غذایی حاوی این ماده

بیشتر غذاهایی که در طول روز مصرف می شوند دارای این ماده اصلاح شده هستند. این ماده در روند تولید مواد غذایی به آنها اضافه می شود. بعضی از مواد غذایی که دارای مکمل مالتودکسترین هستند شامل موارد زیر می شوند:

  • انواع ماکارونی
  • غلات پخته شده
  • برنج
  • محصولات پخته شده و کنسروی
  • سس سالاد
  • غذاهای منجمد شده
  • سوپ های آماده
  • قندها و شیرینی ها
  • نوشیدنی های ورزشی

در برخی موارد نیز دیده شده است که از این ماده در تولید بعضی از مواد بهداشتی و خوراک دام نیز استفاده می گردد و در زمان تولید به این محصولات اضافه می شود.

مکمل مالتودکسترین و بررسی آن

فواید ماده مالتودکسترین

در حال معمول مالتودکسترین یک محصول ارزان قیمت و موثر می باشد که به منظور تغییر بافت، طعم و عمر مفید مواد غذایی از آن استفاده می گردد. این ماده سفید رنگ دارای انرژی زیادی می باشد به همین خاطر اغلب ورزشکاران و بدنسازان که به دنبال عضله سازی هستند از ان در برنامه غذایی خود استفاده می کنند. این ماده دارای فواید مختلفی است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • این ماده بدون گلوتن است.
  • این ماده نوعی مکمل ورزشی محسوب می شود.
  • با استفاده از این ماده افت قند خون یا هیپوگلیسمی مزمن کنترل می گردد.
  • در بعضی از موارد این ماده برای مبارزه با سرطان روده بزرگ استفاده می شود.
  • این ماده باعث بهبود فرایند هضم می گردد.

موارد مصرف مکمل مالتودکسترین

عوارض

در کنار فواید مختلف این ماده، مصرف مکمل مالتودکسترین مضراتی را به دنبال دارد. مواد غذایی که دارای مالتودکسترین هستند دارای مقدار زیادی شکر، فیبر کم و فراوری شده می باشند که گنجاندن بیش از اندازه آنها در برنامه غذایی باعث می شود تا کسترول بالا، افزایش وزن با گرسنگی کاذب و دیابت نوع ۲ افزایش یابد. از این رو استفاده از مواد غذایی حاوی مالتودکسترین برای افرادی که دیابت دارند توصیه نمی شود. همچنین به منظور سلامت و تعادل در باکتریه ای روده و همچنین حفظ رشد پروبیوتیک ها و مهار کردن رشد باکتری هایی مثل E.coli در روده باید مصرف این ماده محدود شود. همچنین مصرف این مکمل برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به اختلال خود ایمنی مثل ام اس یا اختلالات مربوط به دستگاه گوارشی می باشند توصیه نمی گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *