دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای بازدید از موزه جواهرات ایران و دانستنی های جالب درباره آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

موزه جواهرات ایران یکی از مهم ترین موزه های کشور است که در کلان شهر تهران واقع شده است این موزه دارای جاذبه های دیدنی بسیار زیادی است و هر ساله توجه علاقه مندان بسیار زیادی را به خود جذب می کند. برای بازدید از این موزه می تواند چند ساعتی را برنامه ریزی کنید و به خوبی از تمامی غرفه های آن بازدید نمایید این موزه عظیم بخش مهمی از جواهرات ایران را در خود جای داده است.

گشت و گزار در تهران یکی از کارهای جذابی است که می تواند توجه هر گردشگری را به خود جذب کند این شهر عظیم و پهناور دارای جاذبه های توریستی بسیار زیادی است خیلی از گردشگران در این شهر جاذبه های مدرن، تاریخی و طبیعی بی شماری را می توانند مشاهده کنند یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی در این کلان شهر موزه تاریخی جواهرت ایران است این موزه به دلیل وجود آثار و جواهرات بسیار ارزشمند مورد توجه است و از جمله جاذبه هایی است که کمتر گردشگری از آن خبر دارد. شهر تهران بخش مهمی از موزه های ملی ایران را در خود جای داده است بسیاری از این موزه ها دارای آثار تاریخی و فرهنگی هستند و برخی دیگر نیز آثار گران قیمتی همچون جواهرها را در خود جای داده اند در این موزه نیز می توانید نمونه های مختلف و جذابی از جواهرها را مشاهده کنید. در مجموعه موزه های عظیم و ارزشمند در تهران شامل ۳۰ مجموعه هستند هر یک از این موزه ها آثار مختلف تاریخی، علمی و فرهنگی را در خود جای می دهند و هر ساله نیز بازدیدکنندگان زیادی را به خود اختصاص داده اند. تورهای گردشگری در تهران مخاطبان بسیار زیادی دارد و مورد توجه گردسگران زیادی است این تورهای گردشگری امکانات خوبی را در اختیار گردشگران قرار می دهد و از سویی شما را با مجموعه آثار تاریخی و فرهنگی مختلفی در این شهر آشنا خواهد کرد.

جواهرات ایران

موزه جواهرات ایران را بیشتر بشناسید:

این موزه بی شک یکی از جذاب ترین موزه های ایران است و به دلیل مجموعه ارزشمندی از جواهرات قدیمی گران قیمتی که در خود جای داده است مورد توجه گردشگران است و بسیار جذاب می باشد توصیف کردن این موزه می تواند برای گردشگران جذابیت داشته باشد این موزه دارای تنوع بسیار زیادی است و علاوه بر آثار ارزشمند و زیبایی که در خود جای داده است دارای معماری بسیار ویژه ای نیز می باشد. این موزه می تواند به خوبی سلقیه ای که صنعتگران هنری در آن به کار برده اند را به تصویر بکشد این هنرمندان در دوره های مختلف تاریخی با آثار برجسته ای که خلق کرده اند مورد توجه واقع شده اند این آثار در دوره های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار می باشند و میراث تاریخی و هنری ارزشمندی به شمار می آیند این جواهرات با توجه به اینکه بخش مهمی از سرمایه های پادشاهان را به خود اختصاص داده است دارای اهمیت است و از آثار گران قیمت به شمار می آید.

موزه جواهر

تاریخچه هر یک از این آثار به طور کامل و جامع در دست نمی باشد و خیلی از این آثار نحوه پیدایش و شکل گیری آن ها مشخص نمی باشد اما با این وجود ارزشمند می باشند و در این مجموعه عظیم نگهداری می شوند به طور کلی طبق تحقیقات باستان شناسی و جامعه شناسی مختلفی که بر روی این مجموعه ها انجام شده است نشان داده می شود که بخش عظیمی از این جواهرات متعلق به دوران صفویان می باشند بخش عظیمی از این جواهرات نیز ممکن است در جنگ های مختلف به عنوان غنیمت گرفته شده باشند. در تاریخ نشان داده می شود که پادشاهان دوران صفوی علاقه زیادی به جمع آوری کردن آثار ارزشمند همچون جواهرات داشته اند به ویژه جواهرات نفیس ایتالیایی، هندی و عثمانی که مورد توجه پادشاهان زیادی بوده اند.

بخش های مختلفی از این موزه:

موزه جواهرات ایران دارای مجموعه بسیار عظیمی از جواهرات است که در دوران تاریخی مختلف و توسط پادشاهان جمع آوری شده اند تمامی این جواهرات را می توان در ۳۷ دسته تقسیم بندی کرد ۶ گنجینه اصلی که در این موزه نگهداری می شوند شامل وسایل و اداوات جنگی هستند بسیاری از این اشیا قدیمی و تجملاتی هستند مانند اسلحه هایی که با جواهرات تزئین شده اند. از دیگر آثار و اشیایی که در این موزه مهم یاقت می شوند می توان به جام، آفتابه، قلیان، شاهی، آیینه های دستی و … اشاره نمود این لوازم با استفاده از گران قیمت ترین سنگ ها همانند الماس، فیروز، زمرد، یاقوت و … تزیین می شوند در بسیاری از این آثار نیز میناکاری هایی را مشاهده می کنید در کنار طلاکوبی ارزش زیادی را به اثر بخشیده اند.

موزه جواهرات ایران

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بخش های دیگر ی از این موزه شامل ویترینی از جواهرات زیبا هستند که شامل ظروف غذاخوری جواهر، رینگ طلا، اسب های تزیینی شاهی، کوزه، آیینه و … هستند دیدن این آثار از نزدیک و کسب اطلاعات درباره آن ها می تواند برای خیلی از گردشگران و علاقه مندان جذابیت داشته باشد. حالا بعد از گشت و گزار و بازدید از این گنجینه ها بهتر است سری به گنجینه شماره ۱۰ بزنید این گنجینه می تواند توجه هر زنی را به خود جلب کند زیرا زیباترین جواهرات زینتی در آن نگهداری می شوند این موزه ایران به دلیل برخورداری از چنین آثار دارای ارزش بسیار زیادی است در این گنجینه سنجاق، بند ساعت، گل سینه، قلاب کمربند، بازوبند و … وجود دارند که حتما باید از آن ها بازدید نمایید.

پربازدیدترین گنجینه ها:

در میان بخش های مختلفی از این موزه برخی از گنجینه ها بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارند الماس های معروف ناصرالدین شاه، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، کره جواهرنشان، تخت طاووس و تاج کیانی از مهم ترین و پر بازدیدترین بخش های این موزه هستند که مخاطبان زیادی را به خود جذب می کنند و بسیار با اهمیت هستند.

گنجینه جواهر ایران

بخش هایی از آثار مجموعه های زینتی دوران پهلوی نیز در این مجموعه نگهداری می شوند علاقه مندان می توانند برای بازدید این آثار به گنجینه شماره ۳۵ سری بزنند این گنجینه تاج زیبای فرح پهلوی را در خود جای داده است در ساخت این تاج از نفیس ترین پارچه مخمل استفاده شده است بدنه آن نیز با استفاده از پلاتین طراحی شده است لعل های قرمز، یاقوت های زیبا، زمرد، مروارید و … از مهم ترین جواهراتی هستند که در این تاج استفاده شده اند.

علاقه مندان به دوران قاجار می توانند با بازدید از گنجینه شماره ۳۶ تاجی از فتحعلی شاه را مشاهده نمایند تاجی که دارای ۵۱ هزار جواهر است و وزن بسیار سنگینی دارد این تاج به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است و از نفیس ترین جواهرات نیز در آن استفاده شده است. این موزه یکی از دیدنی های تهران است و ویژه گردشگرانی است که می خواهند تهران گردی کنند و از جاذبه های مختلف این کلان شهر بازدید نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *