دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی مشخصات فنی و ارزش خرید لپ تاپ ایسوس x540ya

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

اگر از طرفداران برند ایسوس هستید و در جستجوی خرید لپ تاپی با طراحی زیبا و سخت افزار مطلوب هستید، پیشنهاد می کنیم در این مطلب با بررسی لپ تاپ ایسوس x540ya همراه ما باشید. این لپ تاپ با وزن نسبتا سبک و درگاه های متعدد، مقرون به بوده و برای استفاده دانشجویی، اداری و مالتی مدیا گزینه مناسی خواهد بود.

لپ تاپ ایسوس x540ya از طراحی زیبا و کیفیت ساخت خوبی بهره می برد. این لپ تاپ با درگاه های متعدد و وزن مناسب به راحتی قابل جابجایی بوده و از سخت افزاری مطلوب برخوردار است به نحوی که برای کارهای دانشجویی، اداری . مالتی مدیا و به طور کل کاربری های روزانه گزینه مناسبی خواهد بود.

بررسی لپ تاپ مقرون به صرفه ایسوس x540ya

ایسوس x540ya لپ تاپی مرقون به صرفه با ویژگی های سخت افزاری مطلوب است. لپ تاپ های سری x شرکت ایسوس به خاطر بهره مندی از قیمت مناسب با محبوبیت زیادی در بازار رویرو شده اند. ایسوس در این دستگاه ها با بکار بردن پلاستیک به جای فلز و کمترین تغییر در سخت افزار قیمت نهایی را نسبت به مدل های رده بالا کاهش داده است. از سویی درگاه های متعدد و اتصالات در این لپ تاپ موجب راحتی انتقال اطلاعات می شود. این نسخه از لپ تاپ های ویووبوک ایسوس با صفحه نمایش فول اچ دی با روکش مات و خصوصیات سخت افزاری مطلوب ارزش خرید بالایی را نیز به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که لپ تاپ  ایسوس x540ya بازه گسترده ای از کاربران را در بر می گیرد و وزن مناسب آن موجب راحتی حمل و نقل دستگاه شده است. به طور خلاصه چنانچه طرفدار برند ایسوس هستید و مایلید با کمترین هزینه از یک لپ تاپ خوش ساخت این شرکت بهره مند شوید می توانید به  ایسوس x540ya نگاه جدی تری داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با این محصول زیبا و مقرون به صرفه، در ادامه به بررسی بیشتر لپ تاپ  ایسوس x540ya می پردازیم.

طراحی

لپ تاپ x540ya از سری ویووبوک (vivobook) ایسوس می باشد به این ترتیب با یک لپ تاپ بسیار باریک و سبک روبرو خواهید بود. این لپ تاپ دارای ابعادی به ترتیب طول ۳۸۱.۴ میلی متر، عرض ۲۴۱.۵ میلی متر و ضخامت ۲۷.۲ میلی متر می باشد. وزن لپ تاپ نیز حدوذ ۲ کیلوگرم است. این ابعاد و وزن گویای این حقیقت می باشد که لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی ایسوس x540ya  را می توانید به راحتی جابجا کنید. باید گفت ایسوس تمام تلاش خود را بکار گرفته تا یک لپ تاپ باریک تولید کند. در سمت چپ دستگاه شاهد حضور پورت های متعددی هستیم. پورت USB-C جهت اتصال لپ تاپ به دیگر دستگاه ها و همچنین شارژ دستگاه استفاده می شود. پورت های بعدی شامل USB 3.0 A, USB 2.0, HDMI,VEGA می باشند. پورت USB پرسرعت بوده و با سرعتی معادل ۵ گیگابایت بر ثانیه در کمتر از ۲ ثانیه یک فیلم دوگیگابایتی را بین لپ تاپ و یک درایو خارجی جابجا می کند. پورتهای HDMIو VEGA نیز تصویری بوده و برای اتصال لپ تاپ به دیگر دستگاه ها به کار می روند.

همانطور که اشاره شد بدنه لپ تاپ ایسوس x540ya از پلاستیک ساخته شده است.  ولی این بدنه آنچنان خوش ساخت می باشد که در نگاه اول شاید تصور کنید دستگاه قابی فلزی دارد. فضای پیرامون کیبورد و پنل پشتی دارای روکش مات با طرح فلز برس خورده هستند که هم موجب شباهت دستگاه به لپ تاپ های بالا رده شده و هم آن را در مقابل جذب اثرانگشت و لک مقاوم ساخته است. بررسی ها حاکی از آن است که کیفیت ساخت لپ تاپ ایسوس x540ya خوب بوده و فشارآوردن به بخش های محتلف بدنه سبب ایجاد خمش یا فرورفتگی نخواهد شد و لولاهای دستگاه به آسانی صفحه نمایش را در جایش ثابت و محکم نگه می دارند. هرچند این امر موجب شده نتوان با یک دست لپ تاپ را باز کرد.

  •  آرون گروپس

بدنه سبک لپ تاپ ایسوس x540ya یکی از مزیت های اصلی این دستگاه در مقایسه با رقبای هم قیمتش محسوب می شود. ضمنا این بدنه سبک موجب می شود حمل دراز مدت آن موجب خستگی کاربر نشود. باید گفت بدنه سبک تنها مزیت این لپ تاپ نبوده و تنوع درگاه های آن هم نظر شما را به راحتی جلب خواهد کرد. علاوه بر پورت هایی که پیشتر ذکر شد درایو نوری ، کارت خوان و پورت شبکه Ethernet نیز برای این لپ تاپ درنظر گرفته شده است تا بهره گیری از آن لذت بخش تر شود. در لبه بالایی قاب نمایشگر هم یک وب کم با دقت VGA حضور دارد که در وضعیت نوری مناسب تصاویر خوبی را ایجاد می کند. میکروفن داخلی لپ تاپ نیز در کنار وب کم قرار گرفته که در حذف صداهای مزاحم عملکرد خوبی دارد و موقع برقراری تماس ویدیویی به اتصال هدست یا میکروفون جداگانه نیاز پیدا نخواهید کرد.

نمایشگر و اسپیکر

ایسوس لپ تاپ x540ya خود را به نمایشگر ۱۵.۶ اینچی مجهز ساخته است. بررسی ها نشان می دهد این نمایشگر در سه نسخه متفاوت ارائه می شود. در نسخه اول کیفیت نمایشگر اچ دی بوده و قابلیت رفرش ۶۰ هرتزی دارد. صفحه نمایش نسخه دوم نیز هم مشابه نسخه اولی می باشد با این تفاوت که به فناوری Anti-Glare مجهز شده است. این تکنولوژی سبب می شود نور در صفحه نمایش کمترین بازتاب را داشته باشد. به این ترتیب در فضاهای پرنور می توانید از لپ تاپ به راحتی بهره بگیرید.

سومین نسخه نمایشگر فول اچ دی یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ می باشد که دارای نرخ رفرش ۶۰ هرتزی است. فناوری ساخت این صفحه نمایش ها بر پایه tft بوده ه امروزه در ساخت اکثر لپ تاپ های میان رده بکار می رود. این نوع نمایشگرها زاویه دید محدودی داشته و نمی توانند همه طیف رنگی را نمایش دهند اما هزینه تولید پایین تری دارند. این امر کمک کرده تا قیمت تمام شده لپ تاپ کمتر شود. از نکات ضعف این صفحه نمایش ها براق بودن آنهاست که در فضای بیرون کار کردن را با سری x مشکل می سازد ولی این نسخه با روکش مات همراه شده که عملکرد آن را مطلوب نموده است.

در بررسی ها مشخص شد همه نمایشگرهای لپ تاپ ایسوس x540ya دارای نسبت تصویر ۱۶:۹ هستند که این میزان برای تماشای فیلم مناسب ارزیابی می شود. ضمنا این امکان نیز فراهم شده تا لپ تاپ را با صفحه نمایش لمسی سفارش داد که برای این امر باید هزینه جداگانه ای پرداخته شود. صفحه نمایش لمسی این قابلیت را دارد به راحتی در صفحات زوم و اسکرول کرده و مانند یک گوشی هوشمند از آن بهره برد.

در صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس x540ya فناوری Splendid بکار رفته که موجب بهبود کیفیت تصویر از طریق بهبود کیفیت رنگها می شود. بهینه سازی کیفیت رنگها از طریق تنظیم دمای آن ها صورت می گیرد و در مجموع می توان گفت  لپ تاپ ایسوس x540ya دارای نمایشگرهایی با کیفیت مناسب بوه که برای انجام کارهای روزانه کاملا مناسب می باشد.

در پایان این بخش اسپیکر لپ تاپ ایسوس x540ya را مورد بررسی قرار می دهیم. اسپیکرهای دایره ای شکل این لپ تاپ  زیر شیار بالایی دستگاه قرار دارند. هنگامی که به بالای کیبورد لپ تاپ نگاه کنید شیارهایی سراسری را می بینید که در انتهای راست آن عبارت sonicmaster درج گردیده است. این لپ تاپ نیز همانند بیشتر لپ تاپ های تولیدی شرکت ایسوس به اسپیکرهایی با فناوری انحصاری سونیک مستر (sonicmaster) مجهز شده که صدایی بلند، باکیفیت و شفاف را ارائه می کنند. صدای بیس هرچند ضعیف است ولی شنیده می شود.   ضمنا با نصب اپلیکیشن Audio Wizard می توانید تنظیمات صوتی لپ تاپ را در پنج حالت موسیقی، بازی، صحبت، ضبط صدا و فیلم بهینه کنید.

کیبورد

بررسی ها نشان می دهد لپ تاپ ایسوس x540ya نیز مانند دیگر اعضای سری x از کیبورد جزیره ای بهره می برد. کلیدهای این نوع چیدمان به شکل جدا از هم روی صفحه کلید جای گرفته اند تا هم ارگونومی کیبورد را زیادتر کنند و هم خطاهای تایپی را کاهش دهند. کلیدها به اندازه کافی بزرگ بوده و فضای زیادی برای حرکت داشته تا کاربر بتواند هنگام تایپ حس خوبی را تجربه کند. قابل ذکر است صفحه کلید لپ تاپ ایسوس x540ya فاقد نور پس زمینه بوده و انگلیسی است.

ناگفته نماند تاچ پد بزرگ با طراحی جذاب و کلیدهای هم سطح که توسط یک خط عمودی از یکدیگر جدا شده اند زیبایی خاصی برای لپ تاپ به ارمغان آورده است. سطح تاچ پد نسبت به استراحتگاه دست که روکش برس خورده ای دارد صاف و صیقلی می باشد که به راحتی قابل دسترس است. تاچ پد حساسیت زیادی داشته همچنین از دستورات چند لمسی نیز پشتیبانی می نماید. ضمنا در لبه های لپ تاپ ایسوس x540ya شیارهایی تعبیه شده تا به خنک نگهداشتن دستگاه کمک کنند.

سخت افزار و باتری

 لپ تاپ ایسوس x540ya با سخت افزارهای متعددی قابل سفارش می باشد. از لحاظ پردازنده مرکزی سه گزینه برای انتخاب وجود دارد. نسخه اول و پایه از پردازنده AMD® Carrizo-L APU E1-7010 بهره می برد که دو هسته ای بوده و سرعت کلاک ۱.۵ گیگاهرتزی دارد. این پردازنده جهت استفاده بسیار سبک طراحی گردیده به نحوی که تنها برنامه های سبک را اجرا نموده و برای کارهای روزمره ای مانند دیدن قیلم و وبگردی مناسب است.
`نسخه دوم دارای پردازنده AMD® Carrizo-L APU E2-7110 می باشد که چهار هسته ای بوده و سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتزی دارد. این پردازنده سطح متوسطی داشته و برای کابری روزانه با سرعت خوب مناسب می باشد. پردازنده سوم  با نام AMD® Carrizo-L APU A8-7410 در بین لپ تاپ های میان رده پردازنده ای قدرتمند محسوب می شود. این پردازنده چهار هسته ای بوده و در حالت پایه سرعت کلاکی برابر با ۲.۲ گیگاهرتز داشته که در حالت توربو این عدد به ۲.۵ گیگاهرتز خواهد رسید.
ایسوس برای این لپ تاپ ۸ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR3L در نظر گرفته که سرعت ۱۶۰۰ مگاهرتز را عرضه می دارد. ضمنا می توان برای  لپ تاپ ایسوس x540ya چندین حافظه داخلی مختلف را سفارش داد که شامل هارد دیسک های ۵۰۰ گیگابایتی، یک و دو ترابایتی می باشند. همچنین امکان سفارش ۲۵۶ تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD نیز برای این لپ تاپ وجود دارد. همراهی هارددیسک های حجیم موجب می شود داده های زیادی مانند فیلم، عکس و … را در لپ تاپ ذخیره کنید. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد با  لپ تاپ ایسوس x540ya می توانید به اجرای کارهای روزانه مانند بهره گیری از برنامه های آفیس و نرم افزارهای متنوع، مرور وب، تماشای فیلم و حتی بازی های نه چندان سنگین بپردازید.
در پایان این بخش به بررسی باتری  لپ تاپ ایسوس x540ya می پردازیم. این لپ تاپ از باتری سه سلولی ۳۳ وات ساعتی بهره می برد که بسته به نوع پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی حدود شش ساعت شارژ ارائه می دهد. با استفاده از این باتری می توانید یک صبح تاظهر از دستگاه بهره بگیرید که برای کار اداری و دانشجویی به نظر میزان کمی خواهد بود. البته با توجه به استفاده ای که از دستگاه دارید و میزان نور نمایشگر میزان شارژ دهی باتری نیز متغیر خواهد بود.

جمع بندی

به طور کلی لپ تاپ ایسوس x540ya دستگاهی بسیار خوب و خوش قیمت برای استفاده روزانه می باشد و قادر است به اجرای کارهای روزانه با بالاترین کیفیت بپردازد. حجم بالای حافظه آن این امکان را فراهم می کند مقادیر بالایی محتوا درون لپ تاپ داشته باشید. نمایشگر ۱۵.۶ اینچی و مات آن مانع خسته شدن چشم در طول استفاده از لپ تاپ می شود. بلندگوهای دستگاه نیز با بهره گیری از فناوری سونیک مستر کیفیت صدای جذابی را به ارمغان می آورند و وزن کمتر از دوکیلوگرم لپ تاپ ایسوس x540ya نیز حمل و نقل راحتی را به همراه دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *