دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رفتار با بیمار اسکیزوفرنی و نکاتی که باید در این رابطه بدانید

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را نوع رفتار صحیح با بیمارانی که دارای اختلال شیزوفرنی می باشند آشنا می کنیم. در نظر داشته باشید که شما باید در رفتار با این افراد احتیاط کرده و از کسی بدگویی نکنید زیرا اعتماد آن ها را از بین می برید. تا پایان این مطلب با ما باشید.

بیماری اسکیزوفرنی به دلایل بسیار زیادی برای افراد ایجاد می شود ولی بیش تر دلیلی که برای این بیماری مطرح می باشد دلایل ژنتیکی می باشد. در ادامه نحوه رفتار صحیح با افرادی که این اختلال را دارند را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید با رفتار صحیح خود این بیماران را تشویق کنید تا درمان شوند علامت های این بیماری در آن ها کاهش یابد.

رفتار با بیمار اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی و دلایل آن

اسکیزوفرنی یکی از بیماری هایی می باشد که به دنبال یک اختلال در عملکرد سیستم عصبی ایجاد می شود ولی هنوز هم به طور کامل علت دقیق این بیماری روشن نشده است. این اختلال در افرادی که مستعد هستند بیش تر رخ می دهد. عوامل زیستی بسیاری در این بیماری دخیل هستند که شامل ژنتیک، توارث،‌ اختلالات ساختار های مغزی، عفونت ها، سوء تغذیه، ضربه های مغزی،‌ بیماری های دوران بارداری، صدمه هایی که در زایمان ایجاد می شود، تغییرات نورترانزمیتور ها و تغییرات هورمونی و فقر و بیکاری می باشد.

نکته : افرادی که اسکیزوفرنی دارند در بیش تر موارد یکی از افراد نزدیک آن ها بیماری مشابه داشته است. البته این فقط یکی از احتمالات است و کسی که بستگان وی دارای این بیماری هستند قطعا به این اختلال دچار نخواهد شد.

رفتار با بیمار اسکیزوفرنی

بسیاری از پزشکان اطمینان دارند که افراد مبتلا به این بیماری خطر ناک نیستند و نمی توانند برای دیگران خطراتی داشته باشند. بسیاری از جنایت ها و خشونت هایی که در دنیا دیده می شود تعداد کمی از آن ها دارای این اختلال می باشند پس می توان گفت این افراد کم خطر تر از افراد عادی هستند. با این حال باز هم باید مراقب باشید زیرا اگر این افراد به مواد اعتیاد پیدا کنند ممکن است دچار مشکلات جدی شوند و خشونت های بیش تری را از خود نشان بدهند. این بیماران در موارد بسیار کمی بستری می شوند و بخش کوچکی از تیمارستان ها به این افراد اختصاص دارد. بسیاری از افرادی که این اختلال را دارند اقدام به خودکشی می کنند بنابراین باید مراقب آن ها باشید.

نکته : حدودا ۱۰ درصد از مردان مبتلا به این بیماری که خودکشی کرده اند جان خود را از دست می دهند بنابراین باید با دقت از این بیماران مراقبت کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آشنایی با بیماری می تواند روند درمان را بهبود بخشد

آشنایی و قبول کردن

افرادی که دارای جنون جوانی می باشند باید از بیماری خود اطلاع داشته باشند و سعی کنید این مورد را به آن ها بقبولانید زیرا نقش خود بیمار در درمان بسیار زیادی می باشد. بهتر است آن ها را در نسبت به مراحل درمانی آگاه کنید تا بتوانند با کنار آمدن با این اختلال روند درمان را بهتر طی کنند.

آموزش بدهید

یکی دیگر از روش های رفتار با بیمار اسکیزوفرنی این است که علامت ها و نشانه های بیماری را به فرد مبتلا بگویید و از آن ها بخواهید در زمان های عود کردن بیماری کار های لازم را انجام دهند. در واقع این مهارت ها در کلاس هایی به این افراد یاد داده می شود و آن ها می توانند در صورت حمله ناگهانی آرامش خود را حفظ کرده و خود را سرپا نگهدارند.

ایجاد امیدواری

در شخصی که دچار اسکیزوفرنی می باشد امیدواری ایجاد کنید. می توانید با یادآوری اثرات درمان، کم شدن علامت های بیماری و بهبود روابط اجتماعی آن ها را به آینده امیدوار کرده و آن ها را از خودکشی دور کنید و به ادامه درمان تشویقشان کنید.

در بیماران امیدواری ایجاد کنید تا درمان سرعت بگیرد.

تشویق به ثبت کردن

در نظر داشته باشید که می توانید بیماران را تشویق کنید تا عوارض دارویی و علامت های بیماری را بنویسند. این توجه شما می تواند به بیمار بفهماند که شما به فکر وی می باشید و او می تواند امید بیش تری نسبت به درمان داشته باشد و سعی و تلاش خود را افزایش بدهد.

تشویق به تنظیم برنامه

در نظر داشته باشید که با نظم دادن به برنامه های یک فرد بیمار می توانید تا حدودی حواس او را پرت کرده و ذهنش را درگیر کنید تا علامت های این بیماری کاهش یابد. در واقع این کار شما می تواند به بهبود روابط فرد بیمار کمک کند و او تلاش خود را برای بهتر شدن افزایش می دهد و سریع تر درمان می شود.

مصرف دارو ها

در رفتار با بیمار اسکیزوفرنی باید محتاط باشید و دارو های او را به موقع و منظم به وی بدهید و او را تشویق کنید. بهتر است مصرف دارو ها را یک فرد سالم انجام بدهد زیرا این بیماران دچار جنون می شوند و ممکن است اقدام به خودکشی کنند.

شرکت در برنامه ها

بیماری اسکیزوفرنی را با احتیاط در فعالیت ها شرکت بدهید و سعی کنید آن ها را از جمع دور نکنید. این برنامه ها ممکن است جشن های خانوادگی،‌ جلسات مذهبی و دوره ای و حتی جلسات کاری باشد.

رفتار با بیمار اسکیزوفرنی

پیگیر باشید

در نظر داشته باشید که نباید این بیماران را به حال خود رها کنید. باید پیگیر تمام برنامه ها و جلسات درمانی آن ها باشید و از آن ها بخواهید که همه چیز را برای شما توضیح بدهند با این کار نشان می دهید که تنها نیستند و امید آن ها را بالا می برید.

مراقب حرف های خود باشید

در نظر داشته باشید که این بیماران بسیار حساس می باشند بنابراین در رفتار با بیمار اسکیزوفرنی باید محتاط باشید. در حین حرف زدن با آن ها باید خونسرد باشید و از جملات کوتاه استفاده کنید. بهتر است در حین صحبت از جملات تند و کنایه آمیز استفاده نکنید.

تشویق رفتار های مثبت

باید بدانید که این بیماران نیازمند تشویق هستند برای همین هم بهتر است آن ها را بابت رفتار های خوبی که دارند تشویق کنید و در کار های سخت آن ها را رها کنید حتما در کنار آن ها باشید.

بیماران شیزوفرنی را تشویق کنید تا رفتار های خوب را افزایش بدهند.

همانطور که می دانید اسکیزوفرنی یکی از بیماری های شایع در نوجوانان و جوانان می باشد از این رو اگر والدین رفتار های نا مناسبی از فرزندان خود دیدند بهتر است سریعا به روانپزشک مراجعه کنند. این بیماران دچار توهمات بسیار زیادی می باشند بنابراین سعی نکنید با بد گفتن از دیگران آن ها را بد بین کنید و آن ها دیگر نتوانند به کسی اعتماد کنند زیرا این کار باعث می شود که آن ها دیر تر درمان شوند و در موارد بسیار کمی از درمان صرف نظر می کنند چون حتی نمی توانند به پزشک خود اطمینان کنند. بنابراین بهتر است در رفتار با بیمار اسکیزوفرنی محتاط باشید و همیشه آن ها را بابت کار های خوبشان هر چقدر هم که کوچک باشد تشویق کنید تا روحیه بیماران افزایش پیدا کند. اگر درباره این بیماری اطلاعاتی ندارید می توانید در ادامه با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه بیماری اسکیزوفرنی و علامت های اسکیزوفرنی را مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *