دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیماری پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان چگونه درمان می شود؟

  • ساناز براتی
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بیماری پدوفیلی نوعی اختلال روانی است که در آن فرد بیمار تمایل به برقراری ارتباط با کودکان دارد و برای رسیدن به این هدف خود از روش های مختلفی مثل محبت کردن به کودک استفاده می کند.

میل جنسی نسبت به کودکان موضوعی است که در دنیای امروزی شدیدا مورد توجه قرار گرفته و بحث های زیادی در این مورد صورت گرفته است. این موضوع یک ناهنجاری و مشکل روانی محسوب می گردد که در آن افراد تمایل جنسی نسبت به کودکان دارند. برای بررسی بیماری پدوفیلی در این مطلب همراه ما باشید.

بررسی بیماری پدوفیلی

شاید تا کنون نام بیماری پدوفیلی یا تمایل جنسی به کودکان را شنیده باشید، این مشکل اخیرا بیش از گذشته شنیده می شود. این مشکل روانی باعث تمایل افراد به کودکان ۱۳ ساله یا کوچکتر می گردد و یکی از موارد آزار کودکان محسوب می گردد که امروزه در کشور ما و دیگر جوامع بیشتر به آن پرداخته می شود. برای بررسی بیشتر  بیماری پدوفیلی و روش های درمانی آن در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بیماری پدوفیلی و روش های رفع آن

پدوفیلی چیست؟

پدوفیلی کلمه ای است انگلیسی که به معنای میل جنسی به کودکان است و در کشور ایران به جای آن اغلب از بچه باز یا کودک آزاری استفاده می گردد. پدوفیلیا در واقع انحراف جنسی و اختلال روانی می باشد که فرد دچار این مشکل از لحاظ جنسی جذب کودکان می گردد که این جذب شدن غیر عادی و غیر طبیعی می باشد. اختلال و بیماری پدوفیلی با خیال پردازی و فعالیت های جنسی با کودکان کمتر از سن بلوغ مشخص می گردد.

اغلب افراد مبتلا به این بیماری مردان هستند که به طرف هر دو جنس دختر یا پسر جذب می شوند، جالب است که بدانید افراد پدوفیلی با بزرگسالان مخالف جنس خود هم به شکل خوبی ارتباط برقرار می کنند. بر طبق مطالعات انجام شده در این مورد اغلب کودکانی که از سوی والدین شان مورد غفلت واقع می شوند و یا خیلی تنها هستند بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر آزار توسط یک فرد پدوفیلی قرار می گیرند.

تجاوز به کودکان در بیمار پدوفیلی

تشخصی اختلال پدوفیلی توسط پزشک

پزشک قبل از هر چیزی برای تشخیص، به ارزیابی بیمار می پردازد. اگر در فرد موارد زیر اتفاق افتاده باشد پزشک اختلال پدوفیلی را تشخیص خواهد داد:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • شخص به تکرار کاری خاص اصرار داشته که بیشتر شامل فانتزی های جنسی و رفتارهای خشن درگیر با کودکان است.
  • اشخاصی که استرس های شدید دارند و عملکرد شان در محل کار و بین اعضای خانواده خود خوب نبوده و در تعامل و ارتباط با دوستان خود وضعیت خوبی ندارند.
  • اشخاصی که ۱۶ ساله هستند و چند سال از کودکی که به آن تجاوز نموده اند بزرگتر هستند.
  • کسانی که حدود شش ماه و یا بیشتر از آن این وضعیت را داشته باشند.

مشکل و مرض پدوفیلی

درمان پدوفیلی

همانطور که اشاره شد پدوفیلی اختلالی روانی است که باعث تمایل فرد به سوی کودک آزاری می شود. این اختلال را می توان با استفاده از دارو و روان روش های روان درمانی، درمان و کنترل نمود.

  • تجویز دارو:

با استفاده از برخی داروها مانند داروهای آنتی اندروژن که کاهش دهنده میل جنسی هستند می توان تا حدودی این مشکل را کنترل کرد. برخی از این داروهای آنتی اندروژن عبارتند از داروهای مدروکسی پروژسترون و لوپرولاید استات. همچنین برخی داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین هم می توانند به منظور درمان اختلال های جنسی اجباری و کاهش شهوت تجویز گردند. در حالت معمول میزان استفاده از این نوع داروها نسبت به داروهای تجویزی برای افسردگی خیلی بیشتر می باشد. برخی از این داروها شامل سرترالین، فلوکستین، فلووکسامین، سیتالوپرام و پاروکستین می شوند که در درمان این اختلال استفاده می گردند. استفاده از داروهای ضد افسردگی مثل فلوکستین باعث کم شدن میل جنسی در افراد خواهند شد اما تاثیر مثبتی بر روی تفکرات و افکار جنسی در افراد ندارند.

عارضه روانی پدوفیلی در افراد

  • روش های روان درمانی:

تحقیقات انجام شده نشان داده اند که الگوهای رفتاری_شناختی در برخی از بیماران مبتلا به پدوفیلی تاثیر گذارند. در این مورد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

شرطی سازی آزارنده، همدردی با قربانی مثل نشان دادن فیلم هایی از عاقبت رفتار نادرست با قربانی ها، اصلاح تحریف شناختی، آموزش دادن جسارت مثل آموزش های مهارت های اجتماعی، مدیریت زمان و ساختاری به فرد، پیشگیری کردن ار عود اختلال پدوفیلی با شناسایی محرک هایی که باعث این رفتار و قرار گرفتن در موقعیت های پر خطر می گردد و همچنین این موضوع که چگونه می توان در این محرک ها اختلال ایجاد نمود، بهره گیری از سیستم های نظارتی مثل توجه خانواده به فرد ابتلا به بیماری و نظارت کردن بر رفتار او و در نهایت مراقبت کردن از فرد در تمام عمر.

بیماری پدوفیلی و درمان آن

شرطی سازی آزارنده، در این روش با کمک محرک های منفی از بروز یک رفتار خاص کاسته می شود و یا این رفتار کاملا از بین برده می شود. این روش درمانی در واقع حساس سازی پنهان می باشد که در طی آن در آغاز بیمار در حالتی آرام و راحت در حالی که صحنه هایی از یک رفتار نامناسب را در ذهنش تداعی کرده، قرار می گیرد و بعد از آن بیمار را در حالتی ناراحت کننده فرار می دهند. این روش حساس سازی پنهان می باشد که رویداد منفی بعد از آن واقعی می باشد، مثلا در این شرایط درمانگر بوی نامطبوع و ناخوشایندی را در محیط ایجاد می کند تا رفتار نامناسب بیمار با حس بد بوی ناخوشایند همراه باشد. درمانگر می تواند مثلا با بخش فیلمی از جرایم فرد و استفاده از رویدادی منفی تلاش می نمایند که تجربه تجاوز برای فرد متجاوز ناخوشایند و آزار دهنده جلوه نماید.

همچنین روش شرطی سازی مثبت نیز برای درمان وجود دارد که در آن درمانگر روی مهارت های اجتماعی و جایگزینی رفتارهایی مناسب تر تمرکز می کند. به عنوان نمونه با شرطی سازی مجدد، به بیمار بازخورد فوری می دهند و به او کمک می نمایند که رفتار خویش را عوض کند، مثلا امکان دارد که درمانگر فرد را به نوعی دستگاه خورد زیستی متصل به نور متصل نماید و به او یاد بدهد که زمانیکه در معرض محرک های جنسی قرار می گیرد نور دستگاه را در محدوده خاصی از رنگ قرار دهد.

افراد پدوفیل چه کسانی هستند؟

بیمار پدوفیلی ممکن است مرد باشد یا زن، پیر باشد یا جوان. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم پدوفیلی ها اغلب مرد هستند. برخی از این بیماران در حرفه هایی فعالیت می کنند که مستقیما با آموزش و رفاه کودکان در ارتباط هستند و برخی نیز با قربانیان خود رابطه فامیلی و یا حتی ژنتیکی داشته اند. اغلب کارشناسان در این مورد پدوفیلی را ناشی از مسائل روانی می دانند و مرتبط بودن آن را با ویژگی های بیولوژکی کاملا رد می نمایند، از نظر آنها ممکن است این اختلال نتیجه آزار جنسی بیمار در کودکی بوده باشد.

با این وجود چیزی که کاملا مشخص است این است که تمام این بیماران در کودکی مورد جنسی قرار نگرفته اند و دلیل این مشکل می تواند عوامل روانی دیگری نیز باشد که باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند. یکی دیگر از مسائل مهم در این بیماران ممکن است تعادل نامناسب و پاتولوژیک فرد با والدین خود در طی سالهای اولیه زندگی او باشد. بهتر است در این مورد با رسیدن کودکان به سن مناسب والدین آنها را با مسائل و موارد جنسی آشنا سازند.

مریضی و اختلال پدوفیلی

خصوصیات بیماران پدوفیلی

سوء استفاده از کودکان از رفتارهای بیماران پدوفیلی می باشد و برای پیشگیری از آن مهمترین روش آموزش به کودکان در این مورد می باشد. رفتارهای جنسی در فرد پدوفیلی طیف گسترده ای از فعالیت های ممکن را شامل می گردد، ولی نکته مهم در این مورد نوعی گول زدن و یا جذب نمودن کودک با محبت برای رسیدن به هدف می باشد. در اغلب موارد گزارش شده وقتی که کودک در برابر یک بیمار پدوفیلی مقاومت کند و باعث شود تا او نتواند به خواسته های خود برسد، در نهایت با قتل و خشونت علیه کودک همراه می شود.

بعضی از افراد پدوفیلی رفتارهایشان به «افشای خود» یا «استمنا در مقابل کودک» و یا «نوازش نمودن» و یا «لخت نمودن کودک» بدون تماس جنسی محدود می شود، ولی در برخی دیگر این بیماران کودک را به «شرکت کردن در رابطه جنسی و مقاربت تناسلی» وادار می نمایند. اغلب پدوفیل ها کودک را تهدید می کنند که اگر در این مورد با کسی صحبت کنند، عواقب بدی مثل کشتن اعضای خانواده شان اتفاق خواهد افتاد، ترسانیدن از حبس و ترس از جدا شدن آنها از خانه و والدین یکی از حربه های این اشخاص می باشد.

والدین برای آگاه سازی کودکان خود از روانشناس باید کمک بگیرند تا کودکان با تهدید و ترس از برخی مسائل از آنها دور نشوند.

عارضه و اختلال پدوفیلی

دلایل و ریشه های مهم در بروز اختلال پدوفیلی و تجاوز

در رابطه با ریشه اعمال تجاوز، دلایل مختلفی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

  • این افراد دچار اختلال هستند:

عده ی کمی از افراد در اجتماع دارای اختلال شخصیتی ضد اجتماعی می باشند که این افراد از آزار و آسیب رساندن به دیگران لذت برده و تجاوز را مثل ابزاری برای رسیدن به هدف نهایی خود یعنی لذت از آسیب دیگران استفاده می کنند.

  • افرادی که قربانی تجاوز بوده اند:

بعضی از متجاوزان و پدوفیلی ها تجربه تلخی در کودکی از تجاوز داشته اند که با تکرار آن بر روی دیگران به شکلی می خواهند حس تلخ روانی ناشی از قربانی بودن را حل نمایند.

بررسی بیماری پدوفیلی

  • مشاهده رفتارهای تجاوزگرانه در رسانه های جمعی:

با پیشرفت تکنولوژی و شبکه های اجتماعی افراد بیشتر با صحنه های تجاوز مواجه می شوند، نمایش برخی از این مسائل در رسانه ها باعث می شود تا اندازه زشتی این اختلال در برخی از افراد به حداقل برسد.

  • خشم غیر کنترل شده دارند:

داشتن خشم غیر کنترل شده بیشتر باعث ایجاد رفتارهای متجاوزانه در افراد می گردد. منابع متفاوتی برای این خشم ها وجود دارد ولی اغلب به موضوعی آسیب زا مربوط می شوند. وقتی فرد در شرایط خشم قرار می گیرد قدرت کنترل خشم خود را از دست داده و آن را به شکل تجاوز بروز خواهد داد.

بیمار پدوفیلی و کودک آزاری

  • اعتیاد:

قربانی اعتیاد ممکن است برای خالی کردن عقده روحی خود از تجاوز و آزار رساندن به کودکان کمک بگیرد و انتقام عقده های خود را از دیگران بگیرد.

  • نداشتن درک درست از مرزهای شخصیتی:

اشخاص پدوفیل و متجاوز حریم شخصی افراد را درد نمی کنند و دیگران را به عنوان متعلقه های خود دانسته و برای قربانیان خود تصمیم به تجاوز و کودک آزاری می گیرند.

  • فقدان حس همدردی:

تجاوز وقتی راحت تر می شود که فرد هیچ همدردی با قربانی خود ندارد. بعضی از ضربات روحی و اختلالات شخصیتی و همچنین آسیب های محیطی می توانند سبب ناتوانی در ابراز همدردی شوند.

  • درماندگی:

وقتی که یک شخص به اصطلاح به ته خط می رسد، فروپاشی در دهن او به وجود می آید که می تواند باعث بروز رفتارهای نادرست و تجاوز به کودکان شود.

اختلال و درمان پدوفیلی

روش های مقابله با کودک آزاری

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بهترین روش برای مقابله با کودک آزاری، آموزش به کودکان در برابر کودک آزاری می باشد. والدین در تمامی لحظات در کنار فرزندان خود نیستند به همین خاطر باید به آنها آموزش های لازم داده شود که اینکار با کمک گرفتن از یک روانشان قابل انجام است. بهتر است با شروع سن سه سالگی مقاط خصوصی بدن به کودک آموزش داده شود، نیازی به نام بردن این نقاط نیست فقط اسم بردن نقاط خصوصی کفایت می کند. مثلا می توانید به کودکتان بگویید قسمت های زیر مایو خصوصی می باشند. والدین در این مورد موارد زیر را رعایت نمایند:

  • به کودکان خود یاد بدهید که به استثنا والدین و پزشک معتمد هیچ کسی حق نگاه کردن به قسمت های خصوصی بدن آنها را ندارد.
  • همچنین کودکان نیز نباشد هیچوقت به ناحیه های خصوصی دیگران نگاه کنند و یا آن ها را لمس کنند.
  • به کودک خود آموزش دهید که بدون اطلاع والدین نباید از کسی خوراکی یا کادو قبول نمایند.

مریضی پدوفیلی چیست؟

  • کودکتان باید بداند که اگر فردی زن یا مرد، غریبه یا آشنا به آنها پیشنهاد رفتن به مکانی خلوت، نگاه کردن به قسمت های خصوصی و یا لمس آنها را داد باید نه بگویند و خیلی سریع از او دور شوند.
  • کودک باید بداند که هر فردی اگر به او پیشنهادهای گفته شده در بالا را بدهد، مسلما انسان بدی است حتی اگر خیلی مهربان باشد.
  • کودک باید بداند که اگر با چنین فردی مواجه شد باید خیلی زود والدین خود را در جریان قرار داده و والدین باید به کودکان خود اطمینان بدهند که در هر شرایطی حامی و پشتیبان آنها خود هستند.

اختلال پدوفیلی و آشنایی با این مرض

علائم نشان دهنده کودک آزاری در کودکان

در صورتی که والدین هر یک از علایم زیر را در کودک خود مشاهده نمودند باید با بیانی مناسب و با آرامش و مهربانی از کودک خود بخواهند تا با آنها صحبت کند و تجربه خود را بدون ترس عنوان کند:

  • ترسیدن از لمس شدن
  • بدخلق شدن، پرخاشگری و گوشه گیر بودن
  • داشتن ترس هایی بدون دلیل
  • مضطرب بودن
  • کودکی که کمتر می خندد و کمتر بازی می کند
  • داشتن افت تحصیلی
  • داشتن مشکلات در خواب مثل کابوس های شبانه و بی خوابی و یا پر خوابی

کمک به درمان بیماری پدوفیلی

گزارش کودک آزاری

بیماری پدوفیلی می تواند در افراد زیادی وجود داشته باشد، در صورتی با این گونه افراد رو به رو شدید و یا کودک آزاری را در هر جایی مشاهده نمودید باید با پیامک زدن به شماره ۳۰۰۰۳۶۳۶ کنوانسین حقوق کودکان را در جریان قرار دهید.

پس از مطالعه این مطلب روان شناسی برای اطلاع از درمان دیگر مشکلات و اختلالات روانی همچون درمان مازوخیسم و اختلال هویت جنسی می توانید به این مطالب مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *