دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تعریف رنگ سرد و معرفی رنگ های سرد

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با رنگ های سرد آشنا می کنیم و تاثیرات این رنگ ها را برای شما خواهیم گفت. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

رنگ ها طیف های بسیار زیادی دارند و شما می توانید از آن ها در دکوراسیون منزل و دفتر کار خود استفاده کنید و با توجه به خواصی که دارند می توانند برای شما مفید باشند. در ادامه برخی از این رنگ ها را برای شما معرفی می کنیم.

رنگ سرد

آشنایی با رنگ سرد

Cool Color تاثیرات بسیار زیادی بر روی روان انسان ها دارند و این رنگ ها شامل رنگ های آبی، سبز، بنفش و یا هر ترکیبی از این سه رنگ می باشند. اگر شما هر کدام از این رنگ ها را ببینید احساس سرما می کنید. Cool color عموما برای ایجاد یک فضای آرام و ساکت به کار برده می شوند و نام دیگر این رنگ ها رنگ های غیر فعال می باشد.

تفکیک رنگ های گرم و سرد

برای تفکیک رنگ ها و جدا کردن آن ها از یک دیگر می توانید آن ها را به دو دسته گرم و سرد تقسیم کنید. این جداسازی بر اساس نظریه رنگ صورت می گیرد و باید بدانید که گرمی و سردی بودن رنگ ها مسلما مربوط به دمای رنگ نمی باشد و با مباحث فیزیولوژی و احساسات روان شناسی در ارتباط می باشد. رنگ های خنک می توانند احساسات وهم آلود را در افراد افزایش بدهند و اگر برای رنگ کردن تاقی کوچک در نظر گرفته شوند می توانند اتاق را بزرگ تر از آن چه که می باشد نشان بدهند. علاوه بر بزرگ تر جلوه دادن اتاق این رنگ ها باعث احساس آرامش و تسکین درد ها نیز می شوند که به همین دلیل از این رنگ ها در دفتر ها، بیمارستان ها و فضایی که در آن استرس بیش از حد می باشد استفاده می شود.

نکته :برای اثر گذاری این رنگ ها نیازی نیست که از آن ها به صورت تک رنگ استفاده کنید و می توانید چندین رنگ را با هم در نظر بگیرید ولی رنگ های سرد را بیش تر به کار ببرید.

نظریه رنگ ها

  •  آرون گروپس

نظریه رنگ ها

در این نظریه چرخی وجود دارد که در آن رنگ های گرم و سرد در کنار هم قرار دارند و می توانید با استفاده از درجه رنگ ها آن ها را تفکیک کنید. رنگ های آبی و سبز و بنفش جزء رنگ های سرد اند و رنگ های زرد و نارنجی و قرمز در این چرخه رنگ های گرم می باشند. این نظریه یکی از نظریه های بسیار گسترده است و نمی شود به راحتی از آن گذشت. این نظریه دارای سه مفهوم اصلی است. این مفاهیم عبارت اند از :

  • چرخ رنگ
  • هارمونی رنگ ها
  • زمینه استفاده از رنگ ها

دسته بندی رنگ ها

به طور کلی سه دسته رنگ وجود دارد که در ادامه این دسته ها را برای شناخت بیش تر برای شما معرفی می کنیم.

رنگ های اصلی

سه رنگ اصلی وجود دارد که شامل رنگ قرمز، رنگ آبی و رنگ زرد است. این رنگ ها را می توانید با یک دیگر مخلوط کنید و رنگ های بسیار زیادی را بوجود آورید از این رو به این رنگ ها رنگ های اصلی می گویند. باید بدانید که نکته دیگر این رنگ ها این است که شما نمی توانید با ترکیب رنگ های دیگر آن ها را بوجود بیاورید. تنها رنگی که در میان این سه رنگ در دسته  Cool Colors قرار می گیرد رنگ آبی می باشد.

رنگ های اصلی و ثانویه

رنگ های ثانویه

رنگ های ثانویه رنگ هایی می باشند که از ترکیب دو رنگ از رنگ های اصلی بوجود می آیند. این رنگ ها شامل بنفش و سبز  نارنجی می باشد.

رنگ های درجه سه

رنگ های درجه سه از ترکیب رنگ های درجه یک و درجه دو حاصل می شوند و شامل رنگ های زرد، نارنجی قرمز، ارغوانی، نیلی، فیروزه ای، سبز چمنی می باشد.

نکته : در نظر داشته باشید که طیف های رنگی بسیار گسترده می باشد و اگر نسبت ترکیب رنگ ها را تغییر بدهید طیف های گوناگونی از رنگ ها را بدست می آورید.

معرفی رنگ های سرد

رنگ های خنک اصلی شامل بنفش و سبز و آبی می باشد اما رنگ های دیگری هم وجود دارد که از آن ها به عنوان رنگی خنک نام برده می شود. از این رنگ ها می توان به خاکستری و سفید و سیاه نیز اشاره کرد. در ادامه این مطلب برای شما رنگ سبز، رنگ بنفش، رنگ آبی، خاکستری، سفید و سیاه را بررسی می کنیم.

معرفی رنگ های سرد

آبی

وقتی بحث Cool Color می شود اولین رنگی که به ذهن شما می رسد رنگ آبی می باشد. این رنگ نشان دهنده غم و اندوه است ولی شما می توانید از آن برای رنگ کردن اتاق خواب و دفتر کار خود استفاده کنید. این رنگ علاوه بر خنثی بودن می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر ذهن افراد داشته باشد و باعث خلاقیت شود. آبی پر رنگ از جمله رنگ هایی می باشد که طرفداران خاص خود را دارد و از این رنگ بیش تر برای دفاتر کاری که نیاز به خلاقیت دارند استفاده می شود.

رنگ خاکستری

بسیاری از افراد از این رنگ به عنوان رنگ مرده یاد می کنند ولی این رنگ در اصل در دسته Cool colors قرار می گیرد. این رنگ از رنگ های بسیار خوب برای رنگ آمیزی دیوار های اتاق می باشد اما نباید از این رنگ بیش از اندازه استفاده شود زیرا ممکن است باعث ایجاد افسردگی در افراد شود. این رنگ را می توانید با یک رنگ گرم مانند زرد به صورت ترکیبی استفاده کنید تا از سردی آن بکاهید.

رنگ سرد

رنگ سبز

رنگ سبز از دیگر رنگ های سردی می باشد که می توانید از آن برای دفتر های کاری خود استفاده کنید. البته بیش تر افرادی که کارشان فروش محصولات  ارگانیک می باشد از این رنگ ها استفاده می کنند و باید بدانید که رنگ سبز در هر طیفی که باشد می تواند فروش محصولات را افزایش بدهد. در واقع این رنگ با وجود سردی که دارد به شما انگیزه می دهد تا بیش تر کار کنید و از کار خود لذت ببرید.

رنگ سفید

رنگ سفید هم سردی مخصوصی دارد که می تواند باعث آرامش افراد شود. بنابراین برای بسیاری از آسایشگاه ها از این رنگ استفاده می کنند. این رنگ احساسات بسیار خوبی را به شما القا می کند. استفاده از این رنگ می تواند اتاق و یا دفتر شما را بزرگ تر از حد معمول جلوه دهد و بر زیبایی آن بیفزاید.

رنگ بنش در طبیعت کم تر یافت می شود

رنگ سیاه

رنگ سیاه یکی دیگر از رنگ هایی می باشد که شما می توانید از آن استفاده کنید و قدرت خود را به رخ بکشید. این رنگ سرد با هر رنگ دیگری کاربرد دارد و شما می توانید همزمان با این رنگ از رنگ های سرد و گرم  هم استفاده کنید. البته استفاده از رنگ های سرد دیگر ممکن است نتواند به اندازه لازم از میزان احساس افسردگی این رنگ بکاهد. روانشناسان این رنگ را برای اتاق ها مناسب نمی دانند و پیشنهاد می دهند که به جای استفاده از این رنگ از رنگ های مناسب تری استفاده کنید.

رنگ بنفش

رنگ بنفش کی دیگر از رنگ های Cool می باشد که شاید در وهله اول متوجه سردی این رنگ نشوید و احساس کنید که این رنگ جزء رنگ های گرم می باشد. در واقع این رنگ یکی از رنگ های غلط انداز می باشد. همانطور که در بخش های پیشین اشاره کردیم این رنگ از رنگ های ثانویه است که از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی ایجاد می شود. این رنگ نماد غم و اندوه و بی اعتنایی می باشد ولی می تواند به افراد احساس قدرت و ارزش بدهد. این رنگ کم تر از سایر رنگ ها در طبیعت دیده می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *