دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش بافت دستگیره پنکه ای زیبا و کاربردی در خانه

  • سحر هودانلویی
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

آشپزخانه برای بسیاری از خانم ها حکم حریم شخصی و محیطی منحصر به خود را دارد که مایل به استفاده از وسایل تزئینی و بعضا بافتنی در آن هستند. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا بافت دستگیره پنکه ای در منزل را به شما آموزش دهیم.

بسیاری از خانم های هنرمند ایرانی نسبت به آشپزخانه خود توجه بسیاری دارند و در این رابطه به نوع وسیله ای که در آنجا استفاده می کنند، نیز اهمیت بسیاری قائل هستند. آشپزخانه برای کدبانو های ایرانی محیطی منحصر به خودشان می باشد که باید بهترین ها را با زیباترین شکل انتخاب کنند.

اگر شما نیز مایل به آموزش بافت دستگیره پنکه ای برای آشپزخانه خود هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا تمامی مراحل آن را به سادگی برای شما بیان کنیم.

آموزش بافت دستگیره پنکه ای به صورت تصویری

آموزش بافت دستگیره پنکه ای

بافت دستگیره ای که در ادامه آموزش می بینید از انواع بافتنی های ۱۰ رجی می باشد که از ۱ رج کوتاه به عنوان پایه برای حاشیه های گلبرگ بافته می شود. دستگیره پنکه ای از بافت های بسیار قدیمی و رایج در بین خانم های ایرانی است که کثیری از کدبانو های قدیمی آن را به خوبی یاد دارند.

از سایز بزرگ این بافتنی می توان به عنوان دم کنی برای قابلمه های پلو و از سایز کوچک آن می توان به صورت دستگیره برای برداشتن ظروف داغ از شعله استفاده کرد.

همچنین برخی از افراد از این نوع بافت به صورت کوسن نیز استفاده می کنند که در این صورت باید از کاموایی با ضخامت بیشتر استفاده کنید. برای بافت این کوسن ها باید از نخ هایی به نام آکریل تاپ، فدک، میامی و پوپک استفاده کنید. همچنین نحوه بافت آن با استفاده از قلاب می باشد که باید نحوه انجام بافت بافتنی را به خوبی یاد بگیرید.

کاموای مناسب بافت دستگیره پنکه ای

  •  آرون گروپس
  • وسایل لازم برای بافت دستگیره پنکه ای

  1. برای بافت این نوع از دستگیره های آشپزی و تزئین کننده باید از کاموا هایی با ضخامت متوسط استفاده کنید.
  2. همچنین برای انجام بافت، به قلاب حداکثر ۳ میلی متری نیاز دارید.

توصیه ما به شما استفاده از دستگیره های آکریل تاب و فدک برای انجام می باشد.

  • نحوه بافت به چه صورت است؟

برای بافت این دستگیره باید مراحلی را که در ادامه به صورت رج به رج بیان شده است، به ترتیب انجام دهید.

رج اول:

  1. در مرحله ابتدایی و تشکیل حلقه جادویی، ۳ زنجیره تشکیل دهید و سپس در پی آن ۹ پایه بلند ببافید. ( گفتنی است که در این رابطه می توانید از ۴ زنجیره برای تشکیل حلقه جادویی استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که در زنجیره اول بست را محکم بزنید تا به خوبی حلقه  شود.

 

رج دوم:

  1. پس از اینکه به روی ۳ زنجیره قبلی، گره برای عدم باز شدن بافتنی های زدید، از روی دستگیره باری دیگر ۳ زنجیره دیگر ببافید. ( توجه داشته باشید که باید به روی ۳ رج زنجیره قبلی، ۱ پایه بلند برجسته به روی بافتنی شکل دهید. همچنین می بایست به روی پایه بعدی تازه تشکیل شده، ۲ پایه بلند از پشت دستگیره ببافید.
  2. در پی تشکیل این دستگیره باید ۲ رج برجسته از رو و ۲ رج از پشت ببافید. این کار  را باید تا رج آخر به همین صورت ادامه دهید سپس همانند مرحله قبل، به روی ۳ زنجیره گره های برجسته ای بزنید و از روی آن به بافت برجسته ۳ زنجیره دیگر بپردازید.
  3. در ابتدای هر رج می بایست همان طور که گفته شد، عمل کنید. به این صورت که بر روی هر یک از پایه های بعدی، باید ۲ پایه بلند تر و برجسته از روی دستگیره پنکه ای ببافید. همچنین توجه داشته باشید که بر روی دیگر رج ها باید اولین پایه را به صورت برجسته و سپس ۲ پایه بلندتر دیگر برای آن ببافید.
  4. دقت کنید که باید پس از پایان یافتن هر یک از پایه های برجسته، به روی آن ۲ پایه دیگر برجسته ببافید. همچنین هر یک از رج های برجسته که از رو بافته شده است، باید پایه های برجسته ای رو به جلو و هر یک از پایه های پشتی، باید پایه های برجسته ای از پشت به روی آنان بافته شود.

آموزش بافت دستگیره پنکه ای به چه صورت است؟

رج سوم:

  1. پس از اینکه به روی هر یک از ۳ زنجیره گره شده و برجسته از رو نیز ۳ زنجیره دیگر بافتید، توجه داشته باشید که باید به روی دیگر پایه ها نیز ۱ پایه بلند و  برجسته تر ببافید. این روند تا به پایان رسیدن رج ۲ و دیگر پایه هایی که به روی آن بافته می شود، ادامه می یابد.
  2. پس از اتمام این مرحله باید هنگامی که به بافتنی نگاه می کنید؛ ۱۰ قسمت بافتنی مشاهده کنید که از ۵ قسمت گود ( یعنی پایه های برجسته و پشتی ) و ۵ قسمت برجسته ( یعنی پایه های برجسته از جلو ) تشکیل شده باشد.

ادامه بافت تا رج پنجم:

  1. برای ادامه این بافت تا رج ۵ به همین صورت ادامه دهید.
  2. همچنین قطر این بافتنی معیاری دلخواه دارد که از نظر بافندگان با تجربه قطر ۱۲ الی ۱۶ برای بافت دستگیره پنکه ای بسیار مناسب است.
  3. در به پایان رسیدن کار، برای بافتنی خود ۱ عدد بندینک ببافید. این بندینک را می توانید به صورت زنجیره، گره پفکی، زنجیره و بست، زنجیره و پایه کوتاه شکل دهید. همچنین محل بافت بندینک به طور معمول در آخر کار و یا اواسط آن در محل گودی ها می باشد.

آموزش بافت دستگیره پنکه ای به چه صورت است؟

حاشیه بافی:

  1. در صورت دلخواه می توانید قسمت های برجسته را به همراه پایه های کوتاه حاشیه با یک دیگر ببافید.
  2. در آخر گفتنی می باشد که این دستگیره ها را می توانید با رنگ دلخواه ببافید و در صورت تمایل نیز دو دستگیره را با بندی کوچک به یک دیگر متصل کنید.

اگر از مطالعه این مطلب از آموزش های بافتنی لذت بردید، می توانید با کلیک به روی مطالبی همچون آموزش بافتنی با دو میل و به صورت تصویری را به همراه آموزش ۲۰ مدل عروسک بافتنی برای تزئین منزل و اتاق خواب فرزند خود، فرا بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *