دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای بازدید از تالاب آلماگل و چشم اندازهای بکر و زیبایش

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

تالاب آلماگل یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی در استان گلستان است این تالاب با وجود جاذبه های بی نظیر و شناخته شده خود یکی از مهم ترین جاذبه های این استان به شمار می آید زیبایی های طبیعی و چشم اندازهای زیبای این تالاب بی رقیب است و مهم ترین عناصر زیبایی طبیعی را می توان در آن جست این تالاب در فاصله ۶۰ کیلومتری از شمال گنبد کاووس واقع شده است.

گنبد کاووس یکی از شهرهای واقع در استان گلستان است این شهر دارای جاذبه های توریستی بسیار زیادی است به ویژه مهم ترین تالاب های دیدنی را در خود جای داده است این تالاب ها مهم ترین عناصر طبیعت گردی را در خود جای داده اند و با زیبایی های بی نظیر خود مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقه مندان هستند. پوشش های گیاهی در اینگونه از مناطق دارای تنوع بسیار زیادی است و دارای گونه های جانوری متعددی نیز می باشد این استان دارای تالاب های مختلفی است آرامشی که به بازدید از این تالاب ها نصیب شما می شود می تواند حالتان را کمی بهتر کند و شما را به یکی دیگر از مناطق زیبا و بکر در استان گلستان آشنا نماید. شما علاقه مندان در سفر به گنبد کاووس می توانید از جاذبه های بی شماری بازدید کنید که نباید بازدید از این تالاب را از خاطرتان ببرید این منطقه دارای مکان های اقامتی نیز می باشد که امکان رفاهی بیشتری را در اختیار گردشگران قرار می تهد این هتل ها و محل های اقامتی ویژه توریست ها است و با ارائه مناسب ترین امکانات موجب جذب توریست بیشتر از نقاط مختلف ایران می شود. برای اینکه شما علاقه مندان بتوانید به راحتی از امکانات رفاهی و توریستی این محل های اقامتی استفاده کنید می توانید از پیش هتل ها را رزرو کنید و یا اینکه در صورت امکان از خانه های معلم استفاده کنید که هزینه های کمتری را برای شما خواهند داشت.

تالاب آلماگل را بیشتر بشناسید:

این تالاب از جمله مهم ترین تالاب هایی است که در استان گلستان واقع شده است این تالاب در فاصله ۶۰ کیلومتری از شمال گنبد کاووس واقع شده است مسیری که به این تالاب منتهی می شود مسیر شرقی جاده آق قلا به اینچه برون است این تلاب زیبا در حقیقت یکی از بزرگ ترین تالاب هایی محسوب می شود که در این استان قرار دارد و هر ساله گردشگران بسیار زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند این تالاب بزرگ ترین دریاچه این استان نیز می باشد به همین جهت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دریاچه آلماگل

عمق آب این دریاچه و تالاب در فصل های مختلف متغییر است در برخی از فصول سال که بارندگی در این مناطق بسیار بالا است و گاها سیل جاری می شود عمق این دریاچه ها به به ۲ و نیم متر نیز می رسد مساحت این تالاب عظیم در استان گلستان به ۲۵۰۰ هکتار نیز رسیده است و این نشان دهنده وسعت و عظمتی است که این تالاب دارد. تامین آب این تالاب مهم از رودخانه های مرزی اترک و دیگر رودها تامین می شود از جمله رودهایی که به شکل طبیعی زهکشی می شوند و به این تالاب سرازیر می گردند می توان به رودخانه سامان و شورجه اشاره کرد قرار گرفتن این تالاب در شهرستان گنبد کاووس موجب شناخته شدن این شهر شده است و اهمیت زیادی را به آن بخشیده است.

تالاب آلماگل

زیبایی های تالاب:

همانطور که اشاره شد استان گلستان دارای تالاب های مختلفی است و از جمله مهم ترین تالاب ها در این استان نیز می توان به تالاب آلماگل اشاره نمود زیرا این تالاب هم وسعت زیادی دارد و هم از جاذبه های دیدنی بسیار زیادی برخوردار است که مورد توجه گردشگران و بازدیدکنندگان قرار می گیرد. این تالاب در چند کیلومتری از مرز ترکمنستان واقع شده است در اطراف این تالاب شوره زارهای وسیع ترکمن صحرا واقع شده اند که دارای جذابیت ها و زیبایی های بی نظیری هستند. درخچه های گز، نی و جگن از مهم ترین مراتعی هستند که در این تالاب به چشم می خورد و دور تا دور آن را احاطه کرده اند در کف این تالاب نیز همانطور که می دانید جلبک های زیادی دیده می وند. جدای از طبیعت بکر و چشم اندازهای ویژه ای که می توانید در اطراف این تالاب شاهد باشید می توان به تنوع جانوری نیز در این مناطق اشاره نمود که از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند این منطقه ویژه پرندگان مهاجر است که در فصل های مختلفی از سال شاهد مهاجرت این پرندگان هستیم. از گونه های مختلف پرندگان مهاجر در این تالاب ها نیز می توان به پرستوی دریایی، غاز، آبچلیک، سلیم، چنگر و … اشاره نمود که موجب جذابیت و اهمیت بیشتر این تالاب شده اند.

جذابیت های آلماگل

  •  آرون گروپس

اهمیت تالاب آلملگل در استان گلستان بسیار زیاد است و شامل جنبه توریستی، طبیعی، زیست محیطی و جانوری می باشد در این تالاب گونه های مختلفی از ماهی ها پرورش داده می شوند آب این تالاب منبع مهمی برای تغذیه این ماهیان است و دلیل این امر نیز شوری آب است. در آب های این تالاب گونه های مختلفی از ماهی های شورزی که شامل ماهی سفید و کپور هستند نگهداری و رشد داده می شوند.

چشم انداز آلماگل

ارزش زیست محیطی تالاب:

اهمیت زیست محیطی این تالاب موجب شده است تا به یکی از مناطق محافظت شده گلستان تبدیل شود و وظیفه محافظت از آن نیز بر عهده محیط زیست است خاک این تالاب شور و قلیایی است و به واسطه تحقیقات گسترده ای که در روی آب های آن صورت گرفته است می توان به اهمیت آن پی برد این تالاب متعلق به دوران چهارم زمین شناسی است و دارای مقادیر زیادی ماسه، آهک و شیست است شاید وجود تپه های ماسه ای که در اطراف این تالاب واقع شده اند توجه شما را به خود جلب کند جالب است بدانید این تپه ها به تپه های استپی شهرت دارند. این تالاب یکی از مهم ترین مکان های دیدنی استان گلستان است و در شهر گنبد کاووس واقع شده است طالاعات گردشگری و پیشینه تاریخی این تالاب را در این مقاله عنوان کردیم که می تواند مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *