دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه کاشت گل در بطری نوشابه با آموزش مرحله به مرحله

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

کاشت گل در بطری نوشابه که در واقع بستگی به خلاقیت دارد و در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از دستورالعمل های لازم در زمینه پرورش گیاه درون بطری آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید کاشت گل و گیاه در بطری نوشابه جلوه زیبایی به محیط می دهد و به طور کلی شما می توانید اغلب گیاهان از جمله صیفی جات ها و سبزیجات را در فضای درون بطری کشت نمایید و از زیبایی های آن لذت ببرید. البته اگرچه کاشت گیاه درون بطری با محدودیت هایی روبه رو است اما در صورت رعایت کردن نکات ضروری ما را صاحب گیاهی زیبا و متفاوت خواهد کرد.

آموزش کاشت گل در بطری نوشابه

به طور کلی طرفداران ساخت تراریوم به خوبی می دانند که از تراریوم ها در فضای منزل اغلب با انگیزه زیبایی استفاده می شود و هر چند که درون این محفظه های شیشه ای محصولاتی همچون سبزیجات و صیفی جات کشت می شوند. شما می توانید برای ساخت تراریوم ها از بطری های مختلفی استفاده نمایید و علاوه بر اینکه می توانید از چندین بطری آن هم در سایز های متقاوت در این زمینه استفاده نمایید. بهتر است بدانید که کاشت گل درون فضای بطری نیاز به آبیاری بسیار کمی دارد و به همین دلیل بدون دردسر می باشد. بطری ها در واقع شرایط رشد گیاه را مانند فضای گلخانه تامین می کنند و شما می توانید برای جلوگیری از سرمازدگی ریشه گیاهان خود با برقراری این شرایط از این روش بهره مند شوید. توجه داشته باشید که بسیاری از گیاهان زینتی قابلیت رشد در فضای بیرون از منزل را دارند و به همین منظور تنها در فصل زمستان به فضای داخل آورده می شوند تا از گزند سرما در امان باشند. همچنین این موضوع در مورد مناطق کوهستانی نیز صدق می کند زیرا دماهای صفر درجه و یا حتی کمتر معمولا در چنین مناطقی مشاهده می شوند که حتما باید گیاه را به فضای داخل منزل انتقال دهید و در واقع یکی از روش های نگهداری گیاهان در این فصول کاشت آن ها درون بطری است که تداعی کننده کاشت گلخانه می باشد.

چگونگی کاشت گل در بطری نوشابه

دستورالعمل کاشت گیاه درون بطری:

توجه داشته باشید که در مرحله اول کاشت گیاه در بطری بایستی بطری مناسب برای گیاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و آنگاه اقدام به کشت نمایید. توصیه می شود که حتما اندازه بطری را بر اساس میزان تقریبی رشد گیاهتان انتخاب نمایید زیرا در این صورت فضای لازم برای رشد گیاه را ایجاد نموده اید.

سپس بطری انتخاب شده را به خوبی شستشو دهید تا از هر گونه آلودگی و کثیفی پاک شود. همچنین اگر برای از بین بردن این لکه ها نیاز به استفاده از مواد شوینده خاصی دارید حتما این پاکسازی را انجام دهید و بعد بطری را چندین مرتبه بشویید.

بهتر است بدانید که استفاده از بطری هایی با دهانه های گشاد شرایط پرورش گیاه را بهتر فراهم می آورند و به همین منظور اگر در ابعاد بطری کوتاهی کرده اید از دهانه آن غفلت نکنید و حتما پس از شستشو بطری را کاملا خشک نمایید. برای انجام این کار می توانید بطری را به شکل معکوس در فضای باز قرار دهید و به این نکته توجه داشته باشید که خشک بودن بطری پیش از کاشت گیاه بسیار مهم و حائز اهمیت است و شما باید از خشک بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

اگرچه برای کشت با این روش از حالت های مختلفی استفاده می شود اما در اینجا سعی داریم از سبک مستقیم کاشت گل در بطری استفاده نماییم و منظور از کشت مستقیم این است که کف باغ شیشه ای شما همان کف بطری باشد.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت بذر گیاه درون بطری

حال بایستی لایه های مختلف برای کاشت گیاه درون بطری را فراهم نمایید و به این نکته توجه داشته باشید که این لایه ها بایستی به زمین عادی یا شرایط پرورش گیاه در فضای گلدان مشابه باشند و در این صورت شما کاشت موفقی در پیش دارید و به نتیجه ای ایده آل می رسید.

توصیه می شود که برای زهکشی مناسب گیاه لایه اول کشت را با پیت ماس، شن، ماسه و سنگریزه پر نمایید و حتما پیش از اینکه شن و ماسه را درون بطری هدایت کنید ابتدا آن ها را مرطوب نمایید.

دقت داشته باشید که این محیط نیاز به زهکشی دارد و زهکشی در آن دو برابر مواقع عادی احساس می شود زیرا گیاه داخل بطری برای خروج و زهکشی آب راهی ندارد و به همین منظور شرایط تشکیل بیماری قارچ فراهم می شود.

در ادامه لازم است تا یک لایه خزه اسفنگتوم بر روی لایه زغال سنگ قرار دهید و این لایه نیز مانند لایه زغال سنگ ضخامت چندانی ندارد و توصیه می شود در حین قرار دادن لایه های از ترکیب آن ها با لایه زهکشی شده ممانعت نمایید.

شرایط لازم برای پرورش گیاه در بطری نوشابه

حال نوبت به مرحله بهره برداری خاک رسیده و برای انجام این کار بایستی خاکی غنی را انتخاب نمایید و رطوبت آن را پیش از استفاده حتما چک کنید زیرا خاک مورد استفاده بایستی از رطوبت متوسطی برخوردار باشد.

توجه داشته باشید که اگر دیواره داخلی بطری در حین ریختن خاک کثیف شد برای تمیز نمودن آن از یک تکه پنبه یا گاز استریل استفاده نمایید زیرا این مواد به قسمت های تحتانی گره می خورد و از این طریق برای تمیز شدن دیواره های داخلی اقدام می شود.

در این مرحله نوبت به اصلی ترین بخش کاشت گل در بطری نوشابه یعنی انتخاب گیاه رسیده ایم که بایستی بذر های خود را انتخاب و آن ها را با وسایلی مانند موچین، چوبک و… در مکان های مناسبی از بستر بکارید و توصیه می شود این کاشت را در بخش های مختلف خاک دنبال نمایید. همچنین بایستی ترتیب کاشت را رعایت نمایید تا در حین رشد به گیاهان هیچ آسیبی وارد نشود.

توصیه می شود که برای کاشت از گیاهان گرمسیری استفاده نمایید زیرا این گیاهان رطوبت دوست هستند و بطری ها ذخیره سازی خوبی در زمینه رطوبت دارند به گونه ای که رطوبت را به شکل مستمر و تدریجی در اختیار گیاه قرار می دهند.

روش های کاشت گل در بطری نوشابه

بهتر است بدانید که نباید درون یک محفظه اقدام به کاشت گیاهان مختلف با شرایط پرورشی مختلف بکنید زیرا گیاهان از لحاظ شرایط با یکدیگر یکسان نیستند برای مثال پرورش کاکتوس که نیاز آبی بسیار کمی دارد نباید همراه با گیاهانی مانند بونسای جنسینگ که نیاز آبی زیادی دارد کشت شود.

توجه داشته باشید که کاشت گیاه درون بطری تنها با برقراری شرایط رطوبتی و اکسیژن رسانی امکان پذیر است و از آنجایی که افراد زیادی این عمل را انجام می دهند بایستی برای تبادل هوا یک سوراخ کوچک بر روی درب بطری ایجاد کنند. همچنین توصیه می شود که رطوبت فضای بطری را با آبپاش تامین نمایید و تنها زمانی اقدام به آبپاشی نمایید که بستر کاملا خشک شده باشد و اثری از رطوبت و نم وجود نداشته باشد. همچنین باید آبیاری را در حد معمول و مناسب انجام دهید زیرا این موضوع برای حفظ گیاه از رشد کپک یا قارچ ضروری می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *