دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به فواید نور خورشید برای انسان ها

  • سحر هودانلویی
  • ۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از عوامل موجود در جهان برای سلامتی افراد پیامد هایی را به دنبال دارند که بهره گیری از هریک به بهبود عملکرد های بدن می انجامد. برای آشنایی با فواید نور خورشید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

نور خورشید منشا تولید ویتامین D در بدن می باشد. یا توجه به دارا بودن خواص متعدد نور آفتاب می توان از آن به عنوان مبدایی سرشار از سلامتی برای بدن انسان ها معرفی کرد.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با فواید نور خورشید و تاثیری که بر بدن می گذارد، به خوبی آشنا شوید.

اهمیت نور خورشید بر بدن

آشنایی یا فواید نور خورشید

در عصر امروز بسیاری از دانشمندان به این باور رسیده اند که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید می توان تاثیرات مثبت و منفی بسیاری به بدن خود جذب کرد. قابل به ذکر است که این نور طبیعی با دارا بودن اشعه های فرابنفش علاوه بر تاثیرات مفیدی که بد بدن می گذارد، می تواند عامل بروز برخی از اختلالات پوستی نیز شود.

بد نیست که علاوه بر مضرات نور خورشید به فواید آن نیز توجه داشته باشید و با پیروی از نکاتی که در این بخش از مجله آرگا مطالعه می کنید، فواید بسیاری را نسبت به مضرات آن دریافت کنید.

نحوه تاثیر گذاری نور خورشید بر سلامت بدن

در زمان تماس با نور خورشید اشعه ها پوست بدن انسان را تحریک به تولید ویتامین D می کنند. همانطور که از خواص ویتامین D آگاه هستید، می دانید که یکی از منبع های اصلی تولید این ویتامین نور خورشید می باشد. قابل به ذکر است که این ویتامین دارای خواص متعددی بر بدن می باشد که از جمله موارد آن می‌توان به جلوگیری از بروز التهاب، کاهش فشار خون بالا، کمک به ماهیچه ها، بهبود عملکرد های مغز و جلوگیری از بروز سرطان اشاره کرد. همچنین در این میان گفتنی است که دارا بودن از سطح پایین ویتامین D در بدن احتمال بروز بیماری های قلبی، سرطان پروستات و جنون را افزایش می دهد.

بدن شما با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید می‌تواند فواید بسیاری را دریافت کند. در این باره به شما توصیه می شود که در طول روز ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از وقت خود را برای ایستادن در مقابل نور خورشید اختصاص دهید، چرا که این امر تاثیر بسیاری را برای از بین بردن بیماری‌های روحی همچون افسردگی، اختلالات عاطفی فصلی و همچنین بهبود کیفیت خواب را برای شما در پی دارد.

  •  آرون گروپس

کاهش وزن نیز از دیگر تاثیرات نور خورشید بر بدن می باشد. بهتر است که در فصل‌های گرم سال اجازه پیاده روی و لذت بردن از این هوای لذت بخش را به خود دهید، همچنین می توانید به پیاده روی بپردازید، از ورزش‌های جدید استفاده کنید و یا در اطراف محله‌های خود با دوچرخه دوری بزنید.

از دیگر خواص نور خورشید می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. به این صورت که افراد دیابتی در طی ماه های گرم سال بیشتر به نشانه های بیماری خود مبتلا می شوند. در این شرایط که ویتامین D نقش بسیاری در تولید انسولین ایفا می‌کند، می‌تواند تاثیر بسزایی را بر بدن افراد دیابتی بگذارد.

علت اهمیت نور خورشید بر بدن

معرفی خواص نور خورشید برای بدن

  • کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲

طبق تحقیقات انجام شده، محققان بر این باورند که نور خورشید با تاثیر گذاری بر سیستم ایمنی بدن شما، سبب تحریک ویتامین های D و T در بدن می شود. ترشح این ویتامین ها در تقویت سیستم ایمنی نقش موثری را ایفا می کنند که در این رابطه محققین این گونه بیان می کنند؛ ما بر انرژی نور خورشید تکیه می کنیم، چرا که در راستای توانا سازی بدن، بسیاری از عفونت و بیماری ها را در بدن از بین می برد.

  • پیشگیری از کاهش ویتامین د

ویتامین D که در نامی دیگر به اسم ویتامین آفتاب نیز معرفی می شود، طبق برخی از تحقیقات انجام شده، نیمی از جمعیت جهان به کمبود ویتامین D مبتلا هستند. همچنین در تحقیقی دقیق تر این گونه اعلام شد که در حدود یک میلیارد از افراد سراسر دنیا، در بین انواعی از نژاد ها و گروه سنی های گوناگون به کمبود این ویتامین در بدن مبتلا هستند. از این رو بهتر می باشد که قرار گیری در معرض نور خورشید را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

  • افزایش قوای جنسی

بسیاری از پزشکان برای رفع مشکلات زناشویی بر این باورند که قرار گیری در معرض نور خورشید برای زنان و مردان در رابطه با افزایش میل جنسی  تاثیر به سزایی را برایشان به همراه دارد. در این رابطه باید پشت و جلوی قفسه سینه خود را بیش از دیگر نواحی اعضای بدن خود در مقابل نور خورشید قرار دهید.

  • رفع مشکلات پریودی

از دیگر خواص نور خورشید می توان به جلوگیری و کاهش برخی از سندروم های پیش از پریودی اشاره کرد. به این صورت که قرار گیری در مقابل این ویتامین از ابتلا به افسردگی، نوسانات خلقی، اختلالات جسمی، دوری از دورهمی و تحریک پذیری بیشتر جلوگیری می کند.

  • کاهش ابتلا به سرطان

بسیاری از پزشکان در رابطه با فواید نور خورشید این گونه بیان کرده اند که قرار گیری در معرض نور خورشید در فصل بهار برای مردان خواص بسیاری را در پی دارد. یکی از عوامل کاهش خطر ویتامین D و بیماری سرطان می باشد که در صورت بروز، نشانه های را در جهت شناسایی را برای جلوگیری و درمان سریع تر، واضح می کند.

تاثیری که نور خورشید بر بدن می گذارد

  • حال خوب

اگر روزی پر از اتفاق و حادثه های خسته کننده پشت سر گذاشته اید، توصیه می شود به هوای آزاد بروید و با بهره گیری از خواص نور خورشید به افزایش سروتونین خون خود برای خوب شدن حالتان بپردازید. استفاده از نور خورشید برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در طی روز به شما در افزایش حال و احساس خوب کمک می کند.

  • کم شدن فشار خون

فشار خون بالا برای بدن بسیار خطرناک می باشد که باید راه های کاهش آن را به خوبی یاد داشته باشید. طبق تحقیقات انجام شده با قرار گرفتن در معرض نور خورشید لایه های بالایی پوست به نور آفتاب واکنش نشان می دهند که این عمل سبب حرکت اکسید به درون جریان خون و رگ های خونی بدن می شود.

  • کم شدن وزن

کمبود نور خورشید در بدن سبب ایجاد نوسنات خلقی و بیماری های روحی همچون افسردگی می شود که این امر به صورت مستقیم در اشتهای شما تاثیر می گذارد. سیری و گرسنگی بدن را قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس مغز کنترل می کند که به سبب ترشح سروتونین به کنترل و کاهش گرسنگی در بدن می پردازد.

معرفی فواید نور خورشید

  • افزایش کیفیت خواب

طبق تحقیقات انجام شده نور خورشید در صبح یه افزایش کیفیت خواب می پردازد. کمبود خواب در بدن به خوابی و بیداری های سخت در شما می انجامد.

  • علائم آلزایمر

همچنین در این رابطه محققین دریافته اند که بیماران مبتلا به آلزایمر با قرار گرفتن در معرض نور خورشید نشانه های کمتری از افسردگی، اضطراب و شب بیداری را دارا می باشند.

  • تراکم استخوان ها

همان طور که می دانید ویتامین D در بدن به افزایش و تراکم استخوان ها می پردازد. در این رابطه نکته قابل توجه کلسیمی می باشد که به وسیله ویتامین D در بدن جذب استخوان ها می شود که به سبب آن رشد و تراکم خوبی را دارا می شود.

  • رفع اختلالات پوستی

نور خورشید با افزایش سیستم ایمنی بدن به توانا سازی پوست و سلامت آن می پردازد. طبق مطالعات انجام شده قرار گرفتن در معرض اشعه های UV به رفع و درمان بسیار از اختلالات همچون آکنه و پسوریازیس می پردازد.

خواص نور خورشید بر بدن

  • سلامت چشم

برخی از افراد بر این باورند که نور خورشید دشمن اصلی بینایی و سلامتی آن ها به حساب می آید. اما در این رابطه گفتنی می باشد که ویتامین D به بهبود بینایی و عملکرد های چشم می پردازد. طبق بسیاری از مطالعات انجام شده و گفته محققین، نور خورشید نه تنها برای سلامتی و کیفیت بینایی مناسب می باشد، بلکه به عنوان معجزه ای شفا بخش نیز معرفی می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *