دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چند تمرین و ورزش خانگی برای درمان نفخ شکم

  • ساناز براتی
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

نفخ یکی از مشکلات شایع گوارشی است که به منظور درمان آن روش های دارویی و خانگی و همچنین ورزشی مختلفی وجود دارد، برخی از ورش ها برای درمان نفخ شامل ورزش های هوازی و برخی از تمرینات یوگا مانند حرکت گربه سگ، حرکت شتر، حرکت مثاث کششی و حرکت دمرو می شود.

یکی از انواع مشکلات گوارشی رایج نفخ شکم می باشد که به دلایل مختلف مثل زیاده روی در خوردن و یا بد قلقی های معده دچار این مشکل می شویم. نفخ حالات ناخوشایندی است که در برخی موارد همراه با درد می باشد، برای درمان این مشکل روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه با یکی ازاین روش ها آشنا می شویم.

ورزش هایی برای درمان نفخ شکم

نفخ نوعی فرایند بیولوژیکی می باشد که به خاطر تجمع گاز در دستگاه گوارشی ایجاد می شود. بروز نفخ ممکن است علاوه بر گاز باعث ناراحتی و درد در شکم نیز شود. در حالت طبیعی گاز به همراه غذا و مایعات به معده وارد می شود، در برخی موارد نیز گاز در داخل دستگاه گوارش در اثر هضم غذا تولید می گردد. در حالت کلی و طبیعی بدن در طول شبانه روز بین ۱۵ تا ۲۰ مرتبه گاز دفع می کند اما این مقدار در برخی از افراد بیشتر است و برخی احساس می کنند که بیشتر از این میزان از بدنشان گاز دفع می شود و بوی بدی به همراه دارد، در این حالت است که می گوییم بیمار دچار نفخ شده است.  میزان خروج گاز به ضعیت فرد پس از خوردن غذا نیز وابسته است، کسانی که بعد از خوردن غذا دراز می کشند و می خوابند مقدار بیشتری گاز به روده هایشان وارد می گردد.گاز موجود در سیستم گوارشی انسان عمدتا از نیتروژن و اکسیژن تشکیل می شود ولی در زمان هضم غذا، گاز به صورت هیدروژن، متان و دی اکسید کربن آزاد می گردد. بیشتر گاز بلعیده شده در زمان غذا خوردن به شکل آروغ زدن از معده خارج می شود و میزان خیلی کمی از آن وارد روده می شود، و ایجاد نفخ می کند، برای درمان نفخ روش های درمانی خانگی و دارویی و ورزشی مختلفی وجود دارد. در این مطلب می خواهیم با برخی از ورزش ها برای درمان نفخ آشنا شویم.

انجام ورزش برای درمان شدن نفخ

پیاده روی، آرام دویدن

از روش های کمک به کاهش نفخ شکم، انجام دادن ورزش های هوازی ساده ای مانند پیاده روی و دویدن آرام و … می باشد. انجام فعالیت های فیزیکی باعث می شود تا حرکت روده ها منظم تر شود و اینکار به آزاد سازی گاز اضافه و دفع آن کمک می کند، این موضوع در افرادی که مشکل یبوست دارند نیز بسیار مفید است. می توانید با راه رفتن در منزل از فشار گاز کم کنید. با انجام حرکات هوازی از تجمع گاز جلوگیری کنید و همچنین باعث بهبود در عملکرد دستگاه گوارش شوید.

ورزش به منظور درمان نفخ

حرکت گربه گاو

گربه_گاو یکی از حرکات یوگا می باشد که به کمک آن می توانید، نفخ را درمان کنید. بسیاری از تمرینات ورزش یوگا باعث کاهش نفخ شکم و بهبود هاضمه می شوند. با انجام این حرکت فشردگی و کشیدگی در قسمت روده بیشتر خواهد شد که این موضوع کمک زیادی برای درمان نفخ می باشد. برای انجام این ورزش مراحل زیر را انجام دهید.

  • در ابتدا چار دست و پا روی زمین قرار گرفته و دست های خود را کاملا زیر شانه ها قرار دهید و پاها را زیر لگن قرار دهید، ستون فقرات و بدن نیز باید در حالتی خنثی قرار گیرند.
  • در انجام این حرکت، باید مرکز بدن در انجام حرکت کاملا درگیر شود. همانطور که دست ها و پاها روی زمین قرار دارند ستون فقرات را به سمت بیرون یعنی رو به سقف بکشید و بگذارید تا کمر حالت گرد پیدا نماید، در زمان انجام حرکت سر نیز باید رو به زمین و در راستای ستون فقرات قرار گیرد، بدن خود را به مدت ۱۰ ثانیه در همین حالت نگه دارید.

ورزش برای مداوا کردن نفخ

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • در ادامه به منظور درگیر کردن عضله های شکم، سعی کنید تا شکمتان را به سمت زمین بکسید و کمر را بر خلاف حالت قبلی به داخل یعنی به سمت زمین و با حالت منحنی به داخل بکشید. گردن خود را در حالت خنثی نگه داشته، شانه هایتان را در حین حرکت شکم، با هم به شکل هماهنگ تکان دهید و اینکار را به مدت ۱۰ ثانیه انجام دهید.
  • حرکات گفته شده را سه مرتبه و هر بار یک دقیقه تکرار نمایید.

انجام ورزش برای درمان نفخ

حرکت توئیست شکم

حرکت ورزشی توئیست شکم باعث افزایش گردش و جریان خون در بدن می شود. زمانیکه مشکل نفخ دارید و شکمتان باد می کند با انجام این ورزش که به نام تورسو توئیست نیز شناخته می شود، باعث می شود تا آرامش به دستگاه گوارش شما برگردد. برای انجام این حرکت مراحل زیر را انجام دهید:

  • برای انجام حرکت در ابتدا بر روی زمین بنشینید، بعد پاهای خود را دراز نموده و دست هایتان را در طرفین بدن قرار دهید.
  • در ادامه با تمرکز کردن بر روی عضلات شکم، زانوهایتان را خم کرده و پاها را به طرف سینه بالا ببرید، به شکلی که دنبالچه در حالتی متعادل قرار گیرد. حالا آرنج خود را خم کنید و کف دست ها را به هم بزنید و آنها را به طرف جلوی بدن ببرید(چیزی شبیه به سلام دادن ژاپنی ها).
  • مطمئن باشید که عضلات شکم خود را درگیر کرده اید و کمر و گردن صاف باشند، بالاتنه خود را به طرف چپ حرکت داده و وقتی که آرنج دست راست شما با زانو هایتان برخورد نمود، حرکت را متوقف نمایید.
  • حرکت را دوباره از اول از طرف راست شروع کنید یعنی بالاتنه خود را به طرف راست حرکت دهید.
  • حرکات گفته شده را در دو تا سه دور ۱۰ تایی تکرار نمایید.

ورزش به منظور علاج نفخ

حرکت مثلث کششی

انجام حرکت مثلت کششی، ورزش دیگری برای درمان نفخ و کمک به خروج بادهای جمع شده در معده می باشد. به منظور انجام این حرکت مراحل زیر را انجام دهید:

  • برای انجام این حرکت، صاف بایستید و پاهایتان را در یک راستا قرار دهید، دست های خود را در طرف بدن بگذارید.
  • پای چپ خود را سه یا چهار گام عقب بردارید، یا کف پای چپ خود را مستقیما روی زمین قرار دهید و بدن را به طرف چپ متمایل نمایید.
  • پاهای خود را باز نگه داشته و کف دست راست را به طرف زمین برده و دست چپ خود را به طرف بالا حرکت بدهید.
  • سر خود را به شکلی تنظیم کنید که راحت باشید. می توانید سرتان را به طرف بازوی چپ بگیرید و یا صاف و مستقیم نگهش دارید. حرکت را به مدت ۱۵ ثانیه حفظ کنید و نفس عمیق و منظمی داشته باشید.
  • این حرکت را برای طرف دیگر بدن خود نیز انجام دهید.

ورزش برای معالجه نفخ

حرکت ورزشی دمرو

انجام حرکت دمرو، کشیدگی ناحیه شکم و مرکز بدن را به دنبال دارد به همین جهت کمک زیادی به دستگاه گوارشی شما خواهد کرد. این حرکت ورزشی به تمرین ورزشی ابوالهول نیز معروف است چون مدل قرار گرفتن بدن در این حرکت شبیه به مدل قرار گرفتن مجسمه ابوالهول می باشد. برای انجام این ورزش مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • روی زمین دراز بکشید به شکلی که صورتتان به سمت زمین قرار گرفته باشد، در این حالت آرنج خود را خم کنید تا کف دست هایتان بر روی زمین قرار گیرد.
  • بر روی عضلات شکم تمرکز کنید و برای بهبود نفخ، ستون فقرات خود را کمی به سمت بالا حرکت بدهید. ماهیچ های باسنتان را شل و راحت نگه داشته و در حالی که گردن خود را صاف و خنثی نگه داشته اید از قسمت پایین کمر به منظور حرکت دادن بدن به کمک دست استفاده نمایید.

ورزش برای بهبود نفخ

  • پس از اینکه بدن در حالت راحتی قرار گرفت و  بالاتنه خود را به کمک دست های خود و آرنجتان به طرف بالا در ارتفاعی مناسب حرکت دادید، کمی صبر نموده و پس از پایین آوردن بدن و کمر مجددا حرکت را از اول انجام دهید.
  • تمرین مربوطه را پنج مرتبه انجام دهید.

ورزش برای درمان کردن نفخ

حرکت ورزشی سگ

برای درمان مشکل نفخ خود و درمان آن همچنین می توانید از ورزش مدل سگی استفاده نمایید، تا معده شما بهبود یابد. به منظور انجام این ورزش مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • به شکل چهار دست و پا روی زمین قرار گرفته و دست هایتان را بر روی زمین طوری قرار دهید که در امتداد شانه ها کشیده شوند و زانوی شما با ساق پایتان زاویه ۹۰ درجه داشته باشد. حال دستهایتان را بر روی زمین به شکل کشیده در آورید و نوک انگشتان پای خود را به طرف زمین فشار دهید.
  • دست های خود را همچنان به حالت کشیده نگه دارید و با فشاری که از طرف دست هایتان به بدن وارد می شود، باسن خود را به طرف بیرون کشیده و به آرامی ناحیه پایین تنه خود را خم نمایید.
  • بدن خود را برای ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه به همین شکل نگهدارید.

ورزش کردن به منظور درمان نفخ

حرکت ورزشی شتر

استفاده از حرکت ورزش شتر باعث درمان نفخ می شود. برای انجام این حرکت به روش زیر عمل می کنیم:

  • بدون اینکه روی پا بنشینید، زانو بزنید و بگذارید تا دستهایتان آویزان شود و بالاتنه خود را به سمت عقب خم نمایید.
  • به بدن خود قوسی بدهید و بدنتان را شکل دهید و به کمک دست های خود پاهایتان را لمس نمایید.

ورزش کردن برای درمان نفخ

  • برای راحتی کار مطمئن شوید که سرطان راحت باشد. می توانید در این حرکت نوک پاهایتان را لمس کرده و یا با دست نوک انگستان را نگهدارید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *