دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی انواع آفت های درخت انگور و روش های دفع آفات آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

دفع آفات انگور که البته کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با دانستن روش های مبارزه با آفات آن ها را از بین ببرید و به همین منظور در این مطلب سعی داریم به بیان راه های دفع آفت های بستر انگور بپردازیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید درخت انگور از زمان های قدیم میزبان بسیاری از آفات و قارچ ها بوده و معمولا این آفات همراه با گونه های وارداتی انگور وارد ایران و مناطق کاشت می شوند که در این صورت می توانند خسارات فراوانی را به محصول وارد کنند و در واقع تا زمان شناسایی و نوع خسارت حدود چند سال طول خواهد کشید تا بتواند کاملا به دفع آفات درخت انگور بپردازند.

آشنایی با چگونگی دفع آفات انگور

به طور کلی در اغلب مناطق پرورش انگور قسمت های مختلف ریشه، شاخه، برگ و میوه در معرض آسیب های احتمالی حشرات قرار خواهند گرفت اگرچه که ممکن است گونه های خاصی از حشرات ایجاد کننده آسیب در مناطق مختلف کاشت متغیر باشند اما در واقع در شکل و نوع خسارت آن ها شباهتی خاصی وجود دارد. توجه داشته باشید که از آفات انگور ها می توان به شته مو، ساقه خوار ها، زنجره ها، شپشک های آرد آلود و کرم های قطع کننده اشاره نمود و همچنین بسیاری از گونه های کنه که جز حشرات نیز نمی باشند ممکن است منجر به آلودگی هایی بر روی سطوح انگورها شود و می توان این آفت را در دسته عنکبوتیان قرار داد. بهتر است بدانید که در برخی از موارد یک آفت به تنهایی موجب آسیب تاک یا میوه نمی شود بلکه تنها آن را ضعیف و آلوده خواهد کرد مانند سوسک هایی که در خوشه و در زمان نزدیک برداشت فعالیت می کنند و در صورت داشتن تماس و مواجه شدن با انگور باعث ایجاد تغییر رنگ در فرآورده های انگور می شوند.

چگونگی دفع آفات انگور

آفات رایج در روند پرورش انگور:

همانطور که متوجه شدید انگورها دارای آفات مختلفی می باشند که می توانند روند رشد و پرورش انگور ها را متوقف کند و به همین منظور در ادامه به بیان آفات موجود در انگور و چگونگی دفع آفات انگور ها پرداخته ایم:

کرم خوشه خوار :

به طور کلی از جمله مهم ترین آفات مهم درختان انگور کرم خوشه خوار می باشد که در تمامی نقاط کشور نیز وجود دارد و معمولا به باغ هایی که جمعیت بالایی دارد خسارات فراوانی وارد خواهد کرد. این آفت اغلب در فصل بهار از جوانه های گل دهنده و غنچه ها تغذیه می کنند و روی آن ها را با تارهایی کاملا می پوشانند و همچنین در برخی از موارد از جوانه های شاخه زا نیز تغذیه می کنند و در نهایت خشکی گل ها و جوانه ها را در پی خواهند داشت.

روش های مبارزه با کرم خوشه زا:

توصیه می شود که برای از بین بردن و دفع آفات انگور از خوشه های کم تراکم استفاده نمایید و مواردی مانند هرس شاخه های اضافی برای کاهش خطر سرمازدگی، شخم عمیق و یخ آب زمستانه برای از بین بردن شفیره ها، جمع آوری و از بین بردن علف های هرز از کف باغات می توانند به دفع این آفت کمک شایانی بکند.

اما برای مبارزه شیمیایی با این آفت بایستی مراحل رشد گیاه را شناسایی کنید و در مناطقی که امکان تخمین با تله فرمونی وحود ندارد از مراحل حساس رشد درخت استفاده کنید و در واقع نوبت اول سمپاشی باید در مرحله غنچه و پیش از باز شدن گل ها باشد و نوبت دوم در زمان غوره شدن و در نهایت دوره سوم سمپاشی بایستی در زمان شروع آبدار شدن میوه ها انجام شود.

  •  آرون گروپس

شناخت آفات درخت انگور

آفت زنجره مو:

توجه داشته باشید که این آفت هم در سال های اخیر به یکی از مهم ترین مشکلات روند پرورش انگور تبدیل شده و خسارت فراوانی را به باغات وارد کرده است که درصد آن به ۴۰ تا ۵۰ می رسد. به طور کلی علت طغیان این آفت می تواند سطح زیاد باغات، کم آبی و خشکسالی، زمستان های ملایم و عدم انجام به موقع مبارزه با آفات باشد. از آنجایی که خسارت این آفت به باغ ها از طریق پوره انجام می گیرد اغلب پوره ها بر روی ریشه ها مستقر می شوند و از شیره گیاه تغذیه خواهند کرد و بدین ترتیب محل طوقه به تدریج ضعیف شد و در نهایت خشک خواهد شد. به طور کلی زمان ظهور این آفت از اواسط خرداد ماه تا اواخر مرداد است و در واقع بیش از ۱۲ روز روند تغذیه آن طول نخواهد کشید.

روش های مبارزه با آفت زنجره مو:

بهتر است بدانید که استفاده از زمین های شنی سبک، آبیاری و تقویت درختان باغ، پیوند ارقام مقاوم و استفاده از کودهای دامی پوسیده در اواخر پاییز و کودهای پتاسیم در اوایل بهار می تواند باغث دفع این آفت شود. همچنین شخم شدن زمین و خارج کردن علف های هرز نیز می تواند در روند رفع آفات انگور موثر باشد.

روش های مبارزه با آفات انگور

آفت شپشک آردآلود مو:

به طور کلی این آفت نیز در بسیاری از مناطق کشور به چشم می خورد و از ۳ الی ۷ نسل در طول سال برخوردار می باشد. توجه داشته باشید که زمستان گذرانی این آفت در زیر پوست تنه و زیر جوانه ها و ریشه های در کلیه مراحل تخم و پوره بالغ ممکن است باشد. در واقع جمعیت این آفت در فصل بهار با گرم شدن هوا به تدریج بیشتر و در تابستان کمتر و مجددا با آغاز فصل پاییز افزایش پیدا خواهد کرد و بهتر است بدانید که بهترین زمان کنترل این آفت در فصل تابستان و پیش از حمله آفات به خوشه ها می باشد و تا زمان برداشت هم می تواند انجام شود.

روش های مبارزه با شپشک آردآلود مو:

توجه داشته باشید که یکی از راه های کنترل این آفت استفاده از حشرات مختلفی مانند مورچه های است که البته در صورت افزایش خود مورچه ها نیز بایستی از سمومی برای از بین بردن مورچه ها نیز استفاده نمایید. در این روند بایستی ادوات به کار رفته و بهداشت باغات به خوبی انجام شود و همچنین در صورت زیاد بودن تراکم جمعیت می توانید از سمومی مانند کلروپیریفوس نیز استفاده نمایید.

راهکارهای دفع آفات انور

آفت تریپس مو:

بهتر است بدانید که علائم این آفت اغلب به صورت خشک شدن جوانه ها و برگ های اولیه، سوراخ شدگی، پارگی و پیچیدگی برگ ها و رشد سرشاخه ها نمایان خواهند شد و معمولا زمستان گذرانی این آفت به شکل لارو سن ۲ می باشد که با گرم شدن هوا در اواخر فروردین ماه آغاز شده و در اوایل اردیبهشت ماه به اوج خود خواهد رسید.

روش های مبارزه با آفت تریپس مو:

به طور توصیه می شود برای دفع آفات انگور به ویژه تریپس ها اقدام به از بین بردن برگ های ریخته شده پای بوته ها، مبارزه شمیایی با سموم مختلف و سازگار برای کنترل این آفت انجام می شود.

آفات درختان انگور و چگونگی دفع آن ها

آفت کنه نمدی درختان:

به طور کلی آفت کنه نمدی در فصل بهار به درختان حمله خواهد کرد و در قسمتی پشتی برگ ها گالهایی به شکل نمد ایجاد خواهد کرد که این لایه نمدی ابتدا سفید رنگ است و به تدریج به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تبدیل خواهد شد. توجه داشته باشید که در برخی از مناطق برای مقابله با سفیدک های سطحی از گوگرد استفاده می شود که فاقد تاثیر نیز نخواهد بود.

روش های مبازه با آفت کنه نمدی:

توصیه می شود که برای از بین بردن این آفت حتما به محض ظاهر شدن اولین نشانه ها از کنه در درختان از سموم شیمایی مناسب البته با توجه به توضیحات کارشناس استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *