دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

با این ۸ ترفند ساده اسکناس های جعلی را تشخیص دهید

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

اسکناس تقلبی و اصل از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند، اگر مایلید تا بدانید چطور اسکناس اصلی را از جعلی تشخیص دهید با این مطلب همراه ما باشید.

اگر با تفاوت های اسکناس تقلبی و اصل آشنا باشید با احتمال بیشتری می توانید آن ها را از یکدیگر شناسایی نمایید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکات و فاکتورهایی برای شناسایی اسکناس تقلبی از اصل آشنا سازیم.

فاکتورهای تشخیص اسکناس جعلی

  از زمان معرفی اولین اسکناس ها تاکنون همواره نمونه جعلی و تقلبی آنها نیز با بشر همراه بوده است. باید گفت که اسکناس تقلبی و اصل از منظرهای زیادی تفاوت دارند که اگر با این تفاوت ها آشنا باشید با مشاهده یک اسکناس جعلی یا تقلبی قادر خواهید بود با احتمال بیشتری آن را از اسکناس واقعی تشخیص دهید. در ادامه با فاکتورهای تشخیص اسکناس جعلی آشنا می شوید.

۱. کادر واضح

خطوط مربوط به کادر یک اسکناس واقعی و اصل به صورت واضح و پیوسته بوده اما در نمونه جعلی، خطوط حاشیه بیرونی ممکن است تار و نا واضح به نظر برسد.

۲. مهرهای بانک مرکزی و خزانه داری

در اسکناس واقعی، لوگو و مهرهای مربوط به بانک مرکزی و خزانه داری بسیار متفاوت بوده و خیلی واضح هستند اما در نسخه  جعلی این لوگو و مهر احتمالا ناهموار، اندکی غیرعادی و یا مضرس به نظر می رسد.

۳. سایه گذاری یا واتر مارک

سایه گذاری یا واتر مارک از مشخص ترین ویژگی امنیتی اسکناس واقعی می باشد. اگر اسکناس زیر نور قرار داده شود، می توان تصویری را روی کاغذ مشاهده نمود. این تصویر به طور معمول یک تصویر مشابه پرتره چاپ شده روی اسکناس می باشد. تصویر واترمارک در ضخامت های مختلف کاغذ ایجاد شده و قسمتهای روشن روی واترمارک به خاطر نازکتر بودن کاغذ در آن قسمتهاست.

  •  آرون گروپس

گاهی اوقات از سایه روشن ایجاد شده توسط کاغذ نازک، به عنوان یک اثر امنیتی اضافه تر در قسمت های خاص و کوچک داخل واترمارک بهره گرفته می شود. واترمارک یک قابلیت امنیتی عالی می باشد که جعل کردن آن بسیار بعید به نظر می رسد.

۴. شماره سریال

شماره سریال معتبر از لحاظ سبک منحصر به فرد بوده و فاصله اعداد آن از یکدیگر، یکسان می باشد. شماره سریال با همان رنگ جوهری که مهر خزانه داری چاپ شده چاپ می شود. در اسکناس جعلی، رنگ شماره سریال ممکن است نسبت به رنگ جوهر مهر خزانه داری، متفاوت باشد. و همچنین فاصله اعداد نیز یکسان نباشد.

۵. عکس روی اسکناس

عکس روی یک اسکناس اصل در پس زمینه قرار دارد و معتبر به نظر می آید. اما تصویر روی اسکناس جعلی به صورت صاف و با رنگهای کدر مشاهده می شود به نحوی که جزئیات در این نوع اسکناس با یکدیگر مخلوط شده و بیش از حد تار هستند.

۶. نخ امنیتی

نخ امنیتی در داخل الیاف کاغذ اسکناس به کار می رود و حالتی نامرئی و یا براق دارد. اگر به این نخ امنیتی از یک طرف نگاه کنید به نظر می رسد که در داخل و خارج از کاغذ حالتی بافته شده دارد. اما چنانچه زیر نور قرار گیرد، این نخ همواره به شکل یک خط صاف و یکدست ظاهر می شود. نخ امنیتی یکی از قابلیت های دشوار برای جعل کردن می باشد، اما در برخی نمونه های جعلی  به شکل یک خط خاکستری ظریف چاپی یا یک لایه ظریف از لاک در ناحیه نخ، مشاهده شده است.

 

۷. دستگاه تست اسکناس

دستگاه تست اسکناس یک راهکار کامل برای شناسایی اسکناس جعلی است. فواید بهره گیری از ماشین آلات به شکل دستی این است که احتمال خطا در زمان بررسی اسکناس را از بین می برد. یک دستگاه تست اسکناس خوب به طور معمول در عرض یک ثانیه اسکناس را تجزیه و تحلیل نموده جعل یا واقعی بودن آن را مشخص می کند.

بهره گیری از پول شمار هم می تواند هنگام شمارش پول نقد و بررسی موارد تقلبی به طور همزمان کمک کننده باشد. برای تهیه یک دستگاه تست اسکناس به ویژگی هایی مانند تجزیه و تحلیل توسط نور فرابنفش و واترمارک توجه داشته باشید.

۸. کاغذ مخصوص

برای چاپ اسکناس واقعی از کاغذ مخصوص بهره می گیرند که دارای الیافی به رنگ قرمز و آبی ریز است که در سراسر آن بکار رفته است. در نسخه جعلی سعی شده از طریق چاپ قرمز و آبی روی کاغذ این الیاف را کپی نمایند.

در یک بررسی دقیق مشخص می شود که در اسکناس تقلبی، این خطوط روی لایه بیرونی اسکناس چاپ شده و در داخل کاغذ حک نشده است. قابل ذکر است در یک اسکناس جعلی با کیفیت کمتر، از طریق قلم مخصوص تست تقلب می توان به جعلی بودن آن پی برد.

در ادامه باید گفت کاغذ اسکناس از خمیر پنبه تولید می شود تا هم نسبت به کاغذهای تجاری دوام بیشتری داشته باشد و هم  از لحاظ کیفیتی متمایزتر احساس گردد. چنانچه اسکناس بانکی زیر نور ماوراء بنفش قرار گیرد نسبت به کاغذ تجاری مات به نظر می رسد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *