دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مبارزه با گل جالیز و نحوه از بین بردن آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع گل جالیز از دسته گیاهان انگلی به شمار می آید که می تواند صدمه شدیدی به محصولات کشاورزی وارد کند و به همین منظور در این مطلب به بیان روش های مبارزه با گل جالیز خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که در واقع گل جالیز از دسته گیاهان انگلی به شمار می آید که معمولا بر روی سطوح خاک مشاهده می شود و خسارت فراوانی به گیاهان وارد خواهد کرد و علاوه بر این ارتباط مستحکم بین انگل و میزبان موجب شده تا روند از بین بردن و مبارزه با گل جالیز بسیار سخت و دشوار باشد.

چگونگی مبارزه با گل جالیز

بهتر است بدانید که در واقع جالیز یک گیاه انگلی به شمار می آید که خودش قادر به غذاسازی نیست و اگر کلروفیل لازم را نداشته باشید و یا کلروفیل موجود در آن کارایی لازم را نداشته باشد به گیاهان اطراف خود می چسبند و از طریق اندام های ریشه مانند آن ها به نام هوستریوم استفاده می کند. توجه داشته باشید که روش های از بین بردن گیاهان انگلی با روش های از بین علف های هرز کاملا متفاوت است. گل جالیز در واقع دارای شکلی مشابه آبنبات و گل هایی لوله ای شکل می باشد. به طور کلی گیاه جالیز از دسته گیاهان یکساله و از خانواده اروبانچاسا محسوب می شود که دارای حدود ۱۴ الی ۱۵ سانتی متر ارتفاع می باشد . گل های آن اغلب به صورت سنبله عیر متراکم است و شامل گل هایی به رنگ زرد و قهوه ای می باشد البته که رنگ گل های این گیاه گاخی اوقات به رنگ آبی هم مشاهده می شود. توجه داشته باشید که در زمان رسیدن میوه های این گیاه شکاف عجیبی بر روی گیاه ایجاد خواهد شد که درون آن ۵ الی ۵۰ عدد بذر قابل مشاهده خواهند شد و از آنجایی که بذرهای این گیاه بسیار کوچک هستند تنها ۱۰۰ میلی گرم از این بذرها حدود ۲۰ هزار عدد را تشکیل خواهند داد.

چگونگی مبارزه با گل جالیز در مزارع

کنترل گل های جالیزی:

همانطور که می دانید پیشگیری و جلوگیری از آلوده نشدن زمین های کشاورزی به گل جالیزی بسیار مهم است و به دلیل اینکه مدیریت و کنترل گل های جالیزی بسیار مشکل است بایستی جدی گرفته شود. به طور کلی علل مشکل بودن روند کنترل گل های جالیزی عواملی که در ادامه بیان کرده کرده ایم می باشند:

حفظ قوه نامیه بذر تا سال های طولانی درون خاک

ارتباط و اتصال نزدیک با میزان

توانایی تولید بذر توسط انگل ها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عدم جوانه زنی بذر در غیاب مواد محرک شیمیایی مترشحه از میزبان ها

رشد رویشی سریع انگل ها پس از خروج از خاک

با توجه به دلایل بیان شده کنترل گل های جالیزی بسیار مشکل، زمان بر و پرهزینه خواهند بود و ضمن اینکه نمی وان تنها با ی روش مزارع را از این گیاه انگ پاک نمود لازم است با ترکیب روش های مختلف ابتدا تعداد بذر ها را کاهش دهید و سپس اقدام به از بین بردن و مبارزه با گل جالیز بکنید.

روش های کنترل گیاه جالیز

روش های مبارزه با گیاه جالیز:

بهتر است بدانید که روش های مختلفی مانند روش های شیمیایی، غیر شیمیایی و بیولوژیکی برای مبارزه با گل جالیز وجود دارند که در ادامه سعی داریم شما را با این روش ها آشنا نماییم تا بتوانید از سایر محصولات کشاورزی خود به خوبی محافظت کنید:

مبارزات غیر شیمیایی:

توجه داشته باشید که باید روند استفاده از کودهای حیوانی را به دلیل وجود بذر علف های هرز و انگال ها تا حداامکان کاهش دهید.

همچنین باید مناطق آلوده را شناسایی و آن ها را قرنطینه نمایید تا از انتقال این گیاه انگل به سایر مناطق تمیز جلوگیری شود و همچنین این انتقال می تواند از طریق حیوان،انسان یا ماشین انجام شود.

در صورتی که هدف عدم آلودگی محصول در حال کشت می باشد بایستی از گیاهان میزبان استفاده نمایید اما اگر هدفتان کاهش دادن خزانه بذر انگل ها است بایستی در انتخاب گیاه برای دوره تناوب دقت نمایید.

به طور کلی برای اینکه گیاه جالیز را از بین ببرید باید خشم زمین به اندازه ای باشد که بذور انگل ها را تا حدود ۲۰ سانتی متری در خاک جابه جا کند.

توجه داشته باشید که به محض سر بیرون آوردن گیاه جالیز از درون خاک بایستی آن ها را دست چین کنید تا از روند گلدهی و بذردهی آن ها کاسته شود. اما به این نکته دقت کنید که اگر روند دست چین کردن را دز زمان مناسبی انجان ندهید نتیجه ی به دست آمده معکوس خواهد بود.

اصول از بین بردن گل جالیز در مزارع

مبارزات بیولوژیکی:

بهتر است بدانید که غارچرانی در زمین های کشاورزی می تواند مفید باشد.

به طور کلی وجود قارچ هایی از جنس فزوریوم بر روی گل های جالیزی منجر به ایجاد بیماری خواهد شد.

توجه داشته باشید که بر اساس گزارش ایرنا این قارچ ها در سال ۱۳۹۱ در ایران به بهره برداری رسیده و آزمایشات خود را با موفیق تمام پشت سر گذاشته است.

مبارزات شیمیایی:

فومیگاسیون: توجه داشته باشید که در این روش زمین پس از گاورو شدن به مدت چندین هفته سموم گازی به صورت دستی یا مکانیزه وارد خاک خواهند شد و سطح آن را با پلاستیک پهن می پوشانند و بهتر است بدانید که این روش بسیار زمان بر و پرهزینه خواهد بود.

بهتر است بدانید که در واقع موادی وجود دارند که از ریشه پنبه تهیه خواهند شد و باعث تجریک و جوانه زنی گل جالیزی بدون گیاه میزبان خواهند شد و بدان استریکول نیز گفته می شود.

به طور کلی کاربرد کنترل شده سموم بر روی گل ها در سطح خاک نیز یک روش شیمیایی بر علیه این گیاه است و در واقع علف کش هایی مانند توفوردی، رانداپ و پنتازون می توانند در کنترل گل جالیز مفید عمل کنند اما این نکته را فراموش نکنید که گیاه انگل قبل از خارج شدن از خاک خسارت خود را وارد گیاه خواهد کرد و بهترین روش برای مبارزه با گل جالیزی روشی است که بتواند قبل از اتصال انگل ها به ریشه میزبان عملیات خود را شروع نماید.

روش های مبارزه با گل جالیز

همچنین شما می توانید برای از بین بردن این گیاه انگلی از برخی از سموم به صورت دوره ای استفاده نمایید. به طور کلی علف کش هایی مانند کلروسولفورون، ایمازاکوئین، ایمازاپیر و گلیفوزیت می توانند در این زمینه مفید عمل کنند. اما نکته مهم در واقع میزان مصرف ایمن این علف کش ها می باشد چرا که مصرف بیش از مقدار توصیه شده باعث صدمه شدید به میزبان خواهد شد و از طرفی مصرف کمتر از میزان لازم می تواند انگل ها را کنترل نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *