دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با مراحل ساخت ساختمان, از خرید زمین تا طراحی دکوراسیون داخلی

  • سحر هودانلویی
  • ۹ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

هر کاری نیازمند علم مربوطه می باشد، تا به خوبی و به نتیجه دلخواه ختم شود. ساختمان سازی نیز از دسته این موارد می باشد که برای ساخت و بنای مسکونی باید با اطلاعات راجع به آن به خوبی آگاه بود. برای آشنایی بیشتر با مراحل ساخت ساختمان در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

برای آشنایی با مراحل ساخت خانه باید گفت که اقداماتی هم چون خرید و گرفتن مجوز تا اجرای فضای سبز و بازسازی ساختمان باید صورت گیرد. برای آشنایی با مراحل مختلف ساخت خانه باید اطلاعاتی را در این باره کسب کنید، تا بتوانید برای خود و یا دیگران اقدام به ساخت منزل مسکونی کنید.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید، تا مراحل ساخت ساختمان را به صورت گام به گام برای شما معرفی کنیم.

مرحله های ساخت ساختمان چگونه است؟

خرید زمین

از ابتدایی ترین مراحل ساخت ساختمان خرید زمین می باشد، که باید در ابتدای کار انجام گیرد. برخی از افراد فکر می کنند که این مرحله بسیار ساده و آسان می باشد، اما در حقیقت آن طور که به چشم می آید، ساده نیست. شما باید قبل از اقدام به خرید یک زمین و ساخت خانه در خصوص آن از شهرداری و زمین مورد نظر اطلاعات لازم را کسب کنید، تا از آماده به ساخت بودن آن مکان اطمینان حاصل کنید.

در ابتدای خرید باید توجه کافی داشته باشید و تحقیقات کاملی را بر آن انجام داده باشید. در این راستا باید بدانید سند ملک و یا زمینی که قصد خرید آن را دارید، در گرو بانکی نباشد و یا حتی برای رفع بازداشت فردی در اختیار اداره نیروی انتظامی قرار نگرفته باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که بتوان با سهولت به استفاده از سند آن و گرفتن مجوز های لازم برای ساخت پرداخت.

زمین و خانه های به اصطلاح دو بر بهترین گزینه برای ساخت ساختمان می باشد. چرا که در این ساختمان ها از پنجره های بسیاری در ساخت، به کار گرفته شده‌ است. پس در نتیجه نور زیادی به داخل خانه تابش دارد که فضای آرامش بخشی را برای افراد ساکن به وجود می آورد. همچنین خانه و زمین هایی که در مناقصه بانک قرار دارند و یا در مرحله انحصار وراثت هستند، از قیمت های خوبی برخوردارند که می توانید برای خرید آن ها پیش قدم شوید.

چگونه می توان اقدام به ساخت ساختمان کرد

تنظیم قرار داد با پیمانکار

به طور معمول گروه مهندسین ناظر دارای چند پیمانکار برای انجام عملیات های مختلف ساختمانی به مالک معرفی می‌شوند، که از میان آن ها یکی را برگزیند. البته این انتخاب را مالک می‌تواند خود به انجام آن بپردازد و قرارداد خودش را اخذ کند. انتخاب پیمانکار و بستن قرارداد با او از اولین اقدام ها برای ساخت ساختمان به شمار می رود.

آشنایی با مراحل ساخت ساختمان

در ادامه این مطلب به صورت گام به گام با مراحل ساخت ساختمان آشنا خواهید شد.

  •  آرون گروپس
  • گود برداری

گودبرداری از اولین اقدامات در ساخت منزل می باشد، که در بخش عملیاتی باید به صورت اصولی انجام شود. در غیر این صورت خسارت بسیاری در بر مالک، کارگران و ساکنان خانه‌های مجاور را می‌گیرد. گودبرداری برای خانه هایی با تعداد طبقات کم که زیر زمین و یا پارکینگ ندارند، به این صورت انجام می گیرد که با توجه به تعداد طبقات معمولا یک متر و یا کمتر در سطح زمین منطقه گود ایجاد می کند. قابل به ذکر است که برای ساختمان هایی با طبقات زیاد و یا حتی برج ها، گودبرداری تا رسیدن به اصطلاح زمین بکر انجام خواهد گرفت.

  • مقاوم سازی

به طور معمول برای زمین های به اصطلاح نرم بعد از گودبرداری اقدام به مقاوم سازی می کنند. در مقاوم سازی معمولاً یک لایه سیمان کاری بر روی زمین انجام می شود و سپس بر روی آن یک لایه بتن ریزی به علت افزایش مقاومت ساختمان انجام می‌شود. در این شرایط مقاومت خانه در برابر فشارهای کششی افزایش می‌یابد و نیروهای وارده به زمین منتقل می شود. در این مرحله نیز به ایجاد یک لایه بتن مسلح اقدام می شود، زیرا بتن به تنهایی در برابر فشارهای کششی بی دفاع بوده و خیلی سریع مقاومت خود را از دست می دهد، که در این حالت، بسیار شکننده می باشد. بنا براین برای مقاوم کردن آن ابتدا باید بتن را مسلح کرد، که قابل به ذکر است در روش های زیر قابل به انجام می باشد.

مراحل ساخت ساختمان چگونه است

  • آرماتور بندی

آرماتور بندی برای همه خانه‌ها با اسکلت بتنی و یا اسکلت فلزی قابل انجام می باشد، و می‌توان آن را در ادامه روند مقاوم سازی به شمار آورد. در آرماتور بندی با استفاده از میل گرد تمامی سطوح این بنا شبکه بندی می شود. این شبکه‌ها که از میل گردهای با استفاده از جوشکاری و پیچ و مهره ای به یک دیگر متصل شده اند که در بنا و ساختار ساختمان به کار گرفته می‌شوند. در این بین قابل به ذکر است که محکم بودن این اتصالات از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، زیرا در هنگام وارد آمدن فشار های کششی این اتصالات هستند که تمام نیرو را متحمل می‌شوند.

  • قالب بندی

قالب بندی و آرماتور بندی از دیگر فعالیت‌های مقاوم سازی ساختمان به حساب می‌آید. در ایران به طور معمول برای قالب بندی از قالب های چوبی استفاده می‌کنند، البته انواع قالب های پلاستیکی نیز موجود می باشد که مورد استفاده دیگر ساختمان ها قرار می گیرد. پیش از قالب بندی بهتر است به چرب کردن قالب ها پرداخت تا بتن ها  در مرحله دیگر به قالب ها نچسبد. چگونگی درست کردن قالب ها بسیار دارای اهمیت است و باید به شیوه اصولی و صحیح انجام گیرد، تا در نهایت نتیجه مطلوب کسب شود.

  • بتن ریزی

بعد از قالب بندی بتن ریزی از دیگر مراحل مقاوم سازی و ساخت ساختمان به شمار می‌آید. در بتن ریزی باید دقت کافی صورت گیرد تا به طور احسنت انجام شود. بعد از بتن ریزی نیز وقتی بتن ها به صورت کامل شکل قالب را به خود گرفتند، زمان جدا کردن آن ها فرا رسیده و برای به کارگیری در اسکلت ساختمان آماده هستند.

آشنای با مراحل ساخت ساختمان

  • اجرای اسکلت

در ادامه این مطلب از مراحل ساخت ساختمان باید برای ساخت اسکلت بندی ساختمان می توان از فلز و یا بتن استفاده کرد، که هر دوی این موارد قابل اطمینان هستند. ولی چون اسکلت فلزی از هزینه کمتری برخوردار است، برای کارفرمایان بسیار مناسب تر است. قابل ذکر است که در هر دو نوع این اسکلت سازی از میل گرد و تیر آهن به کار گرفته شده است.

  • اجرای سقف

بعد از تمام شدن اسکلت ساختمانی، اقدام به ساخت سقف و یا در اصطلاحی طاق زنی می کنند. در این مرحله برای هر طبقه طاق و یا سقف هایی با متراژ چند متر مربع و مستطیل نیازمند می باشد، که با استفاده از تیرچه ها این مربع ها به قطعات کوچک تر تقسیم شوند. در نهایت درون این قطعات کوچک را با آجر پر می‌کند که امروزه از مصالح دیگر نیز در ترکیب آن استفاده می‌کنند، که به مرور سبک تر از مصالح قدیمی است. همچنین قابلیت عایق حرارت و صدا در این نوع مصالح وجود دارد.

  • دیوار چینی

قابل ذکر است که در مراحل ساخت منزل بعد از تکمیل شدن طاق ها، باید سراغ دیوار چین رفت. به طور معمول در ایران این مرحله با کمک آجر ها صورت می‌گیرد، ولی راه های دیگر نیز برای این کار وجود دارد که از میان آن ها می توان به دیوار پیش ساخته عایق کاری شده اشاره کرد. همچنین در پایان اجرای سقف و دیوار چینی، بتن پاشی برای استحکام بیشتر انجام می گیرد.

آشنایی گام به گام با مراحل ساخت ساختمان

  • اجرای تاسیسات

بعد از دیوار چینی نوبت به اجرای تاسیساتی همانند لوله کشی گاز، آب و برق کشی می رسد، که در صورت لزوم لوله آتش نشانی هم برای آن تهیه می‌شود.

  • موادی همچون گچ و خاک

قابل به ذکر است که مرحله گچ کاری نیازمند گچ و خاک می باشد. گچ وخاک درواقع پوششی برای پنهان کردن اتصالات است.

  • نصب چارچوب در و پنجره

بعد از گچ بری نیز نوبت نصب چهارچوب درها و قاب پنجره ها است. البته ناگفته نماند که طبق قانون ۱۹ مقررات ملی ساختمان، پنجره ها حتما باید دوجداره شود، تا مجوز پایان کار صادر شود.

  • کف سازی

این مرحله از آشنایی با مراحل ساخت منزل این است، که به اجرای پوشش کف خانه ها پرداخته می شود. پوشش کف خانه می‌تواند از جنس سرامیک، سنگ، کاشی و یا حتی چوب باشد.

  • گچ کاری

بعد از کف سازی به مرحله گچ کاری می رسید، که دیوارها و سقف اتاق ها البته به جز قسمت هایی که کاشی شده‌اند با گچ به طور کامل پوشانده می شوند.

مراحل ساخت ساختمان

  • اجرای نما

در حین انجام گچ کاری و یا حتی بعد از آن می توان به پیاده کردن اجرای نما اقدام کرد. نما همچنین می تواند از جنس های همچون سنگ، فلز، آجر، شیشه و یا حتی سیمان باشد.

  • دکوراسیون داخلی و اجرای فضای سبز

بعد از تمام کردن مراحل نازک کاری نوبت به اجرای دکوراسیون داخلی و فضای سبز می رسد. در این مرحله که آخرین گام از ساخت منزل به حساب می آید، معمولاً شامل نصب کابینت، کمد دیواری، روشویی، وان، پکیج، رادیاتور، آیفون، و غیره است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *