دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اگر کودک تان را کتک زده اید، بخوانید

  • ساناز براتی
  • ۲ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

کتک زدن کودکان یکی از روش های اشتباه تربیتی در بین بسیاری از والدین است که باعث بوجود آمدن مشکلات بیشتری در کودک خواهد شد. والدین قبل از تربیت فرزندشان باید در این مورد اطلاعات کافی و کاملی داشته باشند.

بالاترین میزان شکل گیری رفتار و شخصیت کودکان بر عهده خانواده ها می باشد. برخی از والدین از تنبیهات بدنی برای تربیت کودکشان استفاده می کنند، این موضوع یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث بین روانشناسان و والدین می باشد و تقریبا اکثر روانشناسان والدین را از این کار منع می کنند.

بررسی کتک زدن کودک

یکی از سخت ترین کارهای والدین تربیت کردن صحیح کودک می باشد، کودک هر چقدر بزرگتر شود به لج و لجبازی هایش اضافه می شود. کودک با انجام برخی رفتارها به دنبال جلب توجه اطرافیان به ویژه والدین خود می باشد و از طرفی صبر والدین را امتحان می کند، والدین در برخورد با این رفتارهای کودک از روش های مختلف تربیتی استفاده می کنند، در برخی موارد نیز والدین از روش کتک زدن و تنبیه برای تربیت کودکشان استفاده می کنند، تنبیه بدنی کودک از لحاظ جسمی و روحی اثرات ناخوشایندی بر روی کودک می گذارد و صدمات زیادی به او وارد می کند. با توجه به تحقیقات انجام شده در دهه های گذشته میزان تنبیهات بدنی کودک از طرف پدر و مادر رو به کاهش است و خیلی کمتر شده است. بیش از ۵۰ کشور در حال حاضر تنبه بدنی را ممنوع اعلام کرده اند و در بیش از ۱۰۰ کشور نیز تنبیهات بدنی در مدارس ممنوع اعلام شده است، این موضوع باعث کاهش مرگ و میز کودکان شده اما هنوز کشورهای زیادی وجود دارند که در آن قانون ممنوعیت تنبیه بدنی در آنجا وجود ندارد. در این مطلب می خواهیم با عواقب کتک زدن کودکان و روش هایی برای پیشگیری از آن آشنا شویم.

کتک زدن و آسیب به کودک

تاثیرات منفی تنبیه بدنی کودکان

مشاوران و کارشناسان کودک دلایل زیادی را برای مخالفت با تنبیه بدنی در کودکان دارند و شدیدا با این موضوع مخالف هستند، آنها همواره والدین را از تنبیه بدنی کودک منع می کنند. برخی از مهمترین اثرات منفی کتک زدن و دلایل ناپسند بودن این موضوع عبارتند از:

  • تقلید کردن کودک:

زمانی که برای تربیت کودک از روش تنبیه بدنی استفاده می شود، در واقع به کودک مجوز آسیب رساندن به سایرین را در صورت انجام کار اشتباه داده می شود. کودکان از والدین الگوبرداری می نمایند و رفتار سایرین را در ذهن خود مدلسازی کرده و در اولین فرصت بدست آمده آن را اجرا می نمایند.

کتک زدن کودک و عواقب آن

  • از بین رفتن عزت نفس در کودکان:

تنبیه بدنی کودک نه تنها از لحاظ جسمی به او صدمه می زند بلکه باعث می شود تا کودک در معرض آسیب های شدید روحی قرار بگیرد. کودکان در طول رشد، تصویری شخصی از خودشان در ذهن خود دارند، زمانیکه والدین به خاطر رفتار اشتباه آنها را تنبیه بدنی می کنند در واقع باعث از بین رفتن عزت نفس در آنها می شوند و این موضوع باعث می شود که کودان دیگر هیچ احترامی برای خود قائل نباشند و تصویر درستی از خود در ذهن نداشته باشند.

نتایج تنبیه بدنی کودک

  • از بین رفتن احترام پدرو مادرها:

شاید با تنبیه بدنی کودک خود در کوتاه مدت احساس رضایت داشته باشید اما مطمئن باشید که با گذشت زمان حس خوبی از اینکار خود ندارید. رفتارهای نادرست با کودک به مرور زمان باعث می شود که کودک دیگر وابستگی به والدینش نداشته باشد و احترام والدین از بین برود، تنبیه کودک باعث می شود تا ترس کودک به شما بیشتر شود نه علاقه و احترامش.

  • از کنترل خارج شدن کتک زدن:

شاید در ابتدا تنبیه بدنی کودک از یک کتک ساده آغاز شود، اما کم کم این موضوع گسترش می یابد و والدین در مرحله بعد از تنبیهات بدنی بیشتری استفاده می کنند و به تدریج برای هر کار اشتباه از تنبیه بدنی استفاده می نمایند، به تدریج مرز بین تربیت کودک و آسیب رساندن به او کمرنگ تر خواهد شد.

  •  آرون گروپس

عواقب کتک زدن کودک

  • تنبیه بدنی، چرخه معیوب:

کتک زدن کودک باعث نمی شد تا رفتار نادرست او بهتر شود، کودک در حال تنبیه بدنی احساس بد و ناخوشایندی نسبت به خود دارد و این موضوع همان طور که گفتیم به تدریج باعث ار بین رفتن اعتماد به نفس در او خواهد شد. تنبیه بدنی کودک فقط باعث خواهد شد تا او اشتباهات بیشتری را مرتکب شود و به همان اندازه دایره مجازاتش نیز وسیع تر می شود.

تنبیه بدنی کودک

  • تنبیه بدنی باعث خشم کودک می شود:

تنبیه بدنی کودکان نه تنها مشکلی را رفع نمی کند بلکه باعث می شود تا خشم ناشی از تنبیه بدنی به والدین آسیب برساند. آتش کینه و عصبانیت در ذهن کودک شعله ور شده و باعث می شود کودک با مشکلات عاطفی زیادی رو به رو شود.

  • تاثیر منفی تنبیه بدنی در ذهن کودک:

کودک شما در هر سنی که باشد، تنبیه بدنی او باعث می شود تا تاثیرات منفی کتک زدن هایتان در ذهنش باقی بماند. این موضوع در آینده باعث خواهد شد تا کودکان به همین روش با فرزندان خود برخورد کنند و همیشه احساس نفرت و خشم نسبت به والدینشان داشته باشند.

کتک زدن بچه ها و عواقب آن

  • به وجود آمدن رفتارهای ضد اجتماعی:

بر طبق تحقیقات انجام شده افرادی که در کودکی مورد تنبیه بدنی توسط والدین خود قرار می گرفته اند، در آینده رفتارهای اشتباه و ضد اجتماعی و ضد اخلاقی و انسانی زیادی از خود نشان داده اند. اغلب افرادی که به سمت کارهای اشتباه می روند کودکی خوبی را پشت سر نگذاشته اند.

روش های جایگزین تنبیه بدنی کودکان

به والدینی که برای تربیت کودکان خود از کتک زدن استفاده می کنند، پیشنهاد می دهیم تا روش های زیر را امتحان کنند، مطمئن باشید که خیلی زود نتایج مورد قبولی را مشاهده خواهید کرد:

  • استفاده از کلمات به جای واکنش ها:

در این روش والدین باید از کلمات برای بیان احساس خود و فهمیدن احساس کودکشان استفاده نمایند، بالا رفتن توانایی کودک در استفاده از کلمات برای بیلن احساساتش باعث به وجود آمدن نتایج مثبتی مانند افزایش توانایی کنترل تکانه و خودآگاهی و تصمیم گیری های متفکرانه خواهد شد.

آسیب زدن به کودک و تنبیه بدنی او

  • برای کودکتان الگوی خوبی باشید:

باید به گون های رفتار کنید و صحبت کنید که دوست دارید کودکتان آنگونه باشد. کودکان سعی دارند همیشه شبیه به والدین خود باشند و همیشه از آنها الگوبرداری می کنند. فرآیندهای شناسایی و درونی سازی در کودکان یکی از مهمترین عوامل تشکیل دهنده ساختار شخصیت و سلامت روان در آنها می باشد.

  • استفاده از تقویت مثبت:

زمانیکه کودک کارهای درست انجام می دهد و استانداردهای مناسب را رعایت می کند، دادن پاداش و تحسین او باعث افزایش اعتماد بنفس و عزت نفس در او می شود. همواره سعی کنید تا رفتارها و اعمال خوب کودکتان را بیشتر کنید تا رفتارهای بد او کمتر شوند.

  • خودتان را آرام کنید:

در عوض اینکه ناراحتی های خود را بر روی کودک تخلیه کنید، باید اول خودتان را آرام کنید. اگر فکر می کنید که امکان دارد به کودکتان آسیب های جسمی وارد کنید، زمانی را با خود خلوت نمایید، والدین شاید از لحاظ روحی فشار زیادی داشته باشند اما قرار نیست ناراحتی ها را بر روی کودک خود خالی نمایید.

آسیب رساندن به کودک با تنبیه بدنی

  • کوک را متوجه اشتباهش نمایید:

به جای تنبیه بدنی کودکان سعی کنید تا آنها را متوجه اشتباهشان کنید، و به آنها کمک کنید که اشتباه خود را جبران کنند. به عنوان مثال اگر کودکتان کار خطرناکی مثل بالا رفتن از دیوار را انجام می دهد به جای تنبیه بدنی در مورد خطرات کارش برایش توضیح بدهید و او را از نتایج کارش اگاه سازید. به خاطر داشته باشید که استفاده از روش های درست تربیتی در بهبود رفتارهای کودک بسیار موثر می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *