دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی تاثیر جامعه بر کودکان و وظایف کودکان برای کمک به آن ها

  • ساناز براتی
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در گذشته خانواده مهمترین ارگان در تربیت و شکل گیری شخصیت کودکان بود اما در جوامع امروزی با پیشرفت فناوری و رسانه ها جامعه، تاثیر زیادی بر رشد شخصیتی و فکری کودکان دارد.

یکی از ابعاد وجودی افراد اجتماعی بودن است، که باید مورد توجه قرار بگیرد، کودکان نیز نمی توانند تا ابد در خانواده بمانند بلکه روزی مجبور هستند که وارد اجتماع شوند، استعدادها و توانایی های کودکان در ورود به اجتماع شکوفا خواهد شد.

تاثیر جامعه بر روی کودکان

همانطور که مشخص است استعدادها و توانایی های افراد با وارد شدن به جامعه و عرصه ی اجتماعی شکوفا خواهد شد، به همین دلیل تربیت اجتماعی کودکان در خانواده باعث می شود تا آنها برای حضوری موفق در جامعه تربیت شوند. نخستین محیطی که کودکان در آن رشد و پرورش می نمایند که در رفتارهای بعدی او بسیار تاثیر گذار است.

تاثیرات جامعه بر کودکان

در حقیقت زنجیره ارتباطی اجتماع و تضمین آرامش و ثبات جامعه خانواده می باشد. کودکان اولین ارتباطات صمیمی و عاطفی خود را در خانواده برقرار می نمایند اما جامعه نیز نقش زیادی در شکل گیری شخصیت آنها دارد. در گذشته شخصیت کودکان در محیط کوچک خانواده شکل می گرفت و والدین نقش زیادی در کنترل و تربیت فرزندانشان داشتند اما در دنیای امروز عوامل و اولیای تربیتی یا تعلیمی کودکان به طور کل تغییر کرده است. در دنیای امروز جامعه و زمان نقش زیادی در شکل گیری شخصیت کودکان دارند، اگر شخصیت کودکان در گذشته در دامان والدین شکل می گرفت در این دوره جامعه و زمانه معاصر نقش اساسی در این زمینه دارد.

تاثیر جامعه بر تربیت کردن کودکان

کودکان قبل از رفتن به پیش دبستانی ، با استفاده از آموزش و پرورش غیر رسمی و با کمک قدرت یادگیری، تقلید و الگو گرفتن از والدین رفتارها و مهارت های مختلفی را در خانواده می آموزند و به کار می گیرند. به همین دلیل باید قبل از رفتن آنها به مدرسه رفتارها و مهارت های مورد نظر را به کمک برنامه ریزی از طریق آموزش و پرورش مناسب و سازمان یافته، کم کم و آگاهانه به کودکان بیاموزیم.

اثرات جامعه بر تربیت کودکان

  •  آرون گروپس

اجتماع و محیط اجتماعی نقش زیادی در شکل گیری شخصیت کودکان دارد، در گذشته محیط اجتماعی به کوچه و محله و شهر محل زندگی محدود می گشت ولی در دنیای امروزی جامعه در دایره جهانی معنا پیدا می کند، جهان امروز به شکل دهکده ای است که رسانه ها و ابزارها و فناوری های نوین در آن به شکلی است که محدودیت و مرز در آن بی معناست. این دهکده جهانی همان محیط اجتماعی و جامعه می باشد که بر تعلیم و تربیت کودکان تاثیر زیادی ایفا می نماید.

تاثیر جامعه بر روی کودکان

در جهان امروزی به دلیل رشد فناوری و بهبود ارتباطات خانواده ها کاملا کنار گذاشته شده و کودکان از همان ابتدا با رسانه ها و تبلیغات و تعلیمات و آموزه های آنها آشنا می شوند و در کنارشان رشد می کنند و هر اندازه که دامنه این موارد گسترش یابند نقش خانواده ها کمتر می شود. ابزارها و فناوری های جامعه امروزی فقط برای راحتی و آسان شدن زندگی و آسایش انسان و جامعه نقش ندارند بلکه تاثیر بسیاری بر تربیت کودکان داشته و سبک زندگی انسانها را تحت تاثیر قرار می دهند و به شکل آن را دگرگون می کنند. بودن تلفن همراه، اینترنت و ماهواره ها و دیگر وسائل از این قبیل، ارتباطات انسانی را متحول کرده و این تحولات و تغییرات به گونه ای اساسی و بنیادین می باشد باعث رشد کودک در محیطی اجتماعی و جهانی می شود.

تاثیر جامعه بر تربیت کودکان

فناوری با اینکه به افراد فرصت شتاب بیشتر و امکانات و آسایش بیشتر را داده است اما همان اندازه هم سبک زندگی ها را دگرگون نموده است. به همان اندازه که نما و ظاهر بیرونی خانه ها تغییر کرده همان میزان نیز مباحث خصوصی و اخلاقی در خانواده ها تغییر یافته و امنیت اخلاقی و حریم خصوصی دچار تغییر زیادی شده است. در حال حاضر کودک بیشتر از آنکه در مدرسه و خانه تحت تاثیر قرار بگیرد، در جامعه اینترنتی و در خانه از طریق ماهواره و تلفن همراه تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر می کند.

اثراتی که جامعه بر کودکان دارد

جامعه و تاثیرات آن بر کودکان ممکن است متفاوت باشد، اگر خانواده ای در جامعه ای سالم رشد کرده باشد به این معنی نیست که فرزندان آن خانواده نیز می توانند در محیطی سالم زندگی کنند. در برخی از جامعه ها خانواده هایی وجود دارند که هم فرزندانی مثبت با نقش های مثبت دارند و هم فرزندانی با نقش هایی منفی، این موضوع نشان دهنده این است که کودکان ممکن است از جامعه تاثیرات مثبت یا منفی را یاد بگیرند و در هر کودک این موضوع یکسان نیست.

اثرات جامعه بر کودکان

تاثیری که جوامع امروزی بر روی تربیت کودکان دارند والدین نمی توانند داشته باشند، پس باید دولت مسئولیت بیشتری در تربیت کودکان داشته باشد و جوامع را به گونه ای هدایت کند تا کودکان دچار تغییرات اشتباه و تربیت نادرست در جامعه نشوند. به همین دلیل محیط اجتماعی و جامعه نقش اساسی و کلیدی در تربیت کودکان دارند، به طوری که شاید بتوانیم بگوییم که بیشترین تاثیرات را جامعه و محیط اجتماعی و بعد از آن زمان و سپس والدین و وراثت بر کودکان دارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *