دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طریقه رفتار با کودک حرف گوش نکن

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

نحوه رفتار با کودکان سرکش و طغیانگر کار بسیار سختی می باشد و شما باید برای داشتن رفتاری مناسب با آن ها از تکنیک های خاص استفاده کنید. در واقع برای برخورد مناسب لازم است جدی باشید و قاطعیت در حرف های خود داشته باشید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

رفتار با بچه هایی که حرف های بزرگ تر خود را گوش نمی دهند کمی سخت است و باید برای تربیت کردن و نشان دادن رفتار های درست تکنیک های مناسبی را به کار بگیرید. در ادامه این رفتار ها را برای شما باز گو می کنیم.

رفتار با کودک حرف گوش نکن

رفتار با کودک حرف گوش نکن

باید بدانید که به راحتی و با استفاده از تکنیک های خاص کودکان را سر به راه کرد و عصیان و سرکشی را در آن ها سرکوب کرد.  شاید این مشکل یکی از فراوان ترین مشکلاتی می باشد که در بین پدر و مادر های امروزی وجود دارد. در  واقع این رفتار در بین کودکان ۲ تا ۶ سال بسیار بیش تر دیده می شود و رفتاری کاملا نرمال می باشد. بهتر است به حرف های آن ها گوش کنید و نیاز های آن ها را بر طرف کنید. البته در این میان بهتر است رفتاری با سیاست از خود نشان بدهید. اگر نتوانید سر کشی کودکان را در سنین پایین از بین ببرید به تدریج آن ها بزرگ می شوند و مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد می کنند. باید بدانید که دو مرحله کلاسیک برای سرکشی در کودکان وجود دارد. کودکان دو تا شش سال می خواهند با رسیدن به سن نوجوانی اراده خود را افزایش دهند و اشتباها فکر می کنند که می توانند با سرکشی از والدین اراده خود را افزایش دهند. البته همه کودکان این گونه نیستند و برخی از آن ها ممکن است به علت اذیت شدن در محیط زندگی سرکش شده باشند چون نمی خواهند از این بیش تر اذیت شوند و از طرفی هم نمی توانند این مشکلات را با والدینشان در میان بگذارند. بهتر است بیش از حد لازم به کودکان سخت نگیرید و به آن ها بیش از حد نیاز هشدار ندهید. البته لازم به ذکر است که سرکشی امری کاملا طبیعی می باشد و برای کودکان لازم است تا بتوانند هویت و شخصیت خود را بسازند. بنابراین لازم است در برخی از موارد این سرکشی ها را بپذیرید و کودک و نوجوان خود را درک کنید. بهتر است بتوانید این حس را در آن ها کنترل کنید و نگذارید که این حس سرکشی وارد هویت آن ها شود. برای رفتار با کودک حرف گوش نکن لازم است با آن ها صمیمی تر شوید  در صورتی که آن ها کوچک هستند بهتر است فراموش نکنید که آن ها معنی هر رفتار شما را می فهمند پس بهتر است از برای از بین بردن این حس در کودک خود صبر و بردباری به خرج بدهید و با آرامش به حل این موضوع بپردازید. در ادامه راه هایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

راه های رفتار با کودک لجباز

ایجاد قانون و مجازات

اولین رفتار با کودک حرف گوش نکن این است که برای او قانون تعریف کنید و مجازات هایی را برای این کار او در نظر بگیرید و در صورتی که فرزند شما سرکشی کرد بهتر است این قوانین را سفت و سخت اجرا کنید تا بتوانید تا حدودی بر او تسلط داشته باشید. البته باید بدانید که باز هم کودک شما ممکن است سرکشی کند و به حرف های شما گوش ندهد ولی آن چیزی که اهمیت دارد اجرای قوانین و مجازات های آن ها می باشد.

تشویق نکنید

 برای رفتار با رفتار با کودک حرف گوش نکن بهتر است هیچ وقت رفتار نا مناسب کودک خود را تجلیل نکنید. در واقع با خندیدن شما سرکشی کودک افزایش می یابد. بهتر است خود را کنترل کنید و رفتار مناسبی از خود نشان بدهید. با خندیدن به سرکشی و حرف گوش نکردن کودک به آن ها یاد می دهید که بار دیگر هم این کار را تکرار کند در نتیجه احترام های بین شما و کودکتان از بین می رود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تقویت رفتار های مثبت

یکی از بزرگ ترین اشتباهات والدین برای رفتار با کودک حرف گوش نکن این است که رفتار های منفی کودک را برجسته تر از رفتار های مثبت آن ها می دانند و به آن ها اهمیت بیش تری می دهند. بهتر است به عنوان یک پدر یا مادر برای کار های مثبت کودک خود اهمیت بیش تری قائل شوید و با این کار به طور غیر مستقیم می توانید اخلاق های منفی را در آن ها کاهش دهید ولی اگر کار های منفی آن ها را برجسته کنید و دائما در حال بحث و بررسی کار های منفی آن ها باشید ممکن است به طور غیر مستقیم کودک خود را ترغیب کنید که یه کار های منفی خود ادامه بدهد.

تقویت رفتار های مثبت کودک

نشان دادن عشق

بهتر است به فرزندان خود نشان بدهید که عاشق آن ها هستید و برای این که به آن ها توجه کنید نیازی نیست رفتار های نا بهنجار از خود نشان بدهند. در واقع با این کار فرزندان شما می آموزند که همیشه می توانند بر روی عشق شما حساب کنند. اگر دلخور می شوید می توانید با آرامش به آن ها توضیح بدهید که ناراحتی شما به دلیل کدام کار های آن ها می باشد و اگر بتوانید این کار ها را به درستی انجام بدهید کودک شما سعی می کند که برای ناراحت نشدن شما سرکشی خود را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد. بهتر است اگر فرزندتان ناراحت می باشد به او گوش کنید و بگذارید که با شما احساس راحتی کند.

تغیر نگرش

باید بدانید که فرزند شما ممکن است تحت تاثیر جو خانواده سرکش شود و به حرف های شما گوش ندهد. در واقع طلاق والدین و ارجعیت یکی از فرزندان به دیگری ممکن است تنش های بسیار زیادی برای کودک ایجاد کند و در نتیجه می تواند شایع ترین دلیلی باشد که باعث ایجاد حس سرکشی در کودک شود. بهتر است نگرش خود را تغییر دهید و سعی کنید که محیطی امن برای کودک خود ایجاد کنید.

ارائه جایگزین ها

وقتی کودک شما سرکشی می کند بهتر است راه های جایگزین برای آن ها انتخاب کنید و با این کار به آن ها کمک کنید تا شرایط مثبت را دوباره تایید کنند. این کار شما می تواند کمکی برای آن ها باشد تا بتوانند در سن های بالا تر توانایی تصمیم گیری داشته باشند. بهتر است این کار مانند یک مذاکره انجام شود. برای مثال می توانید به آن ها اجازه بدهید تلویزیون ببینند با این شرط که قبلا تکالیف خود را کامل کرده باشند.

جایگزین هایی را برای رفتار های نامناسب کودک در نظر بگیرید

استفاده از زبان خوش

به جای این که از زبان منفی استفاده کنید و آن ها را ناراحت کنید می توانید از راه های دیگری مانند زبان خوش استفاده کنید. در واقع زبان خوش می تواند نگرش مبارزه طلبانه را بین شما و کودک کاهش دهد. بهتر است کار هایی که کودک شما می تواند آن ها را انجام بدهد را به وی یاد آوری کنید و همیشه دست بر روی نقطه ضعف آن ها نگذارید زیرا این کار شما ممکن است حس حقارت را در  آن ها افزایش دهد. مثلا برای استفاده  از زبان خوش می توانید به آن ها بگویید که در زیر زمین می توانند گیتار تمرین کنند به جای این که به آن ها بگویید در اتاقشان تمرین نکنند.

روی حرف خود باشید.

در واقع حفظ جدیت می تواند کودک را به این باور برساند که بهتر است به حرف های شما گوش دهند. برخی از والدین بعد از مدتی حرف های خود را فراموش می کنند و این کار آن ها می تواند از جدیت آن ها بکاهد و آن ها را ضعیف جلوه دهد و کودک دیگر برای حرف این نوع از والدین اهمیت قائل نمی شوند. مثلا اگر به او گفته اید که باید قبل از خواب مسواک بزند بهتر است سر حرف خود باشید و بعد از چند دقیقه به او نگویید که می تواند فقط از نخ دندان استفاده کند.

هشدار بدهید

اگر آن ها بی دلیل سر کشی می کنند و برای حرف های شما اهمیتی قائل نمی شوند می توانید به آن ها هشدار بدهید. بهتر است هشدار های شما لحنی مناسب داشته باشد و کودک را بیش تر از گذشته سرکش نکند. هشدار های شما بهتر است قاطعیت داشته باشد و اگر کودک به حرف شما گوش نداد باید هشدار خود را عملی کنید.

نحوه رفتار با کودک حرف گوش نکن از طریق هشدار دادن

باید بدانید که هیچ کودکی با صفات اکتسابی مانند تربیت و … متولد نمی شود. بنابراین کودک امروز شما نتیجه تربیت شماست. اگر نتوانسته اید که او را بهتر تربیت کنید تا سرکشی نکند و با آبروی شما بازی نکند بهتر است از این پس با او رفتار های مناسب را نشان بدهید تا بتوانید آن ها را از راه های اشتباهی باز گردانید. باید در نظر داشته باشید که هر کودکی برای خودش منحصر به فرد می باشد و می تواند واکنش های متفاوتی از خود در محیط های مختلف نشان بدهد. این واکنش کودکان بستگی به شرایط زندگی آن ها دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *