دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

 با مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری سومالی آشنا شوید

  • ساناز براتی
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

سومالی کشوری است مسلمان که در شاخ آفریقا قرار دارد، این کشور دارای مکان های دیدنی و جذابیت های گردشگری مختلفی است که از مهمترین های آن می توان به Laas Geel، گلیسای موگادیشو و پارک های ملی آن اشاره کرد.

سفر کردن یکی از تفریحات پرطرفدار در بین مردم جهان است، انتخاب مقصد مناسب برای سفر باعث می شود تا افراد سفر به یاد ماندنی را تجربه کنند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با یکی از مقاصد گردشگری جالب و زیبا آشنا سازیم، همراه ما باشد تا با هم دیدنی های مختلف کشور سومالی را بررسی کنیم.

مکان های دیدنی کشور سومالی

کشور سومالی یکی از کشورهای عرب زبان در آفریقا است که امروزه مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار گرفته است. این کشور دارای مناطق دیدنی و تاریخی مختلفی می باشد که در کنار جاذبه های گردشگری آن سالانه افراد زیادی را به سوی خود جذب می کند. پایتخت سومالی شهر موگادیشو نام دارد و نوع حکومت در این کشور به شکل جمهوری می باشد. اغلب مردم این کشور مسلمان هستند و مذهب رسمی آنها اسلام سنی می باشد، زبان ملی مردم سومالی، سومالیایی و زبان رسمی آنها عربی است. مردم این کشور طول عمر ۴۷ سال را دارند و جمعیت این کشور در سال ۲۰۰۴ حدود ۸۳۰۴۶۰۱ نفر می باشد. سومالی به طور دقیق در منطقه شاخ آفریقا یعنی شرق آفریقا قرار گرفته و کشوری است ساحلی و سرسبز، در ادامه با مکان های دیدنی مهم در سومالی آشنا می شویم.

سومالی و مکان های گردشگری آن

جغرافیای سومالی

کشور سومالی در سواحل شرق قاره آفریقا و روی خط استوا قرار گرفته همچنین قسمت شمالی این کشور بین خلیج عدن در شمال و اقیانوس هند در شرق قرار دارد. کشور سومالی و اتیوپی و کشور جیبوتی را به طور معمول به عنوان شاخ آفریقا عنوان می کنند یعنی سومالی کشوری است در شاخ آفریقا. قسمت جنوبی این کشور را جلگه های کم ارتفاع در برگرفته و در قسمت شمالی آن کوه های نیمه کم آب وجود دارد. مرزهای این کشور از سمت غرب به کشور اتیوپی و از شما غرب به جیبوتی همچنین از جنوب غربی به کنیا محدود می شود. خط ساحلی سومالی ۳۰۲۵ کیلومتر است که بیشترین ساحل بین کشورهای آفریقایی محسوب می شود. سومالی کشوری داغ و عمدا خشک می باشد و در طول سال حدود ۳۳۰ میلی متر بارندگی دارد. از شهرهای مهم این کشور هارگیسه، بایدوا و بورائو می باشند و مساحت کل آن حدود ۶۳۷۶۵۷ کیلومتر مربع می باشد.

اقتصاد سومالی

بعد از فروپاشی دولت، سومالی به یک اقصاد بازار آزاد تبدیل شد. حدود دو سوم از نیروی کار در این کشور را رمه داران و چادرنشینان یا زارعین معیشتی تشکیل می دهند، در جنوب این کشور موز کشت می شود که عمده آن صار می گردد، اما قسمت زیادی از این کشور در معرض خشکسالی قرار دارد. بعد از جنگ داخلی از سال ۱۹۹۱ قسمت زیادی از اقتصاد این کشور از بین رفت و قحطی کشور را فرا گرفت. مهمترین فعالیت اقتصادی در سومالی کشاورزی است که حدود ۴۰ درصد از درآمد سالانه کشور و ۶۵ درصد درآمد صادراتی را به خود اختصاص داده است همچنین اقوام ایلیاتی و شبه ایلیاتی کوچ نشین در این کشور زندگی خود را بادامداری می گذرانند و وابسته به دام هستند که بخش عمده ای از جمعیت کشور را شامل می شوند. همانطور که مشخص شد دام و موز دو مورد مهم در صادرات این کشور هستند، محصولاتی مثل شکر، ذرت، ماهی از اقلام تولیدی برای مصارق داخلی می باشند.

جاذبه های گردشگری در سومالی

کلیسای جامع موگادیشو

کلیسای جامع موگادیشو یک کلیسای کاتولیک رومی در شهر موگادیشو در کشور سومالی است، قدمت این کلیسا به زمانی باز می گردد که سومالی از مستعمره های انگلستان بود، در آن زمان کلیسا به دست مقامات ایتالیایی ساخته شد. متاسفانه اغلب بناهایی که در آن زمان به وسیله ایتالیایی ها ساخته شد به وسیله بنیادهای اسلامی نابود شدند. سال ۲۰۱۳ طرح هایی به منظور بازسازی کلیسای موگادیشو توسط دپارتمان روحانیت اعلام گشت، سبک معماری این بنا بر طبق معماری گوتیک طراحی شده و این کلیسا تقریبا به کلیسای چفالو در سیسیل شباهت دارد. نقشه این کلیسا به شکل یک صلیب بود که در سه نقطه به هم متصل می شده اند. این کلیسا در قسمت مرکز شهر و در نزدیکی کاخ فرماندار ایتالیا ساخته شده بود. در واقع کلیسای موگادیشو به عنوان بزرگترین کلیسا در شرق آفریقا به منظور ترویج مسیحیت برای مردم سومالی به دستور ماریا دی ویسکی بنا شد. کلیسا دارای نمای جذابی به خاطر وجود دو برج در اطراف آن که ارتفاع ۳۸ متری دارند، می باشد و باعث جذب گردشگران زیادی می شود. در داخل کلیسا مجسمه ای از مریم مقدس در کنار محراب قرار گرفته که سزاز بیسکارا مجسمه ساز ایتالیایی آن را ساخته است. معماری باستانی این کلیسا از دیدنی های مهم آن است که شاهکاری از معماری باستانی محسوب می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

جاهای دیدنی و زیبا در سومالی

کوه شیمبیریس

یکی دیگر از مکان های دیدنی سومالی کوه شیمبیریس می باشد که از جاذبه های گردشگری مردم سومالی بوده و هست، این کوه دارای مناظر خیره کننده و جذابی است که گردشگران را به سمت خود می کشاند. کوه شیمبیریس به عنوان بلندترین نقطه در کشور سومالی محسوب می شود. و مردم این کشور به آن رفت و آمد می کنند.

مکان های قابل دیدن در سومالی

سواحل سومالی

همانطور که گفته شد سومالی کشوری است ساحلی و دارای نوار ساحلی زیبا و وسیعی است، پس نباید سواحل سومالی را برای تفریح از دست داد، سواحل گریزا و سواحل لیدو، به عنوان دو ساحل زیبا و تمیز در این کشور شناخته می شوند که چشم انداز زیبا و چشم نوازی را به تصویر می کشند، سواحل این کشور تصور مسافران از کشور آفریقایی را متحول می کند.

مکان های دیدنی در سومالی

پایتخت سومالی

پایتخت کشور سومالی دارای قدمتی طولانی است که به قرن دهم باز می گردد، قدمت این شهر باعث شده تا ساختمان های قرون وسطی در آن به چشم بخورند، با این وجود خیلی از ساختمان های قدیمی بر اثر خشونت و بحران در کشور از بین رفته اند یا صدمه دیده اند اما باز هم گردشگران به خود جذب می کنند. می توانید در این شهر چند ساعت را در موزه سومالی بگذرانید که در آن هنرهای محلی و اشیاء با ارزطش تاریخی به نمایش در آمده اند.

Laas Geel

در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری نوبت به یکی از مشهورترین مکان های دیدنی در سومالی می رسد. این مکان در نزدیکی شهر Hargeisa واقع شده که بسیار مشهور است و نامش در همه جا شنیده می شود. این جاذبه در واقع مجموعه ای از غارها می باشد که در آن صخره هایی وجود دارند که تصاویر حیوانات و انسان ها در آن نقاشی شده است. بر طبق گفته های تاریخ شناسان مردم این نقاشی ها را در حدود ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشیده اند. با سفر به سومالی می توانید از این جاذبه گردشگری جذاب دیدن نمایید.

جاهای دیدنی سومالی

شهر Hargeisa

در سفر به سومالی باید حتما از این شهر دیدن کنید، موزه محلی در این شهر یکی از بهترین جاذبه های کشور محسوب می شود این موزه در سال ۱۹۷۲ تاسیس شده است که از آن زمان تا حالا تاریخ طایفه های مختلف و فرهنگ سومالی را در معرض عموم قرار داده است، در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ وسیله هنری در این موزه گردآوری شده است. این شهر به دور از هر گونه نا آرامی است.

مکان های دیدنی کشور سومالی

پارک ملی Lag Badana-Bushbush

این پارک ملی از مکان های دیدنی بکر و زیبا در سومالی است که از دیدنش لذت زیادی خواهید برد. سواحل اقیانوس هند، شن های طلایی و نخل های خرما باعث ساختن مکان زیبایی در این قسمت شده که بسیار زیباست و مطئنا در آینده ای نه چندان دور به بهشتی زیبا تبدیل خواهد شد.

مکان های دیدنی و جذاب در سومالی

پارک ملی Kismayo

در سومالی مناطق حفاظت شده مختلفی وجود دارد که پارک ملی Kismayo یکی از آنهاست. این پارک طبیعت گردی و دنیای وحش جالبی دارد که گردشگران را مجذوب می کند. مهمترین ویزگی این پارک حیات وحش آن است که نفس ها را در سینه حبس می کند. برای محک زدن شجاعت خود حتما به دیدن این پارک بروید.

گردشگری و دیدنی های سومالی

مسجد اتحادیه Union Mosque

یکی دیگر از مکان های دیدنی کشور سومالی مسجد Union می باشد این مسجد در شهر موگادیشو قرار دارد که به خوبی فرهنگ اسلامی را در این کشور به نمایش گذاشته است و مکانی زیبا و محبوب برای گردشگران محسوب می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *