دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مسجد وزیر خان پاکستان و راهنمای بازدید از آن

  • مریم صبوری
  • ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

مسجد وزیر خان مقابل یک میدان شهری به نام وزیر خان چوک یا دروازه چیتا می باشد که همجوار با مسجد چند مغازه با بازار های خوشنویسان قرار دارد. درون مسجد تزیینات سنتز مغولی و محلی پنجابی نقش بسته است که در نمای بیرونی شاهد کاشی های پیچیده ای خواهید بود که زیبا چیده شده اند.

مسجدی در شهر لاهور کشور پاکستان که متعلق به قرن ۱۷می باشد این بنا در مرکز استان پنجاب قرار گرفته که از زمان سلطنت شاه جهان به عنوان ناحیه ای از کلکسیون ساختمانی است که دارای حمام شاهی می باشد. این بنا مسجدی در سال ۱۶۳۴ آغاز به ساخت شد و تا سال ۱۶۴۱ به پایان رسید. زیبایی بی همتا این بنا نشان دهنده تزییناتی است که از مسجد امپراتور گورکانی می باشد که از نقاشی ها و کاشی کاری های دیواری شگفت انگیزی که متعلق به سبک گورکانی است نشات می گیرد. با مجله آرگا همراه باشید تا بیشتر درباره این عبادتگاه اطلاعات کسب نمایید.

آشنایی با مسجد وزیر خان

آشنایی با مسجد وزیر خان

یکی از مساجد قدیمی که از قرن هفده به یادگار مانده است مسجد وزیر خان می باشد این بنا در شهر لاهور استان پنجاب کشور پاکستان قرار دارد. مسجد در دوره حکومت پادشاه مغول به نام شاه جهان بنا گشت که بخشی از مجموعه ساختمانی بوده که دارای حمام شاهی به بهره برداری رسیده است. آغاز زمان ساخت این مسجد به سال ۱۶۳۴ هجری قمری برمی گردد که تا سال ۱۶۴۱ هجری قمری ادامه داشت. اگر بخواهیم از زیبایی این عبادتگاه بگوییم می توان گفت از پر تزیین ترین مساجد در دوران مغول محسوب می شود که به خاطر کاشی کاری های فوق العاده و پیچیده اش معروف شده است. آرایش و زینت سطوح داخلی که بر روی دیوار ها نقش بسته شده متعلق به زمان مغولان است. مسجد وزیرخان تحت سرپرستی دستگاه آژانس اعتماد وام فرهنگی آقاخان که دولت پنجاب تعیین شده بود با کمک از سوی دولت ایالات متحده و آلمان و نروژ تحت بازسازی و مرمت قرار گرفت.

مسجد وزیر خان در لاهور پنجاب

آدرس مسجد کجاست؟

مسجد لاهور در ادامه ضلع جنوبی شاهی گزرگه شهر لاهور که معروف به جاده سلطنتی است قرار دارد این راه سنتی و کهن به دست اشرافیان مغول در مسیر اقامتگاه خود که در راه سلطنتی قلعه لاهور بوده طی می شود. این مکان حدود دویست و شصت متری دروازه دهلی در غرب او جایی که شاهی همام بوده قرار گرفته است. مسجد وزیر خان مقابل یک میدان شهری به نام وزیر شاه چوک یا دروازه چیتا می باشد که همجوار با این جا چند مغازه با بازار های خوشنویسان قرار دارد. درون بنا تزیینات سنتز مغولی و محلی پنجابی نقش بسته است که در نمای بیرونی شاهد کاشی های پیچیده ای خواهید بود که زیبا چیده شده اند.

مسجدی شگفت انگیز در لاهور

معماری ساختمان مسجدی

نقشه ساخت بنا در سال ۱۶۳۴ هجری قمری شروع شد که تحت پادشاهی امپراتور مغول شاه جهان بنا گشت و تا ۷ سال زمان برد خاتمه یابد. در پایان دهه ۱۸۸۰ بود که جان لاکوود کیپلینگ پدر رودیارد کیپلینگ در مجله مد هنرمندی سابق در مورد مسجد و تزییناتش نوشته بود. که مسجد روی ۱ ستون مرتفع بنا گردید و از پورتال اصلی روی وزیرخان چوک باز شد. محوطه بیرونی اش ۲۷۹ فوت با ۱۶۰ فوت با محور طولانی و دراز به مقابل شاهی گزرگه اندازه گیری می شد. این عبادتگاه با آجر های آهکی کنکاد ساخته شده که به خاطر زیبایی اش مشهور گشت. ویژگی منحصر به فرد این ساختمان قابل مقایسه و قیاس با هیچ کدوم از بناهای دوره شاه جهان نمی باشد که طراحی عظیمی دارد.

  •  آرون گروپس

تاریخچه مسجد وزیر خان

آجر های بیرون نما روبرو مسجد با عنوان فارسی کاشی کاری ترسیم شده حیاط داخلی اش اثری از نقش ها و پالت های زیباست که اثر قدرتمندی از قرن هفدهم هجری شمسی را نشان می دهد. نقوش و رنگ های شگفت انگیز پارچه های ایرانی که شامل رنگ های؛ سفید، فیروزه ای، سبز، نارنجی، بنفش و زرد است با طرح انگور و گل و ستاره خودنمایی می کند. از دیگر نقش ها می توان به درخت سرو اشاره داشت که تاریخ مغول را از این نقش های ایرانی می توان فرض کرد. همچنین برای مشاهده سایر مکان های دیدنی پاکستان کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *