دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

واحدهای اندازه گیری طول را بهتر بشناسید

  • سحر هودانلویی
  • ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰

در آشنایی با واحدهای اندازه گیری می‌توان به انواعی از آن‌ ها در دسته واحد های دستگاه متریک، واحد های طول انگلیسی و واحدهای فارسی اشاره کرد. همچنین قابل ذکر است که در سیستم SI تنها واحد برای اندازه گیری طول متر می‌باشد، برای آشنایی بیشتر با واحد های اندازه گیری طول در این بخش از مجله آرگا با ما همراه باشید.

از گذشتگان تا به امروز برای اندازه گیری از واحد های بسیاری استفاده می کردند. اندازه گیری ها در هر تمدن بسیار متفاوت و دارای ارقام مختلفی بود. در ادامه این مطلب با ارقام و انواع آن ها آشنا خواهید شد.

واحدهای اندازه گیری طول ایرانی

آشنایی با واحد های اندازه گیری طول

برای توضیح فرآیند تولید می توان به فاصله ای که دو نقطه از یکدیگر دارند اشاره کرد. همچنین قابل ذکر است که برای اندازه گیری طول از واحد در ابزارهای بسیاری استفاده می کنند. در طول تاریخ بشر باید گفت که هر یک از تمدن ها برای اندازه گیری طول خود از واحدهای مختلفی استفاده می کردند، همچنین در این رابطه باید گفت که این امر سبب پیشرفت ارتباط و انتخاب نوع واحدهای استاندارد در انواعی از واحدهای مختلف طول باید اشاره داشت. در ادامه این مطلب با انواع از واحد های اندازه گیری طول آشنا خواهید شد.

معرفی واحد طول دستگاه متریک

در ابتدا به معرفی واحد طول دستگاه متریک پرداخته ایم که به شرح زیر می باشد.

  1. پیکومتر
  2. آنگسترم
  3. نانومتر
  4. میکرون
  5. میلی متر
  6. سانتی متر
  7. دسی متر
  8. متر
  9. دکامتر
  10. هکتومتر
  11. کیلومتر
  12. مگامتر
  13. گیگامتر
  14. ارامتر

همانطور که تا کنون خواندید تنها واحد اندازه گیری طول در دستگاه متریک SI یا همان متر می باشد. هر متر برابر با مسافتی است که نور در ۲۰۰ میلیونوم و ثانیه طی می‌کند. برای استفاده آسان تر از واحدهای متری باید طول های بسیار کوچک یا بسیار بزرگ را از ضرایب یونانی استفاده کنید. این ضرب یونانی در ادامه این مطلب بیان شده است که باید از آن ها به خوبی استفاده کنید.

انواعی از واحدهای اندازه گیری طول

  • سانتی متر

برای توضیح این واحد اندازه‌گیری باید گفت که هر یک سانتی متر برابر با یک صدم متر می باشد. در عبارت دیگر می توان گفت هر ۱۰۰ سانتی متر برابر با یک متر می باشد که در اندازه گیری طول ها بسیار کم به کار گرفته می شود.

  • میلی متر

در توضیح این واحد اندازه گیری باید گفت هر یک میلی متر برابر با یک هزار متر می باشد. در عبارت دیگر هر ۱۰۰۰ میلی متر برابر یک متر است که در اندازه گیری طول بسیار کم کاربرد دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • میکرومتر

میکرومتر نیز در عبارت دیگر همان میکرون است که برابر با یک هزارم میلی متر  است. این واحد برای اندازه گیری های خیلی دقیق و برحسب متر و یک میلیونوم متر می باشد.

  • نانومتر

در این رابطه قابل به ذکر است که هر یک میلیارد نانومتر یک متر را تشکیل می دهد. این واحد را برای مقیاس های مولکولی استفاده می کنند که برابر هر متر به توان ۹ نانومتر می باشد.

  • کیلومتر

برای توسعه این واحد اندازه گیری طول می توان گفت که هر ۱۰۰۰ متر برابر با یک کیلومتر می‌باشد. این واحد اندازه گیری برای مسافت بسیار طولانی به کار گرفته می‌شود.

واحدهای اندازه گیری طول

معرفی واحد های اندازه گیری طول در انگلیسی

در این رابطه واحدهای طول انگلیسی بسیار زیادی وجود دارد، که همچنین پر استفاده نیز می باشند. اما قابل به ذکر است که بیشترین استفاده واحدهای انگلیسی از اینچ، فوت، مایل و یارد می باشد.

  • اینچ

اولین واحد اندازه گیری طول در انگلیسی اینچ می باشد. فاصله بین سر انگشت شصت تا مفصل آن را یک اینچ می نامند. هر اینچ ۲.۵۴ سانتی‌متر می‌باشد و می توان گفت که برای تبدیل به یکدیگر از این ضریب ها استفاده می کنند.

  • فوت

هر ۱۲ اینچ برابر با یک فوت می باشد که شامل ۳۴٫۰۸ متر است برای تبدیل کردن فوت به متر مقدار آن را در ۰٫۳۰۴۸ ضرب کنند.

  • یارد

واحد اندازه گیری یارد را میتوان برابر با ۳۸ اینچ بیان کرد که در عبارتی دیگر شامل سه فوت می باشد. همچنین هر یارد معادل ۰٫۹۱۴۱۴ متر می باشد.

  • مایل

هر مایل برابر ۵۲۸۰ فوت می باشد در عبارت دیگر هر ۱۷۶۴ یارد و ۱۶۰۹ کیلومتر برابر با یک مایل می‌باشد.

معرفی واحدهای اندازه گیری طول

معرفی واحد های طول اندازه گیری ایرانی

همانطور که تاکنون مطالعه کرده اید هر  تمدن دارای واحد اندازه گیری منحصر به خود بوده است. در ایران و از قدیم نیز مردم دارای واحد های طول مناسب به خود بوده اند که برای اندازه گیری از آن استفاده می کردند. در ادامه این مطلب به بیان چند واحد طولی پرکاربرد ایرانی پرداخته ایم.

  • وجب

در توضیح از وجه قابل به ذکر است که هر وجب برابر با فاصله نوک انگشت شصت تا نوک انگشت کوچک دست می باشد. در این نوع اندازه گیری باید دست به صورت کامل باز باشد.

  • ذره

به فاصله نوک دو انگشت میانی در هر دو دست به صورت کاملاً باز و کشیده باشد، ذره می گویند. هر یک ذره برابر با ۱٫۰۴ متر می باشد. همچنین در بیانی دیگر با واحد طول ذره اسلامی برابر با ۲ وجب می باشد.

  • فرسخ

در گذشته های دور برای اندازه گیری فاصله های بسیار زیاد همانند فاصله دو شهر و روستا از واحد طولی به‌ نام فرسخ یا همان فرسنگ استفاده می کردند. فرسخ در دو نوع وجود دارد که یکی از آنها تقریباً برابر با ۶ کیلومتر و در نوعی دیگر که اسلامی می‌باشد برابر با ۵٫۴ کیلومتر است.

  • گز

از راه دیگری که گذشتگان برای اندازه گیری طول استفاده می کرد می توان به گز اشاره کرد. گز در تمام کشور ها معیار ثابت نداشت و مقدار این روش در هر شهر متفاوت بود. در بیان دیگر می‌توان هرگز را به صورت تقریبی معادل یک متر بیان کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *