دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل پیله آ و آشنایی بیشتر با نحوه تکثیر و نگهداری از این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

گل پیله آ که در واقع از دسته گیاهان آپارتمانی زیبا به شمار می آید و در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی کاشت و پرورش گل پیله آ بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع گل پیله آ از دسته گیاهان مناسب برای پرورش در محیط خانه به شمار می آید که البته نیاز به رسیدگی و مراقبت های فراوان دارد و زمانی که نور و آب مورد نیاز خود را به خوبی دریافت کند می تواند برای سال ها زیبایی یک خانه را فراهم سازد.

آشنایی با نحوه پرورش گل پیله آ

به طور کلی گیاه پیله آ گیاهی آپارتمانی و همیشه سبز است که اغلب ارتفاع آن تا حدود ۳۰ سانتی متری نیز خواهد رسید. بهتر است بدانید که این گیاه دارای گل هایی کوچک و سفید است که می توانید آن ها را در طول فصل تابستان بر روی شاخه ها مشاهده نمایید ولی توجه داشته باشید که این گل ها چندان جنبه تزئینی ندارند و اغلب به دلیل برگ هایشان مورد کشت قرار می گیرند. به طور کلی گیاه پیله آ دارای بیش از ۴۰ نوع گونه مختلف است و علل نام گذاری آن ها برگ های نقره ای رنگ می باشند. توجه داشته باشید که برگ های تکی از زمین به اندازه استاندارد خود رشد خواهند کرد و به صورت چتری به سمت بیرون شاخه خواهند داد. بهتر است بدانید که این گیاه خیلی کم پیش می آید که گل بدهد و در واقع پیله آ گیاهی کوچک و ساده است و به منظور ترویج رشد سالم و دائمی گیاه بایستی ساقه ها را در طول فصل بهار هرس نمایید تا طول آن ها به نصف کاهش پیدا کند.

چگونگی پرورش گل پیله آ

روش های تکثیر گیاه پیله آ:

بهتر است بدانید که پرورش گل پیله آ از طریق راه های مختلفی مانند تکثیر انجام خواهد شد و به همین خاطر در ادامه به بیان دو روش متفاوت برای تکثیر گیاه پیله آ پرداخته ایم:

روش قلمه زدن:

به طور کلی فصل مناسب برای قلمه زدن این گیاه فصول بهار و تابستان می باشند.

برای انجام این روش بایستی قلمه هایی را از نوک ساقه تهیه نمایید.

توصیه می شود که برای این کار از یک چاقو یا قیچی تمیز استفاده نمایید تا گیاه بعدها دچار بیماری نشود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

قلمه هایی به ۷ الی ۱۰ سانتی متر تهیه نمایید.

پس از تهیه قلمه برگ های قسمت پایینی را جدا نمایید و این کار را به گونه ای انجام دهید که بیش از ۲ الی ۳ برگ در قسمت بالایی آن باقی نماند.

راه های تکثیر گیاه پیله آ

اگر قصد دارید تکثیر گیاه پیله آ را درون آب انجام دهید بایستی قلمه ها را درون آب بگذارید و زمانی که ریشه های آن به اندازه ۵ سانتی متر رسید به داخل خاک انتقال دهید.

توجه داشته باشید که اگر قلمه ها بیش از حد درون آب بمانند ضعیف خواهند شد و هنگام کشت در فضای اصلی از بین خواهند رفت.

دقت کنید که قلمه ها در طول مدت زمان یک ماه ریشه خواهند داد و اما برای اطمینان بیشتر از ریشه دهی بایستی قبل از کاشت قلمه ها آن را درون هورمون ریشه زایی قرار دهید.

توصیه می شود که در طول مدت ریشه زایی خاک بستر را مرطوب نگه دارید.

توجه داشته باشید که برای ایجاد شرایط گلخانه ای می توانید روی بستر را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید.

روش جدا نمودن پاجوش ها:

بهتر است بدانید که فصل مناسب برای انجام این روش فصول بهار و تابستان می باشند.

توصیه می شود که این روش را هنگام انجام تعویض گلدان انجام دهید.

برای انجام این روش بایستی گیاه را از درون گلدان خارج نمایید و پاجوش ها را از آن جدا کنید.

دقت داشته باشید که آسیبی به گیاه وارد نشود.

پس از جدا نمودن پاجوش ها می توانید آن ها را درون گلدان جدیدی بکارید.

آشنایی با روش های قلمه زنی گیاه

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه پیله آ:

به طور کلی تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند بایستی برخی از شرایط و اصول را برای آن ها فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط محیطی لازم برای کاشت و پرورش گل پیله آ پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که گیاه پیله آ تا حدودی در برابر خشکی مقاوم است و به آبیاری متوسط نیز نیاز دارد. به طور کلی بهترین زمان برای آبیاری این گیاه آبیاری پس از خشک شدن بستر کشت است. بهتر است بدانید که گیاه پیله آ بسیار آب را دوست دارد و در شرایط مرطوب بهترین رشد را خواهد داشت.

آبیاری منظم گیاه پیله آ

نور:

بهتر است بدانید که مکانی با نیمه سایه برای رشد این گیاه بسیار مناسب است و گل پیله آ در واقع توان تحمل نور مستقیم خورشید تا حدود ۴ ساعت دارد و اگر بیش تر از این مدت در معرض آفتاب قرار بگیرد به تدریج طرح های موجود روی برگ ها از بین خواهند رفت. توصیه می شود که تنها در فصول زمستان اجازه تابیدن نور مستقیم به گیاه بدهید. همچنین اگر گیاه نور مورد نیاز خود را دریافت نکند ساقه ها بسیار بلند و نازک خواهند شد و فاصله برگ ها نیز از یکدیگر بیشتر می شوند. توصیه می شود که در چنین شرایطی گیاه را به مکانی روشن ببرید.

دما:

توجه داشته باشید که گیاه پیله آ در تمام طول سال نیاز به دمای بین ۶۰ تا ۷۵ درجه سانتی گراد دارد و همچنین این گیاه می تواند مدت کوتاهی را خارج از این بازه دمایی تحمل نماید ولی اگر برای مدت طولانی در این شرایط قرار بگیرد از بین خواهد رفت.

خاک:

بهتر است بدانید که برای پرورش گیاه پیله آ بایستی از خاکی سبک که دارای زهکشی بسیار بالا است استفاده نمایید تا آب در اطراف ریشه باقی نماند و باعث از بین رفتن آن نشود. همچنین توصیه می شود که از ترکیبات سبک کننده خاک مانند خاک برگ و پرلیت نیز می توانید استفاده نمایید.

خاک مرغوب برای پرورش گل ییله آ

تعویض گلدان:

به طور کلی بهترین فصل برای تعویض گلدان پیله آ فصل بهار است و توصیه می شود تا زمانی که ریشه ها از ته گلدان خارج نشده اند اقدام به عوض نمودن گلدان نکنید.

آفات و بیماری ها:

توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد گیاه پیله آ باعث ایجاد مشکلاتی مانند بیماری می شود که به تدریج گیاه را از بین می برد. به طور کلی این گیاه اگر بیش از حد مورد آبیاری قرار بگیرد به رنگ قهوه ای یا سیاه تغییر خواهد کرد و به تدریج روند پوسیدگی را در پی خواهد داشت که در این صورت لازم است تا قسمت خراب و پوسیده را برش دهید تا به سایر قسمت ها انتقال پیدا نکند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *