دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کاشت لوبیا چشم بلبلی و نحوه پرورش و اصول برداشت آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که لوبیای چشم بلبلی در واقع از دسته گیاهان چند ساله به شمار می آید که ما در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه کاشت لوبیا چشم بلبلی در خانه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی لوبیای چشم بلبلی از دسته حبوبات ارزشمند به شمار می آید که علاوه بر دارا بون محاسن حبوبات از نظر غذایی نیز به دلیل دارا بودن مقدار زیادی اسید فولیک نسبت به سایر حبوبات متمایز خواهد شد. همچنین این گیاه سازگاری فراوانی با شرایط محیطی کشور ما دارد و به همین منظور مورد استقبال اغلب باغبانان قرار گرفته است.

آشنایی با کاشت لوبیای چشم بلبلی

بهتر است بدانید که گیاه لوبیا در واقع از دسته گیاهان بومی آفریقا محسوب می شود که البته در سال های اخیر به سایر سرزمین های چین، هند و قسمت های مرکزی و شمالی آمریکا گسترش پیدا کرده است و قصد اغلب افراد از پرورش این گیاه استفاده از خواص لوبیا چشم بلبلی می باشد. به طور کلی از نظر گیاه شناسی می توان گفت که لوبیای چشم بلبلی گیاهی علفی و یک ساله می باشد که در طول سال رشد بسیار کمی خواهد داشت. ریشه های این گیاه اغلب به طول ۶۰ الی ۸۰ سانتی متر با رنگ های سبز روشن و قهوه ای می باشد. جالب است بدانید که وزن لوبیاها بین ۶۰ الی ۳۰۰ گرم خواهد بود و تمامی آن ها دارای شکلی بیضوی، گرد و لوله ای می باشند.

روش های کاشت لوبیا چشم بلبلی

دستورالعمل کشت لوبیا:

توجه داشته باشید که در ادامه به بیان دستورالعمل کاشت لوبیا چشم بلبلی پرداخته ایم که می توانید در پرورش آن استفاده نمایید:

بهتر است بدانید که بذر لوبیای چشم بلبلی را بایستی پیش از کاشت با یکی از سموم قارچ کش مانند بنلیت ضدعفونی نمایید. توصیه می شود که در تهیه بستر کشت در فصل پاییز زمین را به عمق ۲۵ الی ۳۰ سانی متر شخم بزنید و در فصل بهار بایستی دیسک لازم زده شود تا تمامی کلوخه ها به راحتی خورد شوند. پس از انجام این کار بایستی توسط ماله زمین را صاف نمایید تا امکان کشت با ماشین بذر پاش فراهم گردد.

به طور کلی می توان گفت که کاشت لوبیا چشم بلبلی به دو روش متفاوت بذر کاری ردیفی و بذر کاری کپه ای قابل انجام خواهد بود: بذر کاری ردیفی که در این روش بایستی فاصله پشته ها از یکدیگر ۵۰ سانتی متر و ارتفاع پشته ها ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر باشد و در روش بذر کاری کپه ای بایستی فاصله پشته ها از یکدیگر از هم ۶۰ سانتی متر و تعداد بذر ها بر روی پشته ها بایستی ۳ الی ۴ دانه باشد. توجه داشته باشید که باید پس از سبز شدن لوبیاها این گیاه را بایستی حدود ۷ الی ۱۰ روز آبیاری نمایید و این روند را تا هنگام رشد کامل لوبیاها ادامه دهید.

دستورالعمل کاشت لوبیا چشم بلبلی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل برداشت لوبیا چشم بلبلی:

بهتر است بدانید که واریته های مناسب برای برداشت این گیاه به طور متوسط ۹۰ الی ۱۱۷ روز پس از کاشت می باشد. به طور کلی زمان رسیدن محصول وقتی است که ساقه ها و غلاف های آن به صورت کامل خشک شده باشند و رطوبت گیاه به حدی رسیده باشد که هنگام تماس با دست خشک و شکننده به نظر بیاید. جالب است بدانید که لوبیای چشم بلبلی را اغلب با ماشین درویی برداشت می کنند و در صورت مدیریت خوب می توانید حدود ۱ الی ۴ تن محصول برداشت نمایید.

نحوه برداشت لوبیای چشم بلبلی

شرایط محیطی لازم برای پرورش لوبیا چشم بلبلی:

  بهتر است بدانید که تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به فراهم کردن شرایطی دارند و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای پرورش و کاشت لوبیا چشم بلبلی :خواهیم پرداخت

آبیاری منظم:

بهتر است بدانید که مهم ترین نوبت آبیاری برای این گیاه آبیاری اول و زمان پر شدن دانه ها می باشد. به طور کلی لوبیای چشم بلبلی هر ۱۰ الی ۱۲ روز یکبار بسته به درجه هوا و رطوبت نیاز به آبیاری خواهد داشت و انجام دو بار آبیاری در مراحل گلدهی و دانه بندی لوبیاها محصول دهی را تضمین خواهد کرد. همچنین دقت داشته باشید که این گیاه در برابر غرقابی شدن خاک بسیار حساس خواهد بود و اگر در چنین شرایطی قرار بگیرد به مراتب با پوسیدگی ریشه ها مواجه خواهید شد.

آبیاری مناسب برای کاشت لوبیا چشم بلبلی

دما و هوا:

توجه داشته باشید که گیاه لوبیا در واقع از دسته گیاهان گرمسیری به شمار می آید که قادر است مقدار زیادی هوای گرم را تحمل نمایید ولی اگر در خاک خشک قرار بگیرد به ندرت محصول خواهد داد. به طور کلی می توان گفت که دمای مناسب برای رشد لوبیاهای چشم بلبلی بین ۲۵ الی ۳۵ درجه سانتی گراد است و همچنین این گیاه در دمای ۲۴ درجه نیز رشد خوبی خواهد داشت. بهتر است بدانید که این گیاه در شرایط نیم سایه نیز قرار بگیرد رشد خوبی خواهد داشت.

خاک مناسب:

توجه داشته باشید که بهترین خاک برای بستر کاشت لوبیا چشم بلبلی خاک شنی لومی است که دارای زهکشی مناسبی باشد. همچنین می توانید برای رشد بهتر گیاه از کمک کننده های خاک مانند پرلیت و پیت ماس نیز استفاده نمایید. همانطور که متوجه شدید پیش از کشت بایستی ابتدا یک دیسک سنگین و بعد یک دیسک سبک برای خرد شدن کلوخه ها انجام دهید و سپس عمل ماله کشی را انجام دهید تا پس از کاشت گیاه بتواند رشد خوبی داشته باشد.

تهیه خاک مرغوب برای بستر کاشت لوبیا

کوددهی:

توجه داشته باشید که لوبیاها در مرحله اولیه رشد خود نیاز به کود ازته دارند و بایستی به صورت یک دوم پیش از کاشت و یک دوم پس از کاشت به خاک اضافه گردد. همچنین بایستی دو مرتبه نیز در زمان محلول پاشی انجام شود. به طور کلی می توان گفت که استفاده از کود فسفر در زمان گلدهی به صورت محلول پاشی اثر خوبی بر روی محصول دهی بیشتر گیاه خواهد داشت و باعث توسعه گره ها خواهد شد.

آفات و بیماری های لوبیا:

بهتر است بدانید که لوبیای چشم بلبلی دارای آفاتی مانند مگس های گیاه خوار، زنجرک، پروانه غلاف خوار،کرم های غلاف خوار و زنگ می باشد و همچنین از دسته بیماری هایی که این گیاه را تهدید می کنند می توان به  لکه برگی، بلایت و سفیدک ها اشاره کرد. توجه داشته باشید که از مهم ترین آفاتی که در مناطق گرمسیر به گیاه هجوم می آورند شته های سیاه و سبز هستند که در مراحل مختلف رشد گیاه با مکیدن شیره نباتی گیاه را ضعیف می کنند. توجه داشته باشید که برای مبارزه با این آفات بایستی از سموم شته کش مانند پریمور استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *