دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت الکل صنعتی با طبی و نکاتی که درباره استفاده از آن ها باید بدانید

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور مسمومیت بسیاری از افراد بر اثر مصرف خوراکی الکل طبی و مرگ برخی از افراد بر اثر مصرف اشتباه الکل صنعتی یا همان متانول گزارش شده است، الکل صنعتی و طبی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در این مقاله شما عزیزان را با تفاوت الکل صنعتی با طبی آشنا خواهیم کرد.

الکل هایی که در بازار موجود است به دو دسته به نام اتانول یا الکل سفید و متانول یا الکل صنعتی زرد تقسیم بندی می شوند و باید به خاطر داشته باشید که استفاده از الکل صنعتی بسیار خطرناک است و با وجود اینکه به اتانول و متانول الکل گفته می شود این دو تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

بررسی تفاوت الکل صنعتی با طبی

بررسی تفاوت الکل صنعتی با طبی

الکل طبی که حاوی اتانول است بی رنگ و بوی تندی دارد و در واقع برای ضد عفونی و تزریقات استفاده می شود اما الکل صنعتی که دارای متانول است زرد رنگ یا نارنجی است و در مصارف صنعتی و شیمیایی کاربرد دارد، باید بدانید که متانول سمی بوده و مصرف آن به کوری و آسیب های عصبی منجر خواهد شد همچنین از متانول برای ضد عفونی کردن استفاده نکنید در ادامه مطلب بیشتر با تفاوت الکل صنعتی با طبی آشنا خواهید شد.

  • اتانول

اتانول مایعی بی رنگ و فرار است که بوی تند و شدیدی دارد و با یک شعله آبی پر رنگ می سوزد و ماده اولیه مشروبات الکلی تخمیری و تقطیری می باشد که خاصیت مست کنندگی به این نوشیدنی ها می دهد و در واقع مصرف دوز زیادی از این ماده احساس ناخوشی، مسمومیت و استفراغ را به دنبال دارد.

تمایز بین الکل صنعتی و طبی

بنابراین اتانول به منظور تولید مشروبات الکلی کاربرد دارد و این ماده به عنوان سوخت جایگزین نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود که اغلب از ذرت یا نیشکر تولید می شود به گونه ای که خودروهایی که در حال حاضر در دنیا طراحی می شوند ۸۵ درصد سوخت آن از اتانول تامین می شود

از دیگر کاربرد اتانول، در سوخت راکت هم از آن استفاده می شود، این ماده دارای خواص ضد عفونی کنندگی است که از آن در تولید ژل های ضد عفونی کننده دست، تولید الکل های طبی و دستمال آنتی باکتریال استفاده می شود و همچنین به دلیل اینکه اتانول حلال خوبی است پایه بسیاری از عطر ها و رنگ ها نیز می باشد.

  •  آرون گروپس

تفاوت اتانول و متانول

  • متانول

این ماده نیز به شدت فرار و بی رنگ است و بوی خاصی دارد و با یک شعله سفید رنگ می سوزد که باید از خوردن، استنشاق و تماس مستقیم متانول با پوست خودداری کنید زیرا، مصرف کم ترین دوزی از این ماده حتی به اندازه نصف قاشق چای خوری سبب نابینایی فرد خواهد شد و مصرف کمتر از چهار اونس آن به مرگ وی منجر خواهد شد.

از متانول به منظور تولید مواد شیمیایی دیگر مانند فرمالدهید استفاده می کنند و به دلیل اینکه اشتعال پذیری کمتری به نسبت بنزین دارد و می تواند با آب ترکیب شود ماده مناسبی برای ماشین های بدلکاری و مسابقه است.

آشنایی با تفاوت الکل صنعتی با طبی

نکاتی بسیار مهم در رابطه با استفاده از الکل صنعتی و طبی

۱.طبق تحقیقات انجام شده مصرف خوراکی اتانول یا الکل طبی و یا غرغره کردن آن داخل دهان تاثیر در جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا نخواهد داشت و با مسمومیت همراه می شود.

۲. متانول یا همان الکل صنعتی خاصیت ضد میکروبی بسیار ناچیزی نسبت به الکل طبی یا همان اتانول دارد اما به شدت سمی می باشد و مصرف خوراکی این ماده سبب بروز مسمومیت های شدید، نابینایی و مرگ خواهد شد.

۳. میزان جذب پوستی الکل صنعتی یا متانول به خصوص در پوست های آسیب دیده بسیار بالا است و می تواند سبب مسمومیت فرد شود.

۴. به دلیل سمی بودن متانول یا همان الکل صنعتی هیچ گونه توصیه ای به منظور استفاده از متانول جهت ضد عفونی کردن سطوح مختلف ، دست ها و لوازم پزشکی نمی شود.

فرق بین الکل صنعتی و طبی

نکته : الکل متانول به خودی خود رنگی نمی باشد و توسط کارخانجات به آن ماده رنگی اضافه می شود که افراد متوجه خواهند شد که این ماده قابل شرب نمی باشد اما امروزه برخی افراد سودجو متاسفانه با اضافه کردن وایتکس به متانول سبب سفید کردن رنگ آن می شوند و در نتیجه آن را به جای اتانول می فروشند که بسیار خطرناک است به همین دلیل حتما الکل سفید را از فروشنده های معتبر تهیه نمایید و یا از مواد ضد عفونی کننده دیگری استفاده نمایید.

فرق بین متاتول و اتانول

امیدواریم به خوبی توانسته باشیم شما عزیزان را با تفاوت الکل صنعتی با طبی آشنا کرده باشیم در پایان  پیشنهاد می کنیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دانستنی های علمی بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *