دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش، نگهداری و تکثیر هویا و اصولی که برای رشد بهتر این گیاه باید رعایت کنید

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

گل هویا که از دسته گیاهان همیشه سبز به شمار می آید و محبوبیت فراوانی در میان باغبانان کسب کرده ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با روش های تکثیر هویا و شرایط محیطی لازم برای رشد آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گل هویا در واقع بهترین و زیباترین گیاه برای استفاده در سبد های آویزان است زیرا دارای برگ های سبز و مومی، ساقه های خزنده و گل هایی خوشه ای می باشد که به گلدان جلوه خاصی خواهد بخشید. توجه داشته باشید که این گیاه جایگزین خوبی برای گل پتوس می باشد مخصوصا برگ های زینتی آن که برای پشت ویترین مغازه زیبا خواهد بود و شما می توانید با تکثیر هویا گل های بیشتری داشته باشید.

آشنایی با چگونگی تکثیر هویا

توجه داشته باشید که هویا از دسته خانواده های استبرق یا آسکله می باشد که بسیار خوشبو و معطر است و از گل های بومی استرلیا محسوب می شود. البته که امروزه کشت و تکثیر هویا در سایر سرزمین های تایلند،چین و هند نیز گسترش یافته است. این گیاه به دلیل برگ های زینتی و گل های بسیار جالب خود برای کاشت در گلخانه و مکان های گرم بسیار مناسب خواهد بود. بهتر است بدانید که گیاه هویا دارای بیش از ۲۰۰ گونه مختلف است که از برگ های بسیار سبز و قطور تشکیل شده و گل های آن نیز متشکل از ترکیب چند گل کوچک می باشد. جالب است بدانید که نام این گیاه را فردی به نام رابرت براون که یک گیاه شناس بود به افتخار دوست خود توماس هوی نام گذاری کرده است. به طور کلی گیاه هویا یک گل رونده است به وسیله ریشه های هوایی به یکدیگر متصل می شوند و از دیگر ویژگی های آن این است که تمام ساقه ها پیش از برگ ها آشکار خواهند شد. این گیاه دارای گل های چتری و صورتی گوشتی است که در ماه های خرداد تا پاییز خود را نشان می دهند.

آشنایی با نحوه تکثیر هویا

دستورالعمل تکثیر گیاه هویا:

بهتر است بدانید که گیاه هویا از طریق قلمه زنی تکثیر خواهد شد و برای انجام این روش بایستی در ابتدای فصل رشد گیاه چند ساقه نسبتا جوان را توسط تیغ یا چاقویی جدا نمایید. سپس آن ها را درون هورمون ریشه زایی قرار دهید تا سرعت رشد و رویش ساقه بالا رود. حالا بایستی چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس اقدام به کاشت قلمه ها درون آن بکنید. توصیه می شود که گلدان حاوی قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. پس از گذشت مدتی ریشه زایی قلمه ها را مشاهده خواهید کرد.

نحوه گلدهی هویا:

همانطور که متوجه شدید گیاه هویا دارای شاخساری رونده است که می تواند آن را در سبد های آویز کشت نمود و به راحتی به چیزی وصل کرد تا به سمت بالا رشد کند. توجه داشته باشید اگر شرایط محیطی مناسبی برای گیاه فراهم کرده باشید پس از مدتی گیاه شاخه هایی بی برگ تولید خواهد کرد که بعد ها گل بر روی آن رشد می کند و توصیه می شود که این شاخه ها را به هیچ وجه نبرید در غیر این صورت خبری از گل نخواهد بود. به طور کلی گیاه هویا اگر در مکانی با نور زیاد قرار بگیرد گل تولید خواهد کرد و گیاهانی که در نور کم رشد می کنند اگرچه شاخسار های زیبا تولید خواهند کرد ولی به ندرت گل می دهند. برخی از باغبانان توصیه می کنند که برای داشتن گل بیشتر عمل تعویض گلدان را مرتبا انجام ندهید و اجازه دهید تا ریشه های گیاه جای کمی برای رشد داشته باشند و بدین ترتیب گیاه گل های بیشتری خواهد داشت.

 

  •  آرون گروپس

چگونگی گلدهی گیاه هویا

شرایط مورد نیاز برای تکثیر گل هویا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به فراهم کردن شرایط و اصولی دارند و شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط محیطی لازم برای پرورش گل هویا پرداخته ایم:

آبیاری:

همانطور که می دانید آبیاری منظم به رشد مناسب و گلدهی گیاه کمک شایانی خواهد کرد و البته نباید اجازه دهید که خاک بستر خیس باقی بماند به همین خاطر توصیه می شود که اجازه دهید خاک تا عمق حدود ۵ سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری آن بکنید. توجه داشته باشید که خاک خشک و حتی خاک خیس می توانند هر دو باعث ریزش غنچه های این گیاه شوند و آن را از تشکیل غنچه های جدید باز دارند. توجه داشته باشید که این گیاهان همیشه سبز اگرچه در فصول سرد سال سرعت رشد آن ها کاهش پیدا می کند اما به خواب فرو می روند و بایستی میزان آبیاری در این فصول را کاهش دهید. به طور کلی می توان گفت که در فصل زمستان تنها مرطوب کردن سطح خاک کافی است و لزومی ندارد که پس از انجام آبیاری آب از منافذ باز ته گلدان خارج گردد.

آبیاری منظم گیاه هویا

دما:

توجه داشته باید که بهترین دما برای کاشت،پرورش و حتی تکثیر هویا بازه بین ۱۸ الی ۲۷ درجه سانتی گراد می باشد و اگرچه که این مقدار دما در فصول سال کاملا مختلف خواهد بود و برای مثال گیاه هویا در طول فصول سرد سال از جمله زمستان به حداقل ۱۶ درجه سانتی گراد دما نیازمند است.

کوددهی:

توجه داشته باشید که این گیاه در فصول سرد سال به خواب می رود و نیازی به کوددهی نیست. اما بایستی در فصول بهار و تابستان گیاه را با کودهای مخصوص گیاهان خانگی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز هویا است تغذیه نمایید. توجه داشته باشید که برای کوددهی بایستی طبق دستورالعمل روی بسته عمل نمایید.

چگونگی کوددهی گیاه هویا

نور:

بهتر است بدانید که گیاه هویا از جهت نور نیاز به مکانی روشن و پر نور اما بدور از نور مستقیم خورشید دارد. به طور کلی وجود ۸ الی ۱۰ ساعت روشنایی برای رشد بهتر این گیاه کافی خواهد بود. توجه داشته باشید که نور مستقیم خورشید تنها در روز های پاییز و زمستان مناسب خواهد بود و در طول این فصول بایستی در طی صبح یا عصر گیاه را در معرض نور مستقیم قرار دهید و توصیه می شود که از انجام این کار در میانه روز خودداری نمایید زیرا گیاه آسیب فراوانی خواهد دید.

خاک:

بهتر است بدانید که خاک مناسب برای پرورش گیاه هویا خاک شنی و سبک همراه با پرلیت است و توصیه می شود که از خاک زهکشی شده برای پرورش این گیاه استفاده نمایید. همچنین بایستی از آبیاری بیش از حد خاک بپرهیزید و پس از اینکه سطح گلدان کاملا خشک شد سپس اقدام به آبیاری نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *