دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوارض تنهایی کودکان و تاثیرات منفی تنها ماندن کودکان در خانه را بهتر بشناسید

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

تنهایی کودکان که امروزه مورد توجه اغلب والدین قرار گرفته و اکثرا از عواقب آن نا آگاه هستند و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با عوارض تنهایی کودکان در فضای خانه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که تنهایی برای کودکان عواقب بسیار جبران ناپذیری در پی خواهد داشت و می تواند منجر به بروز انواع مشکلات روحی و روانی مانند اختلالات خلقی و افسردگی در کودک شود و همچنین تنها گذاشتن کودک با وسایل الکترونیکی نیز می تواند پیامدهای مخربی به دنبال داشته باشد.

آشنایی با عوارض تنهایی کودکان

همانطور که می دانید تنهایی حسی است که هر کسی آن را تجربه خواهد کرد و اغلب کودکانی که تغییر در همسالان،نقل مکان خانواده و مسائل دیگر را تجربه می کنند ممکن است در طول زندگی احساس تنهایی نیز داشته باشند. برای اغلب خانواده ها این موضوع پیش می آید که در مواردی مجبور هستند فرزند خود را برای مدتی در خانه تنها بگذارند و البته توجه داشته باشید که این راه حل از نظر علمی اصلا درست نیست و نباید مورد استفاده قرار بگیرد. هر چند که امروزه به دلیل مراکز نگهداری کودک، کلاس های آموزشی و تفریحی مختلف این نوع مراقبت کمتر مورد استفاده والدین قرار می گیرد ولی گاهی اوقات والدین به دلایل غیر قابل پیش بینی ناچار به انجام آن خواهند شد و از این موضوع ناآگاه هستند که تنها ماندن کودک در فضای خانه باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در کودک خواهد شد و در آینده ضربه سنگینی به سلامت فرد خواهد زد.

آشنایی با عوارض تنهایی کودکان

بهتر است بدانید که اغلب روانشناسان بالینی به والدین کودکان توصیه می کنند که تحت هیچ گونه شرایطی کودکان خود را که بیشتر از ۷ سال سن ندارند در خانه تنها رها نکنند و همچنین بایستی در این زمینه والدین به بیماری های زمینه ای کودک توجه داشته باشند زیرا کودکان مبتلا به بیماری هایی مانند آسم، صرع و پیش فعالی نباید در خانه تنها بمانند. البته در خصوص کودکانی که به بیماری خاصی نیز مبتلا نیستند توصیه می شود که قبل از سن هفت سالگی نباید در فضای خانه تنها بمانند. بهتر است بدانید که در واقع هیچ فرمول خاصی برای تنها گذاشن کودک در خانه وجود ندارد اما بی تردید سن و سال کودک یکی از مهم ترین مولفه ها برای تصمیم گیری در این باره است و البته عواملی مانند ویژگی های شخصیتی و سلامت کودک،بلوغ روانی،داشتن مهارت و توانایی های لازم برای مدیریت تنهایی و مراقبت از خود نیز می توانند در این زمینه مهم باشند.

توجه داشته باشید کودکانی که از تنهایی می ترسند و حتی در حضور خانواده هایشان نیز تلاش می کنند که در فضاهای مختلف خانه قرار نگیرند و همچنین کودکان پیش فعال که به این بیماری دچار هستند را نیز نباید به هیچ وجه در خانه تنها رها کنید. توصیه می شود که اگر در آینده نه چندان دور مجبور خواهید شد تا کودک خود را در محیط خانه به تنهایی رها کنید بهتر است به منظور جلوگیری از عوارض تنهایی این کودکان هر چه زود تر برای آماده کردن او دست به کار شوید.

عوارض تنها گذاشتن کودک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عواقب تنها گذاشتن کودکان در خانه:

بهتر است بدانید که کودکی که از تنهایی می ترسد اغلب با تنها ماندن در محیط خانه تجربه های تلخی خواهد داشت که می تواند به او آسیب برساند و این از عوارض تنهایی کودکان خواهد بود. کودکی که پس از مدرسه به خانه ای می آید که در آن کسی نیست دچار حس تنهایی و بی توجهی به کودک خواهد شد زیرا اغلب کودکان دوست دارند تا هنگامی که به خانه باز می گردند اتفاقاتی را که در طول روز تجربه کرده اند را برای کسی بازگو کنند و یا در مورد احساسات خود حرف بزنند و یا حتی به دنبال در میان گذاشتن مشکلات خود با کسی هستند تا بتوانند راه حلی برای نجات از آن پیدا کنند.

به همین خاطر اگر نمی توانید در چنین لحظاتی در کنار فرزند خود باشید توصیه می شود که در زمان دیگر که دارای وقت کافی نیز هستید در کنار او باشید تا وی بتواند به راحتی با شما صحبت کند و همچنین توصیه می شود که در طول روز زمان مشخصی را برای شنیدن حرف های کودک اختصاص دهید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که با علاقه و توجه گوش دادن شما است که می تواند نیاز کودک را رفع نماید و نه اینکه آن را از سر اجبار و با اکراه انجام دهید.

تنها ماندن کودک و عوارض آن

از دیگر عوارض تنهایی کودکان می توان به این مسئله توجه کرد که برخی از کودکان وابستگی فراوانی به والدین خود دارند و حتی از جدا شدن و تنها ماندن به مدت خیلی کوتاه نیز از ترس و واهمه دارند و در این میان والدین عمل اشتباهی که انجام می دهند و آن هم تنها گذاشتن کودک برای اینکه بتواند روی پاهای خود بایستد اشتباه است و بایستی این روند اصلاح گردد.

اما به طور کلی بهتر است بدانید در مواردی که کودک مبتلا به اضطراب جدایی است گرفتن این تصمیم به شدت به او آسیب خواهد زد و شرایط را از گذشته وخیم تر خواهد کرد. توجه داشته باشید که ممکن است کودکی به اختلال جدایی نیز مبتلا نشده باشد اما داشتن رگه ها و نشانه هایی از این قبیل نیز نیاز به تخصص بالینی دارد و لازم است تا در چنین شرایطی با یک متخصص مشورت نمایید و از شیوه های درمانی مناسب استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *