دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش قانون به کودکان و آشنایی فرزندان با اهمیت قانون مداری

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

در این مقاله مطالبی درباره آموزش قوانین به کودکان برای شما مطرح شده است که می توانید با استفاده از آن ها کودکان خود را تربیت کنید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید

تربیت کودکان یکی از مهم ترین کار هایی است که بر عهده والدین می باشد. در بخش کودک و والدین آرگا راه کار هایی توصیه می شود که می توانید با تکنیک های ساده و علمی کودکان خود را تربیت کرده و از رفتار های نا مناسب آن ها با روش های صحیح پیشگیری کنید. در نظر داشته باشید که والدین نقش مهمی در آموزش قوانین به فرزندان دارند زیرا آن ها از اصلی ترین الگو های فرزندان خود می باشند. شما می توانید با اصلاح کردن خود رفتار های کودک خود را نیز اصلاح کنید.

آموزش قانون به کودکان

آموزش قانون به کودکان

در نظر داشته باشید که به عنوان پدر یا مادر می توانید قوانین را به کودک خود آموزش بدهید و می توانید آموزش قانون به کودکان را از ۴ سالگی آن ها شروع کنید. باید از قوانین ساده تر شروع کنید مثلا زمانی که کودکان خود را به خیابان می برید می توانید به او قوانین چراغ راهنمایی، ایست ها، قوانین توقف و عابر پیاده را آموزش بدهید. همچنین می توانید برای آموزش بیش تر به کودکان، خودتان قوانین را رعایت کنید تا آن ها بیاموزند که چه کاری صحیح و چه کاری نادرست می باشد. در نظر داشته باشید که این کار های عملی بیش تر از حرف های شما روی کودکان اثر دارد. باید فرزندان خود را با چهار مرحله آشنا کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  1. آشنایی با قوانین که می توانید با بازی هایی مانند گرگم به هوا، قایم موشک و ایستادن پشت چراغ قرمز انجام دهید.
  2. احساس مثبت کودکان نسبت به قانون را تقویت کنید و به آن ها نشان دهید که رعایت این قوانین چقدر مهم می باشد.
  3. ارتقاء احساس مسئولیت کودکان نسبت به قوانین بسیار مهم می باشد
  4. آشنایی با مجازات هایی که اگر آن ها قوانین را رعایت نکند در انتظار آن ها می باشد همچنین می توانید با ملیلک بر روی لینک مقابل بد ترین تنبیه برای کودک را مشاهده کنید

آشنایی کودکان با قوانین و مجازات آن ها

نکته : باید بدانید که در مدرسه وقت کافی برای این نوع آموزش ها وجود ندارد ولی برخی از مدرسه ها به عنوان اردو و تفریح کودکان را به محل هایی مانند پارک، آتش نشانی و… می برند و برخی از نکات را به آن ها می آموزند. باید در نظر داشته باشید که بازی هایی که دارای نکات آموزشی قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد می تواند به کودکان در یادگیری قوانین کمک کند.

نحوه آموزش دادن قانون به کودکان

در نظر داشته باشید که نمی توانید بدون راه کار های مناسب و فقط با حرف زدن با کودکان آن ها را با قوانین آشنا کنید بهتر است برای آموزش قانون به کودکان راه کار های مناسبی را بلد باشید تا بدون صرف وقت و هزینه بتوانید کودکان و نوجوانان خود را با قوانین آشنا کنید و همچنین با رفتار های مناسب این نکات در آن ها می تواند اثر گذار تر باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آشنایی و معرفی قوانین

این نوع آموزش را باید معلمان ابتدایی و مربیان مهد کودک برای بالا بردن انگیزه کودکان انجام بدهند. لازم به ذکر است که کودکان بیش تر از والدین خود به معلمان و مربیان خود گوش می دهند و از آن ها حرف شنوی دارند.

آشنایی با قوانین و مجازات آن ها

اهمیت قوانین و مجازات انجام ندادن آن ها

  • در این قسمت می توانید کودک با مفاهیم جبران و جریمه و رفتار های غیر قابل قبول آشنا کنید.
  • می توانید پیامد های عدم رعایت قانون را به آن ها نشان بدهید و یا با مثال برای آن ها تعریف کنید.
  • در نظر داشته باشید که اگر برای آن ها مثالی می زنید این مثال را باید آنقدر ادامه بدهید که به قانون برسید و آن را برای کودک یاد آور شوید.
  • سپس باید آن ها را با مفاهیمی مانند جبران آشنا کنید.
  • کودک باید بداند که اگر اشتباهی می کند علاوه بر این که مجازات و پیامدی در انتظار اوست باید کارش را جبران کند.
  • در نظر داشته باشید که باید کودکان خود را قوی تربیت کنید تا توانایی معذرت خواستن را داشته باشند. کودکان باید آنقدر عزت نفس داشته باشند تا بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و در صورت مرتکب شدن به اشتباه و یا رعایت نکردن قوانین بتوانند از دیگران و دوستان خود عذر خواهی کنند.
  • در نظر داشته باشید که نباید به کودکان استرس بی دلیل وارد کنید و باید این کار را در محیطی توام با آرامش و مهربانی انجام بدهید.

ایفای نقش برای آموزش قانون به کودکان

در نظر داشته باشید که زمانی می توانید قوانین را به کودک خود یاد بدهید و از آن نتیجه بگیرید که کودک شما مفاهیم را یاد گرفته باشد. در نظر داشته باشید که کودکان در محیط های جمعی می توانند قوانین بیش تری را یاد بگیرند و در میان جمع ترغیب می شوند که این قوانین زا بهتر از دیگری انجام بدهند.

سن یادگیری قوانین کودکان

  • کودکان در سن کم می توانند سه تا قانون را یاد بگیرند. و نباید بیش تر از سه تا قانون در طی روز برای آن ها توضیح بدهید.
  • در کودکانی که به سن مهد کودک رسیده اند می توانید همزمان جها تا قانون را برای آن ها توضیح داده و همچنین می توانید پیامد آن ها را نیز برایشان مطرح کنید.
  • در نظر داشته باشید که دانشمندان و محققانی مانند پیاژه معتقد می باشند که نباید در سال ههی اول زندگی قانون را به کودکان آموزش بدهید زیرا این سال ها، سال های نا پیروی اخلاقی نام دارد و کودک در این سال ها از شما پیروی نمی کند و دقیقا خلاف آن چیزی را که می گویید انجام می دهند.
  • هر گونه قانونی که به کودک خود آموزش می دهید نباید بیش تر از دو یا سه کلمه باشد و بهتر است از قوانینی استفاده کنید که مربوط به زندگی آن ها بوده و روز مره با آن ها در ارتباط می باشند.
  • بهتر است در روز های بعد از کودک خود درباره قوانینی که به آن ها یاد داده اید سوال کنید زیرا کودکان حافظه باز شناسی و یاد آوری خوبی دارند.
  • قبل از آموزش قانون جدید باید حتما از یادگیری قوانین قبلی توسط کودک اطمینان حاصل کنید.
  • می توانید برای آموزش بهتر قوانین استدلال های مناسبی به کار ببرید و آن ها را با راه های مناسب مانند بازی کردن به کودکان آموزش بدهید.
  • می توانید برای انجام قوانین و رعایت نکردن آن ها پاداش و مجازات تعیین کنید تا بچه ها بتوانند انگیزه داشته باشند و قوانین را بهتر یاد بگیرند.
  • قانون ها و مجازات هایی که برای آن ها در نظر گرفته اید را بدون هیچ گونه ارفاقی باید انجام بدهید.
  • می توانید برای یاد گیری بهتر از کودکان بخواهید قوانینی را که یاد گرفته اند پیش بقیه توضیح بدهند

آموزش قانون به کودکان در سن 6 سالگی

نمونه ای از قوانین

در نظر داشته باشید که باید قوانینی را که به کودکان آموزش می دهید ترتیب معینی داشته باشند که در ادامه شش مورد از این قوانین اشاره می کنیم.

  1. رعایت کردن نوبت از اولین قوانینی می باشد که باید آن را یاد بگیرند.
  2. نشستن در جای خود در مکان هایی مانند مدرسه و به درس گوش دادن می تواند دومین قانونی باشد که باید به کودک آموزش بدهید.
  3. برای سومین قانون می توانید به آن ها یاد بدهید که کار خود را انجام بدهند و بی اجازه در کار های دیگران دخالت نکنند.
  4. باید برای کار هایی که می خواهند انجام بدهند اجازه بگیرند و بی اجازه کاری را انجام ندهند.
  5. کودک باید یاد بگیرد که در باز ی ها باید قوانینی را رعایت کند و در صورت رعایت نکردن باید مجازات شوند. این قوانین می تواند فحش ندادن، دعوا نکردن، هل ندادن و فریاد نکشیدن می باشد.
  6. دست نزدن به وسایل دیگران از جمله قوانینی می باشد که باید آن ها را به کودکان بیاموزید.

بهتر است به کودکان خود آموزش بدهید که نوبت را رعایت کنند

آموزش قانون به کودکان کار بسیار آسانی می باشد ولی بهتر است تکنیک های آن را بدانید. برای تربیت بهتر کودکان خود می توانید از سایر مقالات آرگا که درباره برخورد با لجبازی کودکان می باشد را مطالعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *