دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نقاط گردشگری و دیدنی های میرجاوه را بهتر بشناسید

  • مریم صبوری
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

دیدنی های میرجاوه از قبیل؛ راه آهن قدیمی، ساختمان اداره پست، ساختمان شهربانی و ساختمان گمرک، چشمه طبیعی و غار لادیز، روستای گردشگری سیاه جنگل، روستای گردشگری تمین، گورستان تاریخی هفتاد ملا، دامنه و قله ی تفتان و … می باشد که در این مقاله از مجله آرگا برای شما عزیزان به اشتراک می گذاریم.

یکی از شهر های شرقی استان سیستان و بلوچستان میرجاوه است که با کشور پاکستان بیش از سیصد و پنجاه کیلومتر مربع هم مرز می باشد. مساحت این شهرستان بالغ بر شش هزار کیلومتر مربع است که دارای ۳ قسمت لادیز و ریگ ملک و مرکزی است. میرجاوه از ۷ روستا تشکیل شده که ۳ تا از آن ها در بخش لادیز: لادیز، تمین و جون آباد که بزرگ ترین بخش شهرستان است ۳ تا از آن ها در بخش مرکزی: انده و حومه و ۲ دهستان دیگر که در قسمت ریگ ملک: تهلاب و ریگ ملک قرار دارند. آب و هوای شهر گرم و خشک و بیابانی است که این منطقه از شمال و غرب با شهرستان زاهدان و از شمال شرق، شرق و جنوب شرق به کشور پاکستان و از جنوب و جنوب غرب با شهرستان خاش ارتباط دارد. در بخش غرب رشته کوه های انجیردان قرار دارند که به طرف شرق تا لادیز پیدا کننده است. میرجاوه با رشته کوه های محاصره شده در مرکز شهرستان در بین این رشته کوه هاست که در دشت قرار گرفته که شما می توانید از طرف شمال و شمال شرقی رشته کوه های میل ۷۲ ملک سیاه کوه را ببینید که مثل سدی ایران از کشور پاکستان جدا شده است.

 

مناظر و دیدنی های میرجاوه

بهترین دیدنی های میرجاوه

اقلیم مردمان میرجاوه از قوم بلوچ و اهل سنت حنفی هستند که زبانشان بلوچی با لهجه سخن می گویند. ازدواج این قوم بیشتر قومی و دورن گروهی است که پایبند به سنت هایشان از قبیل سنن مذهبی و حضور در مراسم های قومی دارند که اکثرا با لباس های محلی حاضر هستند. صنایع دستی این شهرستان قالی بافی، سوزن دوزی و گلیم بافی است که به دست دختران و زنان روستا بافته می شود. در میرجاوه رودخانه های زیادی وجود دارد که هر کدام در فصل خاصی روان هستند و بستگی به بارندگی دارد ولی رودخانه های لادیز همیشه جاری بوده و خشک نمی شوند و این بخش تنها حوزه آبریز تفتان محسوب می شود که در طول سال آب دارند مانند: رودخانه چلنک، انجرک، انجره، بولانی، خارستان و سردشت و غیره که فقط در فصل گرم خشک می شوند. ۲ رودخانه ای که در بخش تمین و لادیز قرار دارند و آب چشمه حضرت موسی هیچ گاه خشک نمی شوند که رودخانه تمین تا حسین آباد کیدون را آب آشامیدنی می دهد و آب رودخانه لادیز که همیشه  روان است از بیست کیلومتری می گذرد تا به مزارع کشاورزی برسد. محصولات میرجاوه به دلیل این که ۳ نوع اقلیم آب و هوایی مختلف دارد محصولات زراعی اش ذرت، گوجه فرنگی، پیاز، نخود، لوبیا و عدس و کلزا، محصولات جالیزی و گندم و جو و یونجه می باشد که در قسمت باغداری درختان نخل خرما و گیلاس، آلو، آلبالو، زرشک، هلو، شلیل، زردآلو شاه توت، گردو ، توت و بادام وجود دارد.

مکان ها و دیدنی های میرجاوه

  • ساختمان شهربانی سابق

بنایی که به حکومت قاجار و پهلوی می رسد در خیابان فرحی سیستانی روبروی ایستگاه راه آهن به دست یکی از قوای انگلیس ساخته شد. مصالح به کاربردی آن گچ و سیمان و آجر است که تا سال ۱۳۵۴ از ان استفاده نظامی می شده و در سال ۱۳۷۶ به ثبت میراث ملی با شماره ۲۵۷۷ ثبت گردید. این ساختمان از طرف میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت که تحت نگهداری می باشد. این بنا به یادگار مانده قدمتی ۱۰۰ ساله دارد که به حکومت پهلوی با گذشته ای زیاد برجا مانده است.

دیدنی های زیبا میرجاوه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • ایستگاه راه آهن

زمان پایان حکومت قاجار و اوایل سلطنت پهلوی ایستگاه تحت سیطره نیروی انگلیسی برای انتقال نیرو و تجهیزات و دسترسی های آسان میان راه احداث خط آهن کویته و میر جاوه در خیابانی به نام فرخی سیستانی روبرو ایستگاه راه آهن جدید در بافت قدیمی شهر با شماره ۱۶۴۳۷ در سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسید. که این ایستگاه در حال حاضر یکی از دیدنی های میرجاوه به شمار می رود که بازدید کنندگان بیشماری از آن دیدن می کنند. راه آهن موجود در این شهر موجب پیشرفت و گسترش این شهر بوده که جز اولین محله های موجود دارای خط راه آهن می باشد.

غار ها و آبشار های دیدنی میرجاوه

  • ساختمان اداره پست

هم زمان بهره برداری شبکه راه آهن از زاهدان به کویته نقطه مرزی هفتاد و دو به مبدا اصلی ورود مسافران ترانزیت کالا می باشد. که در شرق ایران تعویض شده است و همین باعث شکل گیری میرجاوه بوده که دارای ساختمان هتی نظامی و اداری و مسکونی و … می باشد. همچنین ساختمان اداره پست میرجاوه یکی از این بناهایی است که به سبک معماری خانه های چوبی با سقف شیروانی تهیه شده تا مکاتبات پستی انجام شود. مکان این منطقه در خیابان فرحی سیستانی با ساختمان شهربانی همسایه می باشد.

بهترین دیدنی های میرجاوه

  • آبشار لادیز

اگر بخواهیم یکی از بهترین دیدنی های میرجاوه را انتخاب کنیم باید نام آبشار لادیز را به زبان آورد. این آبشار در روستای به همین نام که در فاصله ای کم با غار قرار دارد واقعا جذابیت زیبایی دارد. روستای لادیز از حومه بخش شهرستان زاهدان و میرجاوه می باشد که در فاصله بیست و پنج کیلومتری جنوب غربی شهر قرار گرفته است. آب و هوای بی نظیر این منطقه که در فصل بهار و تابستان با عطری دلپذیر میزبان گردشگران زیادی است در کنار رودخانه اش که از سمت شمال روستا می آید دل نوازی می کند.

دیدنی های میرجاوه کجا قرار دارد؟

  • غار و قلعه لادیز

یکی دیگر از دیدنی های میرجاوه که در فاصله ده کیلومتری شهر قرار گرفته و در حومه زاهدان می باشد غار لادیز است. که طول آن بالغ بر ۱۵ کیلومتر مربع می باشد و با وجود خشکسالی ها به شکل دائم از کف و سقف غار آب پیوسته جریان دارد. آب این مکان دارای کیفیت بالایی بوده که مناسب برای آشامیدن و کشاورزی است. همواره مسافران فراوانی روز های تعطیل را در این منطقه سپری می کنند.

زیبایی های شگفت انگیز میرجاوه

اطراف دهانه ورودی غار دارای پوشش گیاهی طبیعی جذابی است که پوشیده از درختان گز و پده و انواع گیاهان علفی خاص می باشد. قلعه تپه لادیز که در هفده کیلومتری جنوب غرب این شهر قرار گرفته در راه به تمین می باشد. در قلعه با سنگ های درشتی پیبند بنا و ساخت دیوار خشتی روی پی های سنگی قرار دارد که از زیبایی های طبیعت است.

مناظر زیبا در شهر توریستی میرجاوه

  • روستای زیبا تمین

در استان سیستان و بلوچستان شهرستان میرجاوه در قسمت شمال قله تفتان بالاتر از روستای لادیز یک روستای زیبا دیگر به نام تمین وجود دارد. که شامل ۳ بخش مختلف به نام های روپس، جش، تمین مرکزی، تمین بالا و تمین پایین است و هر قسمت از همدیگر به فاصله سیصد متری قرار گرفته اند. با وجود جاذبه ها و دیدنی های میرجاوه و داشتن آب و هوای مناسب و مکان هایی بکر محلی برای توریستان و مسافران می باشد تا از این اکوسیستم حیات وحش و گردشگری های طبیعی اش لذت ببرند.

میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان

  • چشمه آب معدنی موسی

به دلیل جود روستای تمین در بخش تفتان که منطقه ای کوهستانی به شمار می رود قله تفتان در جنوب روستا باعث به وجود آمدن چشمه های زیادی شده که در فصول سرد تعداد بی شماری از آن ها جاری هستند. همین چشمه و قنات هایی که در فصل سرد سال وجود دارند در طبیعت زیبایی دو چندانی بخشیده اند که از بین باغ ها و دره ها عبور می کنند و محیط های جذابی را برای میزبانی به نمایش می گذارند. یکی از همین چشمه ها چشمه آب معدنی حضرت موسی است که براساس گفته های قدیمیان این حضرت عصایش را در این مکان فرود آورده است.

دیدنی های شهرستان میرجاوه

  • قلعه تمین

مناطق و دیدنی های میرجاوه بی شمار است ولی قلعه تاریخی تمین یکی از آثار قدیمی به جا مانده از ۲۵۰ سال قبل است که مرکز حاکمان فرمانده بوده و آقایانی مثل مدت خان و نور محمد خان و سیدخان در آن جا حکومت می کردند. این قلعه مساحتی بالغ بر سه هزار مترمربع دارد که ارتفاعش به بیست و پنج متر از سطح دره تمین مرکزی بر بالای صخره ای بلند می رسد. بر فراز تخته سنگی که از مصالح بومی تشکیل شده با جنسی مثل خاک رس و گل رس ساخته شده است.

مناطق و دیدنی های میرجاوه

  • رودخانه تلخ آب یا سیانجان

یک رودخانه مرزی با طول سرچشمه هایش که به ۲۵۰ کیلومتر می رسد، از مسیر راه کوه پاچنشاهی که در فاصله پانزده کیلومتری میرجاوه در قسمت شرق زاهدان قرار دارد. رودخانه سیانجان روبروی راه آهن زاهدان به طرف میرجاوه در جنوب شرقی واقع است که در محدوده خاش در خط مرزی ایران و پاکستان قرار گرفته است.رودخانه تلخ آب و رودهای گزو و لادیز در فاصله های ۱۳۵ کیلومتری در شرق شهرستان خاص از مرز عبور می کنند و به مراتع هامون و سپس به خاک پاکستان می ریزد.

شهر جالب و دیدنی میرجاوه

  • غار و قبرستان هفتاد ملا

غاری واقع در روستای تمین بخش روپس که در میرجاوه بیست کیلومتری تمین قرار دارد در مجاور دامنه ارتفاع روستا یک گودالی می باشد که در آن نمونه ای گورستان شگفت انگیز از دوران اسلامی است که اسم آن گورستان هفتاد ملا است و تقریبا پانصد متر مربع مساحت دارد که قبر های این گورستان به شکل گورستانی پلکانی است. این قبرستان ۸۰۰ سال قدمت دارد و از دیدنی های میرجاوه است که در دل کوه ماسه سنگی در بخش کوهستانی حوزه طبیعی با آب و هوای مطلوب از جاذبه های توریستی می باشد. باغ های میوه در کنار بوته های جنگلی سبز از زیبایی های طبیعت است که به ما هدیه می دهد. گورستان هفتاد ملا زاهدان در تاریخ ۱۳۸۰/۰۲/۱۸ با شماره ثبت ۳۸۲۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای رسیدن به این مکان مسیر دسترسی باید به استان سیستان و بلوچستان سفر کنید و از راه زاهدان در شصت و سه کیلومتری میرجاوه در شرق زاهدان روستای تمین بروید به بالای قله و دامنه زیبا تفتان و سپس به قبرستان برسید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *