دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ریزش برگ بنجامین چه دلایلی دارد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

گیاه بنجامین از دسته گیاهان زیبا ولی حساس است که ممکن است در روند رشد خود با مشکلات مختلفی روبرو شود و به همین منظور در این مطلب به بیان دلایل ریزش برگ بنجامین و چگونگی رفع آن خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که گیاه بنجامین در واقع گیاهی بسیار حساس است که نیاز به مراقبت های ویژه دارد و به افرادی که به تازگی اقدام به کاشت و پرورش آن کرده اند توصیه می شود که ابتدا نحوه نگهداری بنجامین به طور کامل یاد بگیرند و سپس به سراغ پرورش آن بروند تا بتوانند به راحتی این گیاه زیبا را پرورش دهند و با مشکل ریزش برگ های بنجامین مواجه نشوند.

بررسی علل ریزش برگ بنجامین

بهتر است بدانید که گیاه بنجامین گیاهی بسیار زیبا،تصفیه کننده هوا است که در انواع مختلفی قابل مشاهده خواهد بود و این گیاه را می توان از دسته خانواده ی بزرگ موراسه ها دانست. این گیاه را می توان از دسته حساس ترین گیاهان آپارتماتی دانست که نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد و در صورت رعایت نکردن برخی از نکات مهم ممکن است گیاه مبتلا به بیماری هایی شود که درمان آن سخت و دشوار خواهد بود. همانطور که می دانید یکی از مهم ترین مشکلاتی که برای این گیاه به وجود می آید ریزش برگ های آن است و از آنجایی که نسبت به تغییرات عوامل محیطی بسیار حساس است در مواجه شدن با تغییرات برگ هایش سریع شروع به ریزش خواهند کرد. به همین خاطر بایستی خیلی سریع علل آن را کشف کنید و در پی رفع آن باشید. توجه داشته باشید که زمانی که گیاه تازه را به خانه می آورید ممکن است برخی از برگ های قهوه ای و زرد شوند که این اتفاق بسیار طبیعی است و تنها بایستی به محیط قرارگیری گیاه توجه داشته باشید که برگ هایی که پس از آن رشد می کنند رشد خوبی داشته باشند.

دلایل ریزش برگ بنجامین

دلایل ریزش برگ های گیاه بنجامین:

همانطور که متوجه شدید مراقبت و نگهداری از گیاه بنجامین نیاز به مهارت هایی دارد که بایستی حتما پیش از اقدام به کاشت آن یاد بگیرید و سپس به پرورش آن بپردازید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از مشکلاتی که ممکن است باعث ریزش برگ بنجامین شوند پرداخته ایم:

جابه جایی زیاد:

توجه داشته باشید که گیاه بنجامین در برابر جابه جایی بسیار حساس می باشد و در صورت امکان توصیه می شود که گیاه را به هیچ وجه از محیط گلخانه خارج نکنید. ممکن است بیان این نکته کمی برایتان تعجب آور باشد ولی تعجب نکنید زیرا زمانی که گیاه در محیط گلخانه باشد و به صورت مستقیم پرورش پیدا کند در واقع بهترین فضا برای پرورش و نگهداری از آن می باشد. بهتر است بدانید که سه فاکتور دما،رطوبت و نور در سرحال بودن بنجامین نقش بسیار مهمی در پیش دارند و با تهیه این گیاه و آوردن آن به خانه در واقع گیاه با شرایط مطلوب خود فاصله خواهد گرفت و همین جابه جایی دلیل محکمی خواهد بود تا برگ های گیاه شروع به ریزش کنند و باعث ناراحتی شما شوند. اما توجه داشته باشید که اصلا نیاز به نگرانی نیست و تنها با فراهم کردن شرایط مطلوب مجدد می توانید همان گیاه زیبای اولیه را داشته باشید.

با فراهم کردن شرایط مناسب می توانید منتظر بمانید تا برگ های مجدد گیاه رشد کنند و در صورتی که بنجامین از محیط دیگری تهیه شود به خاطر مقاومتی که با محیط خارج از گلخانه دارد برگ های بسیار کمتری از پیش خواهد داشت. به همین خاطر توصیه می شود که در محیط منزل و کار تعویض گلدان را زیاد انجام ندهید زیرا گیاه بنجامین از جابه جایی استقبال نخواهد کرد و واکنشش را با ریزش برگ ها نشان خواهد داد.

چگونگی ریزش برگ های گیاه بنجامین

  •  آرون گروپس

آبیاری نامناسب:

بهتر است بدانید که گیاه بنجامین همواره خاک مرطوب را دوست دارد و تحمل خشکی را ندارد و به همین خاطر آبیاری به موقع و منظم بنجامین برای داشتن گیاهی شاداب و سرحال بسیار اثرگذار خواهد بود. توجه داشته باشید که آبیاری کم و یا آبیاری زیاد هر دو می توانند دلیل محکمی برای ریزش برگ های بنجامین باشند. برای تشخیص زمان دقیق آبیاری گیاه بنجامین توصیه می شود که از چوب های خلال دندان نیز استفاده نمایید و آن را درون خاک فرو کنید و اگر خاک هنوز مرطوب باشد بخشی های خاک به خلال می چسبد و رطوبت مشخص خواهد شد و در غیر این صورت زمان آبیاری فرا رسیده است.

دو نکته مهم در رابطه با آبیاری گیاه بنجامین:

نکته اول این است که برای آبیاری توصیه می شود از آب بیات استفاده نمایید. منظور از آب بیات این است که آب مصرفی هم دمای محیط باشد و نباید این گیاه را با آب سرد بشویید زیرا آب سرد با وارد کردن شوک به گیاه می توانند منجر به ریزش برگ ها شود. برای آبیاری گیاه توصیه می شود که آب را از یک روز پیش درون ظرف دهن گشادی قرار دهید و در این حالت کلر و فلوراید موجود در آب از بین خواهد رفت و از همه بهتر آب هم دمای محیط خواهد شد.

نکته دوم که بایستی در روند آبیاری بدان توجه کنید این است که هنگام آبیاری بنجامین بایستی آب را به آرامی بر روی زمین بریزید. برخی از افراد تمام آب را به یکباره بر روی گیاه می ریزند و گمان می کنند که گیاه سریع تر سبز خواهد شد ولی از این موضوع غافل هستند که به دلیل وجود فاصله میان مولکول های آب ریشه گیاه توانایی لازم را برای جذب آب مورد نیاز خود ندارد و به همین خاطر مقدار فراوانی از آب درون زیر گلدانی جمع خواهد شد و سرانجام ریشه پوسیده شده و برگ ها شروع به ریزش خواهند کرد.

آبیاری منظم گیاه بنجامین

نور کم:

بهتر است بدانید که کاشت گیاه بنجامین نیاز به نور فراوان دارد و اگر آن را در محیط کم نوری قرار دهید برگ ها ریخته خواهند شد و به تدریج از رشد گیاه نیز کاسته خواهد شد. پس نور مناسب برای داشتن گیاه بنجامین شاداب و زیبا از دسته الزامات به شمار می آید. همچنین توصیه می شود که محل قراردادن گلدان را طوری انتخاب کنید که از تابش نور مستقیم خورشید در طول روز در امان باشد و به همین منظور استفاده از پنجره های جنوبی بهترین گزینه محسوب می شود.

دمای لازم:

توجه داشته باشید که گیاه بنجامین برای رشد خوب نیز به دمای بالایی دارد و تعیین بازه دمایی ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد جهت نگهداری آن ها توصیه می شود و دقت کنید که در صورت فراهم نکردن دمای لازم گیاه با ریزش تدریجی برگ ها مواجه خواهید شد. همچنین توصیه می شود که از قرار گیاه در کنار پنجره ها خودداری نمایید زیرا در فصول سرد که سرما به شدت به پنجره ها برخورد می کند برگ های گیاه می ریزند و در مقابل نیز نبایستی گلدان این گیاه را در اطراف بخاری یا شوفاژ دهید و سعی کنید تا حد ممکن گرمای طبیعی را برای او فراهم کنید.

دمای لازم برای کشت گیاه بنجامین

عدم تامین رطوبت لازم:

همچنین بهتر است بدانید که رطوبت نیز از دسته مهم ترین نیاز های گیاه بنجامین برای رشد به شمار می
آید و در صورت فراهم کردن رطوبت به مقدار ۸۰ درصد می توانید انتظار بنجامینی شاداب و سر حال را داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *