دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی خوی برای گردش روزانه در این شهر زیبا

  • مریم صبوری
  • ۵ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

مکان های دیدنی خوی واقع در استان آذربایجان غربی می توان به پل قطور، خانه‌ کبیری، مقبره آل یعقوب، مقبره شیخ نوایی، منطقه‌ی حفاظت شده مراکان و زرآباد، مسجد سیدالشهدا، آبشار بدلان، جهنم دره، آرامگاه پوریای ولی، مسجد حاجی بابا، مسجد داش آغلیان، کلیسای فنایی، کلیسای قریس، کلیسای ملهذان، پارک بانوان خوی، روستای سیه باز، روستای کلوانس، روستای سعلکده اشاره کرد.

یکی از شهر های معروف در استان آذربایجان غربی که دومین شهر مهم پس از ارومیه می باشد خوی است. این شهر در شمال غربی ایران و آذربایجان هم مرز ترکیه می باشد که از گذشته مرکز تمدن در شمال غرب ایران بوده است. شهر خوی با تاریخ کهن و پرفراز و نشیب که وقایع های تاریخی زیادی را در خود دیده در مسیر راه جاده ابریشم که مشهور به بازرگانی است قرار دارد. مسیر راه طرابوزان به جلفا و مکه یولی بوده که کاروانسرا های مختلفی برای تخلیه کالا و استراحت بازرگانان داشته است. این مکان محیطی برای داد و ستد انواع کالا ها می باشد که در قدیم شهر مرکزی اقتصادی بوده و بعد طی بلایای طبیعی شهر کهنه از بین رفت و به شهری جدید تبدیل شد. در ادامه مطلب همراه مجله آرگا باشید.

آشنایی با مکان های دیدنی خوی

قدمت کهن خوی به ۳۰۰۰ سال قبل برمی گردد که با پیشینه قدیمی خود در مسیر راه تجاری جاده ابریشم قرار گرفته است. اهمیت این مرکز اقتصادی در دوره های تاریخی متفاوت می باشد که طی حوادثی خوی قدیمی از بین رفت و به جای آن در کنارش شهر جدیدی ساخته شد که مورد توجه افراد و گردشگران زیادی قرار گرفت. این شهر در قسمت شمال غرب ایران در استان آذربایجان غربی قرار گرفته که از لحاظ منطقه ی تاریخی و تفریحی مناظر کم نظیری دارد که ما در این مقاله به توضیح این موضوع می پردازیم.

بهترین دیدنی ها در خوی

  • امامزاده سید بهلول

اگر بخواهیم یکی از مکان های دیدنی خوی را نام ببریم می توان به وسیع ترین مکان مذهبی و زیارتی امامزاده سید بهلول اشاره کرد. این مکان زیارتی در محله سید بهلول واقع می باشد که یکی از قدیمی ترین مزار های خوی با ارزش بالا به حساب می آید. این امامزاده از نوه های امام علی النقی علیه السلام است که در سال ۳۲۷ هجری قمری فوت کرده اند. قدمت تاریخی این مکان بر رو نوشت بر سنگ قبر می باشد که زیاد اطلاعاتی در موردش دیده نمی شود.

بهترین مکان های دیدنی خوی

  • بازار قدیمی خوی

بازاری قدیمی که در ضلع جنوب شرقی چهارراه مرکزی می باشد میان خیابان انقلاب و طالقانی واقع می باشد از قدمتی کهن برخوردار است. بازار قدیمی خوی از دوران حکومت صفویه و زندیه به یادگار مانده که دومین بازار بزرگ کشور ایران به شمار می رود. شهر خوی به دلیل قدمتش از بازار ها و کاروانسراهای زیادی بهره برده که این بازار هم از نمونه منحصر به فرد در آن دوران است. در بازار قدیمی شما شاهد چند راسته بازار سرپوشیده و چند سرا، چهار سو، گذر قدیمی و کاروانسرا خواهید بود که متعلق به قرن ۱۲ هجری قمری است. تغییر در حالت این بازار در دوره قاجار فردی به اسم عباس میرزا برای ساماندهی خوی تلاش کرد که در تاریخ ۱۳۶۶/۰۳/۲۴ به شماره ۱۷۲۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. طبق کتیبه ای که این بازار دارد به زمان شاه طهماسب می رسد و گونه ای از نبض اقتصادی شهر خوی بوده است.

  •  آرون گروپس

مکان های دیدنی در شهر خوی

  • آرامگاه علمدار

یکی دیگر از مکان های دیدنی خوی که بنابر تحقیقات باستان شناسان به دوره قبل اسلام می رسد مقبره علمدار می باشد. این مکان زیبا و کهن از زمان ساسانیان به جا مانده که در قسمت شمال غربی خوی روی تپه کوچکی در روستای بدل اباد قرار گرفته است. از این اثر می توان یافت که در گذشته آتشکده بوده وای در زمانی بعد خراب شده و در موقع سلطنت شاه عباس صفوی بنا گردیده است. این آرامگاه که متعلق به یکی از شهیدان سادات می باشد در جنگ چالدران پرچم دار شاه عباس بوده و همین دلیلی برای نامگذاری این ناحیه شده است.

جالب ترین نقاط خوی

  • پل خاتون

اثری باستانی و تاریخی که نظر گردشگران را به خودش جلب کرده است در روی رودخانه با حد فاصل سه کیلومتر از خوی قرار گرفته است. این منطقه متعلق به آغاز قرن دوازده قمری می رسد که از میراث ملی به شمار می رود. پل خاتون توسط احمد خان دنبلی در سال های ۱۱۷۰ تا ۱۲۰۰ بنا شد که در قدیم محل رفت و آمد کاروان های عثمانی بوده که وارد کشور ایران می شدند. پایه ها و موج شکن های این پل در واقع به صورت پشت ماهی می باشد که با موادی مثل ماسه، آهک، سنگ های درشت ساخته شده است.

مکان های دیدنی خوی کجاست؟

  • کلیسا سورپ سرکیس

عمارتی که از لحاظ مذهبی و تاریخی در قسمت شمال غربی خوی می باشد. میراث کهن طبق نظر باستان شناسان به دوره قرن ۴ میلادی می رسد که از لحاظ تاریخی با سابقه بالایی است. بنای کلیسا در قرن ۹ میلادی ساخته شده که روایات زیادی در مورد آن بیان شده است. ترکیب نوع معماری آن در طرح و ساخت بنا با شکل های ستون که دیوار سازی شده دارای نورگیری مقبولل می باشد. کلیسای سورب سرکیس در موقع حکومت صفویان بازسازی شد که امروزه شاهد آن خواهیم بود. ارامنه در آغاز قرن بیست میلادی که برابر است با سال ۱۲۹۷ شمسی مهاجرت کرده و این کلیسا به شکل متروکه مانده است.

مناطق و مکان های دیدنی خوی

  • برج شمس تبریزی

اگر بخواهیم درباره یکی دیگر از مکان های دیدنی خوی بحث کنیم مناره شمس تبریزی می باشد که از زمان سلطنت صفویان برجاست. این برج در منطقه امامزاده بهلول در شمال غربی خوی قرار گرفته که مناره هایش با آجر و شاخ های قوچ میش تزیین شده است. برج شمس تبریزی به فرمان شاه اسماعیل صفوی بنا شد که ایشان در اقامت ۴۰ روزه خود در کوه چله خانه خوی تزییناتی حیوانی را به دست اورد و در این مکان نصب کرد. در گذشته ۳ مناره در این مکان نصب بوده که به دلیل مهارت شاه عباس در شکار قوچ این ها از بین رفتند در بلا های طبیعی و یک عدد به جا مانده است. اندازه برج به ۳ متر و ۴۰ سانت می رسد که ارتفاعش بالغ بر ۱۷  متر و مساحتش به ۱۱ متر خواهد رسید. این بنای شمس تبریزی در آثار ثبت ملی با شماره ۹۹۶ ضبط شد.

بهترین نقاط تفریحی در خوی

  • مسجد مطلب خان

یادگاری که می توان گفت از زمان ایلخانی پا برجاست مسجد مطلب خان می باشد. این مسجد در آثار ملی به ثبت رسیده که با معماری منحصر به فردش از زمان مغولان  به شکل روباز می باشد. طبق گذشت زمان و ایجاد حوادث طبیعیی از بین رفته که این مسجد بر روی خرابه ی مسجد قدیمی از نو ساخته شده و طراحی شده است. این مسجد در مرکز شهر اول خیابان طالقانی قرار دارد که در دوران قاجار مطلب خان از زرگر های نائب السلطنه بوده است. حجره های ۲ طبقه در سرتاسر این مسجد که همراه با شبستان روباز است ایوان بزرگ و شاه نشینی اش از ویژگی بارز او می باشد که در ثبت آثار ملی با شماره ۴۸۴۶ درج شده است.

مکان های دیدنی شهر خوی

  • موزه شهر خوی

موزه خوی یک بنای ۱ طبقه می باشد که در خیابان امام، کوچه ی نورالله در سال ۱۳۴۸ شمسی بنا شد. این عمارت وسعتی به اندازه ۲۵۶ متر مربع دارد که دارای ۲ سالن و ۱ تالار کوچک است. بقیه این مکان در سال ۱۳۵۸ با ۳ بخش تالار کوچک اضافه گردید که در آن اشیاهای قیمتی و باستانی زیادی از آذربایجان، ری، خراسان، کاشان و گیلان به چشم می خورد. همچنین هنر های مردم شناسی با تزیین هنر های ملی و صنایع دستی، کتب خطی، شاه تهماسب صفوی و سکه ها و مهر های به جا مانده ار دوران های قبل در موزه نگهداری می شود.

جالب ترین مکان های دیدنی خوی

  • خانه ی کبیری

یکی از خانه های تاریخی و باستانی شهر که در پایان دوران زندیه بنا شد و در بافتی قدیمی شهر می باشد. واقع در خیابان آیت الله طالقانی کوچه امیر بن بست اخوان قرار دارد. این خانه که از مکان های دیدنی خوی محسوب می شود مالک آن به نام حاج میراسماعیل کبیری بوده است. خانه کبیری طبق شماره ۱۶۱۳ در تاریخ ۱۳۵۶/۰۲/۰۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

درباره مکان های دیدنی خوی

  • کلیسا سرکیس مقدس دیزا

یکی دیگر از کلیساهایی که متعلق به ارامنه بوده در روستا فنائی دهستان دیزا استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. کلیسا سرکین مقدس متعلق به قرن ۱۷ میلادی است که به شکل مستطیل در شرق و غرب سقف و گنبد آن در چهار ستون ب برش های مربعی شکل و ستون های چهار قوس در ۴ طرف به ستون های مقابل دیوار وصل می باشند. این کلیسای تخریب شده با مصالح به کار رفته از لاشه سنگ و ملاط تهیه شده که در غرب بنا نورگیر هایی روی دیوار شمال و جنوبی درست شده است. در طرف محراب بنا با تزییناتی درست شده که ۲ سمت آن اطاق های ۴ گوشی با نورگیر دارد. در پایان می توانید برای آشنایی با سایر دیدنی های استان آذربایجان غربی کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *