دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی شوش و جاذبه های تاریخی تماشایی این شهر باستانی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۵ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

شوش یکی از کهن ترین مناطق در ایران است این شهر باستانی پایتخت چندین هزار ساله در ایران است که برخی از افراد علاقه دارند تا با سفر به این شهر از جاذبه های تاریخی و باستانی آن دیدن کنند. مکان های دیدنی شوش دارای ارزش تاریخی هستند و در این شهر می توانید جاذبه های ارزشمندی همچون کاخ آپادانا را مشاهده کنید.

در بسیاری از آثار تاریخی بیان شده است که شوش یکی از پایتخت های رسمی در زمان ایلامی ها بوده است همچنین این شهر منطقه شکونتگاهی زمستانی هخامنشیان بوده است از این رو می توان گفت این شهر دارای اعتبار و ارزش تاریخی بسیار بالایی است. بیشتر افراد شهر باستانی و تاریخی شوش را با تمدن عیلامی ها می شناسند این شهر در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از رود دجله قرار گرفته است حدود ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح این سرزمین پایتخت رسمی بوده است و تا پایان سلطنت هخامنشیان نیز یکی از مناطق مهم در ایران به شمار می آمده است.

طبق تحقیقات باستان شناسی سرزمین شوش تا پیش از اینکه مغولان به آن حمله کنند از رونق زیادی برخوردار بوده است و زمانی که مغولان به این مناطق حمله کردند دیگر کمتر امکاناتی برای زندگی در آن وجود داشته است به دلیل اینکه تمامی اسناد تاریخی در این حملات از بین رفته است این روزها باید تاریخ و تمدن مردمان این سرزمین را تنها از میان کتیبه هایی که برجای مانده اند پیدا کرد. این کتیبه اغلب سنگ نوشته و آجر نوشته هستند که متون تاریخی بر روی آن ها نوشته شده اند و بعدها توسط تاریخ نگاران و باستان شناسان شناسی شده اند.

مکان های دیدنی شوش را بیشتر بشناسید:

همانطور که بیان شد تاریخ شوش تنها از روی کتیبه های برجای مانده قابل تفسیر است این کتیبه ها در پرستشگاه های این شهر یافت شده اند و از آن رو که در هر دوران حکومتی پرستشگاهی وجود داشته است این کتیبه ها متنوع هستند و دوره های مختلف تاریخی را تفسیر کرده اند. در آن دوران هر یک از پادشاهان پرستشگاه ویژه خود را داشته است و این پرستشگاه ها برای حفاظت از جان و مال این پادشاهان ساخته می شده اند در روی این کتیبه ها بیان می شود که این مکان های مذهبی برای عبادت در چه دورانی ساخته شده اند و یا اینکه آیا این معبد از قبل ساخته شده است و مورد مرمت قرار گرفته است.

 

چغازنبیل:

چغازنبیل یکی از بناهای شناخته شده ای است که در شوشق رار گرفته است و ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد همانطور که می دانید این بنا زیگوراتی است و در زمان یکی از پادشاهان ایلامی با نام اونتاش گال ساخته شده است. این بنا یکی از شگفت انگیزترین مکان هایی است که از دوران گذشته شوش برجای مانده است و درون آن می توانید بخش های مختلفی از موزه ها را مشاهده کنید فاصله این بنای تاریخی با شهر شوش تنها ۳۰ کیلومتر است و یکی از مکان های دیدنی شوش می باشد. طبق تحقیقات باستان شناسی که بر روی این بنا صورت گرفته است اطلاعات مهمی از این بنا به دست آمده است و در سال ۱۳۲۵ یکی از باستان شناسان معروف به همراه همسرش این بنا را کشف کرده است.

قلعه تاریخی شوش

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آپادانا:

یکی دیگر از مناطق باستانی و مکان های دیدنی شوش کاخ آپادانا است این کاخ یک بنا و سازه عجیب است که پیش از اسلام ساخته شده است این بنای باشکوه به دستور داریوش بزرگ ساخته شده است و یکی از بقایای مهم دوران عیلامی ها است. دیوارهای این کاخ با استفاده از ستون و خشت ها ساخته شده اند این بنا دارای بخش های مختلفی است که از جمله آن ها می توان به تالار بار عام، کاخ پذیرایی، دورازه، حیاط مرکزی و دیگر حیاط ها است دیوارهایی که در بخش داخلی از این کاخ ساخته شده اند دارای آجر لعابدار هستند.

مکان های دیدنی شوش

حرم دانیال نبی:

این آرامگاه که یکی از بناهای مذهبی دیگر در شوش است آرامگاه و مقبره دانیال نبی است در تاریخ و پیشینه این حرم اینگونه بیان شده است که دانیال نبی بعد از اسارت خود در این مناطق و در قرن ۷ در این سرزمین سکونت داشته است. دانیال نبی به همراه یهودیان وارد این منطقه شد در بسیاری از روایت ها نیز بیان شده است که دانیال نبی با نبوکد که یکی از پادشاهان بابل ملاقاتی داشته است. شما گردشگران و علاقه مندان می توانید در سفر خود از نزدیک این حرم را مشاهده کنید و از آن زیارت کنید این حرم در رودخانه شاوور واقع شده است.

بناهای تاریخی شوش

قلعه شوش:

این قلعه یکی دیگر از مکان های دیدنی شوش است که از آن با نام آکروپل نیز یاد می شود در سال ۱۹۸۷ طی تحقیقاتی که بر روی این قلعه انجام شده است آثار باستانی زیادی از آن کشف شده است در کشف های باستان شناسی از افراد باستان شناس فرانسوی کمک گرفته شده است. این قلعه شکل ساخت آن به دوران قرون وسطی باز می گردد و معماری آن همانند ذوزنقه است در ساخت این قلعه از خشت و گل استفاده شده است و دارای استحکام زیادی نیز می باشد.

شوش و دیدنی های آن

موزه شوش:

این موزه فرهنگی در سال ۱۳۴۵ ساخته شده است و در منطقه ای نزدیک به قلعه و محوطه باستانی شوش قرار گرفته است جذابیت هایی که در این موزه می توانید مشاهده کنید بسیار زیادی هستند این موزه آثار ارزشمند تاریخی را از شهر شوش در خود جای داده است که این جاذبه ها در معرض دید عموم قرار گرفته اند. اشیایی که از دوران ایران باستان باقی مانده اند در این موزه نگهداری می شوند این آثار متعلق به دوران مختلفی از تاریخ هستند.

جاذبه های شهر شوش

جاذبه های توریستی و مکان های دیدنی شوش دارای ارزش تاریخی بسیاری هستند این سرزمین با تمدن غنی و طولانی که دارد توجه خیلی از گردشگران را به خود جلب می کند جدای از جاذبه های تاریخی و باستانی که در این مناطق وجود دارند می توان به جاذبه های طبیعی آن نیز اشاره کرد. جاذبه هایی همچون پارک ملی کرخه که در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر قرار گرفته است این منطقه تفریحی در نزدیکی رودخانه کرخه واقع شده است از این رو چشم اندازهای زیبایی را در خود جای داده است.

معماری هایی که در اغلب اینگونه از بناها و در شوش می توانید مشاهده کنید متعلق به دوران هخامنشیان و تمدن ایلامی ها هستند این منطقه به دلیل اهمیت تاریخی که دارد در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است در این میراث بناهای مهمی همچون کاخ آپادانا ثبت شده اند و دارای پیشینه تاریخی بالایی هستند. این منطقه از دوران قاجار مورد توجه خیلی از باستان شناسان بوده است و کاوش های متعددی از این دوران انجام شده است. شما علاقه مندان در سفر خود به شوشو می توانید از مکان های دیدنی استان خوزستان نیز دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *