دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تعریف تجارت الکترونیک و آشنایی با مزایای آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

بهتر است بدانید که تجارت الکترونیک در واقع به نوعی از تجارت گفته می شود که با استفاده از اینترنت انجام می گیرد و ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با تاریخچه این خدمات آنلاین و فواید بی شمار آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که تجارت الکترونیک در واقع انجام تمام فعالیت های تجاری اعم از فرآیند خرید،فروش،خدمات و اطلاعات است که از طریق شبکه های اینترنتی و ماهواره ای انجام می شود. در نگاهی جامع تر می توان متوجه شد که مفهوم تجارت نه تنها مواردی را که در آن از تبادل الکترونیکی سخن به میان آمده در بر می گیرد بلکه فناوری های قدیمی تر همچون تلکس و تلکپی را نیز شامل می شود زیرا تجارت و تبادل در هر بستری که باشد در مفهوم تجارت مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با تجارت الکترونیک

بهتر است بدانید که تجارت به معنی انجام معاملات تجاری است که از طریق ابزار های الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر انجام می شود. توجه داشته باشید که این تجارت برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله الکترونیکی داده ها بر روی شبکه های ارزش افزوده معرفی شد و زمینه رشد آن با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاین و فعال تر در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ فراهم گردید. برای مثال وب سایت آمازون کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس به عنوان یک کسب و کار حمل و نقل کتاب آغاز نمود. این تجارت در سال ۱۹۹۵ توسط مزایده های آنلاین به جهان معرفی شد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسک ها شهرت و محبوبیتی تمام ناشدنی به دست آورد. تجارت الکترونیکی نیز مانند هر تکنولوژی دیگر بر روی خرید های مصرف کننده استوار است و در طول سال ها تکامل پیدا کرده است. با روی کار آمدن سایت هایی مثل فیس بوک و پینترست شبکه های اجتماعی به محرک مهمی برای تجارت تبدیل شدند.

آشنایی با تجارت الکترونیک

بهتر است بدانید که بازار در حال حاضر فرصت بزرگی برای کسب و کارها ایجاد کرده تا سطح ارتباط خود را با مشتری توسعه بدهند و بازار خود را در سطح آنلاین جهانی گسترش دهند. جالب است بدانید که تا سال ۲۰۱۳ میزان فروش در تجارت جهانی الکترونیک به ۱۰۰۰ هزار میلیارد دلار رسید و همچنین میزان فروش گوشی های هوشمند نیز در ایالات متحده به ۳۸ میلیارد رسید. بدین گونه بیش از ۴۰ درصد مردم جهان کالاهای خود را به صورت آنلاین خریداری کردند و این ارقام همچنان در حال افزایش است زیرا میزان استفاده از گوشی هوشمند هم در ایالات متحده و هم در بازار های در حال توسعه در حال گسترش است.

انواع بازار های الکترونیکی تجارت:

بهتر است بدانید که تجارت از لحاظ تراکنش ها به انواع مختلفی که در ادامه بیان کرده ایم تقسیم بندی می شود:

ارتباط فروشنده با فروشنده: توجه داشته باشید که در این روش بنگاه ها و فروشنده ها به عنوان طرفین معامله به شمار می آیند.

انواع مختلف تجارت الکترونیک

  •  آرون گروپس

ارتباط مشتریان و فروشنده ها: بهتر است بدانید که در این روش خریداران به کمک نرم افزار های اینترنتی تمامی محصولات موجود در شرکت ها را اعم از کالا یا خدمات خریداری می کنند.

ارتباط فروشنده و مشتریان: در این نوع از تجارت که البته بسیار رایج و فراگیر نیز است ارتباط تجاری به صورت مستقیم بین فروشنده و مشتریان برقرار خواهد شد.

ارتباط مشتریان با مشتریان: بهتر است بدانید که در این شیوه امکان ارتباط خرید و فروش تنها در میان مشتریان وجود دارد.

ارتباط بین بنگاه ها و سازمان های دولتی: توجه داشته باشید که این نوع تجارت معمولا بین بنگاه های اقتصادی و شرکت ها می باشد و اغلب برای اموراتی همچون پرداخت عوارض و مالیات انجام می شود.

ارتباط بین دولت ها: در این نوع از تجارت معمولا ارتباط بین دولت ها و به منظور برقراری روابط تجاری از قبیل واردات و صادرات است.

ارتباط بین دولت و شهروندان: توجه داشته باشید که در این نوع از تجارت در واقع ارتباط اصلی بین توده مردم و دولت است که شامل بنگاه های اقتصادی،موسسات دولتی و کلیه شهروندان می باشد. بهتر است بدانید که این شیوه از تجارت تحت نظارت دولت الکترونیک می گنجد.

شناخت انواع تجارت آنلاین

مزایای تجارت آنلاین برای مشتریان:

همانطور که می دانید تجارت از نوع الکترونیکی دارای فواید و مزیت های فراوانی برای مشتریان و صاحبان خواهد بود و به همین منظور در ادامه به بیان چندی از مزایای خرید آنلاین و این تجارت پرداخته ایم:

راحتی:

بهتر است بدانید که شما در این نوع از تجارت هر محصولی را که بخواهید به معنای واقعی با اعمال یک اشاره بر روی اینترنت برایتان قابل مشاهده خواهد بود و برای داشتن آن تنها لازم است که نام محصول مورد نظرتان را در موتور جستجوی مورد علاقه تان جستجو نمایید تا تمامی موارد پس از چند ثانیه به شکلی سازمان دهی شده و مرتب بر روی صفحه ظاهر شوند.

صرفه جویی در زمان:

توجه داشته باشید که شما با استفاده از تجارت نوع الکترونیکی دیگر نیاز نیست ساعت ها رانندگی کنید و به این امید که محصول مورد علاقه تان را پیدا کنید به مغازه ها نگاه کنید و ساعت ها در جستجو باشید. فروشگاه های آنلاین خط کاملی از تمامی محصولات خود را به شما ارائه خواهند داد و به جای استفاده از مغازه برای عرضه محصولات خود از انبار های کالا استفاده می کنند و اینگونه شما به راحتی می توانید محصول مورد نظرتان را پیدا نمایید و ظرف چند روز درب منزل آن را تحویل بگیرید.

مزیت های تجارت الکترونیک

وجود طیف وسیعی از گزینه های مختلف:

بهتر است بدانید که در تجارت مشتری به راحتی می تواند بدون رفتن به مغازه ها محصولات را با یکدیگر مقایسه نماید و متوجه شود که کدام فروشنده جنس خود را به بهترین قیمت عرضه می کند و به طور کلی گزینه های انتخاب بیشتری در پیش رو خواهد داشت. اگرچه در دنیای واقعی هر فروشگاهی دارای فضایی محدود است ولی همان فروشگاه می تواند بر روی اینترنت کل موجود انبار خود را به نمایش بگذارد.

راحتی در مقایسه:

همانطور که می دانید در تجارت های نوع الکترونیکی امکان مقایسه های دو به دو به راحتی قابل انجام خواهند بود. به طور کلی وقتی کالا ها به صورت آنلاین عرضه می شوند تمام مشخصات و ویژگی های آن بیان می شود و فروشگاه اینترنتی از شما درخواست می کند تا مشخصات تمامی کالاها را با یکدیگر مقایسه بکنید تا متوجه شوید که آن ها بهترین گزینه ها را ارائه می دهند و دوباره برای خرید مجدد به آن فروشگاه باز گردید.

فواید خرید آنلاین در تجارت

راحتی در یافتن بررسی ها و نظرات:

توجه داشته باشید که شرکت های تجارت الکترونیک به دلیل وجود رقابت های بالا از شما درخواست دارند که به نظرات و بررسی های سایر مصرف کنندگان نیز نگاهی بیندازید. همانطور که می دانید بررسی های مثبت و منفی در هر سایتی وجود دارند و به علاوه شما می توانید نقد ها و نظرات در مورد هر کالا را مشاهده نمایید و به طور کلی از دلایل افرادی که کالاها را نمی پسندند نیز می توانید آگاه شوید.

کوپن ها و تخفیف ها:

همانطور که می دانید بر هر تجارت آنلاینی که به دنبال شماست تعدادی کوپن و تخفیف وجود دارند و این مسئله برای مشتری ها موقعیتی عالی را رقم خواهد زد. شما می توانید در سایت هایی که مانند فروشگاه های بزرگ عمل می کنند اقلامی را پیدا کنید که شامل تخفیف های ۸۰ درصدی شده اند و به طور کلی از این فرصت نهایت استفاده را ببرید و بهترین قیمت موجود را پیدا کنید.

تجارت الکترونیکی و فواید آن

معایب تجارت آنلاین:

  • کاهش میزان تولید در جامعه
  • کاهش تولید شرکت های ورشکسته شده
  • تاثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان ها
  • اینترنت به عنوان یک شبکه فاقد سیاست گذاری و بدون مالک
  • از بین رفتن بخشی عظیمی از مشتریان با واگذاری بخش عمده ای از بازار های صادراتی به رقبای خارجی
  • مسلط شدن مدیریت و سرمایه گذاران خارجی با حداقل بها بر مراکز تولیدی داخلی

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *