دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی استان لرستان و چشم اندازهای زیبای طبیعی و تاریخی این استان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

مکان های دیدنی استان لرستان دارای جذابیت های بسیار زیادی است از مهم ترین شهرهای این استان خرم آباد است خیلی از گردشگران این استان را با وجود آبشارهای مرتفع آن می شناسند. این استان در طول تاریخ از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و دارای جاذبه های تاریخی زیادی است که از جمله آن می توان به قلعه فلاک الافلاک اشاره کرد.

لرستان به عنوان پایتخت طبیعت گردی در ایران شناخته می شود این استان به لحاظ جغرافیایی از اهمیت بالایی برخودار است و در طول تاریخ به لحاظ نطامی نیز اهمیت زیادی داشته است زیبایی های این استان به قدری است که هر ساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا را به خود جذب می کند و یک مقصد گردشگری مهم در ایران است. این منطقه از آب و هوایی کوهستانی برخوردار است و در ارتفاعات میانی زاگرس قرار دارد جاذبه های توریستی در این استان شامل جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی هستند مهم ترین جاذبه های آن نیز دشت های لاله های واژگون است که خیلی از ما تنها عکس هایی از آن را دیده ایم. طبیعت زیبای این استان شامل چشم اندازهایی از دشت، آبشارهای معروف و مرتفع و همچنین جاذبه های تاریخی است که بر اهمیت این شهر افزوده اند. نوع فرهنگ و آداب و رسومی که در میان این مردمان وجود دارد برای گردشگران بسیار جذب کننده است خیلی از افراد دست دارند تا از نزدیک با سبک زندگی در این استان آشنا شوند. فرهنگ و سنت هایی که در طی سالیان دراز همواره حفظ شده و نسل به نسل منتقل می شود نه تنها به لحاظ فرهنگی با ارزش است بلکه در طول تاریخ ارزش تاریخی بالایی نیز دارد. از این رو بسیاری از جاذبه هایی که می توانید در این استان نظاره گر باشید جنبه های تاریخی نیز دارند.

مکان های دیدنی و جذاب استان لرستان:

با توجه به اینکه لرستان یک منطقه گردشگری مهم است و هر ساله توریست های زیادی به این مناطق جذب می شوند این امکان ایجاد شده است تا گستردگی های امکانات رفاهی گردشگری نیز رو به افزایش باشد. گردشگران می توانند در لرستان از مناطق مختلف آن دیدن کنند و سفری راحت داشته باشند در این استان و در شهرهای مختلف آن امکانات اقامتی و اسکان نیز فراهم است و امکانات تفریحی برای گردشگران ارائه می شود. از جمله مکان های اقامتی خانه های معلم در شهرهای مختلف هستند که با معرفی خانه معلم های لرستان این امکان برای گردشگران وجود دارد که محل اقامت خود را انتخاب کنند.

قلعه فلک الافلاک:

این قلعه پربازدیدترین جاذبه ها و مکان های دیدنی استان لرستان می باشد و با اختلاف آمار بیشترین بازدید کننده در طول سال را دارد پس اگر می خواهید با یک مکان بی نظیر رو به رو شوید قطعا قلعه فلک الافلاک آن چیزیست که می خواهید. قلعه ای بی نظیر در شهر خرم آباد که از هر جای این شهر می توانید آن را ببینید و از یادگار دوره ساسانیان که در شهر خرم آباد واقع شده است لذت ببرید. این قلعه بر بلندای یک تپه ساخته شده و در دوره ساسانیان و حکومت های بعدی نیز از آن استفاده شده و بازدید کنندگان زیادی داشته است . اکنون نیز این قلعه دارای بخش های زیادی می باشد و موزه مردم شناسی و باستان شناسی نیز در آن وجود دارد اگر قصد سفر به استان لرستان را دارید فلک الافلاک یک مکان بی نظیر است که نباید آن را از دست بدهید . شما برای بازدید از این قلعه باید به  خیابان امام (ره) مراجعه کنید و با تهیه ی بلیط ۵ هزار تومانی از آن بازدید نمایید.

مکان های دیدنی استان لرستان

آبشار نوژیان:

بلند ترین آبشار استان می باشد که در ۳۸ کیلومتری جاده کمربندی شهر خرم آباد واقع شده و یکی از مهم ترین مکان های تفریحی و جاذبه های طبیعی مهم استان است که با ارتفاع حدود ۹۸ متری خود نام لرستان را به رخ جهانیان می کشد. اگر به این استان سفر کرده اید و می خواهید همراه با تفریح خود یک جاذبه ی طبیعی فوق العاده را ببینید حتما از آبشار نوژیان دیدن نمایید، این آبشار سالانه بازدیدکنندگان زیادی دارد و به همین خاطر است که استان لرستان به سرزمین آبشار های ایران معروف است در این استان آبشارهای زیادی وجود دارد که آبشار نوژیان می تواند یکی از مهم ترین آن ها باشد. در اطراف این آبشار گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که مردم این استان برای طب سنتی از گیاهان اطراف آن استفاده می کنند.

چشم اندازی از لرستان

دریاچه کیو:

یکی دیگر از مکان های دیدنی استان لرستان دریاچه کیو است که بعد از قلعه فلک الافلاک پربازدیدترین مکان خرم آباد و استان می باشد. معنی این دریاچه به زبان محلی یعنی تیره و کبود که علت این نام گذاری وجود گیاهان زیادی ست که در کف این دریاچه وجود دارد و در اکثر مواقع رنگ آب آن رنگ کبودی دارد. آب این دریاچه از چشمه های مخمل کوه و دیگر چشمه های اطراف تامین می شود و مکان تفریحی مناسبی را برای گردشگران در ایام مختلف به وجود می آورد. اگر می خواهید در لرستان تفریح داشته باشید می توانید دریاچه کیو را انتخاب کنید و در آن به ورزش های آبی و قایق سواری بپردازید. این دریاچه مهم در شمال غربی خرم آباد واقع شده است و سالانه هزاران نفر برای تفریح به این مکان زیبا می روند. این دریاچه یکی از زیباترین مکان های دیدنی لرستان است که در سفر به این منطقه باید ببینید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طبیعت لرستان

پل دختر:

این پل معروف و دیدنی در زمان ساسانیان به دستور شاپور اول در شهرستان پل دختر ساخته شده است و یکی از حیرت آور ترین پل های استان لرستان می باشد که قدمتی بسیار طولانی دارد. این پل در گذشته دارای ۸ طاق بوده که اکنون با گذشت زمان و رسیدگی نشدن به آن تنها یک طاق آن باقی مانده و جاده ای مدرن از آن عبور می کند. این پل قدیمی و تاریخی در بزرگراه پلدختر، اندیمشک واقع شده است و با همین بنای اندکی که از آن باقی مانده باز هم بازدیدکنندگان خاص خودش را دارد و همه ساله از آن بازدید های زیادی می شود . این پل در قدیم شهر های زیادی را به هم متصل می کرده و یکی از مهم ترین نقطه اتصال شهر به یکدیگر بوده است.

جاذبه های دیدنی لرستان

دریاچه گهر:

این دریاچه دیدنی و فوق العاده در ۳۵ کیلومتری جنوب دورود قرار دارد و در اطرافش جنگل های انبوهی از درختان بلوط، انار ، زالزالک و دشت شقایق وجود دارد که زیبایی حیرت انگیزی به این دریاچه بخشیده است. ناگفته نماند که برای بازدید از این دریاچه در زمان های تعیین شده اجازه دارید تا از آن بازدید کنید و علت این محدودیت وجود حیوانات وحشی در بعضی از ماه های سال در اطراف این دریاچه می باشد . اگر قصد سفر به استان لرستان و بازدید از مکان های تفریحی و دیدنی اش را دارید دریاچه گهر یکی از بهترین مکان ها می باشد و بهترین زمان سفر به آن در تابستان و قبل از ۳۱ شهریور است .

دریاچه لرستان

دره شیزر:

منطقه ای بکر که بازدید از آن هیچوقت از خاطر شما نخواهد رفت مکانی که صدای گذر آب از آن و سرسبزی اش زبان زد مردم این استان می باشد و همه ساله بازدید کنندگان زیادی دارد این مکان به بکرترین منطقه استان لرستان تبدیل شده است و برای سفر و بازدید از آن به جاده ی اولادقبا بروید و با رسیدن به پارکینگ آن مسیر دره را پیاده سپری کنید و از طبیعت آن لذت ببرید . ناگفته نماند که در شیراز برای افراد میانسال و کودکان مناسب نمی باشد.

کوه های لرستان

جاذبه های توریستی و گردشگری در لرستان از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا این استان به لحاظ تاریخی و فرهنگی ارزش و اعتبار زیادی دارد شما علاقه مندان و گردشگران نیز در این بخش با جاذبه های متنوعی از این استان آشنا شدید که می توانید در سفر خود این جاذبه ها را از نزدیک مشاهده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *