دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دلایل خنده نوزاد در خواب و آشنایی با انواع لبخند نوزادان در خواب

  • ساناز براتی
  • ۷ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

خندیدن نوزادان در خواب در حالت کلی پاسخ مغز آنها به رویاهایشان می باشد. خنده نوزادان در خواب بیشتر در مرحله REM اتفاق می افتد که بعضی از دلایل آن دیدن رویاهای شیرین، دفع گاز از دستگاه گوارش و یا نمایش احساسات در نوزاد می باشد.

هیچ چیزی زیباتر از لبخند نوزادان بخصوص برای والدین وجود ندارد. همه والدین با دیدن لبخند کودکشان خوشحال شده و حس رضایت دارند. همه نوزادان در خواب لبخند می زنند. که برخی دلیل آن را خواب های شیرین دانسته و به آن نسبت می دهند. در این مطلب قصد داریم تا با دلیل واقعی لبخند نوزادان در خواب آشنا شویم.

بررسی خنده نوزاد در خواب

همه کودکان و نوزادان در خواب لبخند زده و برخی زمان ها امکان دارد به طور کامل بخندند تمام این موارد به خاطر عملکرد مغزی آنهاست. نوزادان در هنگان خنده در خواب در مرحله ای از خواب بسر می برند که REM نامیده می شود. در حقیقت لبخند نوزادان نوعی واکنش نوزاد به رویاهایست که می بیند رویایی که اصلا نمیتوان تشخیص داد و از آن سر در آورد و تا کنون هیچ کس از محتوای آن خبر ندارد. کودکان لبخند زدن را به عنوان یک وسیله ارتباطی در نظر می گیرند و در زمان خواب با دیدن رویای زیبا مثل دیدن مادر یا حیوان خانگی و یا شاید پرستار مورد علاقه شان برای پاسخ به این خواب ها لبخند خواهند زد. همچنین بیشنر نوزادان در زمان خوابیدن و یا در هنگام بیدار شدن قبل از هر چیزی لبخند می زنند که نشان دهنده حس خوب و دلنشینی است که در آن لحظات دارند.

خنده نوزادان در زمان خواب

خوابیدن دلیلی بر لبخند زدن نوزادان

حال باید ببینیم که خوابیدن نوزاد چطور می تواند باعث لبخند او شود؟ در این مورد باید در رابطه با مراحل خواب نوزاد اطلاعاتی داشته باشیم. در نوزادان دو مرحله اولیه برای خوابیدن است که در یکی از مراحل حرکت سریع چشم ها وجود نداشته و با مرحله NREM شناخته می شود و در مرحله دیگر حرکت سریع چشم ها رخ می دهد که به REM معروف است. کودکان در ابتدای خوابیدن در مرحله بدون حرکت سریع چشم ها هستند که دارای مراحل زیر می باشد:

  • نوزاد شما در این مرحله حس خواب آلودگی و سنگینی در پلک ها را خواهد داشت.
  • به آهستگی به خواب رفته و با شنیدن کوچکترین صدایی از خواب می پرد و بیدار خواهد شد.
  • کم کم به خواب عمیق رفته و هیچ صدا و حرکتی از نوزاد دیده نخواهد شد.
  • در نهایت کودک به عمیق ترین مرحله خواب وارد شده و با صدای بلند نیز از خواب بیدار نخواهد شد.

علت خنده نوزاد در خواب

خوابیدن نوزاد در حالت حرکت سریع چشم ها REM بین مراحل بالا یعنی NREM به وقوع می پیوندد.

خوابیدن نوزاد با حرکت سریع چشم REM، دیدن رویاها و لبخند زدن

در مرحله REM چشم ها خیلی تند حرکت کرده و مغر را برای رویا پردازی فعال می کنند. پژوهشگران بر این عقیده هستند که حرکت چشم ها در ساختن رویاها در ذهن مربوط بوده و باعث خنده نوزاد در خواب می شود. این مرحله یعنی زمان حرکت سریع چشم ها سبب افزایش فعالیت در مغز شده و در بعضی از موارد آنقدر شدید است که سبب بلند شدن فرد در حالت خواب می شود. الگوهای الکتریکی مغز در زمان حرکت سریع چشم ها یعنی REM بسیار شباهت به وقت بیداری و زمان فعالیت مغز دارند، این موضوع به این دلیل است که رویا در حین مراحل خواب REM برای تحریک شدن مغز برای واقعیت اتفاق می افتد. نوزادان و کودکانی که در طول شبانه روز ۱۶ ساعت می خوابند، حدود نیمی از خوابشان در مرحله REM اتفاق می افتد به همین جهت در طول خواب روزانه یا شبانه متوجه لبخند کودکتان می شوید. زمانی که خنده نوزاد را در خواب می بینید مطمئن باشید که در حال دیدن رویایی زیبا و دلنشین است و در کمال آرامش خوابیده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دلیل لبخند زدن نوزادان در خواب

نمایش احساسات

در هنگام بیداری نوزادان دائما در حال دیدن و شنیدن صداها و اشکال جدید هستند. مغز رو به رشد نوزادان کلیه اطلاعت دریافتی آنها را در طول روز و بیداری ذخیره کرده و در زمان خواب به پردازش آنها مشغول می شود. مغز از دیدن برخی از چیزهای جدید خوشحال شده و آن را به شکل لبخند نشان می دهد. لبخند نوزاد در خواب را دلیل بر رشد احساسات او نیز می دانند.

دلیل لبخند نوزادان در خوای

دفع یا عبور گاز

بعضی از محققان بر این عقیده هستند که نوزادان بعد از ۳ تا ۴ ماهگی لبخند اجتماعی می زنند. پس لبخن نوزادان در ابتدای تولد به احتمال زیاد می تواند به خاطر عبور و یا خارج شدن گاز از سیستم گوارشی نوزاد باشد. این موضوع به طور دقیق ثابت نشده ولی در کل دفع گاز در کودکان باعث شادی و بهتر شدن حالشان خواهد شد.

بررسی خنده نوزاد در خواب

انواع لبخند نوزاد در هنگام خواب

نوزادان در کل دارای خنده های مختلفی هستند که هر کدام دارای معنای متفاوتی است. انواع لبخند نوزاد در خواب شامل موارد زیر می شود:

  • لبخند اجتماعی:

کودکان در سال اولیه تولد به تغییرات عاطفی زیادی دچار می شوند و کم کم در رفتار با دیگران فعال تر شده و پاسخگویی شان بهتر می شود. بیشتر نوزادان ۳ تا ۴ ماهه در برخورد با رفتار مادر لبخند اجتماعی خواهند زد. این مرحله از لبخند مرحله رشد مهمی در نوزادان بحساب می آید. نوزاد با لبخند زدن به والدینش ابراز محبت کرده و با آنها ارتباط برقرار خواهد کرد. لبخند اجتماعی نشان دهنده رشد ارتباطی نوزاد با اطرافیان می باشد. در خواب نیز کودک نسبت به رفتارهای والدین لبخند خواهد زد.

دلیل خنده نوزاد در خواب

  • لبخند بازتابی:

نوزاد در روزهای اولیه تولد بیشتر در خواب لبخند می زند. این لبخند های اولیه در خواب یا بیداری، لبخند های بازتابی نامیده می شوند. رفتارهای بازتابی مثل رفتارهای غیر ارادی در روز های آغازین تولد در نوزادان دیده می شوند. لبخند های بازتابی بیشتر در مرحله خواب REM اتفاق افتاده و باعث دیدن خواب خوش در نوزادان می شوند.

لبخند زدن نوزاد در خواب

  • لبخند واکنشی:

لبخند های واکنشی بعد از هفته ۶ تا ۸ تولد در نوزادان دیده خواهند شد. این لبخند ها در زمان خواب در واقع پاسخ کودک به تجربیات حسی و یا موارد آرام بخش مثل صدای مادر و یا نوازش او است. این لبخند ها اجتماعی نبوده و فقط نشان دهنده پاسخ نوزاد به محرک های اطرافش هستند.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *