دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با غار یخی واتنایوکول و زیبایی های آن

  • ساناز براتی
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

غار یخی واتنایوکول یکی از شگفت انگیز ترین دیدنی های ایسلند است که بزرگترین غار یخی در اروپا نیز محسوب می شود. این غار یخی بسیار وسیع و زیباست و نگاه هر بیننده ای را جذب خواهد کرد. از مهمترین ویژکی های آن رنگ فوق العاده یخ های آن است که به خاطر نبود نور خورشید و هوا در یخ ها به وجود آمده است.

یکی از جالبترین جاذبه های گردشگری طبیعی در ایسلند که امکان کشف آنها توسط هر گردشگری وجود دارد، غارهای یخی در این منطقه هستند. غارهای یخی ایسلند در قسمت زیرین یخچال های قطبی ایسلند قرار گرفته اند. بیشتر این غارها با شروع فصل بهار و عبور رودخانه ها از ارتفاعات کوهستانی از بین خواهند رفت. البته مکان هایی در ایسلند وجود دارند که غارهای یخی در آن با فصل سرما باز می گردند.

غار یخی واتنایوکول در ایسلند

در ایسلند غارهای یخی متعددی وجود دارد اما بر خلاف آتشفشان های قدیمی ایسلند که ماندگار هستند و بسیاری از یخچال های ایسلند بر روی آن واقع شده اند، امکان دیدن این غارهای یخی بین ماه های نوامبر و مارچ میسر است. در فصل بهار با فرو پاشی این غارها احتمال کمی وجود دارد تا دوباره به همان شکل در بیایند. به همین جهت گردشگران و اکتشاف گران در فصل زمستان به این غارها قدم می گذارند. یکی از مهمترین و معروف ترین غارهای یخی در ایسلند، غار یخی واتنایوکول است که بزرگترین یخچال ایسلند بوده و حدود ۱۱ درصد از این کشور را اشغال نموده است، با توجه به وسعت آن غارهای یخی متعددی در آن شکل می گیرد. پارک یخی واتنایوکول که یخچال ها و زبانه های یخی مختلفی در آن وجود دارد یکی از مناطق زیبا و شگفت انگیز زیر انبوهی از یخ، برای گردشگری است.

غارهای یخی و زیبای واتنایوکول

پارک یخی واتنایوکول در قسمت جنوب شرقی ایسلند قرار گرفته است که شامل پارک ملی استکفتافل در جنوب غربی و قسمتی به نام Jokulsargljufur در شمال می گردد. برای سفر به این پارک یخی باید از مسیر جاده ساحلی جنوبی ایسلند عبور کرد که دیدنی های بسیاری در طول مسیر وجود دارد.

گردشگری در غارهای زیبای واتنایوکول

غارهای یخی موجود در یخچال واتنایوکول

واتنایوکول بزرگترین یخچال اروپا بوده و وجود غارهای یخی در آن بسیار طبیعی است. در بعضی از قسمت های این غار ضخامت یخ ها تا ۱۰۰۰ متر است و وجود دیوارهای یخی خیلی بلند در آن می تواند بیانگر عمر طولانی آنها باشد. غارهای یخی بسیاری در پشت این دیواره های بلند وجود دارند که هنوز غیر قابل دسترس بوده و انتظار کشف شدن را می کشند.

بررسی غار یخی واتنایوکول

  •  آرون گروپس

ورودی غارهای واتنایوکول با هم متفاوت است برخی آنها ورودی های بزرگ و برخی ورودی های خیلی کوچک دارند، در هر صورت هر فردی با پا نهادن به غارهای یخی محو تماشای آنها می شود و زیبایی بیش از حد آن هر بیننده ای را مجذوب خواهد کرد. از برجسته ترین زیبایی های این غارهای یخی می توان به رنگ عجیب و شگفت انگیز یخ ها اشاره کرد که گویا در دریایی آبی رنگ غرق شده اید. رنگ زیبای یخ ها به خاطر نبود نور خورشید و نبود هوا در یخ ها ایجاد شده است. از دیگر شگفتی های این ناحیه ستون ها و مجسمه های است که در کنارهای دیوارهای موج دار یخی واتنایوکول شکل گرفته اند که بیننده را محو زیبایی های خود خواهند کرد. با قدم گذاشتن در این غارها گویی یکی از شخصیت های انیمیشن فروزان تبدیل شده اید.

غارهای زیبای یخی در واتنایوکول

مسیر رفتن به یخچال واتنایوکول

همانطور که گفته شد این یخچال حدود ۱۱ درصد از کشور ایسلند را در بر گرفته است و مسیرهای مختلفی برای رسیدن به آن وجود دارد، پس نمی توان به طور دقیق مسیر رسیدن به آن را عنوان کرد، اما غار یخی واتنایوکول از شهر ریکیاویک تقریبا به اندازه ۳۵۰ کیلومتر فاصله دارد. این مسیر ۳۵۰ کیلومتری در فصل زمستان حدود ۵ تا ۷ ساعت زمان می برد. البته در طول مسیر با شگفتی های بسیاری رو به رو خواهید شد که دیدن آن ها خالی از لطف نیست و باعث شور و شعف در هر بیننده ای خواهد شد.

غارهای یخی چشم نواز واتنایوکول

موارد ایمنی

همانطور که مشخص است غارهای یخی بخش کوچکی از یخچال های قطبی هستند و هیچ وقت نباید به تنهایی و بدون کمک به آنجا قدم گذاشت. این غارها علاوه بر زیبایی های خیره کننده خطراتی را نیز به همراه خواهند داشت. غارهای یخی همواره مستعد شکستن هستند و ممکن است از هم بپاشند به همین جهت همواره از نظر ایمنی بسیار دقیق بررسی می شوند و تحت نظر قرار دارند. برای بازدید از این شگفتی ها باید از یک راهنما کمک گرفته و هرگز به تنهایی اقدام به دیدن این مکان ها نشود.

غار یخی شگفت انگیز واتنایوکول

ایسلند جاذبه های گردشگری بسیاری دارد اما بدون دیدن غارهای یخی واتنایوکول، نمی توان این مکان زیبا را ترک کرد. غارهای یخی در فصل زمستان بسیار زیبا و دیدنی بوده و طبیعت رام نشده را در ایسلند به خوبی نشان می دهند. در پایان پیشنهاد می کنیم اگر به جاذبه های یخی علاقه مند هستید  با کلیک بر روی لینک با دیدنی های گرینلند نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *