دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری گل هورتانسیا (ادریسی) و اصول تکثیر و پرورش این گیاه

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

هورتانسیا یا ادریسی با گلهای درشت و زیبا از مقاومترین گیاهان درختچه ای زینتی می باشد که می توان آن را هم در فضای باز و هم در آپارتمان نگهداری نمود. علاقمندان به پرورش این گل رنگارنگ می توانند به راحتی این کار را انجام دهند چرا که این گل تقریبا با هر خاکی سازگار است و در صورت مراقبت صحیح می توانید گل هورتانسیایی به رنگهای قرمز، آبی، صورتی، ارغوانی روشن یا تیره داشته باشید. برای دانستن همه چیز درباره نگهداری گل هورتانسیا (ادریسی) و اصول تکثیر و پرورش این گیاه تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

هورتانسیا یا گل ادریسی درختچه ای سریع الرشد است که بومی ژاپن و چین بوده و برخی گونه های آن را می توان به صورت درختچه زینتی یا گلدانی در خانه مورد پرورش و مراقبت قرار داد. از خصوصیات اصلی و جذاب هورتانسیا تغییر رنگ گلهای آن می باشد. یعنی بسته به اسیدیته خاک به رنگهای قرمز، آبی، ارغوانی روشن و تیره و صورتی مشاهده می شود.

آشنایی با شرایط نگهداری گل هورتانسیا

از پرورش گل هورتانسیا چه می دانید؟ گل هورتانسیا یا ادریسی با نام علمی Hydrangea macrophylla  درختچه ای متعلق به خانواده Hydrangeaceae بوده که رشد سریعی داشته و بومی چین و ژاپن می باشد. برخی گونه های این گیاه را می توان به صورت تزیینی مورد کشت و پرورش قرار داد. با توجه به نوع اسیدیته خاک رنگ گلهای هورتانسیا آبی، ارغوانی روشن یا تیره، صورتی و قرمز است. به این صورت که در خاک اسیدی گلها به رنگ آبی و در خاک قلیایی صورتی رنگ خواهند بود. این تغییر رنگ گلها، به میزان جذب یون آلومنیوم توسط گیاه بستگی دارد.

کاشت گل هورتانسیا در خانه و فضای بیرون

گل ادریسی از متداول ترین درختچه های زینتی برای پرورش می باشد که قادر است در شرایط محیطی مطلوب تا ۲.۵ متر نیز رشد کند. گل آذین های این گیاه بزرگ و جالب توجه هستند و بخش عمده آن را گل های کوچک و بارور تشکیل داده است. هورتانسیا در تابستان رشد رویشی دارد و با فرا رسیدن پاییز و کاهش دما، جوانه های گل تکامل پیدا نموده و در فروردین ماه به گلدهی می رسد. قابل ذکر است که زمان گلدهی گل ادریسی قابل تنظیم  خواهد بود به نحوی که در دمای بالاتر از ۲۰ درجه و کم تر از ۱۲ درجه جوانه های گل کمتر تشکیل می شود. این گیاه در هوای سرد و خارج از گلخانه به خواب می رود بنابراین هورتانسیا را در ماه بهمن به گلخانه انتقال می دهند تا در بهار گلدهی صورت گیرد. در ادامه بیشتر با شرایط مورد نیاز برای نگهداری  گل هورتانسیا و نحوه تکثیر آن آشنا خواهید شد.

مراقبت و تکثیر گل هورتانسیا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری  گل هورتانسیا

خاک:

خاک گل هورتانسیا باید مرطوب بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. همچنین میزان اسیدیته آن نیز حدود ۶ باشد. بهتر است این خاک را با خاک برگ نیز مخلوط نمود تا گیاه با استفاده از مواد ارگانیک رشد بهتری داشته باشد. بعلاوه خاک برگ به همراه کوکوپیت و پرلایت موجب زهکشی بهتر خاک اطراف ریشه ها می گردد و در نگهداری بهتر گل هورتانسیا نیز می تواند عاملی کمک کننده باشد.

گونه های متعدد گل هورتانسیا

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نور:

این گیاه در شرایط گلدانی نیاز به مکان سایه آفتابی دارد. در هوای گرم  تابستان هورتانسیا را در سایه قرار دهید و در ماه پاییز آن را به مکانی با آفتاب کامل انتقال دهید. در فصل زمستان و بهار گیاه زودرس خواهد شد و نیاز است تا در نور کامل قرار داده شود. طول روز تاثیری بر گلدهی ادریسی نداشته اما به نظر می رسد در روزهای پاییز که کوتاه تر است جوانه دهی تسریع می یابد.

حفاظت از گل هورتانسیا

چنانچه تشکیل گل به روزهای بلند برسد ساقه های گل دهنده طول بیشتری پیدا می کنند. به طور کلی هورتانسیا به مکانی روشن و پر نور نیاز داشته و کمبود نور موجب عدم گلدهی گیاه، ریزش گلها و عدم باز شدن عنچه ها شده همچنین باعث رنگ پریدگی برگها و طویل شدن شاخه ها می گردد. توجه داشته باشید که نور مستقیم  و شدید خورشید موجب آفتاب سوختگی غنچه ها و برگهای آن می شود.

آب:

گل هورتانسیا برای نگهداری به خاکی مرطوب نیاز دارد و خشکی موجب نابودی گیاه می گردد. اما توجه داشته باشید نحوه آبیاری غرقابی نباشد. نگهداری ادریسی در سایه موجب حظ روطبیت بیشتر گیاه می گردد و اگر در آفتاب کامل قرار بگیرد به آبپاشی نیاز است.

نگهداری از گل جذاب هورتانسیا

دما:

این گیاه محیط نسبتا خنک را دوست می دارد و در دمای بیشتر از ۲۲ درجه رشد گلها مطلوب نبوده و غنچه ها شکوا نخواهند شد. بهترین دما در طول فصل رشد در هنگام روز ۱۸-۲۲ درجه و در شب ۱۳- ۱۵.۵ درجه سانتی گراد می باشد. برای شکوفا شدن غنچه ها هم به دمای حدود ۱۶ درجه سانتی گراد نیاز دارد. در ضمن ادریسی به سرمای زمستانه نسبتا مقاوم بوده ولی اگر گل هورتانسیا را در فضای بیرون نگهداری می نمایید آن را از سرمای اواخر زمستان و اوایل بهار محاظت کنید چرا که جوانه های ادریسی به سرمای این زمان از سال حساس می باشند.

پرورش و مراقبت گل هورتانسیا

تغذیه:

برای تعذیه هورتانسیا می توانید از کودهای ملایم با فرمول ۱۰، ۱۰،۱۰ استفاده کنید. کودهای قوی تر به ویژه کودهای با نیتروژن زیاد رشد رویشی گیاه را بیش از اندازه می سازد. در ضمن کمبود آهن سبب زرد شدن رنگ سیبز برگها می شود و بهتر است از کود آهن بهره بگیرید. همچنین پیشنهاد می شود برای گل ادریسی برگ بزرگ  در ماه‌های اسفند، اردیبهشت و خرداد کوددهی صورت گیرد. و برای هورتانسیا برگ بلوطی و شاخه ای، دو برنامه کوددهی در فروردین و خرداد ماه داشته باشید و  برای گل ادریسی  ظریف یکبار در اواخر زمستان به کود دهی بپردازید.

هرس:

نگهداری گل ادریسی

پس از گلدهی گیاه و تا قبل از نیمه های مرداد هرس هورتانسیا را انجام دهید. هرس دیرتر گلدهی گیاه را برای سال بعدی با کاهش روبرو می سازد. برای هرس ساقه های شکسته، خشکیده و دارای مشکل را کوتاه نمایید سپس ساقه هایی که بیش از حد مرکز گیاه را احاطه کرده اند کوتاه کنید. چنانچه گیاه عمری بالای ۵ سال دارد می توان حدود ۳۰ درصد تمام ساقه ها را تا نزدیکی سطح خاک کوتاه نمود. در طول رشد نیز سرزنی ساقه ها(جدا کردن جوانه انتهایی به همراه ۲ سانتی متر از ساقه) رشد شاخه های جانبی را تحریک خواهد کرد.

تغییر رنگ گل ها:

بسته به pH خاک رنگ گلها تغییر می کند. چنانچه قصد دارید هورتانسیا با گل آبی یا صورتی داشته باشید از طریق تغییر pH خاک این امر امکان پذیر است. اما به زمان طولانی نیاز است. برای تغییر رنگ گل از آبی به صورتی نیاز است pH خاک بازی شود که با اضافه کردن آهک این امکان فراهم می گردد و فرایندی سخت و زمان بر می باشد. جهت تغییر رنگ گل از صورتی به آبی باید pH  را اسیدی نمود که با اضافه کردن سولفور آمونیوم و پیت ماس انجام می پذیرد.

مراقبت از گل هورتانسیا

آفات و بیماری ها:

برای نگهداری بهتر گل هورتانسیا آشنایی با آفات و بیماری های این گیاه نیز می تواند کمک کننده باشد. از آفات مهم این گیاه می توان کنه و شته را نام بردکه با استفاده از سموم معمولی می توان آن ها را از بین برد. و از بیماری های مهم هورتانسیا می توان به موراد زیر اشاره نمود.

  1. بیماری سفیدک پودری: عامل این بیماری قارچ می باشد که در شبهای سرد و مرطوب پاییز شیوع می یابد و برای مبارزه با آن به تهویه هوای محیط نگهداری و عدم خیس ماندن برگهای گیاه نیاز است.
  2. بیماری بوتریتیس: عامل آن قارچی است و این بیماری در فصول پاییز و زمستان برای هورتانسیا مشکلاتی را موجب می گردد و موجب پوسیده شدن برگهای گیاه می شود.  راه مبارزه با این بیماری عدم آبیاری بیش از حد، جمع آوری برگهای خزان نموده و زهکش مناسب خاک هستند.
  3. زنگ: این بیماری نیز قارچی است و نقاط نارنجی رنگ به ویژه در زیر برگها ظاهر شده که می توان برای مبارزه با این بیماری از قارچ کش ها هم بهره برد.

آشنایی با گل هورتانسیا

نحوه تکثیر گل هورتانسیا

تکثیر هورتانسیا به چهار روش تکثیر با بذر ، قلمه ، تکثیر از طریق خوابانیدن و یا تقسیم بوته انجام می شود.

تکثیر از طریق بذر:

در این روش بذرهای گرفته شده از گل ادریسی بدون نیاز به آماده سازی بستر در خاک قرار می گیرند. بستر کاشت باید آفتاب گیر بوده و به دمای حدود ۲۷ درجه سانتی گراد نیاز دارد. در این شرایط بذر طی ۱۰ الی ۱۴ روز جوانه می زند.  در این روش نیاز است تا خاک همیشه مرطوب باشد و غرقابی نشود.

تکثیر از طریق قلمه:

برای این نوع تکثیر از شاخه های رشد سال قبل را که در ابتدای بهار یکساله شده اند و حاوی حداقل سه برگ هستند بهره می گیرند. انتهای قلمه را به هورمون اکسین آغشته می کنند تا ریشه زایی صورت گیرد. سپس قلمه را در ماسه شسته یا پیت قرار داده و با استفاده از دستگاه Bottom heat دمای بستر کاشت را ازایش می دهند و از مه پاش نیز برای تامین رطوبت قلمه استاده می کنند.

نور مورد نیاز گل ادریسی

تکثیر از طریق خوابانیدن:

در این روش حدود ۲.۵ سانتی متر از قسمت پایین پوست ساقه را کنده و با خاک می پوشانند. پس از مدتی در محل مدنظر زیر خاک ریشه هایی ایجاد می شود. سپس خاک را از محل برداشته و در ۲.۵ سانتی متر پایین تر از نقطه تشکیل ریشه ، ساقه های ریشه دار را برش داده و به محل کاشت منتقل می کنند.

تکثیر از طریق تقسیم بوته:

از این روش معمولا در هنگام خواب یا رکود گل هورتانسیا استفاده می کنند. روش کار به این صورت است که بوته های ایجاد شده از پایه مادری را جدا نموده و به بستر کاشت انتقال می دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *