دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت عشق و وابستگی چیست؟ و چطور آن ها را از هم تشخیص دهیم؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
  • ۰

عشق ورزیدن و دریافت عشق از زیبایی هایی زندگی می باشد اما برخی افراد عشق و وابستگی را با یکدیگر اشتباه می گیرند و نمی دانند حسی که نسبت به طرف مقابلشان دارند عشق است یا وابستگی، به همین خاطر در این مقاله شما را با چند تفاوت عشق و وابستگی آشنا خواهیم کرد.

زمانی که رابطه عاطفی دو نفر دچار مشکل می شود و یا رابطه شان را از دست می دهند این سوال که آیا واقعا عاشق او شده ام و یا فقط به او وابسته هستم ذهن فرد را به خود درگیر می کند که بهتر است بدانید بین عشق و وابستگی فرق هایی وجود دارد به همین خاطر هر شخص تعریف خاصی از عشق و وابستگی دارد.

بررسی تفاوت عشق و وابستگی

چند تفاوت عشق و وابستگی

از مهم ترین مفاهیم دنیا عشق می باشد به همین خاطر بسیاری از افراد در طول زندگی خود عشق و دلبستگی را تجربه می کنند اما عشق و وابستگی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه شما را با این تفاوت ها آشنا خواهیم کرد.

همیشگی بودن عشق

 عشق به مرور زمان همچنان باقی می ماند و در صورتی که واقعا عاشق طرف مقابل باشید اگر یک روز رابطه شما با او به هم خورد چه موقت و چه دائمی، همیشه عشق فرد در قلب تان باقی می ماند و برای او همیشه آرزوی خوشبختی و شادی می کنید اما اگر این حس بین دو نفر از روی وابستگی باشد پس از بر هم خوردن رابطه تنها کینه و خشم در قلب باقی می ماند.

عشق همیشگی و وابستگی موقتی است

رشد دو طرف در عشق

تفاوت دیگر عشق و وابستگی این است که زمانی که دو نفر عاشق هم باشید در تلاش هستید که باهم رشد کنید و به عبارت دیگر می توان گفت که شما تلاش می کنید تا او رشد کند و او نیز همین کار را در جهت رشد و تعالی شخصیت شما انجام می دهد اما در وابستگی تمایل به کنترل کردن شما و نداشتن توانایی به منظور حل مشکلات خودتان باعث وابسته شدن به طرف مقابل می شود و در نهایت مانع رشد دو طرف می شود.

فرق بین عشق واقعی و وابستگی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از خود گذشتگی در عشق

زمانی که عاشق بودن را تجربه می کنید تمام تمرکزتان بر این است که طرف مقابل تان را خوشحال کنید تا احساس دوست داشته شدن کند و با هم در مورد این موضوع چه کسی مهربان تر است بحث نمی کنید و هیچوقت تلاش نمی کنید تا او را کنترل کرده و بر او مسلط باشید، اما در وابستگی برای خوش حال شدن خودتان به دنبال راه هایی هستید و به دلیل اینکه به او زیاد وابسته شده اید تلاش می کنید به منظور جلوگیری از دور شدن او، او را کنترل کنید و از او به منظور افزایش عزت نفس خودتان و از بین بردن خلاء درونی تان استفاده می کنید و اگر قادر به خوش حال کردن شما نشود از دست او عصبانی خواهید شد.

عشق از خود گذشتگی و وابستگی خودخواهی است.

آزدی خواه در عشق

 در عشق طرف مقابل تان شما را تشویق خواهد کرد که همان کسی که واقعا هستید باشید و هیچ ترسی برای نشان دادن ضعف هایتان نداشته باشید و هر دو به هم اعتماد دارید که این اعتماد باعث رشد شما می شود و شما را برای دنبال کردن آرزوهایتان تشویق می کند، در صورتی که وابستگی در شما رفتار های کنترل کننده ایجاد می کند و اجازه نمی دهید طرف مقابل تان با دوستانش وقت بگذراند و ممکن است او را اجبار کنید که بر خلاف احساساتاش با شما رابطه را ادامه دهد.

عشق آزادیخواه و وابستگی کنترل‌گر است

خودخواهی کمتر و مهربانی بیشتر در عشق

 از دیگر تفاوت های عشق و وابستگی، زمانی که عشق را تجربه می کنید هوای نفس تان را کمتر و رشد تان را تقویت می کند و تشویق تان خواهد کرد که کمتر خودخواه و بیشتر مهربان باشید و زمانی که عاشق هستید برای صحبت کردن در مورد ضعف ها و در میان گذاشتن حرف های دلتان شجاعت لازم را به دست می آورید اما در وابستگی تحت نفوذ نفس هستید به همین خاطر است که همیشه پشت سر هم گرفتار روابط هایی می شوید که برایتان خوشایند نیست و احساس می کنید که بدون داشتن طرف مقابل تان نمی توانید احساس شادی کنید و برای برطرف کردن این مشکل و یا حداقل فراموش کردن آن به طرف مقابل تان تکیه می دهید.

خود خواهی کمتر در عشق

عشق مشروط به دریافت محبت نیست

در عشق، شما طرف مقابل تان را به خاطر هر آنچه هست دوست دارید و زمانی که به او توجه داشته باشید تصمیم می گیرید به خاطر ویژگی های شخصیتی و یا احساس راحتی کردن با او یک زندگی مشترک بسازید اما در وابستگی، به طرف مقابل تان عشق می دهید و توقع دارید که تمام خواسته های شما را بر آورده کند و در صورتی که قادر به بر آورد کردن انتظارات تان نباشد عصبانی می شوید و از اینکه فرد مقابل عاشق تان نشود می ترسید.

چند تفاوت عشق و وابستگی

سخن پایانی

 کسی که عاشق واقعی باشد به معشوقه خود بدون انتظار عشق می ورزد و همچنین او را رها و آزاد می گذارد، با احساسات عمیق معشوقه خود را ستایش می کند و در صورتی که بین آن ها مشکلی پیش آید با اینکه هر دو طرف غمگین و ناراحت هستند اما این را می دانند که باز هم به سوی هم بر خواهند گشت و حتی در برخی موارد این ناراحتی ها سبب استحکام بیشتر رابطه می شود و از طرف مقابلش انتظار ندارد که او را همیشه خوشحال کند.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با ویژگی های افراد عاشق، نشانه های همسر عاشق و نشانه های عشق واقعی در مردان بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *