دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل مارانتا و شرایط رشد بهتر و تکثیر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۱ دی ۱۳۹۸
  • ۰

گیاه مارانتا از دسته گیاهان چند ساله محسوب می شود که در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی کشت و پرورش گل مارانتا در خانه بپردازیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید مارانتا از دسته گیاهان زینتی محسوب می شود که دارای برگ های منقوش و گرد است و در آن رگبرگ هایی به رنگ روشن درآمده و هاله ای رنگین بخش مرکزی را از سایر قسمت ها متمایز و خاص خواهد کرد.

آشنایی با نحوه پرورش گل مارانتا

بهتر است بدانید که گیاه مارانتا از دسته گیاهان همیشه سبز محسوب می شود و دارای ۲۵ گونه مختلف می باشد. این گیاه بومی کشور برزیل است و ارتفاع آن به ۱۵ الی ۲۰ نیز خواهد رسید. برگ های مارانتا دارای برگی تخم مرغی و سبز روشن می باشند که لکه های قهوه ای بین رگبرگ ها نیز قابل مشاهده است و هنگامی که به سن بلوغ برسند به رنگ خاکستری با لکه های تیره تبدیل خواهند شد.

روش های پرورش گل مارانتا در خانه

شرایط مورد نیاز پرورش مارانتا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای رشد بهتر نیازمند فراهم کردن شرایط محیطی هستند به همین منظور در ادامه به بیان چندی از شرایط لازم برای پرورش گل مارانتا پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که گیاه مارانتا از دسته گیاهان رطوبت دوست می باشد و در طول روز های گرم سال نیازمند آبیاری کامل و بستر خاک مرطوب می باشد ولی نبایستی بستر کشت را غرقابی نمایید. آبیاری بیش از اندازه این گیاه باعث خمیدگی برگ ها و ایجاد زخم هایی قهوه ای شکل روی برگ ها خواهد شد و مشکلاتی اعم از پوسیدگی ساقه و دیگر بیماری های قارچی در گیاه به وجود آید. به همین منظور توصیه می شود که در فاصله دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گلدان کمی خشک شود و سپس به آبیاری اقدام نمایید.

آبیاری منظم برای کشت و پرورش گیاه

نور:

توجه داشته باشید که پرورش گل مارانتا به محیطی روشن ولی دور از نور مستقیم خورشید نیاز دارد به ویژه در فصل تابستان مکان های سایه را بیشتر ترجیح خواهد داد. توجه داشته باشید که نور مستقیم خورشید منجر به کدر شدن رنگ برگ ها و در نهایت سوختن آن ها خواهد شد. همچنین در مقابل نیز یکی از علائم باز نشدن برگ های گیاه مارانتا می تواند کمبود نور باشد که در این صورت بایستی گیاه را به فضای پر نور تری منتقل نمایید.

  •  آرون گروپس

کوددهی:

سعی کنید برای کود دادن به این گیاه از کود دو به هزار استفاده نمایید و هر ۱۵ روز یک مرتبه البته به جز فصول سرد سال به گیاه کود بدهید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را داشته باشد.

رشد بهتر گیاه مارانتا با کوددهی مناسب

دما:

بهتر است بدانید که گیاه مارانتا در دمای ۱۶ الی ۳۰ درجه رشد خواهد کرد اما به طور کلی محدوده حرارتی این گیاه که در آن بهترین رشد خود را انجام دهد دمای ۲۱ الی ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد. توجه داشته باشید که سردی هوا باعث پیچیدگی و در نهایت پژمردگی گیاه خواهد شد.

خاک:

توجه داشته باشید که خاک مناسب برای این گیاه بایستی تا حدودی حالت اسیدی داشته باشد و همچنین دارای زهکشی خوب و مناسبی نیز باشد. برای فراهم کردن خاک مرغوب این گیاه می توانید از ترکیب پیت ماس و شن و یا پرلایت استفاده نمایید.

استفاده از خاک مرغوب برای رشد و پرورش گل مارانتا

رطوبت:

بهتر است بدانید که غبار پاشی برای پرورش گل مارانتا در تابستان به صورت روزانه و در زمستان به صورت هفتگی به منظور تامین رطوبت مورد نیاز گیاه پیشنهاد می گردد. توجه داشته باشید که افزودن آب به زیر گلدان ها همراه با سنگ ریزه یکی دیگر از راه های تامین رطوبت مورد نیاز گیاه محسوب می شود.

تعویض گلدان:

توجه داشه باشید که زمانی بایستی گلدان حاوی گیاه مارانتا را تعویض نمایید که حجم برگ ها از اندازه گلدان بیشتر شده باشد. همچنین بهتر است بدانید که این گیاه تعویض مادام را دوست ندارد و اگر گیاهتان رشد کندی داشته باشد نباید اقدام به تعویض گلدان نمایید.

تعویض گلدان برای رشد بهتر گیاه مارانتا

نحوه تکثیر مارانتا:

بهتر است بدانید که تکثیر گیاه مارانتا از طریق دو روش یعنی قلمه زنی و تقسیم ساقه های زیرزمینی قابل انجام است و در ادامه شیوه انجام هر دوی آن ها را به طور کامل بیان کرده ایم:

برای انجام روش تقسیم ساقه های زیرزمینی تنها لازم است که گیاه را در فصل بهار و شروع رشد گیاه از خاک خارج کرده و بخش هایی از ریشه که دارای ساقه می باشد را از گیاه جدا نمایید و درون گلدان جدیدی بکارید و در نهایت گلدان را به محیط پر نوری منتقل نمایید. توجه داشته باشید که نباید گیاه را تا پس از سه روز اول کشت آبیاری نمایید.

در روش قلمه گیری لازم است تا از اوایل تا اواسط تابستان قلمه هایی به طول ۱۰ سانتی متر را جدا کنید و برای ریشه دهی سریع تر آن را درون هورمون ریشه زایی فرو کنید و به آرامی درون گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر و حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و طبق روش بالا عمل نمایید و کیسه ای را بر روی گلدان قرار دهید تا رطوبت آن خارج نشود و دو ماه صبر کنید و پس از گذشت این زمان می توانید کیسه را از روی گلدان بردارید و تا زمانی که گیاه به یک گیاه کامل تبدیل شود آن را با کود مایع تغذیه نمایید و در نهایت آن را به گلدانی با قطر دهانه ۱۱ سانتی متر حاوی کمپوست یا پیت ماس منتقل نمایید.

روش های مختلف تکثیر گیاه مارانتا

مراقبت از گیاه مارانتا:

اگر برگ ها در حال سقوط کردن می باشند: علل می تواند گرم بودن فضا باشد و بایستی گلدان را به مکان خنک تری منتقل کنید و غبار پاشی را به صورت روزانه انجام دهید.

برگ ها سوخته اند: علل می تواند غبارپاشی در ظهر باشد و توصیه می شود که این عمل را تنها در هنگام صبح و عصر انجام دهید.

برگ ها کم رنگ شده و سطح زیرین آن ها تار عنکبوت بسته: توجه داشته باشید که وجود کنه قرمز می تواند عامل این مشکل باشد و برای رفع آن می توانید از سموم آفات کش استفاده نمایید و همچنین استفاده از فرآیند غبار پاشی نیز می تواند در از بین بردن این آفات کمک کننده باشد.

وجود لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ های گیاه: علل این مشکل در پرورش گل مارانتا می تواند آبیاری بیش از اندازه باشد و توصیه می شود که در روند آبیاری اجازه دهید تا در طول دو آبیاری سطح خاک به طور کامل خشک شود و همچنین بایستی در هر ۱۰ روز یک مرتبه گیاه خود را آبیاری نمایید.

اگر به پرورش گل و گیاه علاقه مند هستید می توانید با مراجعه به بخش پرورش گل و گیاه نکات کلیدی و جالب در این باره بدست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *