دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره کشور سریلانکا

  • ساناز براتی
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

جمهوری سوسیالیستی سریلانکا، کشوری است جزیره ای که در جنوب آسیا قرار گرفته است. این کشور دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که از دوران باستان به جا مانده است. از جمله آثار باستانی این کشور می توان به شهر قدیمی گاله، معبد گامبولا، جنگل سینهاراجا و… اشاره کرد.

یکی از کشورهای جذاب و توریستی در آسیا جمهوری سوسیالیستی سریلانکا است. سریلانکا جزیره ایست که در جنوب قاره آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هندوستان قرار گرفته است. همچنین نام قدیم آن سیلان بوده و یکی از مستعمره های انگلستان بوده است. سریلانکا یکی از جاذبه های گردشگری جذاب و عجیب است که باید حتما از آن دیدن کرد.

کشور جذاب سریلانکا

کشور سریلانکا در گذشته از مستعمره های انگلیس بوده است. پایتخت این کشور شهر سری جایاواردنپورا کوته و پایتخت تجاری آن شهر کلمبو است. واحد پولی آن روپیه سریلانکا است اما از دلار نیز در این کشور استفاده می شود. این کشور امروزه در فهرست کشور های معروف توریستی جهان به ثبت رسیده است. این کشور دارای پارک های طبیعی بی نظیر و زیبا و فرهنگ باستانی با تمدن ۳ هزار ساله است که یکی از مقاصد گردشگری، توریست های زیادی است و توجه بسیاری از فرهنگ دوستان را به خود جلب نموده است.

مناطق دیدنی سریلانکا

آب و هوا و موقعیت جغرافیایی سریلانکا

همانطور که گفته شد سریلانکا جزیره ای است در جنوب آسیا که دارای ۱۹ میلیون و ۶۶۸ هزار نفر جمعیت است. مساحت سریلانکا ۶۵ هزار و ۶۱۰ کیلومتر مربع بوده است. کلمبو پایتخت اقتصادی و بزرگترین شهر سریلانکا است. از دیگر شهر های بزرگ این کشور می توان بنتوتا و کندی را نام برد. سریلانکا به دلیل قرار گرفتن در منطقه استوایی دارای دو فصل گرم و خشک است و همچنین بارندگی در آن زیاد است. اندازه دما در این کشور حدودا بین ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است که در ارتفاعات مرکزی ممکن است به ۱۶ درجه سانتی گراد کاهش پیدا کند. ماه های سرد سریلانکا دسامبر و ژانویه و گرمترین آنها آوریل و آگوست بوده است. زمان سفر به مناطق خشک نواحی ساحلی سریلانکا از آوریل تا نوامبر و زمان سفر به سواحل غربی و ارتفاعات مرکزی از ماه دسامبر تا مارس پیشنهاد می شود.

آشنایی با کشور سریلانکا

فرهنگ و رسومات مردم در سریلانکا

این کشور دارای زبان رسمی سینهالی و زبان تامیل است و بیشتر مردم در آن از اقوام آریایی سینهالی و عده کمی از آنها تامیلی اند. مذهب بیشتر مردم در این کشور بودا است و همچنین برخی از مردم چیزی حدود ۱۵ درصد هندو و بقیه ساکنان آن مسلمان هستند. یکی از روز های مهم در این کشور روز بودا است که در آن جشنواره بوداییان برگزار می گردد و این روز از روزهای مقدس در این کشور به شمار می رود. البته در سریلانکا عده کمی نیز وجود دارند که پیرو زرتشت اند و از پارسیان هند محسوب می شوند، که گفته می شود وقتی که این کشور مستعمره انگلستان بود به آنجا مهاجرت کرده اند که از آن به بعد هر روز از تعدادشان کم می شود.

سریلانکا نیز مثل هر کشور دیگری دارای آداب و رسوم مخصوص به خود است که با بعضی از آنها آشنا می شویم:

  •  آرون گروپس

مردم سریلانکا برنج و ادویه کاری را در هر سه وعده غذایی خود مصرف می کنند. در منزل همه مردم شاهد یک چرخ خیاطی خواهید بود. افراد پیر در سریلانکا با عنوان عمو و خاله خطاب می شوند و مسافران و توریستان نیز می توانند آنها را با این نام خطاب کنند. در زمان به وقوع پیوستن اتفاق ناگوار مردم تنها لفظ “چی چی چی …” را تکرار می کنند.

از دیگر موارد جالب سریلانکایی ها علاقه بی اندازه آنها به نمک و فلفل است به طوریکه آنها میوه هایشان را نیز با نمک و فلفل مصرف می کنند. مردم سریلانکا به صابون لوکس یا رکسونا و به خمیر دندان سیگنال می گویند. مردم در این کشور بسیار به حیوانات علاقه داشته و احترام می گذارند. در دست دادن با مردم و غذا خوردن حتما از دست راست استفاده می کنند. اگر یک فرد سریلانکایی در پاسخ سوالی سر خود را به چپ و راست تکان داد یعنی پاسخش بله است. مردم در این کشور برای سلام یا خداحافظی دستانشان را تکان می دهند.

مناطق دیدنی سریلانکا

سریلانکا دارای مناطق دیدنی زیبایی است که با برخی از آنها آشنا می شویم:

  • شهر باستانی سیگیریا:

یکی از جاذبه های گردشگری سریلانکا ویرانه های شهر باستانی سیگیریا است که این منطقه در شمال مرکزی سریلانکا قرار گرفته است. قلعه این شهر از مهمترین جاذبه های آن است که شامل چند باغ و کاخ های متفاوت است که قدمت آن به قرن پنجم میلادی باز می گردد. این شهر در سال ۱۹۸۲ در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

جاذبه های سریلانکا

  • معبد توس رلیک:

معبد توس رلیک در معبد سری دالادا مالیگاوا متعلق به قرن ۱۶ قرار گرفته است که در آن دندان متعلق به بودای مقدس قرار دارد و هر شش سال یکبار در معرض دید عموم قرار می گیرد و یکی از مهمترین آثار تاریخی سریلانکا محسوب می شود. این معبد در سال ۱۹۹۸ مورد حمله قرار گرفت و خساراتی به گنبد هشت ضلعی آن وارد گردید اما مجددا تعمیر گردید. معبد توس در جعبه ای به اسم چدی قرار گرفته که از جنس طلا است. این معبد نیز در آثار یونسکو به ثبت رسیده است.

مناطق زیبای سریلانکا

  • شهر مقدس آنیوراداپورا:

شهر مقدس آنیوراداپور یکی دیگر از جاذبه های گردشگری سریلانکا است. این شهر نیز در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر دارای ویرانه ها و آثار حفاظت شده است که از دوران باستان باقی مانده اند. این شهر مقدس در قسمت شمال مرکزی سریلانکا قرار گرفته است و حدود ۲۰۵ کیلومتر با کلمبو فاصله دارد. همچنین رود مالواتیو این شهر را محاصره کرده است.

آشنایی با سریلانکا

  • شهر ساحلی هیکادوا:

از دیگر نقاط دیدنی در کشور سریلانکا که دیدن آن به همه پیشنهاد می شود شهر ساحلی هیکادو در ساحل جنوبی سرلانکا است. این ساحل یک منطقه تفریحی در سریلانکا است که در ۲۰ کیلومتری شمال شهر گاله و ۱۰۰ کیلومتری کلمبو قرار گرفته است. هیکادو از اولین سواحل کشف شده در سریلانکا است که به وسیله توریست ها در سال ۱۹۶۰ کشف شده است. هیکادو در اصل در اطراف جاده اصلی کلمبو به گاله قرار دارد.

  • جنگل محافظت شده سینهاراجا:

آخرین جنگل بارانی در سریلانکا جنگل سینهارجا است که در نقطه ای مرطوب در نزدیکی زمین های پست جنوب شرقی این کشور قرار دارد. سینهاراجا در سال ۱۹۸۸ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. همچنین در جنگل سینهاراجا بیش از ۶۰ درصد گونه های درختی و ۵۰ درصد حیاط وحش سریلانکا وجود دارد.

دیدنی های سریلانکا

  • معبد غار دامبولا:

یکی از معابد ساخته شده در سریلانکا در غار دامبولا قرار گرفته است که از تاثیرگذارترین معابد این کشور می باشد. این معبد در شهر دالامبو است که در ۱۵۰ کیلومتری شرق کلمبو و دشت های خشک شمالی قرار گرفته است. معبد غار دامبولا بزرگترین مجموعه معابد غاری در آسیا است که کاملا حفاظت شده است.

سریلانکا و جاذبه هایش

  • شهر قدیمی گاله:

این شهر توسط دریانوردان پرتغالی که طوفان در قرن شانزدهم آنها را به این ناحیه کشاند بوجود آمد و سال ها بعد در زمان تاسیس کمپانی هند شرقی به وسیله هلند در سال ۱۶۴۰، در اختیار هلندی ها قرار گرفت. با ورود انگلستان در قرن هجدهم به سریلانکا، این شهر به تصرف انگلی سی ها در آمد که هلندی ها در آن استحکاماتی را ساخته بودند. دژ گاله در حال حاضر یکی از مکان های دیدنی سریلانکا است.

گردشگری در سرلانکا

  • خانه ترانزیت فیل اودا والاوو:

این خانه در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و صاحب آن دپارتمان حفاظت از حیات وحش سریلانکا است. این خانه به منظور اسکان مجدد بچه فیل های یتیم و نگهداری از آنها و برگرداندنشان به حیاط وحش بوجود آمد. خانه ترانزیت فیل در پارک ملی والاوو قرار دارد. که در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرق شهر کلمبو است.

کشور سریلانکا و دیدنی هایش

  • شهر باستانی پولوناروآ:

شهر باستانی پولوناروآ که در شمال سریلانکا قرار گرفته است از دیگر جاذبه های این کشور است که دومین شهر قدیمی این کشور نیز هست. پولوناروآ پس از حمله وحشتناکی که باعث ویرانی پایتخت قبلی شد تبدیل به پایتخت سریلانکا شد. این شهر به پولوناروآ نزدیک بوده و یکی از دلایل تبدیل آن به پایتخت و پیشرفت آن همین مسئله بوده است.

  • ارتفاعات مرکزی سریلانکا:

از آخرین جاذبه های گردشگری سریلانکا که به فهرست یونسکو اضافه شده است ارتفاعات مرکزی سریلانکا است. این ارتفاعات شامل پارک ملی هورتون پلیتز، منطقه حفاظت شده Peak Widerness و جنگل حفاظت شده Knuckles است.

کشور زیبا و دیدنی سریلانکا

محصولات کشاورزی سریلانکا

این کشور منبع بزرگی از ادویه است و ادویه هایی مثل دارچین، زنجبیل و وانیل را تولید می کند. از محصولات دیگر کشاورزی در این کشور می توان به نارگیل که شباهت به انبه داشته و زرد رنگ است نام برد. این میوه با نام کینگ کونات به معنای نارگیل سلطنتی شناخته می شود. همچنین میوه های دوریان و پاپایا نیز در این کشور تولید می شود.

دیدنی های کشور سریلانکا

صنایع دستی

سریلانکا دارای صنایع دستی زیبا و قیمت مناسبی است که از جمله آن ها کاردستی های چوبی هستند. انواع مختلف مجسمه های فیل و انواع ماسک های چوبی را در سریلانکا می توان مشاهده کرد.

نام های دیگر سریلانکا

سریلانکا در زبان سانسکریت یعنی جزیره با شکوه. نام این کشور در ادبیات برهمن لانکا و در رم باستان تاپ روبان بوده است. همچنین دریانوردان و تاجر ها نام سیلان و اعراب این کشور را با نام سراندیبیتی می شناسند. پرتغالی ها هم برای سریلانکا اسم زیلان را برگزیده اند. و در نهایت بالاخره در سال ۱۹۷۲ نام آن سریلانکا انتخاب شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *