دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ویژگی های افراد خسیس و مشکلاتی که در زندگی با افراد خسیس خواهید داشت

  • فاطمه فلاح
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مهمترین ویژگی افراد خسیس، ناتوانی در برقراری ارتباط عاطفی است، این افراد حتی نمی توانند از ساده ترین کلمات برای بیان احساسات خود استفاده کنند، اگر هم از این کلمات استفاده کنند، آرامش و صداقت در رفتارشان مشاهده نمی شود و همیشه حالتی از ناراحتی و گرفتگی در رفتار آنها دیده می شود.

افراد خسیس چه روحیاتی دارند؟ از چه مشکلاتی درونی رنج می برند؟ آیا خسیس بودن را می توان نوعی اختلال روحی محسوب کرد؟ ما در این مقاله به مهم ترین ویژگی های افراد خسیس می پردازیم، با ادامه مطلب همراه ما باشید.

خوشحال کردن اطرافیان و آرزوهای خوشبختی برای آنها یکی از مهمترین خصوصیات همه موجودات است. در حقیقت همه موجودات زنده بر روی زمین از تقسیم کردن منابع خود با دوستانشان به معنای واقعی لذت می برند، اما متاسفانه در بین همه موجودات، گروهی پیدا می شود که این خصوصیت را ندارند. این افراد با دریغ کردن منابع از دیگران و خساست، سعی می کنند که قدرت را در گروه یا اعضای خانواده خود تحت کنترل درآورند.

خصوصیات رفتاری افراد خسیس

ویژگی های افراد خسیس

در حقیقت، افراد خسیس از اختلالات حسی _ درونی شدیدی رنج می برند و به دلیل این اختلال، هرگونه تقسیم منابع را که مطابق با سلیقه آنها نباشد، عصبانی کننده و وحشت انگیز می دانند. درست است که مدیریت دخل و خرج و دوراندیشی، خصلت بسیار مهمی می باشد، اما نه به گونه ای که باعث آزار خودمان و دیگران شود. روانشناسان، خساست را نوعی مشکل روانی تلقی می کنند و معتقدند که افراد مبتلا به این اختلال در همه رفتارهای خود دچار تضاد می شوند و برای ابراز احساسات واقعی در برابر همسر، فرزند و والدین نیز تنها نیمی از آن را بروز می دهند.

شاید زمان مجردی مشکلات زیادی را برای فرد خسیس ایجاد کند که مهمترین ویژگی افراد خسیس، تنها ماندن و جدا ماندن از جمع است. در واقع خساست اجازه نمی دهد مقداری از درآمد شخصی خود را صرف خرید هدیه و رفت و آمد با دیگران کنیم و در جمع های دوستانه ظاهر شویم. به این صورت هر لحظه بیش از پیش  از جمع فاصله می گیریم و در نهایت به فرد تنها و منزوی تبدیل می شویم. تا این قسمت از ماجرا تنها خودمان ضرر می کنیم؛ ولی پس از ازدواج دیگر وضعیت فرق می کند چون پای نفر دیگر هم در میان است.

بعد از تشکیل خانواده، خسیس بودن یکی از طرفین به شدت بر روابط زوجین و ارتباط آنها با یکدیگر تاثیر می گذارد؛ ممکن است این مشکل تا حدی شدید باشد که به شکاف عمیقی بین زن و شوهر و منجر شده و در نهایت زمینه جدایی عاطفی و رسمی را فراهم می کند. مگر آنکه هر دو طرف (مرد و زن) مبتلا به مشکل خساست باشند.

نشانه های افراد خسیس

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

زندگی با افراد خسیس چه مشکلاتی به دنبال دارد؟

یکی از مهمترین ویژگی افراد خسیس، ناتوانی در برقراری ارتباط عاطفی است، این افراد حتی نمی توانند از ساده ترین کلمات برای بیان احساسات خود استفاده کنند، اگر هم از این کلمات استفاده کنند، صداقت و آرامش در رفتارشان دیده نمی شود و همیشه حالتی از ناراحتی و گرفتگی در رفتار آنها مشاهده می شود.

مشکلات زندگی با افراد خسیس

  • به نظر این افراد خرید هر وسیله ای غیر ضروری است و بهتر است به جای آن در بانک پول پس انداز شود. خرید هدیه هم که اصلا معنایی ندارد و دور ریختن پول محسوب می شود. در مواقع اجباری هم پرداخت نقدی، بهتر از هر هدیه ای است.
  • در روابط زناشویی، فاصله عمیقی بین زن و شوهر دیده می شود چون یکی از طرفین نمی تواند نیازهای عاطفی _ روحی و روانی فرد دیگر را برطرف کند.
  • ارتباط بین زن و شوهر، تنها به رفع نیازهای مالی منجر می شود. در نهایت نیز برای رفع هر نیاز، پس از یک جدال طولانی و سخت باید تمام اعضای خانواده از چهارچوبی که فرد خسیس تعیین کرده است، پیروی کنند.
  • برخی از والدین، همواره از رفتارها و تلاش های فرزندشان در همه زمینه ها ناراضی هستند. این نارضایتی از مسائل درسی تا فعالیت های روزمره آنها نیز شامل می شود. اما این والدین برخلاف والدین کمال گرا، که برای موفقیت فرزندشان هزینه کرده و آنها را همراهی می کنند، هیچ تلاش و حمایتی برای پیشرفت فرزندشان نمی کنند و فقط توقع دارند.
  • زنان و مردان خسیس هر مسئله ای را با مسائل مالی می سنجند. و « پول و درآمد» مهمترین عامل تعیین کننده برای زندگی آنها می باشد. به عنوان مثال معیار محبت این افراد، مبلغ و کیفیت هدایای خریداری شده است، نه زیبایی این کار.
  • تصمیم گیری برای خرید هر وسیله در خانه باید با اجازه زن یا شوهر خسیس باشد. برای صدور این اجازه هم همیشه باید دلیل قانع کننده وجود داشته باشد؛ دلیلی که بتواند به درستی فرد خسیس را قانع کند. به این ترتیب، فرد مقابل از هر خریدی منصرف می شود.
  • رفتارها به هیچ عنوان آزادانه نیست؛ ترس از بروز واکنشی نامطلوب از سوی فرد خسیس بر همه رفتارها و روابط تاثیر می گذارد و آزادی عمل را از همه اعضای خانواده، به خصوص همسر سلب کرده است.
  • یکی از دیگر ویژگی های افراد خسیس، توجه نکردن به نیازهای فردی است؛ تا حدی که سلامتی شان هم در معرض خطر قرار می گیرد.

به یاد داشته باشید که بیماری فرد خسیس هیچ وقت درمان نمی شود.

نشانه های رفتاری انسانهای خسیس

با  افراد خسیس چگونه رفتار کنیم؟

فراموش نکنید که بیماری افراد خسیس هیچ وقت درمان نمی شود؛ بنابراین فقط باید تلاش کنید تا رفتار او را تعدیل و ترمیم کنید.

رفتار درست با آدمهای خسیس

درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، فقط باید با این شیوه ها می شود با او مدارا کنید:

  • اگر فرد خسیس همسر شماست، سعی کنید پیش از خرید هر وسیله برای خانه با او مشورت کنید، با وجود اختلاف نظر، مشورت کردن ضروری است تا پس از خرید با لجبازی او رو به رو نشویم. به این ترتیب، مانع از بروز هر نوع جنجالی می شویم.
  •  طبیعت افراد خسیس را باور کنید و بیماری خساست آنها را بپذیرید. این باور سبب می شود تا رفتارهای آنها برایتان قابل تحمل باشد.
  • افراد خسیس ممکن است سلیقه خوبی داشته باشند اما برای خرید هر چیزی، ابتدا به مبلغ آن توجه می کنند؛ بنابراین به جای مسخره کردن یا دلخور شدن، از همسرتان تشکر کنید.
  • اگر همسر شما هزینه ای را بابت خرید هر چیزی پرداخته کرده است، از او تشکر کنید. قدردانی از او نوعی تشویق برای تکرار این رفتارهای مثبت است و از بین رفتن برخی مشکلات رفتاری همسرتان است.
  • بعضی افراد مبتلا به خساست، تلاش می کنند تا بتوانند این صفت نامناسب را اصلاح کنند. در این صورت باید مشکل آنها را درک کنیم و به آنها کمک کنیم. نباید این افراد را مسخره کنیم و همیشه از رفتار آنها ایراد بگیریم. باید کنارشان باشیم و به آنها در حل این مشکل کمک کنیم.
  • زمان که از رفتار همسرتان عصبانی و دلخور می شوید، ناراحتی خود را ابراز کنید، نه با دعوا و جنجال بلکه به او توضیح دهید که از رفتارهای او ناراحت می شوید و خجالت می کشید. این توضیح و ابراز ناراحتی ما به شکل درست و منطقی، تلنگری برای تجدیدنظر در رفتارهای نامناسب او می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *