دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نگهداری آرالیای برگ پهن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

نگههداری آرالیای برگ پهن که امروزه اغلب افراد اقدام به کاشت و پرورش آن کرده اند و ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان شرایط لازم برای نگهداری از این گیاه بپردازیم با ما همراه باشید.

گیاه آرالیا برگ پهن از دسته گیاهان همیشه سبز و آپارتمانی محسوب می شود و انتخاب آن برای محیط های سر بسته بسیار مناسب است و همچنین نگهداری آرالیا برگ پهن در مناطق بومی خود به صورت درختچه صورت می گیرد.

نگهداری آرالیای برگ پهن

این گیاهان همیشه سبز دارای برگ های درخشانی هستند که با رشد کردن در حیاط یا باغچه به محیط جلوه خاصی می بخشند. آرالیا برگ پهن قابلیت رشد در نور کم را نیز دار می باشد و همچنین از طول عمر بالایی نیز برخوردار است. برگ های این گیاه بسیار جذاب هستند زیرا اندازه آن ها از یک دست بیش تر تجاوز نمی کند و بافتی چرمی به خود گرفته اند. گل های این گیاه دارای رنگ های مختلفی مثل سفید یا کرم هستند و رشد خوب آن ها را می توان در ماه های مهر و آبان مشاهده کرد. ارتفاع آن به ۴ نیز خواهد رسید البته که بایستی با هرس کردن آن را کوچک تر کرد.

نحوه نگهداری آرالیای برگ پهن

انواع گیاهان آرالیای برگ پهن:

این گیاه نیز به اندازه خود دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

آتلیس:

این گیاه دارای برگ هایی تیره می باشد که البته گاهی اوقات رنگ های زرد طلایی نیز در آن مشاهده می شوند. بهتر است بدانید که برگ های این گیاه قادر هستند از پهنا تا ۳۰ سانتی متر نیز رشد کنند و میزان رشد آن ها از ۱.۸ الی ۳ می باشد.

انواع مختلف گیاه آرالیای برگ پهن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

واریگاتا:

از آنجایی که این نوع از گیاه آرالیای برگ پهن دارای برگ های انبوهی است می تواند تا ۲.۵ متری نیز رشد کند و برگ هایش از پهنا تا ۳۰ سانتی متری رشد کنند.

گیاه واریگاتا از دسته گیاهان آرالیا

تار عنکبوتی:

این نوع دارای برگ های بسیار متنوعی است و همچنین در عمق نیز رشد خوابی خواهد داشت. بهتر است بدانید بهترین زمان برای رشد گل های آن ماه های آذر و بهمن می باشد و از آنجایی که قد آن می تواند تا ارتفاع ۲.۵ سانتی متری رشد کند برای باغچه های کوچک مناسب تر است.

نگهداری آرالیای برگ پهن و انواع مختلف آن

مازری:

این گیاه نیز کاملا انبوه است و ارتفاع آن به ۲.۵ سانتی متری خواهد رسید و بهترین زمان برای گل دادن آن بین ماه های آبان تا بهمن است.

نگهداری آرالیای پهن برگ و شرایط لازم برای پرورش آن

نحوه کاشت و نگهداری آرالیای برگ پهن:

بهتر است بدانید که بهترین زمان برای کاشت این گیاه فصل بهار است و همچنین این گیاه قادر است در صورت گرم بودن خاک در فصل پاییز نیز رشد خوبی از خود نشان دهد. برای کاشت این گیاه بهتر است تا یک حفره در خاک ارگانیک دارای کود ایجاد کنید و گیاه را درون حفره قرار دهید و سپس حفره را با خاک پر کنید و مرتب به آن آب دهید.

شرایط محیطی لازم برای پرورش و نگهداری آرالیای برگ پهن:

پرورش و نگهداری آرالیا برگ پهن نیازمند شرایطی است تا بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای پرورش این گیاه پرداخته ایم.

چگونگی نگهداری آرالیای برگ پهن

نور:

توجه داشته باشید که این گیاه بایستی نور کافی برای رشد خود دریافت کند اگرچه قرار گرفتن در معرض تور مستقیم را دوست ندارد.  همچنین از آفتاب عصر نیز بیزار است زیرا باعث پلاسیده شدن و زرد شدن برگ هایش می شود.

آبیاری:

بهتر است زمانی اقدام به آبیاری این گیاه کنید که رویه خاک کاملا خشک شده باشد. همچنین توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه های گیاه خواهد شد. در فصول سرد سال حجم آبیاری را کمتر کنید. توجه داشته که برای آبیاری بایستی آب را به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در محیط ساکنی قرار دهید تا کلر آن بپرد.

آبیاری گیاه آرالیا

کود دهی:

توصیه می کنیم که این گیاه را از کود های گیاهی اگانیک محروم نکنید و در ماه های فروردین و مرداد بدان کود بدهید همچنین کوددهی این گیاه به صورت ماهانه نییز مفید است.

خاک:

خاکی که برای کاشت این گیاه استفاده می کنید بایستی سبک باشد و دارایرس سنگین و پر از گچ باشد زیرا در صورتی که از خاک ضعیف استفاده کنید گیاهان نیاز به کود بیشتری پیدا می کنند.

دما:

بهتر است بدانید که بهترین دما برای رشد و نگهداری آرالیا برگ پهن بین ۱۵ الی ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد و به طور کلی می توان گفت که این گیاه دمای کمتر را دوست می دارد و در دمای بالا ساقه های آن بیش از حد بلند و نازک خواهند شد.

پرورش دادن گیاه آرالیا در گلدان

رطوبت:

از آنجایی که گیاه آرالیا نیازمند رطوبت بالا است بایستی در تابستان هر روز مورد آبپاشی قرار گیرد. همچنین شما می توانید ظرف پر از آبی را در کنار آن قرار دهید و آن را پر از سنگ کرده و تا نیمه پر از آب کنید و گلدان را به نحوی بر روی ظرف قرار دهید که هیچگونه تماسی با آب نداشته باشد.

تعویض گلدان:

زمان مناسب برای کاشت و نگهداری آرالیای برگ پهن در فصل بهار و یا در ماه های اردیبهشت و خرداد می باشد و بهتر است تا هر سال اقدام به تعویض گلدان کرده و گلدان را یک سایز بزرگ تر کنید.

عوض کردن گلدان های گیاه آرالیا

تمیز کردن برگ ها برای نگهداری آرالیای برگ پهن:

بهترین روش برای تمیز کردن برگ ها استفاده از اسفنج و آب بدون کلر است و توصیه می کنیم که به هیچ وجه از براق کننده های شیمیایی برای تمیز کردن برگ های گیاه استفاده نکنید و همچنین گیاه را به صورت مستقیم در برابر قطرات آب قرار ندهید.

بیماری های گیاه:

وجود بیماری هایی مثل عفونت های قارچی می تواند به برگ های آن آسیب وارد کند و لکه هایی بر روی آن ایجاد کند که گیاه در چنین شرایطی احتیاج به کمک برای ادامه روند رشد خود دارد. شما می توانید با قرار دادن گیاه در جریان هوای مناسب شدت حمله های قارچی را به مراتب کاهش دهید و با تجهیزات مناسب قسمت های مرده گیاه را جدا کنید و اول صبح ها بدان آب دهید و این آب را به ریشه نیز برسانید این امر باعث می شود تا برگ ها زمان کمتری را خیس بمانند و عفونت های قارچی از بین بروند.

بیماری های گیاه آرالیا

هرس کردن گیاه برای نگهداری آرالیای برگ پهن:

زمان مناسب برای هرس کردن گیااه فصل بهار می باشد و این گیاه در شرایط محیطی مناسب قادر تا ارتفاع ۱.۸ الی ۲.۴ متری رشد کند که البته با هرس کردن می توان آن را به ۶۰ الی ۱۲۰ سانتی متری محدود کرد.

  • نباید در هرس کردن این گیاه سرعت عمل به خرج داد زیرا باعث وارد شدن استرس به گیاه خواهد شد.
  • توصیه می کنیم پیش از هرس کردن گیاه را آبب بدهید تا بتواند پس از عمل هرس رشد مجدد خود را آغاز کند.

می توانید شاخه های جوان را سر زنی کرد تا سرعت رشد شاخه های جانبی افزایش پیدا کند و گیاه بیشتر افقی رشد کند تا عمودی. به همین منظور می توان حدود ۶۰ الی ۱۲۰ سانتی متر از یک شاخه را کوتاه کرد و برش را دقیقا از بالای گره ایجاد کرد زیرا این نوع هرس کردن باعث بوته ای شدن شکل گیاه خواهد شد.

هرش کردن برای نگهداری آرالیای برگ پهن

  • برای تحریک کردن گییاه به تولید شاخه های جدید و جوان می توان حدود ۳۰ درصد از شاخه های قدیمی را از ناحیه اتصال به ساقه اصلی کوتاه کرد.
  • توصیه می کنیم که شاخه های بد شکل و شکسته را کوتاه کنید تا باعث رشد شاخه های جدید شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *