دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مکان های دیدنی خراسان شمالی و شناخت نقاط تفریحی و بهترین جاذبه های گردشگری این استان

  • مریم صبوری
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

ما در این مقاله از مجله آرگا به مکان های دیدنی خراسان شمالی پرداخته ایم با ما همراه باشید.

استان خراسان بزرگ در سال ۱۳۸۳ به ۳ استان به نام های استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی تقسیم شد. خراسان شمالی شامل ۸ شهرستان به نام های بجنورد، اسفراین، فاروج، شیروان، جاجرم، سملقان، رازو جرگلان، گرمه و مانه می باشد که مرکز این استان شهر بجنورد است. اماکن گردشگری خراسان شمالی زیاد می باشد که می توان به بابا امان، بش قارداش، قلعه جلال الدین در گرمه، معبد تاریخی و فرهنگی اسپاخو، روستای استاد خسرویه، روئین، اسطرخی، مکان تاریخی بلقیس و روستای کاستان و گریوان اشاره کرد. آثار قدیمی موجود در این منطقه نشان از این می دهد که از دیرینه ترین استان های کهن می باشد.

گردشگری در استان خراسان شمالی

آشنایی با مکان های دیدنی خراسان شمالی

مرکز استان خراسان شمالی بجنورد می باشد که در شمال شرقی ایران واقع شده است و از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای این استان محسوب می شود. بیشترین این مردم شیعه هستند که شامل کرد و ترک و فارس و اقلیتی هم ترکمن اهل سنت می باشند. استان خراسان شمالی جمعیتی بالغ بر ۸۱۱۸۵۰ نفر جمعیت دارد که مساحت این استان ۲۸۴۳۴ کیلومتر مربع و جزو ۱۵ استان بزرگ اول کشور ایران محسوب می شود. خراسان شمالی از نظر موقعیت جغرافیایی از غرب کشور با استان گلستان از جنوب و شرق با استان خراسان رضوی از جنوب غرب با استان سمنان و از شمال با کشور ترکمنستان هم مرز می باشد. این استان از ۸ شهرستان ، ۱۶ شهر، ۱۶ بخش، ۴۰ دهستان و ۸۶۰ روستا تشکیل شده است.

گردشگری در استان خراسان شمالی

  • مکان تفریحی بش قارداش

یکی از مناطق طبیعی و گردشگری که جزو خوش آب و هوا و زیباترین مکان های گردشگری خراسان شمالی می باشد طبیعت شگفت انگیز بش قارداش است. این تفرجگاه امکاناتی برای مسافران و بازدیدکنندگان دارد که شامل؛ مسجد، نمازخانه، استخر شنا برای کودکان و بزرگسالان، مرکز خرید تنقلات، اسب سواری است. بش قاردارش در فاصله ۵ کیلومتری از مرکز استان در ابتدای جاده به سمت اسفراین می باشد. اگر اهل طبیعت گردی هستید در فصل تابستان این مکان گردشگری را از دست ندهید.

آشنایی با مکان های دیدنی خراسان شمالی

  •  آرون گروپس
  • ارگ تاریخی بلقیس

در شهر قدیمی اسفراین این مجموعه باستانی واقع شده است که قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد. آثار این ارگ تاریخی از زمان صفوی به جا مانده که طبق شواهد نشان می دهد از قرن ۲ اسلامی در این شهرستان قرار دارد. یکی از مناطق گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود که بزرگ ترین بنای گلی در ایران است و حدود ۳ کیلومتر از سمت جنوب غرب با شهر اسفراین امروزی فاصله دارد. آثار کهن خندق و ارگ این منطقه شامل؛ مقبره شیخ آذری، ویرانه منار تپه یا مسجد جامع، برج و بارو، کوره سفالگری، گورستان بزرگ دروازه شرقی، آب انبار، بنای یخدان ها و بازار و کاروانسرایی از این قبیل می باشند.

مکان های دیدنی خراسان شمالی کجاست؟

  • مکان های دیدنی خراسان شمالی (عمارت و موزه مفخم)

دارالحکومه سردار مفخم از بناهای زمان قاجار می باشد که در شهر بجنورد به عنوان موزه تاریخی و فرهنگی مورد استفاده عموم قرار می گیرد. این بنا جزو بزرگترین اثر معماری در خراسان شمالی می باشد که همراه بناهای کلاه فرنگی، آیینه خانه، حوضخانه، سردر باغ از دوران قاجار به جامانده است که مجموعه دارالحکومه مفخم بود. این عمارت در سال ۱۳۰۰ به دستور یار محمد خان شادلو معروف به (سردار مفخم) در دوره حکومت ناصر الدین شاه بنا گردید که محل زندگی خانواده وی در جهت پذیرایی از مهمانان دولتی و سیاسی بود. عمارت مفخم شامل ۲ طبقه با ابعاد ۲۳ در ۵۰ متری با ارتفاع ۹ متر همراه با ۳۴ اتاق و ۲ تالار بزرگ که آیینه کاری و کاشی کاری و گچبری داشت ساخته شد. این عمارت که جزء اماکن گردشگری خراسان شمالی می باشد در شهرستان بجنورد خیابان شریعتی شمالی قرار دارد.

فوق العاده ترین مکان های دیدنی خراسان شمالی

  • روستای دیدنی استاد

روستای استاد در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر فاروج قرار دارد که  دارای آب و هوایی دل انگیز و معتدل کوهستانی است. از جاذبه های شگفت انگیز در استان خراسان شمالی می توان به این روستا با منظره هایش اشاره کرد که دارای آثار قدیمی همچون؛ مسجد جامع، تخت حصار، حمام قدیمی، قلعه کهنه و امامزاده اولیاء اشاره کرد. در روستای استاد همواره صنایع دستی های فراوانی وجود دارد که قالی بافی رواج زیادی دارد و از جاذبه های دیدنی خراسان شمالی می باشد. در این محل انواع غذا های محلی و نان و مراسماتی برای جشن نوروز و سیزده بدر و تعزیه خوانی و کشتی چوخه برگزار می شود. این مکان طبیعی را همراه با خانواده بروید و همواره از دیدن گردشگری لذت ببرید.

آشنایی با مکان های دیدنی خراسان شمالی

  • مکان های دیدنی خراسان شمالی (قلعه جلال الدین گرمه)

یکی دیگر از اماکن دیدنی خراسان شمالی که در بین راه ۵ کیلومتری غرب شهرستان گرمه و جاجرم قرار دارد قلعه جلال الدین گرمه می باشد. این مکان از برجسته ترین قلعه های نظامی در استان خراسان می باشد که زیبایی خدادادی دارد و در سده ۶ یا ۷ هجری بنا شده است. این قلعه در روی تپه مرتفع سنگی بنا شده که مصالح ساخت آن سنگ و ملاط و ساروج و آجر می باشد، در اطرفش ۶ برج مدور با پلکانی ۶ گوش قرار دارد. درب ورودی در ضلع جنوبی واقع شده که در سال ها قبل عمارتی در بالای درب دیده می شد.

بررسی مکان های دیدنی خراسان شمالی

  • مکان گردشگری بابا امان

این مکان در ۱۰ کیلومتری شمال شرق بجنورد واقع می باشد که جزو قدیمی ترین پارک های تفریحی در کشور ایران محسوب می شود. بابا امان از مکان های دیدنی بجنورد و از فوق العاده ترین پارک ها در خراسان شمالی است که در بلندای این مکان قوری بنا شده است. در این پارک فضاهایی از قبیل؛ پارک بازی کودکان، نمایشگاه صنایع دستی، نانوایی، سالن غذا خوری، خوابگاه برای مسافران تعبیه شده است.

در این مکان گردشگری آرامگاهی به نام شاهزاده اسماعیل فرزند امام موسی کاظم (ع) مکانی زیارتی برای گردشگران می باشد. در بابا امان درختان زیادی قرار دارد که حدود ۴۰۰ اصله درخت از جمله درختان؛ اقاقیا، چنار، زالزالک، زردآلو، زبان گنجشک، چنار، بوته‌ های تمشک وحشی و غیره که هر کدام جلوه‌ ای زیبا به این مکان بخشیده است. در این پارک چشمه ای خروشان جوشیده که چشم هر بیننده را به خود مجذوب می کند.

مکان های دیدنی خراسان شمالی کجاست؟

  • روستای زیبا خسرویه

یکی از روستا های زییا که جزء اماکن دیدنی خراسان شمالی می باشد، روستای خسرویه با آب و هوای دل انگیز است. این روستا همراه با چشم های خروشان و شگفت انگیزش مکانی برای استراحت های آخر هفته می باشد که خستگی تمام هفته را در بیاورید.  روستای خسرویه پر از سوغاتی های لذیذ و خوشمزه می باشد که می توانید با خود به شهرتان ببرید. طبیعت خدادادی این منطقه با درختان سر به فلک کشیده منظره ای زیبا را برای مسافران و گردشگران ساخته که قدم زدن و دیدن محوطه باستانی واقعا فوق العاده است. این روستا در ۲۶ کیلومتری جنوب فاروج قرار دارد.

گردشگری در استان خراسان شمالی

  • منطقه یامان داغی

از دیگر مناطق گردشگری خراسان شمالی که گردشگری و منطقه ای نمونه می باشد روستای یامان داغی است. این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی در جنوب و جنوب غربی و جنوب شرق روستای نمونه گردشگری درکش و روستای جوزک در منتهی الیه غرب و روستای هاور در شرق واقع شده است. نکته جالب این روستا فاقد جمعیت است با این که هوایی معتدل در تابستان و زمستان سرد در منطقه کوهستانی قرار دارد.

جاذبه طبیعت گردی این منطقه جنگل های هیرکانی آن می باشد که در شرق کشور قرار گرفته و سرتاسر پوشش جنگلی درختی مانند: راش، بلوط، مازو، کرکو و بلند مازو که از کوهستان مرتفع می باشد با قله ای ۲۹۰۰ متری همراه با چشمه و منطقه ییلاقی سرسبز ترناولی و کشگربه و نرگزلی است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *