دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با عوارض لاک ناخن و چند نکته که باید هنگام لاک زدن رعایت کنید

  • سحر بهرامی
  • ۴ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

لاک در بین خانم ها و دختران جوان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می باشد چرا که لاک زدن زیبایی خاصی به دست ها می بخشد، اما همانطور که برای دست هایمان زیبایی را به ارمغان می آورد باید بدانید که استفاده مدام و زیاد از آن می تواند نتیجه عکسی بگذارد به همین دلیل ما در این مطلب به عوارض لاک ناخن اشاره خواهیم کرد.

اگر چه لاک یکی از محبوب تربن وسیله های آرایشی برای خانم ها محسوب می شوند اما عوارض لاک ناخن می تواند به دلیل استفاده مداوم و باقی ماندن آن برای طولانی مدت بر روی ناخن ها خطرات و بیماری هایی جدی را برای شما ایجاد کند، آن هم به دلیل وجود مواد شیمیایی و مضری می باشد که در تهیه لاک از آن استفاده می کنند.

آشنایی با عوارض لاک ناخن

داشتن ناخن های زیبا و دیزاین شده یکی از کار های مورد علاقه خانم ها می باشد که البته به جز لاک زدن روش های دیگری مانند ژلیش ناخن، کاشت ناخن، کاور ناخن و … برای زیبا سازی ناخن ها وجود دارد که البته هر کدام دارای عوارض خاصی هستند، امروز لاک های زیادی در انواع مختلف و رنگ های گوناگون به وفور در بازار یافت می شود که به دلیل همین تنوع در رنگ میزان علاقه آنها نسبت به استفاده از لاک بیشتر می شود، اما اگر شما به زیبایی ناخن ها و دست هایتان اهمیت می دهید باید بدانید که لاک زدن های مکرر چه عوارضی می تواند برای شما به وجود آورد.

عوارض لاک ناخن چیست؟

از آنجایی که ترکیبات لاک تماما از مواد شیمیایی می باشد به مرور می تواند این مواد در بافت ناخن و اطراف آن سرایت کند و مشکلان متعددی را برای فرد به وجود آورد از این رو در ادامه هم به عوارض لاک ناخن و هم به ترکیبات شیمیایی که در لاک ها استفاده می کنند آشنا خواهیم شد.

تغییر رنگ ناخن ها

استفاده مکرر از لاک به دلیل رنگ های غلیظ و مواد شیمیایی مضر باعث می شود به مرور ناخن هایتان رنگ طبیعی خود را از دست بدهد و رنگی زرد به خود بگیرد، شما می توانید برای اینکه لاک ها بر روی ناخن هایتان تغییر رنگ ایجاد نکند قبل از لاک زدن حتما از یک پوشش بدون رنگ بر روی ناخن هایتان استفاده کنید، در بعضی از مواقع استفاده زیاد از لاک و همچنین پاک کننده های مخصوص لاک باعث می شود به تدریج لکه های سفید رنگی بر روی ناخن ها ایجاد شود، در واقع این لکه ها نشانگر این است که شما نسبت به مواد شیمیایی داخل لاک آلرژی دارید، که تنها راه درمان این لکه ها استفاده نکردن طولانی مدت از لاک می باشد.

عوارض استفاده بیش از حد لاک

سمی بودن ترکیبات لاک

از دیگر مشکلات و خطرات لاک ناخن، سمی بودن ترکیبات آن می باشد که از مهم ترین مواد تشکیل دهنده و سمی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • تولوئن: این ترکیب از مواد تشکیل دهنده لاک باعث می شود سطح ناخن ساییده و صیقلی شود، این ماده قادر است بر سیستم عصبی و مرکزی بدن اثر گذاری کند که این تاثیرات می تواند در جریان باردار شدن اختلالات زیادی به وجود بیاورد، وجود این ماده در بدن باعث می شود برای فرد عوارضی همچون حالت تهوع، احساس ضعف، سردرد را به وجود بیاورد.
  • فرمالدئید: یکی از موادی که باعث طول عمر بیشتر لاک می شود این ماده است، در واقع این ماده یک گاز کاملا بی رنگ می باشد، که باعث چندین برابر شدن عوارض لاک ناخن می شود از این رو افرادی دچار آلرژی هستند ممکن است واکنش های شدیدی به این ماده نشان دهند، واکنش هایی مانند نامنظم شدن ضربان قلب، از دست دادن حس های عصبی، ایجاد جوش هاتی پوستی، تشنج و حتی سرطان شود.

لاک زدن چه تاثیرلتی بر روی سلامت انسان می گذارد

  • دی بوتیل فتالات: یکی از خطرناک ترین عناصری که در لاک وجود دارد این ماده است که در جهت ساخت عطر لاک از آن استفاده می شود که قابلیت اشتعال پذیری بسیاری دارد، این ماده می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند ابتلا به برخی از بیماری زنانه، اختلال در غدد درون ریز، و همچنین به وجود آمدن اختلالات تنفسی می شود، اگر این ماده شیمیایی استنشاق شود و یا حتی خورده شود قادر است صدمات بسیار خطرناکی به اندام های داخلی برساند.
  • پارابن: پارابن ها به عنوان یک نوع نگهدارنده در ساخت لاک ها استفاده می شود به طور مستقیمی با ایجاد سرطان سینه در خانم ها ارتباط دارد تاثیر مخرب دیگری که این ماده بر سلامت بدن دارد این است که از ورود هر گونه اکسیژن و ویتامین های طبیعی به بدن جلوگیری می کند و نمی گذارد تا این مواد طبیعی به خوبی جذب بدن شود، اگر دریافت این مواد ضروری در بدن با اختلال مواجه شود قطعا ناخن های سالمی نخواهیم داشت.

عوارض استفاده مداوم از لاک

  • کافور: وجود این ماده در ترکیبات لاک به عنوان پلاستیزر استفاده می شود که همان حکم زنگ زدگی را دارد، از این ترکیبات بیشتر برای جلوگیری از ایجاد فساد در حشرات مرده استفاده می شود که اگر این ماده با بدن ارتباط برقرار کند باعث تحریک پذیر شدن بدن و همچنین تشنج می شود.
  • نیتروسلولوز: علاوه بر این که از این ترکیب در ساخت لاک ها استفاده می شود، کاربرد های دیگر هم دارد برای مثال وجود این مادر در رنگ خودرو ها، ساخت و تهیه مواد انفجاری مثل دینامیت، وجود این ماده در بدن باعث سمی شدن بدن می شود.

اثرات سمی بوی لاک

زمانی که شما شروع به لاک زدن می کنید اولین چیزی که به شما می رسد بوی آن است، که بوییدن بوی لاک می تواند بسیار خطرناک و مضر باشد، زنان باردار به هیچ عنوان نباید در معرض استشمام این بو قرار بگیرند، علاوه بر این افرادی که دچار بیماری های تنفسی مانند آسم و یا دیگر مشکلات مانند مشکلات کلیوی و کبدی دارند به هیچ عنوان نباید در معرض استشمام این بو قرار بگیرند، برخی از افراد ممکن است با به مشام رسیدن بوی لاک دچار سردرد و سرگیجه شوند که نباید این علائم را ساده گرفت چرا که می تواند با خود مشکلات بزرگتری را به همراه داشته باشد.

عارضه های خطر ناک لاک زدن

به وجود آمدن عفونت های قارچی

از دیگر عوارض لاک ناخن که در اثر استفاده طولانی مدت ممکن است برای فرد به وجود بیاید عفونت های قارچی می باشد، که بیشتر توسط قارچ کاندیداست که در ناخن های دست ها و پاها ایجاد می شود، ابتلا به این نوع قارچ باعث می شود تا ناخن ها بسیار شکنند و زرد شوند و تغییر زنگ بدی در ناخن ها ایجاد کند، اگر جلوی این قارچ گرفته نشود به سرعت در کل بدن پخش خواهد شد.

مضرات لاک ناخن برای کودکان

اغلب دختر بچه ها علاقه زیادی به زدن لاک ناخن دارند اما استفاده از لاک های قدیمی که حاوی مواد شیمیایی خطرناک و مضر که در بالا آنها را ذکر کرده ایم، بوده و برای سلامت کودکان خطرناک هستند به خصوص اینکه عده ای از کودکان عادت به جویدن ناخن و یا مکیدن انگشت دارند.

البته اخیراً بسیاری از تولید کننده های محصولات آرایشی و بهداشتی محصولاتی را ارائه کرده اند که ادعا می کنند هیچ یک از مواد شیمیایی خطرناک را نداشته و در واقع هیچگونه زیانی ندارند.

خطرات لاک ناخن

بنابراین در صورتی که دختر بچه شما علاقمند به زدن لاک ناخن است، از استفاده لاک های سنتی و قدیمی اجتناب کرده و به جای آن از انواع لاک بی خطر که فاقد مواد سمی هستند، خریداری نمایید، بهتر می باشد که پایه لاک به صورت محلول در آب باشد.

تاثیر لاک ناخن بر ضریب هوشی

بر روی لاک ها و یا برچسب های آن، معمولا ترکیبات تشکیل دهنده لاک درج نمی شود، تحقیقات انجام گرفته بر روی ترکیبات لاک ناخن نشان می دهد که استفاده از این محصولات آرایشی برای کودکان زیر ۷ سال موجب کاهش هوش آنها خواهد شد.

فتالیت ها از جمله ترکیبات شیمیایی هستند که در ترکیب شامپوها، صابون، اسپری ها، عطر و ادکلن و نیز اسباب بازی های پلاستیکی وجود دارند، به عقیده دانشمندان؛ فتالیت ها بر روی هوش کودکان تاثیر گذاشته و در نتیجه موجب کاهش ضریب هوشی بچه هایی که از این محصولات استفاده می کنند، خواهد شد، البته لازم است در رابطه با این موضوع تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

مضرات لاک ناخن

از نظر آنها، فتالیت ها بر روی هورمون تیروئید تاثیر گذاشته و موجب از بین رفتن اندوکرین می شوند، بنابراین مادرانی که در دوران بارداری خود به طور مداوم از لاک ناخن استفاده می کنند، ترشحات هورمون تیروئید مادر می تواند در این دوران بر روی رشد مغز کودک تاثیر مستقیم بگذارد.

نکات مهم:

  • اگر خواهان داشتن ناخن هایی زیبا هستید بهترین راه این است که با استفاده از مواد طبیعی به تقویت و رشد ناخن هایتان کمک کنید.
  • استفاده از لاک برای مدت طولانی علاوه بر این که سلامت انسان ها را به خطر می اندازد به دلیل سمی بودن ترکیباتش برای محیط زیست هم بسیار خطر ناک می باشد.
  • تقویت ناخن های دست و پا بهترین راه برای به دست آوردن زیبایی می باشد.
  • توجه داشته باشید استفاده از لاک برای کودکان بزرگترین ظلمی است که می توانید در حقشان انجام دهید چرا که می تواند باعث مسمومیت های شدیدی در کودک شود.
  • علاوه بر لاک ها، لاک پاکن هایی که در بازار وجود دارد هم حاوی مقادیری الکل و مواد شیمیایی هستند که آنها هم می توانند به مراتب به ناخن شما آسیب برساند.

مهمترین عوراض لاک ناخن

از این که به صورت مدام از لاک زدن برای زیبا سازی ناخن هایتان استفاده می کنید باید پرهیز کنید و هر چند مدت بهتر است بگذارید تا ناخن هایتان نفس بکشد و همچنین در طول این مدت با استفاده از مواد طبیعی به تقویت ناخن هایتان بپردازید، حتی شما می توانید در خانه به تهیه ماسک ناخن بپردازید تا صاحب ناخن هایی سالم و طبیعی باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *