دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره پرورش و نگهداری گل خورشیدی بدانید

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

گل خورشیدی با برگهای کشیده و خطی بومی آفریقای جنوبی بوده و گیاهی همیشه سبز و گلدار است. این گل زیبا جزو گیاهان زینتی و اپارتمانی محسوب شده که می تواند برای نگهداری در منزل گزینه مناسبی باشد. این مقاله به نحوه نگهداری از گل خورشیدی می پردازد.

گل خورشیدی با برگهای کشیده و خطی بومی آفریقای جنوبی بوده و گیاهی همیشه سبز و گلدار است. همچنین از روزهای پایانی فصل زمستان تا روزهای میانی فصل بهار گلدهی دارد. این گل زیبا جزو گیاهان زینتی و آپارتمانی محسوب شده که می تواند برای نگه داری در منزل گزینه مناسبی باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با آنچه که باید درباره پرورش گل خورشیدی بدانید و نحوه نگه داری از این گل محبوب آشنا سازیم. همراه ما باشید.

آشنایی با نحوه نگهداری از  گل خورشیدی

 روش کشت و پرورش گل خورشیدی گل خورشیدی با نام علمی clivia miniata دارای برگهای کشیده و خطی به رنگ سبز تیره براق و به طول نیم متر می باشد و ارتفاع ان نیز به حدود ۵۰ سانتی متر می رسد. هنگام گلدهی در انتهای ساقه گلدهنده حدودا ۱۰ -۲۰ عدد گل نارنجی رنگ متمایل به قرمز را مشاهده خواهید کرد. گل خورشیدی برای نگهداری به نور غیرمستقیم خورشید، آبیاری منظم، رطوبت نسبی نیاز دارد و همچنین بستر کاشت آن باید مخلوطی از خا باغچه، ماسه و خاک برگ یا خاک جنگلی باشد. این گیاه همیشه سبز و گلدار از اواخر اسفند تا اواسط اردیبهشت به گل می رود و بهترین طریقه برای تکثیر آن بهره گیری از پاجوش می باشد. در ادامه با شرایط و نحوه نگهداری گل خورشیدی بیشتر آشنا خواهید شد.

اصول پرورش گل خورشیدی

برای داشتن گل خورشیدی سالم و زیبا نیاز است تا با شرایط و اصول نگهداری آن آشنا باشیم که در ذیل به این موارد اشاره می شود.

روشهای مراقبت از گل خورشیدی

نیاز آبی متوسط

این گل به آبیاری منظم نیاز دارد و همچنین با توجه به نیاز آبی متوسطی که دارد زمان آبیاری آن طوری انتخاب شود که سطح رویی گلدان خشک شده باشد. گل خورشیدی هنگام گلدهی به آبیاری بیشتری نیاز دارد بنابراین در این مرحله بستر کاشت مرطوب باشد و نه کاملا خیس و غرقابی! در دیگر مواقع به آب کمتری جهت رشد نیاز دارد. پیشنهاد می شود برای آبیاری این گل از آب مقطر یا آب جوشیده سرد که با محیط یک دما شده بهره بگیرید.

خاک مطلوب

برای کشت و پرورش مناسب گل خورشیدی به خاکی سبک با حاصلخیزی و زهکشی مطلوب نیاز است. مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و خاکبرگ جهت کشت این گل در گلدان پیشنهاد می شود.

مواظبت از گل خورشیدی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دما و نور مناسب

دمای مناسب برای پرورش گل خورشیدی بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد. این گل به سرما و گرمای هوا حساس بوده و از قرار دادن آن در کنار شوفاژ، بخاری یا کولر و… خودداری کنید. نور مطلوب برای این گیاه نیز نور ملایم و غیرمستقیم خورشید می باشد. مکان مناسب برای گل خورشیدی در خانه پنجره های شمالی ساختمان است.

میزان رطوبت و کوددهی مناسب

این گیاه برای رشد به رطوبت متوسط محیط (۵۰-۷۰%)نیاز دارد. پیشنهاد می شود گیاه را به طور مرتب با آب ملایم بدون املاح غبار پاشی نمایید و یا از روش جزیره ای برای مرطوب ساختن محیط کاشت آن بهره بگیرید. برای اینکه به رشد بهتر گل خورشیدی کمک کنید می توانید از بازار کود کریستالی صورتی را تهیه نموده و  به صورت ماهی یکبار به ویژه در مرحله گلدهی استفاده کنید.
حفاظت از گل خورشیدی

تعویض گلدان

برا تعویض گلدان گل خورشیدی با توجه به ریشه های حساس این گیاه، در طول سال تا جایی که گلدان فضا دارد خاک سطحی را با خاک نو و حاصلخیز تقویت نمایید و هنگامی نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید که ریشه های گیاه از اطراف یا ته گلدان خارج شده باشند. هر ۳-۵ سال یکبار گلدان گل خورشیدی را تعویض نمایید.

نحوه تکثیر

این گیاه از طریق کشت بذر و پاجوش تکثیر می یابد. اگر از طریق بذر نسبت به تکثیر این گل اقدام کنید باید چند سالی را صبر کنید تا گل های آن را مشاهده نمایید. بنابراین راه بهتر استفاده از پاجوش ها برای تکثیر است. در این روش یکی از پاجوش های اطراف ریشه گیاه به طول ۲۵-۳۰ سانتی متر را با چاقوی باغبانی استریل شده به آرامی جدا کرده به نحوی که به تنه اصلی آسیبی وارد نشود.

نگهداشت صحیح گل خورشیدی

دقت کنید که پاجوش جدا شده حداقل ۳-۴ برگ داشته باشد، سپس آن را به گلدانی با قطر دهانه ۱۱-۱۳سانتی متر که دارای کپوست با پایه پیت است منتقل کنید و تا موقع ظاهر شدن ریشه های جدید بستر کشت را مرطوب نگه دارید و همچنین دما نیز حدود ۱۸-۲۱ درجه باشد.

در پایان باید گفت از جمله بیماری های مهم این گیاه، بیماری های شبه ویروسی و لگه برگی های باکتریایی و قارچی می باشد و آفات مکنده و شپشک های آرد آلود نیز از جمله مزاحمین این گیاه هستند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *