دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تکثیر لاله واژگون و اصول نگهداری و رشد بهتر این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

لاله واژگون یکی از متفاوت ترین گل هایی می باشد که از گیاهان بومی منطقه های کوهستانی ایران شناخته شده است، این گیاه با توجه به ظرافتی که در ظاهرش وجود دارد گلی بسیار مقاوم است، از این رو بسیاری از افراد که شیفته ظاهر این گل زیبا هستند دست به کاشت و تکثیر لاله واژگون می زنند که در ادامه با اصول مهم پرورش این گل زیبا آشنا خواهیم شد.

گل لاله واژگون، از جمله گل های بهاری می باشد که همراه با آمدن بهار رشد می کنند و شروع به گلدهی می کند، این گل ظاهری کاملا برعکس با دیگر گیاهان دارد زیرا در زمان گل دهی گل های آن برعکس رشد می کنند که علت نام گذاری این گل، به همین دلیل می باشد، کاشت و تکثیر این گل در منزل کاملا امکان پذیر می باشد فقط کافی است از نکاتی که در اختیارتان قرار می دهیم برای پرورش این گل استفاده نمایید.

شرایط محیطی مورد نیاز برای پرورش لاله واژگون

گیاه شناسی لاله واژگون: لاله واژگون یک گیاه چند ساله و پیاز دار می باشد، در کل این گل زیبا دارای ۶۰ گونه مختلف می باشد که تنها ۱۵ نوع از آن در ایران وجود دارد، البته این گل را نام های دیگری همچون لاله نگون ساز، گل سر به زیر، گل اشک هم می نامند. رشد لاله واژگون در ایران بیشتر در مناطق دارای ارتفاع مانند کوه های صمصامی چهار محال بختیاری، گلستان کوه، ارتفاعات کهکیلویه و بویراحمد به صورت گسترده می باشد، همانگونه که گفتیم این گل در برابر سرما مقاومت زیادی دارد که اگر انسان ها در رشد آن دخالت نکنند قابلیت این را دارد که یک منطقه وسیعی را پوشش دهند، رشد این گل به صورت تک شاخه می باشد که دارای عمری بسیار کوتاه هستند. متاسفانه این گیاه زیبا در ایران رو به انقراض می باشد که امروزه تعداد رشد آنها بسیار کاهش یافته است که علت آن برداشت بیش از اندازه پیاز های این گل از زیستگاه اصلیشان می باشد.

کاشت و تکثیر لاله واژگون

گیاه لاله واژگونه یکی از زیبا ترین گل های زینتی جهان شناخته شده است که کشور های آمریکایی و اروپایی توجه ویژه ای نسبت به این گیاه دارند، گل لاله واژگون به دلیل اینکه دارای ساقه محکم و مقاومی می باشد از آن به عنوان شاخه بریده برای صادر کردن به دیگر کشورها استفاده می شود، امروزه با فروش لاله های واژگون در گلخانه ها و توزیع آن از طریق گلدان می توانید به راحتی آنها را تهیه نمایید.

معرفی گیاه لاله واژگون

نحوه تکثیر لاله واژگون

تکثیر لاله واژگون دارای مراحل پیچیده ای نیست، به طور معمول برای کاشت آن از پیاز های آن استفاده می شود اگر پیاز آن در خاک وجود داشته باشد باید هر ۴ سال ۱ مرتبه پیاز لاله واژگون را از خاک در آورده و پیاز های جدیدی که تولید کرده را از پیاز اصلی جدا کنید، سپس تمام پیاز هایی که جدا کرده اید را باید دوباره در خاکی به عمق ۱۵ سانتی بکارید و سپس منتظر جوانه زنی پیاز باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش دیگری هم برای تکثیر لاله واژگون وجود دارد که آن کاشت از طریق بذر می باشد، بذر آن باید در اواسط پاییز کاشته شود زیرا بذر ها نیاز به گذراندن یک دوره سرمایی دارند تا بتوانند در اول بهار به خوبی رشد کنند. اگر شما در تابستان یا اواخر زمستان اقدام به کاشت بذر لاله واژگون کرده اید می توانید با کاشت بذر ها در یک سینی نشاء و قرار دادن آن به مدت ۳ تا ۲ هفته در یخچال نیاز سرمایی بذرها را فراهم نمایید و سپس بعد از گذشت ۳ هفته باید سینی را بیرون آورده و دوباره روی سینی را با یک پلاستیک بپوشانید و آن را در سایه قرار دهید، در طول این مدت باید منتظر جوانه زدن بذر ها باشید، بذر های کاشته شده ممکن است در بهار و تابستان جوانه بزنند. بعد از جوانه زنی باید آن را به زمین اصلی انتقال دهید.

نحوه تکثیر لاله واژگون

شرایط نگهداری از لاله واژگون جهت رشد بهتر آن

نور: نیاز نوری لاله واژگون باید به صورت کامل تامین شود، این گل بهترین رشد را در مکان هایی دارد که از آفتاب کاملی برخوردار هستند، البته می تواند در سایه آفتاب هم در حد مطلوبی رشد کند.

آبیاری: نیاز آبی لاله واژگون چندان بالا نیست پس به هیچ عنوان نباید در آبیاری آن زیاده روی کنید چرا که با میزان آبیاری بسیار کم هم رشد بسیار خوبی را خواهد داشت.

خاک: خاک مطلوب برای کاشت، پرورش و تکثیر لاله واژگون خاکی می باشد که دارای بافتی کاملا سبک با قابلیت زهکشی بسیار بالا، و سرشار از مواد عالی باشد، البته باید گفت که می توان از تمامی خاک های که برای گلکاری استفاده می کنند هم برای کاشت لاله واژگون استفاده کنند. خاک باید۵.۵ درصد حاوی ازت و به میزان ۷.۸ درصد اسیدیته باشد.

اصول مهم در رشد لاله واژگون

دما: مناسب ترین و بهترین دما برای نگهداری لاله واژگون دمایی به اندازه ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد.

گلدهی: اگر پیاز لاله واژگون در فصل پاییز کاشته شود در فصل بهار به گل خواهد نشست، معمولا سال دومی که پیاز ها شروع به گل دهی می می کنند گل های زیبا تری دارند. معمولا میزان مدت گل دهی لاله واژگون ۳ هفته می باشد.

نگهداری: برای نگهداری پیاز لاله واژگون باید آن را در داخلی مخلوطی از تراشه های چوب و یا پیت نگه دارید. پیاز لاله واژگون همانند دیگر گلها مانند  گل سنبل و گل لاله دارای یک پیاز گوشتدار می باشند که که این پیاز به میزان زیادی در خود نشاسته جای داده که در بعضی از کشور ها از خاصیت دارویی این پیاز استفاده می کند.

اصول مهم در پرورش و تکثیر لاله واژگون

مهم ترین گونه های لاله واژگون:

  • اشک مریم
  •  لاله واژگون خالدار
  • لاله واژگون ایرانی

جهت آشنایی بیشتر با پرورش گل و گیاه می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *