دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش ساخت کود گیاهی قوی و موثر در خانه

  • سحر بهرامی
  • ۹ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

کسانی که به کاشت گل و گیاه علاقه دارند می دانند که بدون کود کاشت و پرورش گیاهان کار سختی می باشد و ممکن است رشد آنچنانی نداشته باشند از این رو بیشتر این افراد در صدد این موضوع هستند که به صورت طبیعی به ساخت کود گیاهی در خانه بپردازند.

ساختن کود گیاهی کار بسیار آسانی می باشد که هر فردی می تواند در منزل دست به تهیه آن بپردازد، ما در این مطلب راهکار های ساده ای را برای تهیه این نوع کودها در اختیارتان قرار می دهید تا بتوانید به صورت کاملا طبیعی گیاهان خود را تغذیه نمایید.

تهیه کود خانگی برای تغذیه گیاهان

نحوه ساخت کود گیاهی در منزل

برای تهیه و ساخت کودهای گیاهی در منزل کافیست از مواد کاملا طبیعی استفاده نمایید این مواد طبیعی شامل پسمانده های سبزیجات و میوه جات، برگ ها، علف ها می باشد که می تواند برای تهیه کود از آنها استفاده کرد.

پسمانده ها را دور نیندازید

برای ساخت کود گیاهی از باقی مانده تمام میوه جات، سبزی جات و هر گیاهی استفاده نمایید و جمع آوری شان کنید، به هیچ عنوان نباید از پسمانده های گوشتی برای تهیه کود استفاده نمایید، بعد از جمع آوری پسمانده ها باید آن را به بیرون از خانه انتقال دهید و آنها را درون یک سطل بریزید. بعد از آن باید یک قسمت از باغچه برای حفر کردن پسمانده ها در نظر بگیرید سپس در آن قسمت یک گودال کم ارتفاع ایجاد کنید، توجه داشته باشید که هر گونه گیاه افت زده و مریض را از گودال دور کنید، سپس تمام آنچه که جمع آوری کرده اید را درون گودال بریزید و روی آن را با یک لایه خاک نازک بپوشانید.

بعد از آن ۱ ماه زمان می برد تا پسمانده ها تبدیل به کود شوند، در طول این مدت هر ۵ روز سطح خاک را کنار بزنید و با استفاده از یک بیلچه کوچک مواد پس مانده را زیر و رو کنید، و دوباره خاک را روی آن بریزید. بعد از گذشت ۱ ماه کود شما آماده استفاده می باشد.

 

ساخت کود ازپسمانده های گیاهی

  •  آرون گروپس

روش دیگر ساخت کود در منزل

اگر این امکان برای شما وجود ندارد که از باغچه استفاده کنید می تواند از یک راه دیگر به ساخت کود گیاهی بپردازید، در این روش هم شما می توانید از علف ها و پس مانده های آشپزخانه، چوب خشک، برگ و … استفاده نمایید، به این ترتیب شما در ابتدا باید اقدام به تهیه یک سطل فلزی دردار کنید و آن را در یک گوشه به دور از محیط خانه قرار دهید مانند راه پله ها و یا بالکن، البته توجه داشته باشید که حتما سطل باید در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد تا هر چه زود تر تجزیه شود. بعد از آن تمام پسمانده های سبزیجات و میوه جات را درون این سطل فلزی قرار دهید و روی آن را با برگ های خشک شده بپوشانید. توجه داشته باشید هر چه قطعات پسمانده کوچکتر باشد زودتر به کود تبدیل می شود.

آموزش ساخت کود گیاهی در خانه

نکته دیگری که وجود دارد این است که شما می توانید ار برگ های کاج سوزنی برای تهیه این کود استفاده کنید زیرا می تواند کیفیت کود شما را بالا ببرد. توجه داشته باشید در تهیه این کود خانگی از موادی از قبیل گوشت، بادام زمینی، سس، لبنیات به هیچ عنوان استفاده نکنید، زیرا وجود گوشت و ضایعات آن باعث تولید بوی بسیار بدی می شود که این بو می تواند حشرات را به خود جذب کند.

ساخت کود گیاهی

*شما می توانید در تهیه این کو از پوست تخم مرغ استفاده کنید چرا که منبع تغذیه ایه بالایی دارد اما کمی دیرتر از سایر پسمانده ها شروع به تجزیه شدن می کند.

تهیه تخصصی تر کود گیاهی

استفاده از این روش برای فصل بهار و تابستان مناسب می باشد، شما در باغچه خود باید یک منطقه و محدوده ای را برای این کار در نظر بگیرید، سپس باید خاک آن قسمت را با بیل و یا هر چیز دیگر بکوبانید تا سطح خاک سفت شود بعد از آن با استفاده از یک تور مرغی دور تا دور منطقه مورد نظر خود را بپوشانید طوری که همانند یک سطل به نظر آید، این ترفند باعث می شود تا اکسیژن به خوبی در بین پسمانده ها در جریان باشد، سپس با استفاده از چوب و برگ کف آن منطقه را بپوشانید سپس کمی روی آن ها آب بریزید تا مرطوب شوند، سپس شما هر روز می توانید مواد پسمانده ای که در بالا گفتیم را به این سطل تور دار اضافه کنید.

در این روش شما باید هر چند روز آن ها را مرطوب کنید و یا استفاده از یک بیل کوچک باغبانی آن را مدام با یکدیگر مخلوط نمایید. بعد از گذشت ۳ ماه کود شما آماده استفاده می باشد در طول این مدت مدام به مرطوب کردن و مخلوط کردن آنها با یکدیگر بپردازید.

استفاده از مواد دور ریختنی برای تهیه کود خانگی

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه دانستنی ها و پرورش گل و گیاه بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *