دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

از سیر تا پیاز پرورش بلدرچین و نحوه درآمد زایی آن

  • ساناز براتی
  • ۴ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

بلدرچین پرنده ای زیبا وکوچک است که خواص بسیار زیادی در گشت وتخم آن وجود دارد و پرورش آن نسبت به سایر پرندگان کم هزینه و درآمد بیشتری دارد. نوع معمولی و ژاپنی این پرنده مناسب تخم گذاری و نوع سینه سفید هندی و سفید آمریکایی آن برای پرورش بلدرچین گوشتی مناسب است.

بلدرچین، پرنده ای کوچک با خوی وحشی و قدرت تولید مثل بالای است. این پرنده در عرض ۴۵ روز به رشد کامل رسیده و بالغ می شود و شروع به تخم گذاری می کند. این زمان برای یک مرغ حدود شش ماه است. گونه های مختلف از این پرنده وجود دارند که نوع معمولی و ژاپنی آن بیشتر در ایران پرورش می یابند. این گونه ها تولید مثل بالایی دارند و به راحتی قابل پرورشند.

اصول پرورش بلدرچین

پرورش این پرنده بیشتر از ده سال است که در ایران رواج پیدا کرده است و با توجه به ویژگی هایش سود بالایی دارد. بلدرچین در مقابل گرما و سرما مقاومت بالایی دارد. این شغل از پر درآمدترین و زود بازده ترین شغل ها به شمار می آید.

گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، روی، مس، آهن، فسفر و سلنیوم است همچنین سرشار از ویتامین های گروه B است. و یکسری اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده وجود دارد. گوشت بلدرچین برای درمان بیماری هایی همچون تشنج، آسم، فشار خون، ضعف اعصاب و همچنین ناراحتی های روانی، بی خوابی و عقب افتادگی جسمی مفید است.                                                                                                 

تخم بلدرچین سرشار از ویتامین A، آهن و فسفر است و به دلی داشتن مواد غذایی فراوان برای درمان بیماریهایی مثل سل، کم خونی، استرس، ناتوانی جنسی مفید است. همچنین مصرف آن بعد از عمل جراحی بویژه زایمان توصیه می شود.

پرورانیدن بلدرچین و خواص آن

پروراندن بلدرچین گوشتی

پروراندن گوشتی این پرنده درآمد بیشتری نسبت به تخم گذار آن دارد. برای این کار نژاد سینه سفید هندی و سفید آمریکایی مناسب تر است. برای شروع این کار گوشتی دو راه وجود دارد:

در روش اول تخم بلدرچین مورد نظر را خریداری کرده و با استفاده از دستگاه جوجه کشی از آنها جوجه کشی نموده و جوجه ها را پروار و بعد به بازار عرضه می کنیم.

  •  آرون گروپس

روش دوم جوجه پرنده تازه از تخم درآمده چند روزه را خریداری کرده و در فضای مناسب و سربسته آنها را رشد می دهیم.

پرورش بلدرچین گوشتی

برای کسانی که تازه این کار را شروع کرده اند روش دوم مناسب تر است. بعد از آشنایی با خلق و خوی بلدرچین ها میتوانید از روش جوجه کشی استفاده نمایید. دوره جوجه کشی ۱۷ روز است که در این مدت شما می توانید مکانی مناسب برای آن ها مهیا کنید. این مکان به خاطر بوی نامطبوع پرندگان باید در بیرون از خانه باشد. همچنین مکان مورد نظر باید مجهز به سیستم تهویه و سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب باشد. این پرنده ها بسیار حساس به گرما و رطوبت هستند.

بلدرچین تخم گذار خوراکی

پروراندن بلدرچین تخم گذار خوراکی از پرطرفدارترین انواع پرورش پرندگان است اول به دلیل بازار فروش عالی تخم آن و دوم نیاز به سرمایه اولیه اندک برای این کار است. در پروراندن نوع تخم گذار این پرنده، نیازی به وجود پرنده نر نیست، بلکه وجود آن عواقبی از جمله نطفه دار شدن تخم و بوجود آمدن لکه خون داخل تخم ها و در نهایت فاسد شدن آنها را در پی دارد. جوجه ای که برای تخم گذاری پرورش می یابد باید بعد از ۱۵ روزگی تغذیه مناسب خود را داشته باشد. تا استخوان بندی محکمی پیدا کند و بیش از اندازه وزن نگیرد. بلدرچین چاق نمی تواند به راحتی تخم بگذارد و ممکن است در هنگام تخم گذاری به پرولایس روده دچار شده و تلف شود. برنامه نوری بلدرچین تخم گذار با نوع گوشتی آن متفاوت است. با پروراندن ۲۰۰۰ بلدرچین روزانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ تخم برداشت می شود که با بسته بندی مناسب در پاکت های پلاستیکی یا مقوایی  روانه بازار می گردد. بلدرچین ها بعد از گذشت نه ماه از تخم گذاری با توجه ه بازدهی کم آن ها نسبت به هزینه ها با کمی تغییر در برنامه غذایی و افزایش وزن به کشتارگاه فرستاده می شوند.

رشد و پرورانیدن بلدرچین

نحوه نگهداری بلدرچین از بدو تولد تا بلوغ کامل

همانطور که انتظار می رود جوجه ها بسیار حساس و مستعد بیماری هستند. در هر متر مربع از یک اتاق حدود ۴۰ جوجه می توان پرورش داد. دمای محیط تا سه هفته اول باید ۳۵تا ۳۶ درجه باشد. لامپ مادر مصنوعی برای حفظ دما مناسب است. در دو سه روز اول به آنها آب شکر داده می شود و کم کم از ظرف دان خوری و آب خوری استفاده می شود. نور رسانی در دو هفته اول ۲۴ ساعته انجام می شود و از هفته سوم به بعد به ۱۲ ساعت کاهش می یابد. بعد از بالغ شدن بلدرچینها فضا نیز باید افزایش یابد و در هر متر مربع حدود ۱۰ تا ۱۵ از این پرنده را پرورش داد. ظرف آب و دان خوری به اندازه کافی باشد. بلدرچین ها بعد از گذشت شش تا هفت هفته آماده عرضه به بازار می شوند.

بلدرچین و جگونگی پرورش آن

بیماریها و خطرات تهدید کننده

از جمله بیماری هایی که یک بلدرچین ممکن است به آن مبتلا شود آنفولانزا، نیوکاسل، تاول کف پا، سالمونا، برونشیت و مارک است. رعایت موارد بهداشتی از جمله ضد عفونی مرتب محیط و پرندگان، سیستم تهویه مناسب، پاکسازی مداوم فضولات از بروز بیماری ها جلوگیری می کنند. بلدرچین ها بهتر است که واکسینه شوند تا خطر ابتلا به بیماری کاهش یابد. واکسینه کردن به سه روش اسپری، تزریق عضلانی و ریختن واکسن در آب انجام میشود که راه آخر مناسب تر است.

خوراک بلدرچین

جوجه های بلدرچین جیره غذایی با پروتئین بالا دارند. هر بلدرچین ۳۰ گرم دان در طول سه وعده در روز باید مصرف کند. دانه پلیتی یا دانه جوجه موجود در بازار مخلوطی از چند دانه ی مختلف است که تغذیه مناسبی برای جوجه ها به شمار می آید.

پرورش این پرنده در قفس

نگهداری این پرنده بر روی بستر و یا در قفس انجام می گیرد. این قفس ها تا هشت طبقه ساخته می شوند که بلندی هر قسمت حدود ۲۰ سانتی متر مربع و مساحتی حدود ۵ تا ۸ متر مربع دارند. با توجه به این که هر بادرچین نیاز به ۱۵۰ سانتی متر مربع جا دارد در این قفس ها حدود سی تل چهل بلدرچین قرار می گیرند.

نگهداری از بلدرچین و ازدیاد آن

ظرف آب و دانخوری هم کدام در یک طرف قفس قرار داده می شوند. نگهداری این پرنده در قفس روش بهتری است اما باید به طور مرتب هوای تازه به محیط تزریق شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *